Web Analytics Made Easy - Statcounter

  تحریریه پارسینه - محمد مهدی حاتمی: تولید و توزیع واکسن کرونا در کشور‌های مختلف در جهان آغاز شده و از همین حالا، رقابتی چند میلیارد دلاری میان شرکت‌های تولیدکننده واکسن هم در گرفته است. بازار تولید واکسن کرونا براساس گفته‌های پژوهشگران دست کم برای سال‌ها داغ خواهد بود و میلیارد‌ها دلار روانه جیب کسانی خواهد کرد که زودتر دست به کار شده اند اما برندگان این بازی چه کسانی هستند؟

جهان کم کم برای واکسیناسیون در مقابل کرونا آماده می‌شود و این در حالی است که تقریباً تمام برآورد‌ها نشان می‌دهند که حتی در صورت تولید چندین مدل مختلف از واکسن در کشور‌های این سو و آن سوی جهان، واکسینه کردن حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت جهان به زمانی بیش از یک یا دو سال نیاز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که واکسیناسیون در مقابل ویروس کووید-۱۹ باید یک بار در سال انجام شود، یا این ویروس از جمله ویروس‌هایی است که واکسیناسیون در مقابل آن‌ها نیازمند تکرار فرآیند است.

نخستین برندگان واکسیناسیون کرونایی

در این میان، اما روز سه شنبه گذشته، مورخ ۸ دسامبر، نخستین مورد واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا در بریتانیا بر روی یک زن انگلیسی انجام شد. واکسن مورد استفاده در این واکسیناسیون، تولید مشترک شرکت «فایزر» آمریکایی و یک شرکت نه چندان بزرگ در آلمان به نام «بیون تک» است که حالا به سرعت جای خود را در دنیای داروسازی باز کرده است.

«فایزر» البته یک شرکت چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در آمریکا واقع شده و از قضا در جایگاه ۵۷ در میان ۵۰۰ شرکت برتر در جهان هم قرار دارد. حالا، اما با تولید واکسن کرونا، «فایزر» احتمالاً به قدرت و نفوذ بیشتری در دنیای تجارت هم دست پیدا خواهد کرد. با اعلام تولید واکسن توسط این شرکت، سهام این شرکت رشد چشم گیری را تجربه کرد.

شرکت «بیون تک» هم که یک زوج ترک تبار مهاجر در آلمان آن را تاسیس کرده و اداره می‌کنند، دیگر شرکتی است که با شرکت در فرآیند تولید یکی از نخستین موارد واکسن کرونا، رشدی سریع را تجربه کرده است.

همین چند روز پیش، برخی خبرگزاری‌های اروپایی خبر دادند که «اوگور شاهین»، مدیرعامل ترک تبار این شرکت آلمانی که با همکاری شرکت «فایزرـ موفق به کشف و تولید واکسن کووید-۱۹ شده، به فهرست ۵۰۰ فرد ثروتمند جهان پیوسته است. تنها دو روز پس از تایید کارآیی واکسن تولید شده توسط این دو شرکت، ثروت آقای «شاهین» تحت تاثیر رشد قیمت سهام شرکتی که او با همکاری همسرش «اوزلم توره‌چی» تاسیس کرده به ۴.۱۶ میلیارد یورو رسید تا او بر پایه شاخص میلیارد‌های «بلومبرگ» به عنوان چهار صد و نو و سومین فرد ثروتمند در جهان شناخته شود.
بر اساس گزارش یورونیوز به نقل از روزنامه آلمانی «ولت»، قیمت سهام شرکت «بیون تک» از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با جهش ۲۵۰ درصدی مواجه شده است. در حال حاضر مجموع ارزش سهام این شرکت به ۲۳.۶ میلیارد یورو رسیده که آقای «شاهین» حدود ۱۷ درصد آن را در اختیار دارد. به این ترتیب، او اکنون سی و چهارمین فرد ثروتمند آلمان است.

بریتانیایی ها، چینی‌ها و روس‌ها هم به جمع واکسن ساز‌ها اضافه می‌شوند

از آن سو، اما جمع تولیدکنندگان واکسن کرونا در حال گسترده شدن است و کشور‌هایی همچون بریتانیا، چین و روسیه هم واکسن‌هایی ساخته اند که به زودی در ابعاد وسیع در جهان توزیع خواهند شد. روس‌ها حتی روند واکسیناسیون خود را هم شروع کرده اند، هر چند به دلیل نفوذ رسانه‌ای غرب، این رخداد بازتاب خبری چندانی نداشته است.  

در این میان، اما قیمت تخمینی واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت‌های مختلف هم با هم فرق می‌کند و البته، واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و مجموعه «آسترازنکا» قرار است در حجم گسترده در اختیار کشور‌های در حال توسعه که منابع مالی کمتری برای خریداری واکسن در اختیار دارند، قرار بگیرد.

بر این اساس، واکسن مورد اشاره جزو ارزان‌ترین واکسن‌هایی است که تا این لحظه تولید شده اند و حدود ۴ دلار قیمت دارد، حال آنکه واکسن «فایزر-بیون تک» حدود ۲۰ دلار قیمت گذاری شده است. واکسن روسی «اسپاتنیک وی» هم حدود ۷.۵ دلار قیمت گذاری شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا واکسن واکسن کرونا بیمارستان ماسک پروتکل های بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند