Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام گفت : سال 1371 طراحی سایت بقعه متبرکه به «شرکت مشاور پایست» سپرده و در نتیجه طرح جامع حرم، تهیه موضع حرم، ساماندهی و جانمایی پایین دست حرم به طور جامع تهیه و طراحی شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛ گنبد بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنا در جهان اسلام است و همین استثنای معماری، نماد و لوگوی حرم حضرت بی‌بی حکیمه(س) شده است.

وی با بیان اینکه چند مورد در حرم بی‌بی حکیمه مورد توجه است، گفت: سنگ فرش مجموعه حرم مطهر در دو طبقه،ساخت و توسعه آشپزخانه، ساخت سر در و هشتی حرم مطهر، طراحی و ساخت دروازه قرآن در مجاور بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)، طراحی و توسعه سر در، دفاتر و ورودی بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع) مورد توجه قرار دارد.

این مسئول بیان کرد:  در سال1392 فاز سوم برای ساخت پل سوم آستانه این بانوی مکرمه (که هم به سیادت علوی و هم به انتساب فاطمی سرافراز و مباهی است) شروع و با تلاش جدی و فعالیت‌های شبانه روزی در همان سال به اتمام رسید.

جنتی‌پور عنوان کرد: پس از ساخت حرم جدید، با ازدیاد سالانه زائران و تصادفاتی که در مسیر حد فاصل کاکا مبارک(ع) و حرم مطهر به وقوع می‌پیوست مسوولین وقت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری شرکت نفت گچساران اقدام به دو طرفه نمودن مسیر جاده (قریب به سه کیلومتر) کردند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه توانمندی‌های بخش گردشگری دهستان بی‌بی حکیمه گفت: وجود بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع)، همجواری با قطب‌های گردشگری کشور مانند خوزستان، فارس و بوشهر، وجود مناظر متعدد و برخورداری از منابع سرشار جذب گردشگری، وجود منابع طبیعی چشمه آب گرم، رودخانه ها، کوهساران  از جمله توانمندی‌های این دهستان است.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه گفت:
وجود منابع فرهنگی آداب و رسوم، کوچ عشایر، صنایع دستی، لباس محلی وجود گیاهان دارویی، وجود، زرد کوه دوگنبدان با دیوارهای بلند، عظیم و دیدنی، میدان نفتی بی‌بی حکیمه از دیگر پتانسیل‌های این دهستان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با وجود این پتانسیل‌ها در این منطقه توریستی، بخش دولتی می‌تواند با همکاری بخش خصوصی جهت مطالعه، مکان یابی مناسب و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اقدام کند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس

کلیدواژه: کشورهای عربی حرم امام رضا جهان اسلام اوقاف و امور خیریه حضرت بی بی حکیمه بقعه متبرکه حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان شهدای نفت گچساران در هفته دولت افتتاح می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح بیمارستان شهدای نفت گچساران در هفته دولت سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد،سیدعلی احمدزاده، امروز_ سه‌شنبه، یازدهم اسفند_ در بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از بیمارستان شهدای نفت گچساران، اظهار کرد: بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای نفت گچساران در هفته دولت سال جاری افتتاح می‌شود.

غلامرضا کمالی،مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران نیز در جریان این بازدید گفت: عملیات ساخت این بیمارستان در سال ۱۳۸۷ در قالب سه طبقه و پنج بخش اصلی از جمله کلینیک‌های تخصصی، بخش‌های بستری، اورژانس و آزمایشگاه، خدماتی و اداری آغاز شد.

وی با بیان اینکه کلنگ‌زنی احداث این طرح در زمینی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع به زمین خورد، افزود: مدت زمان اجرای این طرح سه سال پیش‌بینی شد، اما با گذر زمان و به‌دلیل بعضی مشکلات به اتمام نرسید و بیمارستان فعلی نفت در شأن کارکنان این شرکت و مردم گچساران نیست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت سرویس‌گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت و به جهت رفع مشکل مراجعه‌کنندگان اقدامات خوبی انجام شده است، امید می رود هرچه زودتر این بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 749224

دیگر خبرها

  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • اردکان فرمانداری ویژه شد
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • بیمارستان شهدای نفت گچساران در هفته دولت افتتاح می‌شود
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D