Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان در مرکز فضایی ژاپن روز دوشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) عملیات باز کردن کپسول حاوی غبار سیارک ریوگو را آغاز کردند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، این کپسول که گرد و خاک و دیگر مواد معدنی سطح سیارک ریوگو را در خود جای داده است، هفته پیش توسط فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-۲ به زمین منتقل شد.

آژانس فضایی ژاپن، JAXA، تصاویری از رسوب اندک مواد دوده‌مانند درون جعبه فلزی را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات این نهاد می‌گویند گرد و غبار در پوسته بیرونی کپسول پیدا شده است و انتظار می‌رود با باز شدن ظرف داخلی، که کار ظریفی به شمار می‌رود، نمونه‌های قابل توجهی یافت شود.

این آژانس در بیانیه‌ای گفت: «ما تایید می‌کنیم توانستیم ذرات سیاه و ماسه‌‌شکلی را که گمان می‌رود از سیارک ریوگو باشد بیابیم.»

غبار کیهانی موجود در کپسول فضاپیمای ژاپنی

سیارک ریوگو در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری کره زمین واقع شده است و بیش از ۴ میلیارد سال عمر دارد. گفته می‌شود خاک زیر پوسته سیارک ریوگو، که از تشعشعات فضایی و دیگر عوامل محیطی مصون مانده، شرایطی نظیر آغاز پیدایش منظومه شمسی دارد و دانشمندان معتقدند با بررسی آن می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره ریشه‌های حیات بر کره زمین پیدا کنند.

فضاپیمای هایابوسا-۲ پیشتر در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی از مرکز فضایی تانه‌گاشیما ژاپن به فضا پرتاب شد و دو سال پیش به مدار این سیارک رسید. این فضاپیما پس از جمع‌آوری غبار سیارک در داخل کپسول همراه خود، برای تحویل آن‌ها به اخترشناسان بازگشت و زمانی که به فاصله ۲۲۰ هزار کیلومتری کره زمین رسید این کپسول را رها کرد.

فضاپیمای هایابوسا-۲ سپس خود با استفاده از گرانش زمین به عنوان قلاب برای انجام مأموریتی نو، که انتظار می‌رود حدود ۱۰ سال طول بکشد، به سمت سیارک دیگری در دوردست حرکت کرد.

هایابوسا در زبان ژاپنی به معنی پرنده «بَحری» است که نوعی شاهین بزرگ به شمار می‌رود. علت نام‌گذاری کاوشگر به اسم این پرنده به شیوه شکار آن بازمی‌گردد.این پرنده برای شکار ابتدا به منظور شناسایی بر فراز طعمه خود پرواز کرده و ناگهان با یک حمله سریع به طعمه خود را از روی سطح زمین چنگ زده و بار دیگر به آسمان اوج می‌گیرد.

مسئولان سازمان فضایی ژاپن گفته‌اند نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح سیارک را با آژانس فضایی آمریکا، ناسا، و دیگر سازمان‌های بین‌المللی فضایی به اشتراک خواهند گذاشت.

برچسب هاآژانس فضایی ژاپن (JAXA)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آژانس فضایی ژاپن JAXA آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو سیارک ریوگو فضایی ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۳۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

به گزارش خبرنگار مهر، ظاهر وطنخواه عصر دوشنبه در نشست شورای زکات که در مدرسه علمیه خواهران ثامن‌الحجج (ع) پارس‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: بانوان طلبه باید مروج پرداخت زکات در میان مردم باشند و ترویج و تبلیغ عمل حسنه پرداخت زکات در میان مردم از مسئولیت‌های طلاب خواهر است.

وی خاطرنشان کرد: جامع‌ترین برنامه اجتماعی خداوند عدل و احسان است چرا که همه هستی بر پایه عدالت استوار بوده و این عدالت با تمام قدرتش در مواقع بحرانی به تنهایی کارساز نیست بنابراین خداوند بلافاصله بعد از عدل دستور به احسان داده است.

رییس کمیته امداد شهرستان پارس آباد افزود: یکی از سفارش‌های مهم اخلاقی قرآن، همدردی و همدلی با دیگران و به فریاد آنان رسیدن است.

وطنخواه با بیان اینکه امروزه متاسفانه در جامعه شاهد کم رنگی موضوع کمک به هم نوعان و به ویژه محرومان هستیم، تصریح کرد: مردم باید بدانند که دست احسان کننده بعد از دست خدا قرار دارد، بنابراین افراد نباید تنها به فکر آسایش خود باشند و از کمک به افراد جامعه، خویشان، بستگان و نزدیکان خود غافل نباشند. وی گفت: امروزه پرداخت زکات مستحب در کنار زکات واجب کمک شایانی به افراد نیازمند کرده است و این امر علاوه بر بهبود شرایط مالی و اقتصادی مستمندان، به طور حتم رضایت الهی را به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته امداد امام (ره) پارس‌آباد با اشاره به مسئولیت خطیر طلاب و خواهر در اطلاع‌رسانی امر پرداخت زکات، افزود: خواهران طلبه باید با ترویج و تبلیغ پرداخت زکات در محافل عمومی و مراسمات مذهبی، این عمل خیر را گسترش داده و زمینه رفاه حال نیازمندان را فراهم کنند.

کد خبر 6091786

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • «کامیون زباله فضایی» به یک موشک پیر نزدیک شد
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد