Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این مجموعه فرهنگی‌تاریخی به مناسبت گرامیداشت روز پژوهش و به یاد مرحوم استاد شهریار عدل، از فیلم دوره مظفری رونمایی می‌کند و برای نخستین بار به صورت جهانی و برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه پخش می‌کند.

به گزارش ایمنا، آفرین امامی گفت: مرحوم دکتر شهریار عدل عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه، بنیان‌گذار ثبت جهانی در ایران و از برجسته‌ترین پژوهشگران حوزه قاجار بوده که در سال ۱۳۶۱ بررسی سه قطعه فیلم کوتاه مظفرالدین شاه شامل ۳۸ حلقه ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری را که در یکی از مخازن کاخ گلستان پیدا شده بود، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این فیلم‌ها با تلاش و پیگیری‌های او در ۲۲ بهمن ۱۳۸۱ به سفارت ایران در پاریس تحویل داده می‌شود و در مرکز ملی سینمای فرانسه مورد بازیافت و مرمت قرار گرفت. حاصل این تلاش و تفاهم فرهنگی، فیلم دیجیتالی ۵۶ دقیقه‌ای است که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲ از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص و به کاخ گلستان بازگردانده شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: بخش‌هایی از این فیلم از نخستین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط میرزا ابراهیم عکاس‌باشی و مشارکت شرکت فیلمبرداری گومون فرانسه (Gaumont) گرفته و ضبط شده و بخش‌هایی دیگری از آن نیز در ایران و کاخ گلستان که شامل مراسم رژه، مراسم بندبازی، عبور کالسکه مظفری در میدان مشق، جشن گل، صحن حضرت معصومه (س) و … بوده، فیلمبرداری شده است.

او ادامه داد: در این فیلم برپایی جشن گل در اوستاند بلژیک که در ۱۸ اوت ۱۹۰۰ برگزار شده به نمایش در آمده است و به طور قراردادی به عنوان مبدا تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود، زیرا نخستین اشاره صریح به فیلمبرداری توسط یک ایرانی (میرزا ابراهیم عکاسباشی) دارد.

امامی گفت: این فیلم ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ بر روی سایت مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به آدرس http://www.golestanpalace.ir/ بارگذاری و بر روی اینستاگرام این مجموعه به آدرس https://instagram.com/golestanpalace معرفی و نمایش داده می‌شود.

کد خبر 461666

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان میراث ناملموس فیلم مظفری کاخ گلستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۳۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری محمدعلی خزایی، رییس هیأت مدیره شرکت ماشین سازان البرز پیمان در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد: شرکت ماشین‌سازان البرز پیمان در دو حوزه فعالیت می‌کند. یکی از محصولات ما ربات هفت درجه آزادی است که موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان برای آن شده‌ایم. این ربات نمونه خارجی مشابهی ندارد و برای نخستین بار در سطح ایران و دنیا توسط ما ارتقا یافته است.

وی گفت: ربات مذکور در خطوط پرکن محصولات پتروشیمی و صنایع سیمان کاربرد دارد و می‌تواند به صورت خودکار، محصولات را در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی پر کند و روی تریلر بچیند. این ربات قادر به پر کردن ۲۰ کیسه در هر بار عملیات است.

خزایی افزود: علاوه بر این، بالغ بر ۱۵۰ قطعه و تجهیز مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را برای نخستین بار در سطح کشور طراحی و بومی‌سازی کرده‌ایم. به دلیل تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، امکان واردات این قطعات وجود نداشت. خوشبختانه تمام ۱۵۰ قطعه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نصب و راه‌اندازی شده و عملکرد موفقی داشته‌اند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین دستاورد این مجموعه گفت: مهم‌ترین اتفاق در مجموعه ما، اعتماد به دانشجویان و نیروی متخصص ایرانی بود. ما با حمایت و کمک این افراد توانستیم برای اولین بار این ربات را طراحی و نصب کنیم. این کار بزرگ با همت نخبگان ایرانی انجام شد و نهاد ریاست جمهوری نیز در زمینه دانش‌بنیان شدن به ما کمک شایانی کرد.

خزایی تصریح کرد: قیمت تجهیز ما حدود ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است، در حالی که نمونه خارجی آن ۹۰ میلیارد تومان قیمت دارد. محصول ما خدمات پس از فروش و پشتیبانی دارد که شرکت‌های خارجی ارائه نمی‌دهند.

وی گفت: محصول ما در قسمت تعمیر و نگهداری به گونه‌ای طراحی شده که در صورت بروز اشکال در عملکرد ربات، به راحتی از خط خارج شده و به صورت دستی به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا مشکل حل شود. این در حالی است که درباره محصولات شرکت‌های خارجی، تا زمانی که قطعات از خارج از کشور برسد، مدت زیادی زمان می‌برد. محصول ما تا حدودی از ارزبری نیز جلوگیری کرده است.

خزایی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به طور مستقیم برای ۲۰ نفر شغل ایجاد شده است و حدود ۶۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند.

این فعال حوزه فناوری در خصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: این مجموعه در حال حاضر نیازمند حمایت‌های مالی است که در این راستا، تقاضا داریم که بانک‌ها با ارائه تسهیلات و تسریع در فرآیند دریافت وام، همکاری بیشتری با ما داشته باشند. همچنین، خواهان حمایت در زمینه‌ حضور در نمایشگاه‌ها، بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و دریافت زمین برای توسعه فعالیت‌های خود هستیم.

وی در پایان خواستار در نظر گرفتن تدابیری برای جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولیدات ایرانی شد.

کد خبر 6090820

دیگر خبرها

  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ۲۴ تیم جام‌جهانی فوتسال مشخص شدند/ ایران در سید یک قرار گرفت
  • سهمیه قطعی ایران برای نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا: ۱+۲
  • مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید
  • سیدبندی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴؛ ایران سرگروه شد
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس/سید طلا با تاکتیک نوین
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه