پژوهش باعث بصیرتافزایی در مسائل سیاسی و اجتماعی روز میشود
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۴۳۰۶
ابوالحسنی گفت: حوزههای علمیه با تأسی از عملکرد موفق علمای گذشته، جراحات جامعه را شناسایی و با پژوهشهای متناسب، آنها را ترمیم کنند؛ هر چند امروز قدمهای موفقی برداشته شده، اما تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله است.
«اعظم ابوالحسنی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن عرض تبریک به پژوهشگران و پویندگان و دوستداران علم به مناسبت هفته پژوهش که امسال از 22 تا 27 آذر است، با بیان اینکه پژوهش همچون روح در کالبد علم است، عنوان کرد: پژوهش همانند نرمافزاری برای سختافزارهای علمی است، یعنی اگر دفتر، کتاب و کلاس را بسان سخت افزار تصور کنیم، آنچه که به این ابزارها روح میبخشد، تحقیق و پژوهش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر علوم دینی که در جامعه الزهرا علیهاالسلام تدریس میکند، با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصههای مختلف دینی، اظهار داشت: پژوهش باعث دستیابی انسان به کنه مطلب و قضایای پشت پرده که با نگاه اول نادیدنی است میشود؛ لذا در هر عرصه علمی به ویژه عرصه علوم دینی، انسان به واسطه پژوهش میتواند درک صحیحی از قضایا کسب کند و از سطحی نگری و قضاوت عجولانه به ژرف اندیشی رو آورد.
ابوالحسنی با اشاره به وضعیت پژوهش در حوزه دینی، گفت: امروز پژوهش در حوزه دینی بیش از پیش چشمگیر و قابل تقدیر است؛ امروز مراکز و نهادهای پژوهشی در عرصه دین فعالیت میکنند، از جمله در جامعه الزهرا علیهاالسلام، علاوه بر مراکز و مدارس علمیه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی راه اندازی شده و در حال فعالیت است.
وی تصریح کرد: وقتی انگیزه روحیه پژوهشی در واحدهای درسی، پایان نامهها و رسالهها صورت میگیرد، نوید پوپایی و پژوهشمداری در مراکز دینی میدهد، اما با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات و دسیسهها و شبهه انگیزی دشمنان دین، این امر باید تقویت شود و بیش از پیش مورد توجه مسئولان و طلبهها قرار بگیرد.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: نقطه ایده آل در پژوهشهای دینی زمانی اتفاق میافتد که آنچنان قدرتمند و توانمند عمل شود که قبل از اینکه شبهات و نیازها دچار اختلال فکری و ذهنی جامعه شود، مراکز پژوهشی پاسخگو بوده و فرصت برای ضربه زدن به افکار و روحیه دینی جامعه گرفته شود و چه بسا بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، دیدی فراتر از حال داشته باشند و شبیخون دشمن را پیش بینی و خنثی کنند.
ابوالحسنی با اشاره به ضرورت عملیاتی شدن پژوهشها، گفت: نگاه عملی به پژوهشها آنقدر مهم است که هوابری جانوران؛ زیرا پژوهشهای غیرضروری جامعه امروز، پژوهشهای سوخته به حساب میآید که باید بایگانی شوند.
وی ادامه داد: ما باید نیازسنجی را از کاسبان و بازاریان بیاموزیم؛ در آستانه نوروز، لوازم عید وارد بازار میشود و در اختیار مردم قرار میگیرد، در مناسبتهای ویژه، لوازم مرتبط با آن مناسبت، با توجه به نیاز متقاضیان وارد بازار میشود؛ پژوهشگر نیز باید زمانشناس، جامعهشناس و آگاه به ترفندهای دشمن باشد تا پژوهشهای مفیدالاثر و کاربردی را در دستور کار قرار دهد.
این پژوهشگر علوم دینی یادآور شد: توجه به حوزههای علمیه متقدم نشان میدهد که آثار علمی علمای دین، ترمیم جراحات وارد شده به اجتماع زمانه خودشان بوده است که حاکی از نگاه درست و عمیق به اطراف و زمانهشان است؛ مثلا در عصر غیبت که جامعه شیعی زخم خورده غیبت امامش است، بیشتر آثار پژوهشی در باب روایات غیبت، مفهوم غیبت و علاج غیبت است.
ابوالحسنی تصریح کرد: امروز نیز حوزههای علمیه باید با تأسی از عملکرد موفق علمای گذشته، جراحات جامعه را شناسایی و با پژوهشهای متناسب، آنها را ترمیم کنند؛ هر چند امروز قدمهای بلند و موفقی در این زمینه برداشته شده، اما تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله است.
وی در ادامه با اشاره به تأثیر پژوهش بر ویژگیهای فردی، گفت: پژوهش بر زندگی و ویژگیهای فردی پژوهشگر تأثیر میگذارد؛ زیرا پژوهشگر آموخته است که به ظاهر صرف عمل نکند، قضایای پیرامون و پشت پرده را مطالعه کند، زود و عجولانه تصمیم نگیرد و قضاوت نکند.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: پژوهشگر میداند که برای اثرگذاری پژوهش نیاز به تلاش و پویایی است و باید با مراکز پژوهشی در ارتباط باشد؛ از طرف دیگر، پژوهش باعث بصیرت افزایی در مسائل روز، سیاسی و اجتماعی میشود و دید را برای پژوهشگر وسیع میکند.
ابوالحسنی در پایان به بانوان طلبه و دانش پژوهان جوان که توفیق یافتند در خدمت دین قرار بگیرند، توصیه کرد: مطالعه صرف کتابها و گذراندن واحدهای آموزشی تنها میتواند دایره اطلاعاتی شما را افزایش دهد که شاید در طول زمان و در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده شود، بنابراین تنها راه ماندگاری مطالب و فهم درست مسائل دینی و به روز شدن اطلاعات، قدم نهادن در راه پژوهش است.
وی اظهار داشت: هرچه انسان برای کسب علم و دانش تلاش کند، در ذهنش ثبات بیشتری خواهد داشت، بنابراین یادگیری مطالب علمی و دینی باید با تحقیق و پژوهش همراه باشد تا مثمر ثمر واقع شود.
پایان پیام/414
منبع: شبستان
کلیدواژه: اهمیت پژوهش جامعه الزهرا س قم هفته پژوهش حوزه های علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام پژوهش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادات و توصیههای علی مطهری به روحانیون
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، از او درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله مطهری که می پرسیم، پاسخ می دهد؛«در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.»
این چهره شاخص سیاسی، مسائل رخ داده در ارتباط با کاظم صدیقی و پناهیان را باعث خدشه به بدنه روحانیت می داند اما...
مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علی مطهری را بخوانید؛
* آیت الله مطهری از تئوریسین های اصلی نظام جمهوری اسلامی بودهاند و امام نیز نگاه و تفکرات ایشان را شاخص و محوری می دانستند اما طی سال های اخیر تلاشی هدفمند و برنامهریزی شده برای به انزوا بردن تفکرات و ایدههای آیت الله شهید یا مغفول ماندن آن تفکرات صورت میگیرد. خود شما با تسلطی که بر تفکرات و نگاه پدرتان دارید، چقدر جای خالی این تفکرات را محسوس می بینید و در چه حوزه هایی؟
البته این طور نیست که اندیشه ایشان مطرح نباشد ولی میتوان گفت باید بیش از این مورد توجه باشد. همچنین این امر را نمیتوان به برنامهریزی و تعمد نسبت داد، بلکه ناشی از غفلت است، غفلت از اهمیت آثار استاد مطهری و میزان تأثیرگذاری آنها در حل بسیاری از معضلات فکری و اجتماعی. مثلاً در موضوعاتی مثل حجاب و آزادی بیان و نحوه برخورد با منتقدان و مخالفان یا سیاست خارجی و یا مسائل مربوط به روحانیت آثار ایشان میتواند راهگشا باشد.
نسل جدید با دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله مطهری به اندازه کافی آشنا نیست
* فاصله نسل جدید را با دیدگاه ها و تفکرات آیت الله مطهری چقدر پررنگ میدانید؟ آیا دیدگاه های ایشان قدرت سازگاری با نسل جدید را دارد؟
باید بپذیریم که نسل جدید با دیدگاه ها و اندیشه استاد مطهری به اندازه کافی آشنا نیست و لازم است به سوی آثار ایشان بیشتر سوق داده شوند. تجربه نشان داده است که وقتی یکی از آثار آن شهید را مطالعه میکنند به سوی سایر آثار جذب میشوند و ادامه میدهند. میتوان با کارهایی مثل برگزاری مسابقه از کتاب های استاد مطهری آنها را متوجه و علاقهمند به این آثار کرد. البته جوانان زیادی را سراغ دارم که با آثار ایشان مأنوساند.
بین خانواده استاد مطهری اختلاف نظرهای سیاسی جزئی وجود دارد اما...
* آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟
در خانواده استاد مطهری با احتساب نوهها و نتیجهها و نبیرهها ما با چنین پدیدهای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر میکنند و بین آنها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آنها اختلاف نظرهای سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوتها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد. به هرحال در بین نوهها و نتیجهها و نبیرهها افرادی پیدا نمیکنید که دچار بنبست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.
* آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟
به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتارها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوههاست. فقط وسایل و ابزارها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت میشد امروز هم باید رعایت شود.
* نگاه آیت الله مطهری مشخصا در مقوله حجاب رویکردی اجباری است یا اقناعی؟
در زمان ایشان بحث اجبار و اختیار حجاب مطرح نبود، بحث فلسفه حجاب و حدود شرعی آن مطرح بوده است. روشن است که در درجه اول مسئله ایمان و اعتقاد به پوشش اسلامی همراه با دانستن علل این حکم و تعبد نسبت به آن مهم است ولی وقتی حکومت اسلامی تشکیل میشود حتماً وظیفهای نسبت به نظارت بر اجرای آن دارد چون پوشش اسلامی چه درباره مرد و چه درباره زن یک مسئله فردی مثل نماز و روزه نیست بلکه آثار اجتماعی دارد. اینجاست که حکومت باید درباره نحوه نظارت خود تصمیم بگیرد.
مسائلی مثل ماجرای آقای پناهیان یا صدیقی به اعتبار روحانیت آسیب می زنند
* آقای مطهری، اتفاقاتی که در بدنه روحانیت رخ می دهد، مانند آنچه در ماجرای آقای پناهیان یا کاظم صدیقی رخ داد، چقدر آسیب و خسران برای روحانیت است؟
البته مسئله آقای پناهیان خیلی مهم نبود، یک سوء تعبیر بود و باید دقت میکردند. ولی مسئله آقای صدیقی مهم بود و البته برخورد ایشان هم خوب بود و باید منتظر گزارش قوه قضائیه باشیم. طبعاً این گونه حوادث به اعتبار روحانیت آسیب میزند و باید توسط خود روحانیت جبران شود.
روحانیت به جای دولتی شدن باید در کنار مردم باشد
* فاصله بین نسل جدید و قدیم روحانیت چقدر مرتبط با رویکردها و مشی روحانیت در سال های اخیر بوده است؟
اول باید ثابت شود که بین نسل جدید و قدیم روحانیت فاصله است. من چنین فاصلهای را درک نمیکنم. ولی به طور کلی ورود روحانیت به کارهای اجرایی دولتی که به شدت مورد نهی آیت الله مطهری بود به این نهاد آسیب زده است.
روحانیت به جای این که دولتی شود باید همچنان در کنار مردم و ناظر بر دولتها و هادی آنها باشد، همان نقشی که روحانیت شیعه در طول تاریخ داشته و استقلال خود از دولتها را حفظ کرده است.