Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@17:29:58 GMT

بغداد و اربیل در آستانه توافق

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۴۵۷۷

بغداد و اربیل در آستانه توافق

مذاکرات میان دولت بغداد و اربیل برای حل مشکلات موجود میان دو طرف وارد مراحل پیشرفته ای شده است و دو طرف پیرامون برخی اختلافات به تفاهماتی دست یافته اند.

 به نقل از العربی الجدید، بشیر الحداد، نایب رئیس پارلمان عراق در بیانیه ای که رسانه های کُرد منتشر کردند، گفت، مذاکرات میان بغداد و اربیل ادامه دارد و دو طرف در آستانه دستیابی به توافق و تفاهم مشترک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که از نمایندگان کرد در پارلمان است، بر لزوم تشدید مذاکرات برای حل مسائل، دستیابی به تفاهمات مشترک، همگرایی در خصوص پرونده های موجود و پشت سر گذاشتن اختلافات در این مرحله دشوار تاکید کرد و گفت، اقلیم کردستان هم مجددا آمادگی خود را برای انجام تعهدات قانونی خود در قبال دولت مرکزی مشروط بر احترام این دولت به تمامی تعهدات قانونی خود در قبال اقلیم اعلام کرده است.

منابع نزدیک به هیئت کرد نیز به العربی الجدید از همگرایی چشمگیر میان بغداد و اربیل خبر دادند و گفتند، دو طرف روی دستیابی به توافقی پیرامون اختلافات مالی در این دور از مذاکرات اصرار دارند. تفاهمات به دست آمده تعیین سهم اقلیم کردستان از بودجه سال آینده، بودجه کارمندان اقلیم، ساز و کار مورد توافق برای تحویل درآمدهای حاصل از صادرات نفت به بغداد و سایر اختلافات را تضمین می کند. رهبری سیاسی اقلیم نیز از دستیابی به توافقی در آینده نزدیک برای تسریع در حل بحران مالی کردستان حمایت می کند.

این در حالی است که عبدالامیر المیاحی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح گفت، اقلیم نسبت به تحویل درآمد حاصل از صادرات نفت و درآمد گذرگاههای مرزی به دولت فدرال پایبند نیست.

همچنین محسن السعدون، نماینده سابق پارلمان از حزب دموکرات کردستان از اعلام یک توافقنامه جدید میان بغداد و اربیل در آینده نزدیک پیرامون تحویل درآمدهای نفتی و درآمدهای گذرگاههای مرزی به دولت بغداد پرده برداشت و گفت، احتمال می رود این دور از مذاکرات در آینده نزدیک به اعلام یک توافقنامه جدید ختم شود که در دو نکته اصلی به سازمان دهی روند تحویل درآمدهای گمرکی و تعیین میزان نفت صادر شده از اقلیم کمک
می کند.

وی گفت، این مذاکرات که اکنون در بغداد در حال انجام است، مشخص خواهد کرد که آیا توافقنامه سابق نفتی میان بغداد و اربیل پا برجا خواهد ماند یا توافقنامه جدیدی متفاوت از توافقنامه های قبلی برای حل مساله حقوق ها و درآمدهای گمرکی امضا خواهد شد. توافق به دست آمده در قانون بودجه سال آینده درج خواهد شد.

این نماینده سابق از حزب دموکرات احتمال داد، هیئت های مذاکره کننده طی دو روز آینده توافق جدیدی را درباره صادرات نفت و تحویل درآمدهای گمرکی به دولت فدرال اعلام کنند.

السعدون افزود، هیئت کردستان در سال جاری دهها نشست با دولت بغداد داشته و به نتایج پیشرفته و مراحل نهایی رسیده است اما برخی گروههای سیاسی در پارلمان مواضعی را اتخاذ کرده اند که با قانون همخوانی ندارد.

پارلمان عراق ۱۲ نوامبر گذشته قانون تامین مالی کسری بودجه (استقراض) را تصویب کرد که به دولت اجازه می دهد ۱۲ تریلیون دینار معادل ۱۰ میلیارد دلار برای تامین مالی و تامین هزینه‌ها که در راس آنها حقوق کارکنان دولت قرار دارد، استقراض کند. در این قانون بندی وجود دارد که دولت اقلیم را ملزم می کند در ازای برخورداری از استقراض، درآمدهای نفتی و غیر نفتی خود را به دولت بغداد بدهد. بندی که نمایندگان کرد به آن اعتراض داشتند.

روز چهارشنبه یک هیئت عالی رتبه از اقلیم کردستان به ریاست قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم برای ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به توافق پیرامون اختلافات میان بغداد و اربیل وارد بغداد شد. / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میان بغداد و اربیل دستیابی به توافق تحویل درآمدهای دولت بغداد دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!

گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین) امروز شنبه فایل ویدئوی جدیدی از وضعیت اسرای اسرائیلی منتشر کرد.

عنوان این ویدئو «فشار نظامی» است که سران صهیونیست بار‌ها بر طبل آن کوبیدند تا به زعم خود اسرای اسرائیلی را آزاد کنند، ولی در واقع باعث شد که ده‌ها نفر از آنان کشته شوند.

در ابتدای ویدئو، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در حال تکرار این گزاره هستند که فشار نظامی باعث آزادی اسرای صهیونیست خواهد شد.

در این ویدئو، دو نفر از اسرای اسرائیلی که میانسال هستند، صحبت می‌کنند. یکی از آنان که ۶۴ ساله است می‌گوید که حالش خوب است و به خانواده خود پیام می‌دهد که دلش برایشان تنگ شده است. نفر دوم هم ۴۷ ساله است و خطاب به اعضای خانواده خود می‌گوید: «امسال به خاطر این جنگ لعنتی، نتوانستیم هیچ عیدی را جشن بگیریم.

 

یکی از آنان، در هنگام ذکر خاطرات سال گذشته خود، از نظر روحی به هم می‌ریزد و به شدت گریه می‌کند. وی می‌گوید: «ما اینجا به خاطر بمباران با خطر مواجهیم. سؤال من این است که تا کی؟. من از نخست وزیر و همه وزرای کابینه می‌خواهم که در خصوص توافق، از خود نرمش نشان دهند تا همه اسرا آزاد شوند.».

اسیر دومی هم خطاب به نتانیاهو می‌گوید: زمان آن رسیده است که به توافقی دست یابید که ما را از اینجا خارج کند. از همه می‌خواهم که به کابینه فشار وارد کنند و به تظاهرات‌ها ادامه دهند تا مذاکرات به نتیجه برسد».

 

این در حالی است که خلیل الحیه از رهبران حماس روز گذشته خبر داد که این جنبش پاسخ رسمی رژیم اشغالگر به موضع این جنبش را که چند روز پیش به میانجیگران ارائه شده، دریافت کرد». 

پیشنهاد حماس برای مذاکرات، پیشتر در ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.

پیشتر یکی از رهبران فلسطینی از فشار‌های شدید آمریکا و اسرائیل علیه قطر برای اعمال فشار بر حماس در خصوص مذاکرات آتش بس خبر داده بود. این منبع آگاه سه‌شنبه پیش گفته بود که این پیش‌زمینه واقعی اظهارات اخیر نخست‌وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بود که گفت دوحه در حال «ارزیابی میانجی‌گری‌هایی است که انجام می‌دهد».

جنبش حماس فلسطین همواره در مذاکرات آتش‌بس بر برقراری آتش‌بس دائم و خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان