Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شانزدهمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» با بیان اینکه شهدای مدافع سلامت باب شهادت را مفتوح نگاه داشته‌اند، گفت: آنچه کادر درمان در دفاع مقدس و مقابله با کرونا انجام دادند، بزرگ زرین تاریخ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، شانزدهمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» صبح امروز (سه شنبه، 25 آذرماه) با حضور دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر «علیرضا زالی»، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در منزل شهید مدافع سلامت دکتر «محمدزارع جوشقانی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، دکتر «سید عباس صالحی» در این آئین اظهار کرد: برای من حضور در محفل خانواده معظم شهدا نوعی درس آموزی است و بیش از آنکه چیزی را بیاوریم با خود توشه می بریم.

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهدای مدافع سلامت در بحران کرونا باب شهادت را همچنان در ایران اسلامی مفتوح نگاه داشته اند، گفت: کرونا نشان داد کادر درمان چطور به وظایف علمی حرفه ای خود عمل کرده و کارنامه ای درخشان را در تاریخ ایران برای خود به یادگار گذاشتند.

 

وجوه مشترک دفاع مقدس و مقابله با کرونا در جبهه درمان

 

دکتر صالحی با شرح وجوه اشتراک فعالیت کادر درمان در دوران دفاع مقدس و مقابله با کرونا، بیان کرد: وقتی این دو برهه یعنی دفاع مقدس و عصر مقابله را کرونا را بررسی می کنیم وجوه تشابه متعددی را می یابیم، این نشاندهنده چشم اندازی است که در آینده چطور از این کادر هم به عنوان سرمایه پزشکی و نیز به عنوان سرمایه اجتماعی می توان استفاده حداکثری داشت.

 

وی ادامه داد: در دفاع مقدس موج هایی داشتیم مثل زمان عملیات ها، برای مثال در عملیات کربلای 5 حدود 30 تا 40 هزار مجروح داشتیم که بار آن بر بدنه درمانی کشور وارد می شد آنهم با وجود کمبود در کادر درمان که مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می کرد، همچنین بود بمباران شهرها که بار سنگین برای کادر درمانی داشت، در دروان بحران کرونا نیز در امواج مختلف شیوع، کادر درمان کشور اعم از پزشکان، پرستاران و ... دوران سختی همچون دوران عملیات ها با همان شدت و سختی را طی کردند چراکه این برهه ها غیرقابل پیش بینی، متراکم به هم پیوسته و ... است.

 

صالحی تاکید کرد: از دیگر وجوه شباهت دفاع مقدس و شرایط شیوع کرونا، در معرض خطر بودن کادر سلامت است، معمولا اینطور بوده و است که بیمارستان ها باید از خط مقدم فاصله حداقل 70 تا 90 کیلومتری داشته باشند این از اصول جنگ است، اما در دفاع مقدس به دلیل شرایط خاص، بیمارستان ها و اورژانس های صحرایی نزدیک به خط داشتیم حدود 50- 60 بیمارستان اینچنین فعال بود اولین آنها بیمارستان صحرایی شهید بروجردی بود. پرستاران و پزشکان فعال در این بیمارستان ها همچون رزمندگان فعال در خط مقدم بودند.

 

وی اضافه کرد: در دوران کرونا نیز پزشکان و پرستاران در نزدیک ترین فاصله با خطر قرار دارند و این در معرض خطر بودن را می پذیرند. پزشکان و پرستاران مدافع سلامت همچون رزمندگان دفاع مقدس در خط مقدم قرار دارند.

 

مواجهه کادر درمان با پدیده ای ناشناخته

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سومین شباهت این دو دوره بیان کرد: شابهت این دو دوره از نظر پزشکی درمانی، مواجهه با پدیده های ناشناخته است. در جنگ تحمیلی با پدیده ناشناخته شیمیایی و صد هزار مجروح شیمیایی مواجه شدیم و کادر درمان درگیر این حملات، شرایطی سخت داشتند راه درمان آن تاول ها و ... مشخص نبود مجروحان شیمیان حتی نمی توانستند نفس بکشند !!.  کرونا هم پدیده ای ناشناخته برای جهان است، روزهای نخست شیوع این ویروس، هیچ کس از آن چیزی نمی دانست و کادر درمان چه پزشکان و چه پرستاران به فضایی ناشناخته وارد شدند مثل حضور در زمینی ناهموار در شبی تاریک و ظلمانی!

 

وی در ادامه ابراز کرد: چهارمین وجه شباهت عملکرد کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس و مبارزه با کرونا، روحیه جهادی است، کادر درمانی در دوران جنگ همچون رزمندگان با همان احساس و روحیه و  چشم انداز و انگیزه های جهادی بودند و کاری که کردند از گنجینه های عظیم تاریخی ایران است چنان که در درون جنگ بیش از 10 هزار عمل جراحی مربوط به جنگ و مجروحان انجام شد کادر درمان بعضاً حتی 48 ساعت نمی خوابیدند و در اتاق عمل حضور داشتند!

 

دکتر صالحی افزود: شبیه این را در عصر کرونا هم داریم، همان مجاهدت ها و وقت گذاری های مستمر و بدون چشمداشت و کار جهادی مداوم. نکات دیگری نیز در اتصال این دو مقطع تاریخی زرین در حوزه پزشکی یعنی دفاع مقدس و مقابله با کرونا وجود دارد.

 

وی با اشاره به نزدیک بودن سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: این دو شهید بزرگوار ویژگی های خاص خود را داشتند، همانطور که شهیدان دفاع مقدس چنین بودند و این نشان می دهد این پایان درخشان با حیات آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد. به تعبیر حاج قاسم سلیمانی کسی شهید می شود که شهیدگونه زندگی کند. اینها در حیات شهیدوار زندگی می کنند چنین پایانی برای کارنامه زندگی جدا از نوع حیات آنها نیست.

 

دکتر صالحی در پایان خاطرنشان کرد: خدمات و زحمات شهید زارع در مقطع کرونا همچون 31 شهریور سال 59 بود، یعنی اوج بحران و ناشناخته بودن و غیرآماده بودن شرایط و ایشان ورود جهادی داشت همچنین است شهیده خانعلی‌زاده. اولین ها معبر را می گشایند و ویژگی ها و فضایلی دارند که آنها را پیشتاز کرده است. امید است راه شهدای مدافع سلامت پررهرو باشد.

 

برگزاری هشت هزار جلسه تقدیر از خانواده شهدا در طرح ملی سه شنبه های تکریم

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» نیز در ابتدای این آئین با تقدیر از حضور و همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه شنبه های تکریم کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: ایشان 14 جلسه پیاپی در این آئین ها حضور داشتند و علی رغم علاقمندی دکتر صالحی برای حضور در همه جلسات اما به تناسب شرایط مقرر شد ایشان هر ماه در یک جلسه سه شنبه های تکریم، حضور داشته باشند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه دکتر زارع جوشقانی از طلایه داران عرصه دفاع از سلامت کشور هستند، گفت: تا کنون و طی اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم»، بچه های مسجد به تناسب شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی به خانواده بیش از هشت هزار شهید کشور اعم از شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت سرکشی کرده و از آنها تقدیر به عمل آورده اند.

 

وی تاکید کرد: به تعبیر روایات، کسی که شخصی را احیاء می کند، جامعه ای را احیاء می کند این شهدای مدافع سلامت شهیدگونه زیستند که چنین فرجام و پایانی یافتند.

 

دکتر زارع، شخصیتی ملی

 

 

 

 

این گزارش می افزاید: دکتر «علیرضا زالی» نیز در این نشست با تقدیر از اقدام ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم»، اظهار کرد: در روزهای بسیار سخت و مغموم شیوع کرونا، استان گیلان از استان هایی بود که در صدر شیوع قرار داشت و شهیده «نرگس خانعلی زاده» پرچمدار مسیر نوین خدمت رسانی در عرصه پزشکی و درمانی شد.

 

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: معمولاً اولین ها در شکستن بسیاری از خطوط رشادت و ایثارگری جایگاهی ممتاز دارند که شهیده خانعلی زاده چنین نقشی را ایفا کرد. از خدا برای خانواده ایشان صبر و توفیق الهی را مسئلت دارم.

 

زالی با اشاره به خدمات دکتر زارع در عرصه پزشکی، گفت: من چند سال توفیق همکاری با ایشان را داشتم و از فضایل اخلاقی دکتر شخصاً بهره مند شدم، وی در کنار جایگاه ممتاز علمی آموزشی سرمنشاء خدمات اجتماعی بسیار در کشور بود به ویژه در کاشان، از این رو، ایشان را باید شخصیت ملی دانست که در عرصه آموزش و پژوهش فراتر از یک استان و بیمارستان عمل کرد و دانشجویان وی امروز در سراسر کشور خدمت رسانی می کنند.

 

وی ادامه داد: تواضع و اخلاق در سخت ترین شرایط هم در وجود ایشان تبلور داشت و لبخندهایش سبب ابتهاج همکاران می شد و در سخت ترین شرایط هم خسته نمی شد و با تبسم همیشگی همکاران و همدلان را به سختکوشی ترغیب می کرد. آن شهید بزرگوار در مصادر متعدد علمی و اجرایی حضور داشت و در همه آنها سرمنشاء تحولات بسیار بود.

 

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ادامه ابراز کرد: خدمات ارزنده وی در بیمارستان «شهید لبافی نژاد» زبانزد است طبیعتا انتظار کمتری بود که این بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی، در حوزه کرونا ورود کند اما با مجاهدت دکتر زارع این بیمارستان هم به کانون های خدمت رسانی تامین اجتماعی به بیماران کرونایی تبدیل شد و حجم قابل توجهی از بیماران را پوشش داد و زیرساخت ها را فراهم کرد.

 

وی تاکید کرد: شهید زارع با اینکه این بیمارستان امکانات کمی داشت اما همواره با نگاه نویدبخش و انگیزه‌ده فعالیت می کرد ما در نشست های فضای مجازی علاقمند به اطلاع از فعالیت های شهید در بیمارستان لبافی نژاد بودیم. وی از استادان مبرز چشم پزشکی کشور و دارای شخصیتی چندوجهی بود علاوه بر بصیرت پزشکی در فعالیت های فرهنگی خیریه ای پیشقدم بود و در زمان مسئولیت دانشگاه پزشکی کاشان، آن دانشگاه به رشدی بالنده دست یافت.

 

زالی در پایان خاطرنشان کرد: الحمدالله شاهد آراسته شدن فضای پزشکی به عطر و شمیم شهادت هستیم که بسیار ارزشمند است و این سرمایه بزرگ اجتماعی است که به همت مدافعان سلامت شکل گرفته و امیدواریم نسل جوان امروز این پیشتازان شهادت در عرصه سلامت را بشناسد و از آنها الگو بگیرد.

 

هم مدافع سلامت هم پیشتاز جهادی!

 

 

 

 

بنابر این گزارش، همسر دکتر «محمدزارع جوشقانی» نیز در این نشست با شرح فعالیت های پزشکی جهادی آن شهید مدافع سلامت، بیان کرد: ایشان در همه عرصه ها موفق بود و حضورش در عرصه پزشکی جهادی بود چنان که با حضور در استان چهارمحال و بختیاری، علاوه بر فعالیت های پزشکی در فعالیت های عمرانی در حوزه جاده سازی و آب رسانی و ... نیز حضوری جدی و اثرگذار داشت.

 

وی با اشاره به حضور شهید زارع در بهداری زنجان در اوج بمباران های دوران جنگ تحمیلی، تصریح کرد: از نخستین روزها فعالیت جهادی در این شهر را آغاز کرد، زمانی یکی از دبیرستان های نزدیک محل حضورشان بمباران شدیدی شد و دانش آموزان بسیاری مجروح شدند، با اینکه امکانات و تعداد کارکنان با تعداد مجروحان هماهنگی نداشت خود شهید شخصاً ورود کرد و به مداوای مجروحان پرداخت.

 

همسر شهید زارع ادامه داد: در زمان مسئولیت بهداری زنجان، به کاشان هم رفت و آمد داشت و در حوزه های درمانی و رسیدگی به محرومان فعالیت داشت و دانشگاه پزشکی کاشان را با همکاری مسئولان راه اندازی کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به قبولی شهید زارع در رشته پزشکی و آمدنش به تهران، ابراز کرد: شهید زارع بعد از اتمام تحصیل، معاون پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی شد و در این ایام در بیمارستان ها و بهداری های مختلف مسئولیت داشت. بعد از آن نزدیک به 12 سال رئیس دانشگاه پزشکی کاشان بود و در آنجا به فعالیت های پزشکی درمانی با پشتکار اشتغال داشت و کوشید که کاشان به استان های کشور افزوده شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: بعد از بازگشت به تهران در بیمارستان «شهید لبافی نژاد» فعال و در دوره کرونا رئیس این بیمارستان بود واز نخستین روزهای شیوع این ویروس منحوس با روحیه و جدیت کنار بیماران حضور داشت؛ بسیار کوتاه استراحت می کرد و در ساعت حضور در منزل هم اوضاع بیمارستان کاشان را پیگیری می کرد، تا اینکه به مقام رفیع شهادت نائل شد. وی در کنار مجاهدت های پزشکی درمانی، پدری فداکار و خانواده دوست بود و امید است فرزندان راه شهید را ادامه دهند.

در ادامه فرزند دکتر زارع نیز با تقدیر از اقدام ارزشمند ستاد فهما در اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم»، بیان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی فرموده بود: کسانی که شهید می شوند باید شهادت گونه زندگی کنند ... اکنون که زندگی پدرم و خاطرات را مرور می کنم با همه وجود حس می کنم که این شهیدگونه زیستن چه کیفیتی دارد.

 

همچنین، داماد این شهید مدافع سلامت نیز با ابراز تاسف و اندوه از فقدان شهید دکتر زارع، ابراز کرد: صداقت دکتر زارع به گونه ای بود که هیچگاه برای سود و زیان خود مسیری جز حق را در پیش نگرفت و علاقه ای خاص به رهبری معظم انقلاب و کشور داشت. قبل از شیوع کرونا انتهای هر هفته خانواده را جمع می کرد و در همه این جمع ها به وفاداری به کشور و رهبری معظم انقلاب توصیه داشت و می فرمود: هر کاری می کنید در کشور باشد چون ما هستیم که ایران را می سازیم.

 

وی تاکید کرد: حیات و سبک زندگی دکتر زارع به گونه ای بود که پایان و فرجامی جز شهادت نمی توانست داشته باشد.

 

گفتنی است، همزمان با این آئین در تهران ارتباط تصویری با منزل شهیده «نرجس خانعلی زاده»، از پرستاران گیلانی که در ایام شیوع کرونا به مقام رفیع شهادت نائل آمد، نیز برقرار شد. امام جمعه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این نشست در منزل شهید خانعلی زاده حضور داشتند و سخنانی را بیان کردند.

 

اعطای لوح تقدیر به خانواده این دو شهید مدافع سلامت با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان بخش شانزدهمین هفته از سه شنبه های تکریم بود.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح ملی سه شنبه های تکریم شهدای مدافع سلامت کانون های فرهنگی هنری مساجد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور دفاع مقدس و مقابله با کرونا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقابله با کرونا شهدای مدافع سلامت سه شنبه های تکریم شهید مدافع سلامت بیمارستان ها خانعلی زاده شیوع کرونا دکتر صالحی کادر درمان دکتر زارع شهید زارع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل که در این همایش ریاست پنل سلامت را برعهده داشت، ضمن اشاره به توانمند‌های حوزه سلامت و فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در آفریقا، اهمیت گسترش تعاملات با کشور‌های آفریقایی را تشریح کرد.

در این پنل، مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، مدیران سندیکا‌های دارو، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، مدیران شرکت‌های دارو سازی، رئیس انجمن بیمارستان سازی و میهمانانی از کشور‌های زیمباوه، مالی، اتیوپی و الجرایر حضور داشتند.

اعضای پنل ایرانی از حوزه‌های دارو، درمان و گردشگری سلامت، تجهیزات پزشکی، آموزشی، توسعه، جمعیت هلال احمر، سازمان سازمان انتقال خون، انستیتو پاستور ایران، ضمن توضیح درباره توانمندی صادراتی حوزه کاری خود، خواستار افزایش سطح تعلامات با کشور‌های آفریقایی شدند.

درادامه، میهمانان آفریقایی با تمجید از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، علاقمندی خود را جهت گسترش همکاری تجاری با حوزه سلامت ایران اعلام کردند.

نیکنام در پایان گفت: گسترش همکاری ایران و آفریقا در حوزه سلامت قابل پیگیری است و انتقال تجارب و خدمات سلامت به این کشور‌ها وجود دارد.

به گزارش آنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) از روز شنبه  ۸ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور افتتاح و به مدت پنج روز ادامه دارد. این نمایشگاه میزبان ۲۰۰۰ صاحب نظر از ۸۰ کشور می‌باشد و ۸۰۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه توانمند‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • رونالد آرائوخو ضعیف‌ترین مدافع فصل جاری لالیگا از نگاه آماری
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان