Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سلمه دادگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بارداری‌های مادران کرونایی بدون هیچ گونه مداخله‌ای به سرانجام مطلوب می‌رسد و مادر دوران بیماری خفیف تا متوسط را تجربه می‌کند، گفت:عکس برداری از قفسه سینه خطری برای جنین ایجاد نمی‌کند و در شرایطی که جنین مراحل رشد ماه‌های آخر را داشته باشد روی شکم مادر پوشیده می‌شود از همین رو مادران باردار نباید نگران اشعه باشند، زیرا میزان تابش اشعه در سی تی اسکن ریه به حدی است که خطری برای جنین ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه مهم‌ترین دستور العمل‌های پیشگیرانه برای مادران مبتلا به کرونا رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مداوم دست ها، عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام، استفاده از ماسک دو یا سه لایه است، افزود: اگر سایر افراد خانواده نیز موارد پیشگیرانه را رعایت نکنند احتمال اینکه ناقل باشند و برای مادر باردار ایجاد خطر کنند وجود دارد.

احتمال ناقل بدون علامت بودن در کودکان زیر دو سال

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کودکان زیر دو سال هم می‌توانند ناقلین بدون علامت باشند بنابراین باید کل خانواده مادر باردار رعایت دستور العمل‌های بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار دهند، ادامه داد: ۳ تا ۱۴ روز دوره کمون بیماری کرونا است و در مراحل اولیه بیماری احتمال انتقال بسیار بیشتر است از همین رو باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد. بیشتر بخوانید دوران بارداری و مصرف داروهایی که باید با مشورت پزشک باشد دادگر با اشاره به اینکه علایم بیماری کرونا در مادران باردار مانند سایرین است، بیان کرد: اختلال در حس بویایی و چشایی، درد قفسه سینه، سردرد، تب، لرز نیز علائم بیماری کرونا در مادران است؛ بنابراین مادر باردار در صورت علائم بیماری حتما باید تست کرونا انجام دهد و آزمایش‌هایی که مشخص کننده شدت بیماری است را نیز به پزشک ارائه دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری کرونا در مادران باردار مثل سایرین می تواند عوارض قلبی، ریوی، کلیوی و گوارشی ایجاد کند، تاکید کرد: در سه ماه اول بارداری اگر مادر مبتلا به کرونا دچار تب شدید شد باید تب وی سریعا کنترل شود، زیرا تب در سه ماه اول بر روی جنین عوارضی را ایجاد می‌کند.

دادگر با بیان اینکه انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین وجود دارد، اظهار کرد: میزان انتقال بیماری از مادر به جنین زیاد نیست و براساس شرایط مادر از حال عمومی خوب تا شرایط وخیم بیماری دستور العمل ویژه‌ای برای درمان ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به قرنطینه شدن در منزل یا بستری شدن در بیمارستان و یا آی سی یو اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه مادران بارداری که در منزل قرنطینه می‌شوند باید تعداد ضربان قلب و تنفس خود را شمارش کنند و در حاملگی‌های بعد از ۲۶ هفته حرکات جنین نیز بررسی شود، افزود: مصرف دارو و مکمل باید با نظر متخصصین انجام شود و زمانی که بیماری مادر شدید بود جنین باید به لحاظ رشد بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در شرایطی که حال مادر رو به سمت وخامت می‌رود تصمیم گیری در باره ادامه بارداری و یا ختم بارداری به صورت تیمی با حضور متخصصین عفونی، داخلی، طب اورژانس، مراقبت‌های ویژه، متخصص ریه انجام می‌شود و و روش زایمان نیز بسته به شرایط جنین و مادر متفاوت است حتی در برخی از مواقع سزارین می‌تواند وضعیت مادر را وخیم‌تر کند.
مادران مراقبت‌های بهداشتی و غربالگری خود را به تعویق نیندازند
دادگر با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مادران باردار مراقبت‌های بهداشتی خود را در شرایط پاندمی به تاخیر می‌اندازند وبا یک مشکل به پزشک مراجعه می‌کنند، بیان کرد: تعداد مراقبت‌های مادر باردار به دلیل پاندمی کرونا کاهش یافته و سعی می‌شود تمام مراقبت‌های ضروری در چند نوبت محدود انجام شود از همین رو مادران باردار باید آگاه باشند با به تاخیر انداختن مراقبت‌ها سلامتی خود و جنین را به خطر نیندازند.

او تصریح کرد: مصرف مکمل‌های به خصوص ویتامین دی در مادران باردار نباید بیش از حد انجام شود و برای مادر باردار دوزی پایین‌تر از سایرین تجویز می‌شود از همین رو مصرف مکمل‌ها با تایید و نظر پزشک معالج باید انجام شود.   انتهای پیام// م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین ها مکمل غذایی مکمل دارویی زنان باردار تغذیه سالم هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مادران باردار بیماری کرونا مادر باردار همین رو انجام شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۵۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان تاکید کردند که خطر سرطان ثانویه برای هر بازمانده سرطان سینه بسیار کم است. با این حال، نسبت به افرادی که هرگز سرطان سینه نداشته اند، این خطر افزایش می‌یابد.

«آنتونیس آنتونیو»، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، خاطرنشان کرد: «این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی خطر ابتلاء به سرطان دوم در بازماندگان سرطان سینه است.»

تیم او داده‌های بیش از ۵۸۰۰۰۰ زن و بیش از ۳۵۰۰ مرد بازمانده از سرطان سینه را که در مجموعه داده‌های ملی ثبت سرطان بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند. همه آنها تشخیص اولیه سرطان سینه شأن بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ انجام شده بود.

این تیم گزارش داد که زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنانی که قبلاً هرگز سرطان سینه نداشته اند، دو برابر با احتمال ایجاد تومور در سینه دیگر روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد که برای بازماندگان مرد (که سرطان سینه در آنها یک بیماری بسیار نادر است)، احتمال ابتلاء به سرطان در سینه دیگر ۵۵ برابر افزایش یافته بود.

در مورد سایر انواع تومور، زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنان بدون سابقه سرطان سینه، ۸۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان آندومتر، ۵۸ درصد خطر ابتلاء به لوسمی میلوئیدی و ۲۵ درصد بیشتر با احتمال ابتلاء به سرطان تخمدان روبرو بودند.

سن بیمار در اولین تشخیص سرطان سینه نیز مهم بود: زنانی که قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند، ۸۶ درصد بیشتر با احتمال ابتلاء به سرطان دوم مواجه شدند، در حالی که زنانی که برای اولین بار پس از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه شده بودند، تنها ۱۷ درصد بیشتر مستعد ابتلاء به تومورهای ثانویه سرطانی بودند.

چرا سن مهم بود؟ به گفته تیم آنتونیو، احتمال دارد زنانی که در جوانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند نسبت به زنانی که سرطان‌هایشان در مراحل بعدی زندگی ظاهر می‌شود، حامل ژن‌های مرتبط با سرطان باشند.

کد خبر 6090452

دیگر خبرها

  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ