Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود با آمریکای لاتین صریح بود: "با چین معامله نکنید." اما این پیام مورد پذیرش قرار نگرفت.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه آماده می‌شود، پکن سلطه خود روی کشورهای زیادی در این منطقه غنی از منابع که زمانی حیاط خلوت ایالات متحده دیده می‌شد، گسترانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بررسی رویترز از جمله مصاحبه با مقام‌ها و مشاوران کنونی و سابق و همچنین تجزیه و تحلیل آمارهای تجاری نشان می‌دهد که در دوران ترامپ، چین، ایالات متحده را از نظر قدرت و نفوذ در بیشتر آمریکای لاتین عقب نگه داشته است.

این چالشی برای بایدن دموکرات است که به احیای نقش واشنگتن به عنوان یک رهبر جهانی پس از سال‌ها سیاست‌ اول آمریکای ترامپ وعده داده و افول نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین را تهدیدی برای امنیت ملی دانسته است.

بایدن ماه مارس گفت: آنها باید متوجه باشند که بی‌کفایتی و غفلت ترامپ در آمریکای لاتین و کارائیب در اولین روز حضور دولت من به پایان می‌رسد.

تیم بایدن در خصوص این مطلب اظهارنظری نکرده است. با این حال بعید به نظر می‌رسد که این وعده به سادگی امکانپذیر شود.

چین از سال ۲۰۱۸ بر ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکای لاتین به جز مکزیک غلبه کرده است. پکن با حمایت از پروژه‌های انرژی، مزارع خورشیدی، سدها، بنادر، خطوط راه آهن و بزرگراه‌ها، وام‌های سرمایه‌گذاری و کم‌بهره را هم افزایش داده است.

خورخه کروگا، رئیس جمهوری سابق بولیوی اوایل امسال در مصاحبه‌ای درباره چین گفت که این کشور در کنار برزیل جزو شرکای مهم است. کروگا افزود: مردم از من می‌پرسند که ایالات متحده را ترجیح می‌دهم یا اروپا را؟ من می‌گویم برزیل. در جایگاه دوم چطور؟ من می‌گویم چین. این واقعیت آمریکای جنوبی است.

مقام‌های این منطقه باور دارند که تغییر وضعیت چین به عنوان یک شریک اقتصادی و دیپلماتیک مهم برای بسیاری از کشورها، دشوار خواهد بود. میلیاردها دلار چین برای کشورهای در حال ظهور بدهکار، خطوط حیاتی مهمی ایجاد کرده است که این نیاز با تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر شده است.

یک مقام دولت آرژانتین به رویترز گفت: گمان می‌کنم چین بیش از ایالات متحده در آرژانتین منافع داشته باشد. و همین تفاوت ایجاد می‌کند. ترامپ اصلا تمایلی نشان نداده است. بیایید امیدوار باشیم که بایدن اینطور نباشد.

چین اکنون شریک تجاری شماره یک برزیل، شیلی، پرو، اوروگوئه و دیگر کشورهاست. از نظر تجارت با آرژانتین از ایالات متحده پیشی می‌گیرد.

با توجه به تجزیه و تحلیل ارقام تجارت از پایگاه داده "کام ترید" سازمان ملل، در خارج از مکزیک، تجارت چین با این منطقه در سال ۲۰۱۸ از ایالات متحده سبقت گرفت و در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۲۳ میلیارد دلار در مقابل تجارت ۱۹۸ میلیارد دلاری ایالات متحده رسید.

مارک فیراستاین، مشاور سابق باراک اوباما گفت، عدم تمایل ترامپ و خروج از بلوک تجاری شراکت ترانس پاسیفیک، خلایی ایجاد کرد که چین آن را پر کرد و به نظر می‌رسد بایدن آن را تغییر دهد. کاری که ترامپ انجام داد، موجب شد تا چین شریک بهتری به نظر برسد. تمام آن تغییر خواهد کرد.

تحلیلگران و مشاوران سابق می‌گویند، انتظار می‌رود کاخ سفید بایدن اولویت بیشتری برای آمریکای لاتین قائل شود، آن هم تحت بازسازی دشوار بابت پاندمی و تدوین دوباره روابط با اروپا و آسیا. / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آمریکای لاتین ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۶۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • به وقتِ بیداری
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد