Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:48:00 GMT

چگونه کلیسا نتردام، قهرمان یک داستان شد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۸۵۱۴

چگونه کلیسا نتردام، قهرمان یک داستان شد؟

کتاب گوژپشت نتردام اثری از ویکتور هوگو نویسنده ی نامدار فرانسوی است که در سبک رمانتیسم و گوتیک نوشته شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کتابچین، ویکتور هوگو با نوشتن این رمان در قرن نوزدهم خواستار نشان دادن اهمیت معماری گوتیک به معاصران خود بوده است. در این برهه ی زمانی شیوه های جدید معماری جایگزین معماری گوتیک می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برایتان سوال باشد که وجود شخصیت این گوژپشت از کجا الهام گرفته شده است؟ در حقیقت، تندیس سازی بریتانیایی در نوشته های خود، به همکاری سنگتراش که گوژپشت بوده و تروجان نام داشته، اشاره کرده و او را مردی موقر و دوست داشتنی توصیف کرده است.

همچنین در مقدمه کتاب ویکتور هوگو اشاره به سنگ نوشته ای که در یکی از برج های کلیسای نوتردام کرده و می گوید که کتاب حاضر درباره ی همان سنگ نوشته است. البته هنوز مشخص نشده که ویکتور هوگو برای خلق کازیمودو (گوژپشت) از تراجان الهام گرفته است یا خیر.

ویکتور هوگو نویسنده ای که معرفی زیادی نمی خواهد.

ویکتور هوگو نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس و داستان نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بوده است. وی نویسنده ی آثار فوق العاده ای مانند بینوایان، گوژپشت نوتردام و مردی که می خندد است. از ویژگی های کارهای او بررسی و پرداختن وی، به اندیشه های سیاسی و هنری زمان خود و روایت تاریخ معاصر فرانسه است.

هوگو رویکردی جالب درباره ی وظایف شاعر داشت. او معتقد بود شاعر دو وظیفه دارد: بازتاب‌دادن عواطف و احساسات جهانی با آشکار ساختن احساسات خود، و به‌هم پیوستن صدای نسل بشر، طبیعت و تاریخ و آموزش‌دادن و راهنمایی خواننده.

نگاهی بر کلیت داستان گوژپشت نتردام

در کتاب همان گونه که اشاره شد، نویسنده هدف را کلیسای نوتردام قرار داده و قهرمان داستانش نیز کلیسای نوتردام است. در کتاب سه شخصیت اصلی وجود دارد. اسمرالدا دختر زیبایی که کولی است ولی کولی زاده نیست.

کازیمودو یا همان گوژپشت و فرولو. نام اصلی داستان، نوتردام پاریس است. کلیسای نوتردام که در فراز و نشیب های داستان ماورایی امن برای دخترک و پناهگاهی برای گوژپشت است و برای فرولو که شخصیت منفی است به مانند برزخ است.

در این داستان کلیسای نوتردام، به صورت بهشت و دوزخی که نتیجه ی اعمال شخصیت های داستان است، نشان داده شده. گوژپشت نتردام رمانی عاشقانه در سبک رمانتیسم فرانسوی است که البته سبک نویسندگی ویکتور هوگو است.

داستان، شخصیت قهرمانی ندارد و اکثر کاراکترهای آن یا خاکستری اند یا سیاه. رمان درباره ی چند عشق گوناگون و متفاوت است که در پی ماجرا به وجود می آید. عشق آتشین و واقعی اسمرالدا به فوباس افسر پلیسی که به عشق، نگاهی  زودگذر دارد.

فرولو شخصیتی منفی است که به زور می خواهد اسمرالدا را به دست آورد ولی اسمرالدا به او به چشم تحقیر نگاه می کند که در نتیجه فرولو به سبب کینه او را می دزدد و به زنی نیمه دیوانه و گوشه نشین می سپارد که از کولی ها کینه ای وحشیانه به دل دارد.

و در مقابل اسمرالدا به خاطر زیباییش در مصیبت هایی گرفتار شده است. گوژپشت نیز اسیر چهره ی کریه و اندام نامتعادل اش است، ولی قلبی مهربان و سرشار از احساسات دارد که حبس شده در کالبد تن خویش است.

ویکتور هوگو معتقد بود انسان موجودی نیک فطرت است. شخصیت های بد طینت داستان های او فقط از آن جهت منفی اند که دارای خشونت مطلق و اندیشه هایی ناپاک هستند.

ولی در بین آنان اشخاصی مانند کازیمودو هستند که دارای ظاهری بد ریخت ولی درونی پاک و صاف اند که نشان می دهد انسان تا چه حد درگیر ظواهر هستند و دردهای فلسفی ناشی از آن چقدر دامنگیر آنها شده است.

کازیمودو از کودکی توسط کشیش بد سرشتی بزرگ شده و او را در میان امیال بدخواهانه ی خود حبس کرده است. در کل، این داستان با شخصیت هایی خیالی در اتمسفری رمانتیک و عاشقانه بهم پیچیده شده اند.

ویکتور هوگو

تحلیل داستان و شخصیت های آن

کشیش کلود فرولو نمادی از آباء مسیحیت و کشیشی است از دوران قرون وسطی و حاکمیت کلیسا. او کسی است که هر آنچه از الهیات آموخته است را به پای امیال خود می ریزد.

او پس از دیدن اسمرالدا به یکباره ایمانش را به عشق می فروشند و برای به دست آوردن این دختر زیبا و رسیدن به امیالش، از قدرت خود برای ظلم ورزیدن به دیگران استفاده می کند.

در واقع شخصیت های داستان ویکتور هوگو نشان دهنده ی اتمسفر دورانی است که داستان در آن، نقل می شود. داستان پیوند عمیقی با مکان هایی که وقایع در آن اتفاق می افتند، دارد و حتی کلیسای نوتردام را در قامت یک شخصیت قهرمان نشان می دهد.

پی رنگ داستان گوژپشت نتردام با دقتی مثال زدنی توسط نویسنده خلق شده است. او در این داستان مخاطب خود را با انسان هایی آشنا می کند که نمادی از بخش های غرایز انسانی هستند، همان غرایزی که به گفته فروید ذات خود را در تمدن ساخته ی بشر پنهان کرده اند.

در کشمکش پیچیده ی این داستان غرایز و اخلاقیات هر دو شکست می خورند. این داستان همان سطحی را بازتاب می کند که انسان ها می خواهند برای رسیدن به امیال خود از اخلاقیات و قیود خود را برهانند.

دانلود کتاب گوژپشت نتردام

یکی از بهترین روش های خواندن کتاب شیوه الکترونیکی آن است که باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ می شود.

از این رو برای احترام به طبیعت، پیشنهاد می کنیم برای دانلود رایگان کتاب گوژپشت نوتردام (نسخه متنی) به سایت کتابچین سری بزنید. این نسخه از کتاب توسط انتشارات جاودان خرد، و با ترجمه جواد محیی در دسترس است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کلیسای نوتردام گوژپشت نتردام ویکتور هوگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فاطمه امینی یکی از مجریان این برنامه تلویزیونی بود.
خانم فاطمه امینی مجری و بازیگر تلویزیون با حضور در استدیوی شبکه خبر گفت: اتفاقی که در مورد بازیگری وجود دارد این است که بتوانیم کاراکتر‌های (شخصیت های) مختلف را بازی کنیم، این مهم است که اعتماد به نفس بالایی داشته باشی ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند، من مدتی در نقش گلی دختری ۸ ساله بازی کردم و با اقبال خیلی خوب بچه‌ها هم مواجه شدم ­­ولی خواستم یک شخصیت کاملا متفاوت (خانم ۸۳ ساله ننه نقلی) ولی فانتزی­ (حتی در گریم هم فانتزی عمل می‌کنیم) تجربه کنم که شکر خدا توانستم این شخصیت را هم به خوبی بازی کنم.

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی اجرا برای کودکان گفت: در این اجرا‌ها خیلی حال خوب و صداقت وجود دارد، چون در دنیای واقعی در سن ۳۷ سال همه اتفاقات جدی و واقعی است ولی وقتی با کودکان جلو می‌رویم دنیا فانتزی و جذاب‌تر و شادتر است، عمیق شدن در دنیای فانتزی کودکان حس خیلی­ خوبی می‌دهد.

امینی در خصوص نزدیک شدن به دنیای کودکان هم افزود: من همه جا بچه‌ها را می‌بینم، اما خیلی وقت‌ها بازیگری، فقط بازیگری می‌کند ولی ممکن است که علاقه‌ای به ژانر کودک و دنیای بچه‌ها نداشته باشد ولی من دنیای بچه‌ها را خیلی دوست دارم و در خصوص کودکان خیلی مطالعه می‌کنم اغلب کتاب‌های روانشناسی کودکان را مطالعه کرده ام مخصوصا پادکست‌های صوتی در خصوص بچه‌ها را گوش می‌کنم و باید بگویم من بیشتر ازبازیگری­ روانشناسی کودکان کار می‌کنم.

وی ادامه داد: بیس صدای من­ که کودک است خیلی در ابتدای راه به من کمک کرد، اما ما در بازیگری بیان کار می‌کنیم وقتی من خانم‌های با سن‌های مختلف کار می‌کنم پس بایدبتوانم با صدای خودم کار کنم و با صدای خودم بازی کنم.

وی در خصوص سختی کار کردن با عروسک گفت: در هر کاری تکنیک لازم است وقتی تکنیک را بدانید دیگر سختی وجود ندارد و همه آن لذت است­، چون من عروسک نمی‌بینم و یک شخصیت واقعی میبینم.

امینی ادامه داد: از بین عروسک‌هایی که کارکردم عروسک «مل مل» برای من نوستالژی و خاطره است، چون حدود ۱۲ سال با هم کار کردیم­، اما عروسکی که خیلی با آن ارتباط خوب گرفتم عروسک «بزباش» بود وبعد عروسکی که امسال کنارش بودیم در عروسک خونه و قرار است در کنارش باشیم عروسک «گودرز» در عروسک خونه است.

وی درخصوص عروسک خونه گفت: «عروسک خونه» یک محصول مشترک بین سیمرغ و شبکه کودک است که قرار است ادامه داشته باشد و قرار نیست که فقط سالی یک بار باشد.

این مجری و بازیگر تلویزیون درپایان گفت: از بین شخصیت‌هایی که بازی کرده ام بیشتر به شخصیت گلی نزدیک بودم، و این شخصیت گاهی خودم هستم و گاهی دختر وجودم است و یک نقشی داشتم که شخصیت خارجی را بازی می‌کردم به اسم سیلوی که خانمی ۴۳ ساله بود که آن را هم دوست داشتم و من در کودکی از خانم خامنه که آن زمان که کودک بودم ­­مجری بودند خیلی ایشان را دوست داشتم و دارم و از ایشان تاثیر می‌گرفتم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • هالند به جای پادشاه بربرها در بازی کلش آف کلنز!
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در کردستان
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • دریبل نافرجام تراشتگن و گل هوگو دورو به بارسلونا (بارسلونا 1-1 والنسیا)
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • گل ویکتور اوسیمن به رم از روی نقطه پنالتی (ناپولی 2-1 آاس رم)
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟