Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن علمی جغرافیای ایران بر ضرورت تشکیل انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام به منظور حل اختلافات مرزی و جغرافیایی کشورها با رویکرد علمی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن کامرانی در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام و هفتمین کنفرانس بین‌المللی لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین که امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، انجمن جغرافیای ایران را یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی در کشور توصیف کرد و گفت: فعالیت این انجمن از سال ۱۳۵۲ شروع شده است و یکی از فعالیت‌های انجمن این بود که جغرافیا را از وضعیت عام بیرون آورد و بر این اساس ما این اجازه را پیدا کردیم در تمامی دانشگاه‌ها دانشکده جغرافیا را تأسیس کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تأکید کرد: بعد از تشکیل انجمن جغرافیا در کشور موفق شدیم گرایش‌هایی را برای رشته جغرافیا تعریف کنیم و حتی در سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز جذب فارغ‌التحصیلان آن فراهم شد، ضمن اینکه توانستیم کنگره‌ها و سمینارهای علمی متنوعی را در این حوزه برگزار کنیم.

رئیس انجمن جغرافیای ایران آمایش سرزمین را از محوری‌ترین فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد و گفت: آمایش سرزمینی در انجمن جغرافیای ایران بر اساس اصول، مبنا و یکسری سیاست‌ها انجام می‌گیرد و کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام نیز با هدف حل مشکلات جغرافیای کشورهای جهان اسلام با رویکرد علمی تشکیل می‌شود.

دکتر کامرانی از پیشنهاد تأسیس انجمن‌های جغرافیای جهان اسلام خبر داد و گفت: با تشکیل این انجمن می‌توانیم بر اساس اشتراکاتی که از نظر وضعیت جغرافیایی داریم، مسائل خود را حل کنیم و در نهایت نسخه‌های علمی خود را به دولت‌ها ارائه دهیم و همان گونه که در برنامه آمایش سرزمینی همه کشورهای اسلامی تقریبا طرفدار آن هستند، بتوانیم با تشکیل این انجمن سایر مسائل مرزی و جغرافیایی را با زبان علمی حل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها با کمک نسخه‌های علمی جغرافیایی می‌توانند بحران‌های خود را حل کنند، گفت: خلیج فارس یکی از مناطق جغرافیایی است که از قدیم کانون بحران‌ها محسوب می‌شد و اگر این انجمن شکل بگیرد، می‌توانیم برای حل مشکلاتمان به دولت‌ها نسخه‌های علمی بدهیم.

رئیس انجمن جغرافیای ایران همچنین تأکید کرد: کشورهای آذربایجان، پاکستان، عمان، افغانستان، ترکیه و... در این کنفرانس شرکت می‌کنند و تاکنون صد مقاله علمی دریافت کردیم که ۱۰ مقاله مورد تأیید قرار نگرفت.

دکتر کامرانی با تأکید بر اینکه کشورها برای حل مناقشات مرزی خود راهکارهای متفاوتی را به کار می‌گیرند، گفت: یکی از این راهکارها، راهکار کدخدامنشی است که مورد استفاده کشور ما قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث آب‌های دریای خزر مسائل پشت پرده وجود ندارد، گفت: ما در این زمینه بهترین تصمیمات ارزی خود را در تاریخ انجام دادیم و در حوزه خلیج فارس نیز با توجه به اینکه با ۱۵ کشور دیگر همسایه هستیم، کمی مسائل پیچیده‌تر می‌شود، اما به طور کلی می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس سه استراتژی "عزت"، "حکمت" و "مصلحت" حل کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن جغرافیا درياي خزر خليج فارس انجمن جغرافیای ایران انجمن جغرافیا جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۹۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایران شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، متون ادب فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران، فرهنگ و هویت ایرانی، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، باستان‌شناسی، هنر و معماری و ادبیات تطبیقی، محورهای این کنگره خواهد بود.

بیش از ۸۰ مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره پذیرفته شده است. مقالات پذیرفته‌شده در این همایش، در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و در مرجع دانش سیویلیکا نمایه خواهد شد.

این‌کنگره با حضور محمود جعفری دهقی به عنوان دبیر علمی و محمدعلی عزت زاده به عنوان دبیر اجرایی از ساعت ۹ تا ۱۹ توسط انجمن ایران شناسی برگزار می‌شود.

کد خبر 6096394 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • امسال انجمن جراحان پلاستیک در کنگره جراحان حاضر نمی شود
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • نشستی برای بررسی مسائل تامین آب شرب پایدار در شهر خضرآباد
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت