Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@18:02:12 GMT

جزئیات رشد ۱.۳ درصدی اقتصاد ایران در ۶ ماهه اول ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۹۹۳۳

جزئیات رشد ۱.۳ درصدی اقتصاد ایران در ۶ ماهه اول ۹۹

در ۶ ماهه اول امسال گروه‌های کشاورزی ۴.۴ درصد، نفت ۰.۸ درصد و صنایع و معادن ۵.۴ درصد رشد داشته‌اند و فقط بخش خدمات رشد منفی ۰.۲ درصد را به ثبت رسانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بانک مرکزی جزئیات رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری را منتشر کرد که براساس آن رشد گروه کشاورزی ۴.۴ درصد، گروه نفت ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد، گروه صنایع و معادن ۵.۴ درصد و گروه خدمات منفی ۰.۲ درصد بوده است. 

رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال معادل ۱.۳ درصد بوده که در مقایسه با افت ۱۰ درصدی ۶ ماهه اول سال گذشته، تغییر محسوسی را نشان می‌دهد.    بانک مرکزی در گزارش اخیر خود درباره شاخص کارگاه‌‌های بزرگ صنعتی نشان می‌داد تولید در بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از ۱۰۰ نفر کارکن در ۶ ماهه اول امسال ۱۱.۹ درصد رشد داشته است. این اتفاقات بیانگر این است که اقتصاد ایران ظرفیت‌ رشد و توسعه بدون نفت را داراست و در صورت سیاست‌گذاری درست اقتصادی می‌توان به رشدهای بیشتر و درآمد سرانه بالاتر دست یافت.    یکی از گروه‌هایی که تاثیر منفی بر رشد اقتصادی ۶ ماهه اول سال ۹۹ داشته، بخش خدمات است. بخش‌های «خدمات عمومی»، «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی» و «بازرگانی، رستوران و هتلداری» تاثیر منفی بر رشد بخش خدمات داشته‌اند. یکی از دلایل افت این زیربخش‌ها، کاهش سفر‌های تفریحی و فعالیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.  

  از نکات قابل تامل در گزارش بانک مرکزی، استمرار کاهش مصرف بخش خصوصی است. مصرف بخش خصوصی درواقع قدرت‌ خرید اقشار مختلف مردم را نشان می‌دهد. هر چند که در فصل تابستان افت مصرف بخش خصوصی فقط ۰.۵ درصد بوده اما در مجموع در ۶ ماهه اول سال جاری مصرف بخش خصوصی ۲.۶ درصد کاهش یافته است. این نسبت در سال ۹۸ هم معادل ۷.۷ درصد کاهش داشته است.   تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ۶ ماهه اول امسال منفی ۰.۶ درصد بوده است. این عنوان به دو بخش ماشین آلات و ساختمان تقسیم‌بندی می‌شود که براساس آن در سه ماهه دوم امسال تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات مثبت ۴.۴ درصد و در بخش ساختمان منفی ۱.۴ درصد بوده است. اما در مجموع ۶ ماه اول ۹۹ تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات منفی ۳.۳ درصد و در بخش ساختمان مثبت ۰.۳ درصد درج شده است.  

تولید ناخالص داخلی در ۶ ماه ابتدایی امسال به قیمت‌های جاری معادل ۱۵۴۴ هزار و ۵۲۶ میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت هم معادل ۱۴۶۴ میلیارد و ۲۰۵ میلیارد تومان محاسبه شده است.

 

تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۹۰ به ۳۲۲ هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ۶ ماهه اول امسال مصرف بخش خصوصی درصد بوده ۴ درصد ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۹۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت

به گزارش صدای ایران از آناتولی،بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداغ، گروه خودرو‌های سواری ۲۸.۲ درصد از صادرات ۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون و ۴۳۱ هزار دلاری صنعت خودرو را در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ از ترکیه تشکیل می‌دهد.

صادرات خودروی سواری که در ۳ ماهه نخست سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۱.۷ درصد کاهش به ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۹۶۱ هزار دلار رسید.

خودروی سواری از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری به ۷۳ کشور، منطقه خودمختار و آزاد صادر شد.

صادرات به ایتالیا که در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ میلادی ۲۲۵ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار بود، در مدت مشابه سال جاری با ۵۸.۵ درصد افزایش به ۳۵۷ میلیون و ۲۸۶ هزار دلار رسید.

انگلستان با ۳۲۸ میلیون و ۳۳۱ هزار دلار صادرات خودروی سواری در سه ماهه اول سال و ۹.۶۴ درصد رشد در رتبه سوم قرار داد.

صادرات یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۲ هزار دلاری به کشور‌های فرانسه، ایتالیا و انگلستان در ۳ ماه معادل ۴۲.۵ درصد از کل صادرات خودروی سواری از ترکیه بوده است.

آلمان با ۲۴۴ میلیون و ۶۱۱ هزار دلار در رتبه چهارم صادرات خودروی سواری قرار دارد که ۱۲.۷۱ درصد افزایش داشته است.

صادرات به الجزایر که در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، ۸ میلیون و ۱۲ هزار دلار بود، در ماه‌های مشابه سال جاری با ۴۴۱ درصد افزایش به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار دلار رسید.

صادرات به استرالیا با ۶۳۸ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار و به مصر با ۸۱۶ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۸۶ هزار دلار به ۱۹ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار رسید.

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد