Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  درباره لایحه بودجه 1400 و اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: بودجه 1400 از جوانب مختلف ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ میزان بودجه عمومی برای اولین سال در لایحه بودجه کل کشور با لحاظ تبصره 14 از بودجه شرکت‌ها بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه مصارف بودجه هم به شدت افزایش پیدا کرده و منابع پیش‌بینی شده دولت در لایحه نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

** قبل از تصمیم‌گیری درباره بودجه 1400 باید تمامی زوایا را بررسی کنیم

وی افزود: مجلس در آستانه یک تصمیم مهم است که باید براساس یک کار کارشناسی دقیق، همه جانبه و لحاظ همه شرایط نظر خود را بیان کند. این در حالی است که کمیسیون برنامه در حال بررسی بودجه است و باید تمامی زوایای بودجه شرایط کشور و جهان را بررسی کرده و در مجموع مجلس شورای اسلامی، رئیس آن، هیأت رئیسه، کمیسیون بودجه و سایر کمیسیون‌ها هم باید به یک نظر برسند و هنوز نظری مبنی بر اینکه تصمیم خاصی در این باره اتخاذ شود گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ‌مرکز پژوهش‌های مجلس کار پژوهشی خود را درباره بودجه انجام می‌دهد اما مجلس باید تصمیم‌گیری کند و قبل از اتخاذ تصمیم باید تمامی زوایا را بررسی کند.

**نگاه دولت به نفت در لایحه بودجه متفاوت است 

حاجی بابایی درباره تکیه بودجه 1400 به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: نگاه دولت به نفت در لایحه بودجه متفاوت است و آنها به یک شکلی خاص درباره درآمدهای نفتی در تبصره یک ارقامی را نوشته‌اند که برداشت‌‌های مختلفی را می‌توان از آن داشت و ورژن‌های گوناگونی از این موضوع وجود دارد؛ یک ورژن آن است که وقتی وزیر نفت در کمیسیون برنامه مجلس حاضر شود و در این باره با او بحث کنیم و به او بگوییم که آیا شما می‌توانید 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت در روز بفروشید؟ او احتمالاً پاسخ خواهد داد اگر شرایط مهیا شود می‌توانم ولی اگر به او بگوییم که اگر شرایط آماده نشده چگونه رفتار می‌کنید و او احتمالاً پاسخ خواهد داد پیش‌فروش کرده و یا اوراق آن را می‌فروشیم لذا نمی‌توانیم درباره لایحه بودجه تصمیم قاطعی بگیریم.

وی افزود: با هر موقعیتی در کشور یکی از شرایط دولت برای فروش نفت ممکن خواهد شد که البته احتمال دارد هر کدام از این شرایط کارآمدی داشته باشد لذا مجلس باید درباره شرایط مختلف جداگانه نظر بدهد.

** پیش‌فروش نفت غلط است و دولت آینده را بدهکار می‌کند 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ اگر من به یکباره بگویم که پیش‌فروش نفت غلط است و دولت آینده را بدهکار می‌کند حتماً اینگونه است اما ممکن که اصلاً چنین اتفاقی رخ ندهد.

حاجی‌بابایی افزود: نکته بعدی درباره لایحه بودجه آن است که دولت 730 هزار میلیارد تومان بدون تبصره 14 مصرف و هزینه جاری اجتناب‌ناپذیر و پیش روی کشور گذاشته است که شامل حقوق و پرداخت 127 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته که باید پول آن را در سررسید بدهند و نمی‌توان پرداخت را به تأخیر بیندازیم چرا که اگر این کار را انجام بدهیم فروش اوراق به صورت کلی قطع خواهد شد و دیگر کسی اوراق نمی‌خرد لذا پرداخت اوراق از نان شب هم واجب‌تر است و باید به‌روز پرداخت شود تا مجدداً بتوانیم آن را بفروشیم.

** اصلاح ساختار بودجه بزودی قانون می‌شود 

وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه 55 هزار میلیارد تومان فروش اوراق در سال 1400 برای دولت در نظر گرفته‌ایم که اگر پیش‌فروش نفت شکل نگیرد 125 هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه خواهد شد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه قطعاً به لایحه بودجه 1400 خواهد رسید؛ اصلاح ساختار به زودی و بعد از نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد ولی تا اسفند سال جاری بررسی بودجه در مجلس ادامه خواهد داشت.

**روابط نفت با دولت باید در اصلاح ساختار بودجه تعریف شود

حاجی بابایی گفت:‌ دولت روی خیلی از بخش‌های اصلاح ساختار بودجه موافق است و مخالفتی ندارد و حتی با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. 

وی افزود: روابط نفت با دولت باید در چارچوب اصلاح ساختار بودجه تعریف شود که اگر اینگونه نباشد بودجه سال 1400 هم مثال بودجه سال‌های قبل است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ درباره شناسه‌دار کردن کسانی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند هم باید در قالب اصلاح ساختار بودجه اقدام کنیم.

** مهم نیست دولت لایحه بودجه را پس بگیرد

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: مجموعه تصمیماتی که باید از سوی مجلس درباره بودجه اتخاذ شود می‌تواند مجلس را از حوزه اقتدار نشان دهد و بگوییم که مجلس قدرت ورود، تغییر و تصمیم به موقع را دارد و ممکن است یک موضوع را رد کرده،‌ تأیید کنیم و حتی اصلاح عبارتی داشته باشیم.

وی افزود: ما می‌توانیم تغییرات زیادی در لایحه بودجه بدهیم که ممکن است دولت اعتراض کند ولی مهم نیست شاید بگوید لایحه را به دلیل تغییرات زیاد پس می‌گیریم ولی باز هم ایرادی ندارد. 

**باید بودجه را واقع‌بینانه دید 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌بودجه را نباید سیاه و سفید دید بلکه باید بودجه را واقع‌بینانه و با شرایط زمان، شرایط کشور و شرایط جهانی دید و سپس بررسی کنیم که کجا‌ها را می‌توان اصلاح کرد و کجاها را می‌توان رد کرد و یا اصلاً کجاها را می‌توانیم تغییر دهیم. 

حاجی‌بابایی در پایان خاطرنشان کرد: باید درباره بودجه ابتدا کار کارشناسی کرده و سپس موضع سیاسی اتخاذ کنیم ولی اگر کار کارشناسی انجام دهیم حتماً به جمع‌بندی خواهیم رسید.

منبع: فردا

کلیدواژه: حاجی بابایی بودجه نفت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت هزار میلیارد تومان اصلاح ساختار بودجه لایحه بودجه درباره بودجه پیش فروش نفت حاجی بابایی خواهد شد بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۰۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ و بخش دوم آن که به جداول بودجه مربوط است، در دستور کار قرار گرفت و پیوست شماره (۱) و پیوست شماره (۳) جدول شماره ۱۱ لایحه بودجه به تصویب نمایندگان رسید و کمیسیون تلفیق و نماینده دولت با این پیوست‌ها موافقت کردند.

در ادامه محمدباقرقالیباف با قدردانی از مجلس و دولت در بررسی و اتمام بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در توضیحاتی گفت: در جداول تلاش شده بود که تراز رعایت شود. البته در داخل جداول اگر ناترازی‌هایی وجود داشته باشد این اجازه را باید هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه داشته باشد تا در رفت و برگشت‌هایی که بخش دوم لایحه بودجه با شورای نگهبان دارد، کار به نتیجه برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر رفت و برگشتی که در لایحه بودجه بین مجلس با شورای نگهبان و شورای عالی نظارت انجام شود که ماهیت جداول را تغییر دهد، حتما به صحن مجلس خواهد آمد تا توسط نمایندگان این موضوع بررسی شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: طبق نظر دولت و کمیسیون تلفیق مقرر شد از بودجه وزارت بهداشت و درمان برای پرستاران و کادر درمان، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای فوق العاده شغل آنها اختصاص داده شود و در تراز جداول باید این مبلغ لحاظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۵ درصد بودجه پیشنهادی دولت تایید شد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • تصویب جدول مربوط در مورد مصارف استانی در مجلس
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند