Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:21:22 GMT

جبران باسیل: تفاهم با حزب‌الله، لبنان را حفظ کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۰۸۰۸

جبران باسیل: تفاهم با حزب‌الله، لبنان را حفظ کرد

رئیس جریان ملی آزاد لبنان با بیان اینکه این جریان در معرض یک حمله وحشتناک رسوایی قرار گرفته است اما مانند گذشته متحد و قوی باقی خواهد ماند، اعلام کرد، مواضع سیاسی وی هیچ ارتباطی به تحریم‌های در نظر گرفته شده علیه او ندارد و کاملا مواضعش مستقل از این تحریم‌هاست.

به گزارش ایسنا، جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی "لوریان لوژور" از دستگاه قضایی کشورش خواست، تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت را تا پایان ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تلاش برخی گروه‌ها برای ایجاد فضای سیاسی و فرقه‌ای با هدف ناکام گذاشتن تحقیقات و ممانعت از مجازات عاملان انتقاد کرد و گفت، نوعی خودسری در ادعاهای اخیر قاضی فادی صوان، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت وجود دارد. قاضی صوان درباره بی‌کفایتی و اهمال اداری در انجام مسوولیت‌ها صحبت می‌کند اما از جنایت مسوولیت انفجار غافل است و مسوولیت حادثه به گردن نخست وزیر، وزیران و گروهی از مسوولانی که مسوولیت مستقیم و اجرایی در بندر بیروت نداشتند، می‌افتد.

وی تاکید کرد، یقین دارد که در انفجار بندر بیروت هیچ مسوولیتی متوجه حسان دیاب، نخست وزیر موقت لبنان و وزیران و نیروهای گمرک که نامشان در پرونده ذکر شده، نیست اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی کارمندان گمرک نامشان از پرونده قضایی کنار گذاشته شده و این بسیار تعجب آور است. اتمام تحقیقات قضایی و مبارزه با فساد و مجازات عاملان بسیار مهم است و در حال حاضر اولویت با نجات لبنان، تشکیل دولت و حل مشکلات مردم است.

باسیل اظهارات درباره درخواستش برای دستیابی به ثلث معطل یا ثلث ضامن از دولت را تکذیب کرد و گفت، جریان آزاد ملی تا به امروز مشارکت و عدم مشارکت در دولت یا حتی درباره حمایت از دولت تصمیم نگرفته است. بزرگترین خواسته این جریان تشکیل دولتی براساس قوانین واضح و روشن است نه وزارت‌خانه‌ای خواسته است و نه ثلث معطل را (یک سوم معطل یا ضامن بنا به تعبیر برخی، یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده مصوبات دولت با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند.) کسی ‌که خواهان تشکیل دولت نیست سعدی حریری است که این قوانین را نمی‌پذیرد و بر تخطی از قانون اساسی و ایجاد اختلال در موازنه‌های سیاسی و انتخاب وزیران و عقب گرد به همان اندازه‌ای که به جلو حرکت شده، اصرار دارد. وقتی جریان آزاد ملی اعلام می‌کند نمی‌خواهد در دولت حضور داشته باشد به مانع تراشی و سنگ اندازی متهم می‌شود در حالی که آنها به بهانه تسهیل در تشکیل دولت خواستار نابودی قانون اساسی و محو کردن لبنان و فراکسیون‌های سیاسی هستند.

وی ادامه داد، آنها خواستار دولت تکنوکرات هستند و باید هم چنین دولتی تشکیل شود اما بر اساس چه معیاری برای دو وزارت‌خانه خارجه و کشاورزی یک وزیر تعیین می‌شود. توافقنامه الطائف در موضوع مشارکت در تشکیل دولت میان رئیس جمهوری و نخست وزیر کاملا نمود دارد.

باسیل تاکید کرد: تفاهم با حزب‌الله، لبنان را حفظ کرد. مردم لبنان به این تفاهم برای تشکیل دولت کاملا اعتماد کردند زیرا معتقد بودند تفاهم میان دو حزب بزرگ مسیحی و اسلامی به ساخت دولت منجر خواهد شد اما ما در این امر موفق عمل نکردیم.

جبران باسیل مبهم بودن موضعش درباره تفاهم با حزب‌الله یا فریب دادن آمریکایی‌ها را رد کرد و گفت: اگر چنین بود آمریکایی‌ها من را تحریم نمی‌کردند. آنها یقین داشتند زیر فشار تسلیم نمی‌شوم. وی درباره اینکه برخی می‌گویند باسیل به لحاظ سیاسی تمام شده، گفت، زمانی تمام می‌شود که مرده باشد.

رئیس جریان ملی آزاد اتهام‌ها مبنی بر اینکه جنگی علیه نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان شروع کرده را رد کرد و گفت، می‌خواهد روابط پایداری با وی داشته باشد.

باسیل همچنین در مورد روابطش با سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان گفت، این روابط، روابط دوست داشتن و انتقام است، دوست داشتن از جانب باسیل و انتقام از جانب حریری.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جبران باسیل تشکیل دولت لبنان حزب الله لبنان تشکیل دولت بندر بیروت نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی

به گزارش جام جم آنلاین، حزب‌ الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، مجاهدان ما بعد از ظهر امروز-شنبه-ساعت ۳:۳۰ دقیقه پایگاه صهیونیستی الرادار در مزارع اشغالی شبعا را هدف حملات موشکی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که این پایگاه به‌طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.

حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد که امروز ساعت ۲:۱۰ دقیقه تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی در پایگاه الراهب را با سلاح مناسب هدف قرار داده است.

مقاومت اسلامی در لبنان صبح امروز نیز سربازان ارتش اشغالگر را در حالی که در داخل مقر «بیاض بلیدا» در حال فعالیت بودند، با گلوله‌های توپ هدف قرار داد.

مقاومت لبنان در بیانیه خود اعلام کرد که این هدف گیری در حمایت از مردم فلسطین و نوار غزه و در پشتیبانی از مقاومت آنها انجام شده است.

حزب‌ الله لبنان یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا به امروز همواره پایگاه‌های صهیونیستی را هدف قرار داده و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کرده است.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»
  • چالش اصلی اسرائیل با حزب الله لبنان چیست؟
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • حزب‌الله لبنان شهرک اسرائیلی کریات‌شمونا را موشک‌باران کرد
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم