Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@03:50:04 GMT

سهم ۱۸ درصدی خراسان رضوی در صادرات گل و گیاه کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۱۷۸۱

سهم ۱۸ درصدی خراسان رضوی در صادرات گل و گیاه کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان با حضور در جمع گلخانه‌داران جاده کلات ـ مشهد و بازدید از مرزعه تولید گل سمنگانی در پاسخ به دغدغه‌ها و مشکلات آنان اظهار کرد: در تلاش هستیم طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران، زمینه ایجاد پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تأمین زمین مورد نظر برای ایجاد پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد طی نشستی با مسوولان مرتبط بررسی و راهکارهای لازم اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به برنامه استان مبنی بر توسعه یک‌ هزار هکتار گلخانه افزود: با توجه به توانمندی بالای صنعتگران گل و گیاه در خراسان رضوی توسعه یک‌ هزار هکتاری گلخانه در استان قابل تحقق است.

رسولیان بیان کرد: صنعتگران گل و گیاه در خراسان رضوی با بومی‌سازی برخی مواد اولیه و ابزارآلات و افزایش سطح رقابتشان با کشورهای دنیا، سهم خود را در صادرات این محصول افزایش داده و به 18 درصد از کل صادرات گل و گیاه و به 35 درصد از کل صادرات گل‌های شاخه بریده از کشور رسانده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: برای بررسی و رفع مشکلات گلخانه‌داران در خراسان رضوی با دستور استاندار، ستاد گلخانه‌ها و شهرک‌های کشاورزی استان تشکیل شده و نخستین نشست خود را با مسؤولان دستگاه‌های اجرایی مختلف و نمایندگان بخش خصوصی برگزار کرده است تا بتوان با اتخاذ تصمیماتی مشکلات گلخانه‌داران را برطرف کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قطعه 50 هکتاری برای پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد در نظر گرفته شده که 9 هکتار آن مربوط به اراضی ملی تحت مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی و 22 هکتار اراضی واگذار شده به هنگ مرزبانی است.

محمدرضا اورانی افزود: بهتر است طی نشستی با مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، مشکل زمین مزبور برطرف شود و بتوان برای این پایانه در قالب شهرک کشاورزی، اعتبارات لازم را گرفت.

وی بیان کرد: تضمین امنیت غذایی آینده کشور با برخورداری از اقلیم شکننده‌اش، توسعه کشت گلخانه‌ای است و تولیدکنندگان این بخش از تمام ظرفیت‌های داخلی برای توسعه تولید بهره گرفته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: هر چقدر در توسعه گلخانه سرمایه‌گذاری شود، 10 برابر سرمایه اول بهره‌وری خواهد داشت بنابراین تولیدکنندگان در این بخش نیازمند حمایت بیشتری هستند.

مدیرعامل مزرعه تولید گل سمنگانی نیز به نمایندگی از سایر گلخانه‌داران در تشریح مشکلات آنان گفت: بزرگترین و مهم‌ترین مشکل صنعتگران گل و گیاه در استان، فقدان پایانه صادراتی یا بارانداز فروش است.

سمنگانی افزود: با اینکه وزیر جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد پایانه بار صادراتی گل و گیاه در مشهد قول مساعدت داده و حتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی زمینی که جنب «کارخانه جامعه» قرار دارد را به عنوان زمین مورد نظر برای ایجاد این پایانه اعلام کرده است اما تا امروز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: کلانشهری مثل مشهد که قطب تولیدات و محصولات کشاورزی است، به فضایی برای فروش و صادرات این تولیدات به‌ویژه گل و گیاه نیاز دارد تا آن محل به پایانه‌ بزرگی در شرق کشور تبدیل شود.

این تولیدکننده گل‌های زینتی گفت: سرمایه‌گذاران حوزه گلخانه فقط از مسؤولان زمین و آب برای راه‌اندازی پایانه صادراتی می‌خواهند و هزینه‌های مرتبط با تجهیز گلخانه را خود پرداخت می‌کنند.

توسعه گلخانه در خراسان رضوی و مشکلات پیشرو

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته 386 هکتار گلخانه در استان ایجاد شد و برنامه امسال ایجاد 175 هکتار گلخانه جدید بود که از این میزان 125 هکتار گلخانه ایجاد شده و نیمی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

غلامحسین ساربان افزود: هم اینک گلخانه‌های خراسان رضوی 60 نوع محصول تولید می‌کنند و 15 درصد از گلخانه‌های استان به تولید گل و گیاه زینتی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: شیوع کرونا و تعطیلی اجباری گلخانه‌ها و مراکز فروش گل و گیاه، ضرر زیادی به گلخانه‌داران در استان وارد کرد و تسهیلات 60 تا 120 میلیون ریالی ویژه مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نیز چندان مورد استقبال گلخانه‌داران قرار نگرفت.

مدیرعامل مزرعه تولید گل و گیاه سمنگانی با تاکید بر اینکه باید تکلیف تولیدکنندگان گل و گیاه مشخص شود، افزود: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی برای دریافت حق و حقوق دولتی، هر یک این بخش از تولید را در گروه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، صنف و تجارت قرار می‌دهند و تعرفه‌های متفاوتی را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند.

سمنگانی اظهار کرد: از سوی دیگر قانون بهبود فضای کسب‌وکار توسط شرکت‌های خدماتی رعایت نمی‌شود و گاز یا برق گلخانه‌داران را در تابستان یا زمستان قطع می‌کنند، در حالی که برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان باید رویکرد ویژه‌ای نسبت به گلخانه‌داران اتخاذ شود.

وی با گلایه نسبت به ممنوعیت فعالیت گلفروشان به دلیل شیوع کرونا گفت: براساس استعلامی که از وزارت جهاد کشاورزی شد، بخش گل و گیاه زینتی جزو تره و بار محسوب شده و در زمره مشاغل گروه یک قرار می‌گیرند و منع فعالیت ندارند.

مدیرعامل مزرعه تولید گل و گیاه سمنگانی تصریح کرد: عمر گل کوتاه است و حداکثر چهار تا پنج روز می‌توان آن را در انبار نگه داشت، بنابراین تعطیلی گلخانه یا گل فروشی باعث از بین رفتن گلها و ضرر زیاد ناشی از آن به گلخانه‌داران می‌شود، در این راستا اگر یک ستادی باشد که ما «بخش خصوصی» به شما «دولت» وصل شویم، قول می‌دهیم که توسعه پیدا کنیم. در این وضعیت اقتصادی ما سه ترک داریم صادر می‌کنیم و مشهد را قطب صادرات گل شاخه بریده می کنیم.

این تولیدکننده گفت: کشت‌های گلخانه‌ای فرصت مطلوبی برای توسعه تولیدات کشاورزی هستند و در شرایط معمول می‌توان بهره‌وری در گلخانه را تا هفت برابر افزایش داد. یک گلخانه‌دار خوب می‌تواند این بهره‌وری را به 11 برابر برساند.

وی بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، مزرعه سمنگانی محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کرده است و میزان صادرات آن در سال گذشته به پنج میلیون دلار می‌رسد.

گلخانه‌دار دیگری نیز در این نشست گفت: با اینکه گلخانه من مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان را مبنی بر تقسیط وام به پنج سال با نرخ سود 15 درصد را داشت اما بانک‌ها این مصوبه را اجرا نکردند.

حمید خرم افزود: یکی از مشکلات گلخانه‌داران تسهیلات بانکی است که به صورت محدود با نرخ سود بالا در اختیار گلخانه‌داران قرار می‌گیرد.

قطعی گاز گلخانه‌ها در فصل زمستان و نامطلوب بودن نحوه تخصیص سوخت

جایگزین برای گلخانه‌داران، مطالبه زودهنگام پرداخت قبوض گاز از گلخانه دار؛ خارج کردن کلیه فعالیتهای کشاورزی از موضوع تبصره 4 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی توسط دیوان عدالت اداری، از موانع و مشکلات مطرح شده از سوی گلخانه داران در این نشست بود که خواستار اتخاذ راهکاری برای حل این مشکلات شدند.

مصوبه هیأت وزیران مبنی بر مستثنی شدن احداث گلخانه و فنس‌کشی باغ از آیین نامه استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات خارج از حریم شهرها، پلمب گلخانه‌های دارای مجوز در حریم شهر از سوی شهرداری به دلیل عدم پرداخت عوارض، در نظر گرفتن تعرفه صنعتی برای چاه‌های قدیمی گلخانه‌های شهرستان‌های سبزوار، فریمان و چناران از دیگر مشکلات مطرح شده توسط گلخانه‌داران بود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: قطعی گاز واحدهای تولیدی مانند سیمان یا گلخانه‌ها در اختیار استان نیست و این تصمیمات در سطح ملی گرفته می‌شود، از سوی دیگر فرآیند تخصیص سوخت جایگزین مانند گازوئیل یا مازوت به قیمت مناسب برای واحدهای تولیدی استان پیچیده و دشوار است.

رسولیان افزود: فرآیند تخصیص سوخت جایگزین برای واحدهای صنعتی که در زمستان با قطعی گاز مواجه می‌شوند، قدری پیچیده است و با انجام مکاتباتی تلاش کرده‌ایم سوخت جایگزین برای واحدهای تولیدی که با قطعی گاز در زمستان مواجه می‌شوند، مشروط به رعایت مواردی تامین کنیم.

وی با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی در حوزه گلخانه‌ها گفت: ایران بهترین شرایط را برای توسعه کشت گلخانه‌ای دارد زیرا با توجه به شرایط اقلیمی کشورهای شمال و جنوب ایران، تأمین سرما برای همسایگان جنوبی ایران در تابستان و تامین گرما برای همسایگان شمالی ایران در زمستان بسیار دشوار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کشورهای آسیای میانه بهترین بازار صادراتی برای محصولات گل و گیاه کشور به‌ویژه خراسان رضوی را دارند.

رسولیان همچنین در خصوص رفع مشکل پلمب گلخانه‌ها از سوی شهرداری به جهت عدم پرداخت عوارض قول نشستی با شهردار مشهد و بررسی این موضوع را داد.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گلخانه داران استانداری خراسان رضوی سازمان جهاد کشاورزی گلخانه داران خراسان رضوی هکتار گلخانه سوخت جایگزین برای توسعه صادرات گل گلخانه ها گلخانه ای تولید گل قطعی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند

علی اسماعیلی گفت: این وظیفه مجریان قانون است که توجه ویژه ای به موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان داشته باشند و وظیفه خود می‌دانیم برای این اولویت کاری شبانه روز اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: توجه به افراد متخصص و همچنین نخبگان دانشگاهی در هر ۲ حوزه سیاست‌گذاری و اجرا، امری ضروری است. بر همین اساس این ۲ حوزه باید به صورت هماهنگ عمل کنند تا بتوانند موفقیت‌های مطلوبی را در راستای توسعه اقتصادی و فناوری کشور ایجاد کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:خراسان رضوی به عنوان مرکز (هاب) انرژی و یکی از موثرترین مراجع پرورش شرکت‌های فعال در حوزه انرژی گازی و نفتی کشور شناخته شده است که این موضوع نشان می‌دهد این استان با وجود فاصله جغرافیایی با شرکتهای فعال در جنوب کشور می تواند با وجود سرمایه‌های انسانی نخبه و هوشمند و منابع و ظرفیت‌های ارزشمند راهگشای بزرگی در صنایع حوزه انرژی کشور باشد.

اسماعیلی افزود: این مساله نقطه قوت خراسان رضوی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های مناسب و استفاده از تخصص‌ها و منابع موجود می‌تواند به توسعه‌ اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نخبه در حال فعالیت هستند و حفظ و حمایت واقعی از این نخبگان جزو وظایف و ماموریتهای این مجموعه به شمار می‌رود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به رویکرد دولت خدمتگزار بر ساخت مسکن، می توان ایده و طرح مسکن فناوران را برای نیروهای نخبه نیز پیگیری کرد.

اسماعیلی افزود: امید است با حمایت های مسوولان خراسان رضوی و حرکت رو به جلوی دولت سیزدهم در انگیزه بخشی و اعتبار بخشیدن به نخبگان کشور قدمی شایسته برداشته شود.

"قانون جهش تولید دانش بنیان" که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ مجلس و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ٧ طلا، سهم دختران وزنه‌بردار کرمان در چهار وزن نخست مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • ٧ طلا، سهم دختران وزنه‌بردار کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • شناگران خراسان رضوی قهرمان مسابقات قهرمانی شنای جانبازان کشور شدند 
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود