Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@02:22:53 GMT

شورای امنیت خواستار خروج مزدوران خارجی از لیبی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۱۸۹

شورای امنیت خواستار خروج مزدوران خارجی از لیبی شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه خود خواستار خروج تمامی مزدوران از لیبی شد.

شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به توافق آتش‌بس در لیبی، خواستار خروج تمامی مزدوران و افراد مسلح خارجی از این کشور آفریقایی شد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین بر اهمیت وجود سازوکاری مورد اطمینان و فعال تحت هدایت لیبیایی‌ها برای نظارت بر آتش‌بس تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«استفانی ویلیامز» نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی اخیرا خبر داده بود که در حال حاضر حدود «بیست هزار نیروی خارجی یا مزدور» در لیبی وجود دارد که «نقض وحشتناک حاکمیت لیبی... و نقض فاحش ممنوعیت گسترش تسلیحات» است.

وی خطاب به طرفهای لیبیایی گفت: «حضور این افراد (مزدوران)، به سود شما نیست، بلکه در لیبی به خاطر منافع خود حضور دارند... در حال حاضر، بحران خطرناکی درباره حضور اجنبی در کشورتان وجود دارند».

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر این مزدوران، با توافق همکاری نظامی بین طرابلس و آنکارا، توسط دولت ترکیه به لیبی منتقل شده‌اند. هر چند که بر اساس توافق آتش‌بس بین حفتر و دولت «وفاق ملی» قرار شد که این نیروها از لیبی خارج شوند، ولی هنوز این مسئله رخ نداده است.

بنا بر این گزارش، علت عدم خروج این نیروها، ترس دولت وفاق ملی از این است که با خروج این عناصر، حفتر به نیروهای وفاق حمله کند.

لیبی بعد از سرنگونی دولت معمّر القذافی توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱، تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق صخیرات مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال حفتر این دولت را به رسمیت نشناخت.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت ترکیه، ایتالیا و قطر بوده و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. با این حال دولت مصر، امارات، عربستان سعودی این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از دولت موازی (دولت طبرق») و ژنرال خلیفه حفتر، حمایت می‌کنند؛ مصر همچنین در مقطع اخیر سطح آمادگی‌های نظامی خود را برای مداخله نظامی در لیبی به منظور حمایت از نیروهای ژنرال حفتر بالا برده بود.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل لیبی شورای امنیت آتش بس شورای امنیت سازمان ملل وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

هزاران تظاهرکننده در تل‌آویو گرد هم آمده و خواستار برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل، معترضان همچنین خواستار آزادی اسرای صهیونیست هستند که در غزه نگهداری می‌شوند. 

در حال حاضر گفته می‌شود پلیس برای مهار تظاهرات برخی از خیابان‌ها را مسدود کرده است. 

در ماه‌های ابتدایی جنگ، معترضان تنها خواستار توافق برای آزادی اسرا بودند، اما با افزایش نارضایتی از نتانیاهو، خواسته‌های آنان تغییر کرده است. طی هفته‌های گذشته، معترضان مکررا نتانیاهو را «مانع توافق» خوانده و خواستار استعفای وی شده‌اند. بسیاری از صهیونیست‌ها معتقد هستند نتانیاهو برای اهداف شخصی و حفظ جایگاه خود در قدرت به جنگ ادامه می‌دهد.

در همین حال، مذاکرات برای مبادله اسرا و توقف در جنگ علیه غزه ادامه دارد و رسانه‌های مصری از «پیشرفت قابل توجه» در آن خبر داده‌اند. یک مقام فلسطینی که نام او فاش نشده می‌گوید این بار اوضاع بهتر به نظر می‌رسد و امکان حصول توافق وجود دارد؛ به شرط آن که اسرائیل آنچه را برای تحقق آن لازم است، ارائه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شد
  • بن گویر خواستار حمله فوری به رفح شد
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
  • درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • درخواست الجزایربرای برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام