Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@12:58:49 GMT

جشن تکلیف لاکچری را باور کنیم یا دعوت به ساده زیستی؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۳۳۷

جشن تکلیف لاکچری را باور کنیم یا دعوت به ساده زیستی؟

‍‍‍‍‍‍

رویداد۲۴ شادی مکی: در روزهای گذشته ویدئویی از برگزاری مراسم جشن تکلیف چند دختربچه با عنوان جشن تکلیف لاکچری در فضای مجازی منتشر شد که با بازتاب گسترده‌ای همراه بود. در این ویدئو، فردی در لباس فرشته وارد خانه‌ای شده که در آن چند دختربچه حضور دارند و در میان تزئینات و امکانات در نظرگرفته شده مراسم جشن تکلیف به شیوه‌ای متفاوت و آنچنان که لوکس و لاکچری گفته شده، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار این ویدئو بیش از آنکه به عنوان مراسمی برای ترویج و اهمیت پرورش مذهبی کودکان تلقی شود، به عنوان لاکچری بازی از نوع مذهبی آن تلقی شد. همین موضوع انتقاد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. گرچه برای افرادی که تاکید بسیاری بر پرورش فرزندان خود بر پایه آموزه‌های دین دارند برگزاری مراسم دینی راهی برای نهادینه کردن این آموزه‌هاست، اما کارشناسان مذهبی بر این باور هستند که برگزاری جشن‌هایی از این دست می‌تواند خطر آلودگی مراسم مذهبی را به پدیده تجمل‌گرایی و لاکچری پسندی افزایش دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتشار این ویدئو اظهارنظر‌های مختلفی را در فضای مجازی به دنبال داشت، عده‌ای این جشن تکلیف را معمولی و عادی تلقی کردند و برخی هم آن‌ها را لوکس و لاکچری خواندند.

آرمین، کاربر فضای مجازی در انتقاد به برگزاری چنین جشنی نوشت: وقتی بودجه مدارس غیرانتفاعی ۲۳۳ درصد افزایش پیدا کند و بودجه عدالت آموزشی ۲۸ درصد کاهش یابد، خدا و دین هم باید لاکچری بشوند. یعقوب هم می‌نویسد: جشن تکلیف لاکچری ندیده بودیم که دیدیم. داریم کجا میریم واقعا؟ مسئولین فرهنگی و والدین انگار در خوابند.

نسترن به والدین پیشنهاد می‌کند که به جای برگزاری چنین مراسمی آگاهی کودکان را بالا ببرند. برخی دیگر نیز برگزاری این جشن را نه نشانه‌ای از لاکچری بودن و نه پرهزینه دانستند. عده‌ای هم گفتند که این اظهار نظر‌ها دخالت در سبک زندگی دیگران است و عده‌ای هم آن را با برگزاری جشن تولد‌های لاکچری مقایسه کرده و بی‌عیب دانستند.

کاربر دیگری در واکنش به این مراسم جشن تکلیف می‌نویسد: کم کم برای مراسم جشن تکلیف می‌رسیم به گریم فرشته و دکور نورانی و موسیقی زنده و فیلمبردار و.. جامعه اینستاگرام زده و مناسک‌پرست روز به روز بدعت‌هایی ایجاد می‌کنند. اون ۷ دهک زیر خطر فقر هم که پول هرماه زیارت رفتن و جشن تکلیف لاکچری ندارند، فوقش حسرت حس خوب دینی را می‌خورند.

دعوت به بهشت با جشن تکلیف لاکچری؟

به گزارش رویداد‌۲۴ واکنش جامعه به برگزاری چنین جشنی که دربردارنده تکالیف مذهبی در کشوری اسلامی است نشان‌دهنده توجه و حساسیت مردم نسبت به مسائل دینی است چرا که همواره از بلندگوهای مختلف بر این امر تایید و مردم به آن در شرایط مختلف و به بهانه‌های مختلف دعوت می‌شوند.

مدتی پیش کاظم صدیقی امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «اینجا برای رفاه ساخته نشده، اینجا جای عشرت‌کده نیست، اینجا تنبل‌خانه نیست، اینجا برای تن‌آسایی نیست. اینجا محل رنج است؛ گنج بهشت را با رنج دنیا به دست می‌آوریم.»

در شرایطی که دعوت به صبر و تحمل رنج و نبود رفاه مدام از طریق تریبون‌های مختلف امری دینی و از گزاره‌های مذهب تلقی می‌شود قطعا برگزاری چنین مراسمی هرچند شخصی و در حریم خصوصی با واکنش منفی مردمی مواجه می‌شود که در این مدت به نام آموزه‌های مذهبی دعوت به پذیرش رنج برای رسیدن به بهشت شده‌اند، اما در مواجهه با چنین تصاویری درمی‌یابند که خانواده‌های پایبند به مذهب و متمکن نیز چندان در گیر و دار تحمل رنج و ساده‌زیستی نیستند. به همین دلیل است که برگزاری یک مراسم مذهبی کمی پر زرق و برق بیش از یک جشن تولد لاکچری واکنش برانگیز می‌شود.

برگزاری و انتشار چنین مراسم‌های مذهبی در شرایطی است که موقعیت اقتصادی کشور و به تبع آن شرایط اجتماعی و روانی مردم در وضعیت ناگواری قرار دارد. بسیاری از شهروندان از داشتن حداقل‌های زندگی محروم بوده و برای پرداخت کرایه خانه، هزینه‌های خورد و خوراک، هزینه‌های پوشاک، درمان و خلاصه تامین معاش خود درمانده شده‌اند.

در این بین برگزاری یک مراسم مذهبی که درعین مفرح بودن برای کودکان باید ساده و به دور از تجمل باشد، تبدیل به یک مراسم پرزرق و برق می‌شود. زرق و برقی که صرفا به دلیل مذهبی بودن مراسم بیش از زرق و برق سایر جشن‌ها به چشم می‌آید. آنچنان که به نظر بسیاری از شهروندان و به‌ویژه مردمی که در تنگنا‌های شدید مالی قرار دارند اینگونه به نظر می‌رسد که در این مراسم بیش از آنکه موضوع جشن بلوغ شرعی دختربچه‌ها مطرح باشد موضوع به رخ کشیدن تمکن مالی و توانایی برای برپایی مراسم تجملی مطرح است. تجملی که چندان هم مورد پسند مذاهب مختلف و آئین‎‌های دینی نیست.

بیشتر بخوانید:

جنجال یک جشن تکلیف لاکچری در فضای مجازی +فیلم
از آناشید حسینی و ریحانه پارسا تا سیداحمد خمینی

حقیقت آن است که کودکان بعد و حتی پیش از رسیدن به سن بلوغ شرعی باید با مفاهیمی واقعی و قلب آموزه‌های دینی آشنا شوند. ادیان دروغ، ریا، افترا، قضاوت کردن، کسب مال از راه نامشروع، بی‌توجهی به حال محرومان، گرفتار شدن در بند تجملات و مسائلی از این دست را مورد نکوهش قرار می‌دهند.

بهتر است کودکان ما پیش از آنکه بیاموزند در یک مراسم نسبتا پر هزینه کیف چادر و سجاده و قرآن خود را از دست فردی در لباس فرشته‌ها دریافت کنند و از این پس سبک زندگی‌شان را بر اساس داشته‌های آن کیف بنا کنند و مفاهیم دینی و اخلاقی را بیاموزند. کودکان باید به عنوان بخشی از پرورش دینی و انسانی خود با حقایق جامعه آشنا شده و بیاموزند که اتفاقا در شرایطی که بسیاری از همسن و سال‌های آن‌ها از داشتن بسیاری از واجبات و لذات زندگی و جهان کودکانه محرومند، نباید با استفاده از لوازم لوکس، برگزاری مراسم تجملی و انتشار آن در فضای مجازی داغ دل این قشر را که این روز‌ها تعدادشان هم کم نیست تازه کنند.

بزرگ‌تر‌ها با برگزاری چنین مراسمی در شرایط سخت فعلی به کودک‌شان می‌آموزند که به جای ساده‌زیستی و توجه به هم‌نوع اتفاقا از حقایق تلخ و جاری جامعه به راحتی بگذرند و از دین تنها رویه‌ای را در آغوش کشند و اصل را به فراموشی بسپرند.

شاید به جای برگزاری چنین مراسمی بهتر بود هزینه برگزاری آن صرف خرید هدیه برای چند کودک نیازمند شود و این کودکان رسیده به سن بلوغ شرعی خودشان کار بسته‌بندی و حتی خرید این هدایا را با کمک بزرگ‌تر‌ها برعهده گیرند. به این ترتیب آن‌ها می‌آموختند که رسیدن به بلوغ چیزی فراتر از برگزاری جشن بوده و به معنای همراهی با اجتماع و همدلی و توجه به اعضای جامعه است.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مراسم مذهبی ویروس کرونا در ایران جشن تکلیف لاکچری مراسم جشن تکلیف فضای مجازی یک مراسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان

همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسمات عزاداری در سراسر استان گیلان توسط هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برگزار می شود.‌

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین گیلان در سراسر این استان همگام با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری  خواهند پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز خواهند داشت.

مراسم عزاداری خیابانی و دسته سینه‌زنی امروز از مقابل مساجد برخی شهرستان‌های برگزار می شود.

همچنین  امروز ساعت ۱۷ در میدان شهدای ذهاب رشت تجمع عزاداری برپا خواهدشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه