Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@04:14:53 GMT

خودباوری زنان؛ گام نخست تغییر

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۴۸۴

خودباوری زنان؛ گام نخست تغییر

در سال‌های اخیر به ارتقای زنان در پست‌های مدیریتی توجهات ویژه شده تا جایی که خوشبختانه شاهد افزایش آمار اشتغال زنان بودیم اما در این حوزه، همچنان مشکلاتی وجود دارند که با پرداختن به آنها و رفع‌شان می‌توان شاهد افزایش چشمگیر انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی بود.

  برای ارتقای جایگاه کیفی و کمی بانوان در جامعه موانعی فرهنگی وجود دارد که متعلق به امروز و دیروز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این موانع که عمده‌ترین آنها به فرهنگ باز می‌گردد، سبب پدید آمدن آسیب‌هایی اجتماعی می‌شوند که این آسیب‌ها، در فرآیندهای دیگر اجتماع تأثیر‌گذار هستند؛ به طور مثال یکی از موانع فرهنگی که در جامعه وجود دارد و موجب عدم حضور بیشتر و پررنگ‌تر زنان در جایگاه مدیریتی می‌شود، بحث تبعیض جنسیتی است. در این بحث قانون جرم انگاری شده و مصوب سال 1356 نیز وجود دارد، که مقنن در آن نگاه تبعیض‌آمیز را جرم دانسته و تا کنون هم پابرجا مانده و همچنان کاربرد دارد.  جامعه مردسالار نمی‌پذیرد که یک بانو بر او مدیریت کند و به همین دلیل است که بانوانی با توانمندی‌های بسیار چشمگیر و خوب را منزوی می‌کند و به حاشیه می‌کشاند. با توجه به این که در دوسال اخیر شاهد افزایش فرآیند پست‌های مدیریتی زنان بودیم اما متأسفانه این نگاه مردسالارانه در برخی نهادها همچنان دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه در مجلس اخیر شاهدیم که ریاست هیچ یک از کمیسیون‌ها به زنان واگذار نشد، چون نگاه تبعیض‌آمیز مردان نمی‌پذیرد که عده‌ای از مردان در کمیسیونی جمع شوند که ریاست آن بر عهده یک زن باشد.  مباحثی که شاید فرد فکر کند خیلی عادی است و چه اشکالی دارد که رئیس کمیسیون زن ندارد، بعد از این تفکر و نگاه این افکار هم به ذهن خطور می‌کند که چه اشکالی دارد وزیر زن یا معاون وزیر زن هم نداشته باشیم و موارد دیگر که سبب می‌شود این قضیه به بسیاری مشاغل مدیریتی دیگر هم تسری پیدا کند. نگاه دیگر آن جایی نمود پیدا می‌کند که ببینیم یک بانوی توانمند از پست مدیریتی بالایی برخوردار می‌شود ولی حتی در درون خانواده با او همکاری و همیاری نمی‌شود و این قضیه تا جایی می‌تواند پیش رود که مجبور شود از سمت خود کناره‌گیری کند تا بتواند بنیان خانواده را حفظ کند.  این موارد در جامعه شناسی جنایی هم به آن توجه می‌شود، زیرا چنین رفتارهایی نشانه‌های بارز جنایت علیه زنان هستند. نیمی از جامعه جهانی را بانوان تشکیل می‌دهند، وقتی که حقوق طبیعی یک زن در نظر گرفته نشود یک جنایت علیه بشر است.  جنایت تنها به نسل کشی و نسل‌زدایی گفته نمی‌شود، همین که نیمی از جمعیت در هرجای کره زمین به انزوا کشیده شده و طرد شود، خود جنایت به حساب می‌آید. مسلماً بانویی که از نظر روحی، روانی دچار افسردگی و تشتت خاطر شود، در مراحل دیگر زندگی هم دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به فعالیت خود بدرستی  ادامه دهد.  هر فردی وقتی نتواند از توانمندی‌های خود به طور کامل استفاده کند، یقیناً منزوی شده و این امر پیامدهایی منفی با خود به‌دنبال خواهد داشت و سبب می شود که در تربیت نسل بعدی نیز موفق نباشیم.  بحث اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی بیشتر از این که بخواهد مبحثی سیاسی باشد، بحث‌های اجتماعی را به‌دنبال دارد. فارغ از مباحث سیاسی و جناحی و دولت و حاکمیت، زنان باید بپذیرند که یک انسان هستند و از حقوق خود دفاع کنند.  زنان در ابتدا باید خود را باور کنند و در مرحله بعدی با دوری از عوام گرایی، اطلاعات و آگاهی‌های خود را بالا برده و با حقوق انسانی خود آشنا شوند. باید تک تک زنان، خودباوری را از خودشان شروع کنند تا جامعه هم آنها را  باور کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پست های مدیریتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»

در ادامه واکنش های مختلف  به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها مشاور راهبردی رئیس مجلس نسبت به  «اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان در کف خیابان» هشدار داد.

به گزارش عصر ایران، مهدی محمدی مشاور راهبردی قالیباف، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:   «ضرورت فوری لطمه زدن به تاثیر شگفت عملیات وعده صادق بر افکار عمومی ایران، و سپس آغاز مناقشه برانگیز عملیات پلیس در مقوله حجاب، اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان را کاملا پیش بینی پذیر کرده بود.   قدم بعدی ممکن است یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشد.»   کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند! ایراد شورای نگهبان به سامانه چهره نگاری در لایحه عفاف و حجاب از زبان عضو کمیسیون ویژه

دیگر خبرها

  • چهارده تغییر مدیریتی استقلال در یک دهه
  • برگزاری اولین دوره تشکیلاتی «بشری» توسط جامعه اسلامی دانشجویان
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • نیاز آینده جامعه ما نسل جوان پرجسارت و متعهد است
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد