Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@09:23:20 GMT

مامان، گمنامم پیدا شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۷۶۰

مامان، گمنامم پیدا شد

همین دو سه روزه نشسته‌ام توی خانه و هی فیلم مستند می‌بینم. اصلاً انگار این خانه‌نشینی باعث شده کارهای نکرده را انجام بدهیم. اصلاً حرفم این نیست که خانه‌نشینی خوب است. اصلاً هم خوب نیست.

حداقلش با این اضطراب و ترسی که این ویروس به‌ جان‌مان انداخته خوب نیست اما «چاره چیست؟» یک وقتی توی شهر ما یک پیرمردی داشت از کوه بالا می‌رفت و یکی به او گفت: «پیرمرد چرا به خودت زحمت می‌دهی؟» و پیرمرد هم در جوابش گفته بود: «چاره چیست؟» حالا هم آن مسیر اسمش شده «چاره‌چه».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خب اینها شاید قصه‌هایی است که حول یک جایی شکل می‌گیرد اما قصه‌های قشنگی هستند. اصلاً قصه مقوله قشنگی است. روایت مقوله جذابی است که همیشه آدمی را به خودش جلب می‌کند. حالا از همین قصه و روایت می‌خواهم برم توی مستندهایی که دیده‌ام. فکر کنید یک نفر از ابتدای جنگ عراق با ایران در جبهه بوده است. بعد درست چند روز قبل از اینکه جنگ تمام شود، ناگهان مفقودالاثر باشد و بعد همین مفقود‌الاثر بودن بشود یک پای روایت‌هایی که برای او می‌سازند. این قصه فیلم مستند «زیر صفر مرزی» است که مهدی افشارنیک ساخته است. مستندی که به سراغ بازمانده‌های جنگ رفته و روایت آنها را با همرزمی شهید علی هاشمی روایت کرده است. از همان ابتدای مستند شما در یک تعلیق به سر می‌برید. تعلیقی که می‌دانید روایت به کجا خواهد رسید اما این تعلیق با شما می‌ماند. تعلیق همیشه رکن اساسی قصه‌ها هستند. حتی اگر قصه‌ها از واقعیت گرفته شده باشند هم باید تعلیق در آنها جا بگیرد تا ما مردمان قصه دوست گوش بدهیم. همان خب بعدش چه شد که در همین ستون درباره‌اش حرف زده‌ام. خب حالا بعد ماجرای علی هاشمی چه شد؟ پیکر علی هاشمی بعد از 22 سال پیدا شد و افسانه‌های شکل گرفته حول او هم تمام شد. حالا این فیلمساز است که به سراغ این سوژه رفته و خواسته او را دراماتیک کند. البته فیلمساز دلش نیامده و گریزی هم به وضعیت جنوب بعد از جنگ هم زده است و از نفت آن سرزمین گفته و از فقر آن سرزمین روایت کرده است. روایت‌هایی آشنا از زبان مردمان جنوب. با این‌همه انگار افشارنیک دغدغه داشته این دردها را بگوید. البته از این ترفند هم استفاده کرده که اگر علی هاشمی‌ها بودند وضعیت چطور بود؟ این وضعیت مناسب بعد از علی هاشمی‌ها نیست. فیلمساز باز هم پا را در روایت اصلی نگه داشته اما من فکر می‌کنم مهدی افشارنیک اگر در همان قصه اصلی می‌ماند مستند قبراق‌تر بود. یا اصلاً این دو روایت را موازی با هم پیش می‌برد و آنها را از یکدیگر جدا نمی‌کرد. اما ما جای فیلمساز نیستیم. فیلم آنجا به اوج می‌رسد که مادر شهید با پیکر فرزندش روبه‌رو می‌شود و این‌جا زاری‌های یک مادر است بر پیکر فرزند. همان‌جا که می‌گوید: «مامان خوش آمدی، مامان، گمنامم پیدا شد.»
روایت‌های فراموش شده در جنگ بسیار است که وقتی می‌شنوید تازه می‌فهمید که چه اتفاق‌ها که نیفتاده است و باید روایت شود. حالا همه اینها را نوشتم که بگویم اگر دل‌تان خواست فیلم‌های مستند در هر ژانری ببینید می‌توانید به سایت «هاشور» بروید و این فیلم‌ها را تماشا کنید. اصلاً این نوع سایت‌ها امکان‌های بی‌نظیری هستند که باید از آنها استفاده کرد. آن‌قدر که این خانه‌نشینی اجباری به رونق این‌طور سایت‌ها کمک کرده و شکل اکران و دیدن فیلم را عوض کرده بعید است تا سال‌ها و سال‌ها بدون این خانه‌نشینی‌ها می‌شد به این امکانات رسید. درست عین کلاس‌های آنلاین که قدیمی که ما درس می‌خواندیم فکرش را هم نمی‌توانستیم بکنیم.



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خانه نشینی علی هاشمی قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواداران پرسپولیس چشم انتظار ارائه بلیت جدید

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در هفته گذشته جام حذفی را از دست داد و حالا تمام چیزی که برای سرخ‌ها باقی‌مانده کورس قهرمانی با استقلال است.

پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل، در این هفته میزبان تیم است که یکی از دو شکست فصلش را رقم زده و حالا پیروزی برابر حریف دیرینه اصفهانی از نان شب برای پرسپولیسی‌ها واجب‌تر شده است.

بلیت فروشی این بازی در ابتدا قرار بود توسط سهامدار جدید پرسپولیس رایگان شود اما با مخالفت سازمان لیگ بلیت‌های ۳۰۰، ۱۰۰ و ۵۰ هزار تومانی ارائه شد و جالب اینکه با این حال در آخرین ساعات دوشنبه حدود پنجاه هزار بلیت فروخته شد.

حالا هواداران پرسپولیس امیدوار هستند طی ساعات آینده ظرفیت جدیدی از طرف سایت بلیت فروشی ارائه شود تا ورزشگاه آزادی جمعیتی بی سابقه را به خود ببیند.

دیگر خبرها

  • هوادار با مسعود شجاعی پرواز می‌کند
  • روز خلیج فارس با شهنواز 
  • در رئال باور داریم تیمی بهتر از ما وجود ندارد
  • ماه مو ؛ عرفان طهماسبی
  • وینیسیوس: حالا وقت شب جادویی در برنابئو است
  • نتانیاهو: حالا دادگاه لاهه به جنگ ما آمده است
  • هواداران پرسپولیس چشم انتظار ارائه بلیت جدید
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • تا حالا لاک پشت دو سر دیده بودین؟ (فیلم)