Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه علم و دانش؛ همزمان با همه‌گیری جهانی کروناویروس جدید و ابتلای بیش از یک میلیون نفر به این بیماری در کشور و ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی و پاسخ به سوالات متعدد جهت کنترل این بیماری پژوهشگران کشورها نیز کار خود را آغاز کردند.

در ابتدای کار برخی از مراکز تحقیقاتی نیازهای دانشی مربوطه را پیش بینی کردند و برخی دیگر از مراکز تحقیقاتی اعلام کردند که فعالیت‌های پژوهشی حوزه کووید ۱۹ از اولویت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولویت دهی به حوزه خلاءهای دانشی در زمینه بیماری کووید ۱۹ منجر به هم‌افزایی ظرفیت‌های تحقیقاتی و همچنین افزایش بهره‌وری منابع مالی پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی شد تا جایی که ایران نیز در رتبه دوازدهم دنیا از منظر انجام تحقیق و پژوهش در حوزه کرونا قرار گرفت.

بررسی تعداد مقالات منتشر شده در نظام نمایه مقالات اسکوپوس (Scopus) نشان می‌دهد که بحران همه گیری کرونا تأثیر خود را بر حوزه تحقیقات گذاشته است و از میان ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۶۴ مورد مقاله علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ تعداد ۸۰ هزار و ۳۴۴ مورد مقاله به کووید ۱۹ اختصاص داشته است که حدود ۲.۵۶ درصد کل مقالات بوده است.

با توجه به اینکه بحران کرونا یک بحران نوظهور بوده است ۲.۵ درصد کل مقالات دنیا، میزان زیادی را شامل می‌شود.

بررسی سهم کشورها از مقالات کرونا نشان می‌دهد که ۱۹ کشور بیش از یک هزار تحقیق در این حوزه انجام داده اند.

سهم کشورها از مقالات کرونا با انجام بیش از هزار تحقیق

ردیف کشور آمار مقالات کرونا ۱ ایالات متحده آمریکا ۲۰۷۳۷ ۲ چین ۹۲۹۸ ۳ بریتانیا ۸۷۴۰ ۴ ایتالیا ۷۶۸۸ ۵ هند ۵۴۹۵ ۶ اسپانیا ۳۴۰۴ ۷ کانادا ۳۳۶۵ ۸ آلمان ۳۲۰۹ ۹ فرانسه ۳۱۶۲ ۱۰ استرالیا ۲۹۹۳ ۱۱ برزیل ۲۵۰۴ ۱۲ ایران ۱۸۹۸ ۱۳ سوئیس ۱۶۱۶ ۱۴ هلند ۱۴۸۶ ۱۵ ترکیه ۱۴۵۷ ۱۶ ژاپن ۱۲۶۶ ۱۷ سنگاپور ۱۱۳۲ ۱۸ عربستان سعودی ۱۰۵۶ ۱۹ بلژیک ۱۰۴۵

در مجموع ۱۵۹ کشور در حوزه تحقیقات کروناویروس، مقاله علمی به چاپ رسانده اند و ۱۹ کشور بیش از هزار مقاله، ۵۲ کشور کمتر از یک هزار مقاله و ۸۸ کشور نیز کمتر از ۱۰۰ مقاله در این حوزه داشته اند.

آمار کشورهایی که کمتر از ۱۰۰۰ مقاله در حوزه کرونا داشته اند

ردیف نام آمار ردیف نام آمار ردیف نام آمار ۱ کره جنوبی ۹۷۶ ۲ آفریقای جنوبی ۹۱۰ ۳ هنگ کنگ ۸۹۲ ۴ مکزیک ۸۰۳ ۵ پاکستان ۸۰۱ ۶ سوئد ۷۹۸ ۷ لهستان ۷۳۰ ۸ روسیه ۷۲۷ ۹ تایوان ۷۲۲ ۱۰ یونان ۶۹۹ ۱۱ ایرلند ۶۹۰ ۱۲ اتریش ۶۵۵ ۱۳ رژیم اشغالگر قدس ۶۵۴ ۱۴ مالزی ۶۲۴ ۱۵ مصر ۶۲۰ ۱۶ پرتغال ۶۱۴ ۱۷ دانمارک ۵۸۳ ۱۸ اندونزی ۵۶۱ ۱۹ کلمبیا ۵۲۹ ۲۰ نروژ ۴۵۴ ۲۱ نیوزلند ۴۲۷ ۲۲ تایلند ۴۲۳ ۲۳ نیجریه ۴۱۸ ۲۴ شیلی ۳۸۹ ۲۵ آرژانتین ۳۸۸ ۲۶ بنگلادش ۳۷۶ ۲۷ امارات متحده عربی ۳۳۲ ۲۸ پرو ۳۱۷ ۲۹ رومانی ۳۰۶ ۳۰ فنلاند ۲۸۷ ۳۱ ویتنام ۲۶۹ ۳۲ جمهوری چک ۲۴۳ ۳۳ مراکش ۲۳۵ ۳۴ نپال ۲۳۰ ۳۵ کرواسی ۲۲۱ ۳۶ قطر ۲۱۲ ۳۷ اردن ۲۱۰ ۳۸ لبنان ۲۰۴ ۳۹ فیلیپین ۱۹۵ ۴۰ مجارستان ۱۸۴ ۴۱ عراق ۱۷۰ ۴۲ کنیا ۱۶۱ ۴۳ اتیوپی ۱۴۶ ۴۴ اکوادور ۱۴۱ ۴۵ تونس ۱۲۶ ۴۶ غنا ۱۲۵ ۴۷ صربستان ۱۲۰ ۴۸ قبرس ۱۱۷ ۴۹ اسلوونی ۱۱۷ ۵۰ عمان ۱۱۱ ۵۱ کوبا ۱۰۶ ۵۲ کویت ۱۰۳

۸۸ کشور از جمله اوگاندا، اوکراین، کامرون، اسلواکی، سریلانکا، ماکائو، گرجستان، ونزوئلا، بلغارستان، لوکزامبورگ، الجزایر، مالت، زیمباوه، استونی، لیتوانی، سنگال، اوروگوئه، سودان، تانزانیا، بحرین، کاستاریکا، بوسنی و هرزگوین، جامائیکا و.... کمتر از ۱۰۰ تحقیق در حوزه کرونا انجام داده اند.

از سوی دیگر یکی از نکات بارز تأثیر شیوع همه گیری کرونا بر حوزه تحقیقات کاهش چشمگیر تعداد مقالات ناشی از کنفرانس‌های علمی است. تعداد مقالات کنفرانس‌های علمی در ۲۰ سال اخیر (۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱) رشد قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۰۰ تعداد کل مقالات ناشی از کنفرانس‌های علمی ۱۰۷ هزار و ۱۸۶ مورد بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۹ به ۵۰۶ هزار و ۹۳۹ مورد رسید.

اما ناگهان در سال ۲۰۲۰ با توجه به محدودیت‌ها و بسته شدن دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین محدودیت‌های ایجاد شده در کشورهای مختلف که بسیاری از آنها مقصد کنفرانس‌های علمی بودند، این میزان به ۲۳۱ هزار و ۳۶۵ مورد کاهش یافت. همچنین تعداد ۱۸۴ مقاله برای سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده است.

بررسی روند کل مقالات دنیا اما نشان می‌دهد که اگر مجموع مقالات مجلات و مقالات کنفرانسی را در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در نظر بگیریم تفاوت چندان مشهود نیست. میزان کل مقالات (مجلات و کنفرانس‌ها) در سال ۲۰۱۹ تعداد ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۷ مورد بوده که این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۳۶۴ مورد کاهش یافته که می‌توان ردپای کاهش میزان مقالات کنفرانسی را در آن مشاهده کرد.

در ابتدای همه گیری کرونا و از زمانی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که کووید ۱۹ یک همه گیری جهانی است، ویروس کرونا در سراسر جهان منتشر شده بود و دلیل نامگذاری کووید ۱۹ نیز شناسایی ویروس در سال ۲۰۱۹ بود اما در سال ۲۰۱۹ تنها ۴۸ تحقیق مرتبط با کرونا در دنیا به ثبت رسید.

با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی و با توجه به اینکه بحران کرونا در حال گسترش بود میزان تحقیقات انجام شده در کشورها سیر صعودی به خود گرفت و ۸۰ هزار و ۳۴۴ مورد تحقیق و مقاله مرتبط با کرونا در دنیا به ثبت رسید.

آمریکا با بیشترین میزان ثبت تحقیق در حوزه کرونا به میزان ۲۰ هزار و ۷۳۷ مورد تقریباً یک چهارم تحقیقات را به خود اختصاص داده است که البته با توجه به اینکه محققان مختلفی از سراسر دنیا در تحقیقات آمریکا مشارکت دارند، جای تعجب ندارد.

با وجود اینکه بحران همه گیری کرونا ویروس از چین آغاز شده است آمار ۹ هزار و ۲۹۸ مورد تحقیقات حوزه کرونا از چین ثبت شده است.

تا زمان تهیه این گزارش از ایران یک هزار و ۸۹۸ مورد مقاله و تحقیق مرتبط با کرونا در نظام نمایه سازی بین المللی اسکوپوس به ثبت رسیده است که رتبه دوازدهم را برای ایران به ارمغان آورده است.

با توجه به میزان تحقیقات ثبت شده از ایران در اسکوپوس در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶۷ هزار و ۳۲۵ مورد و تعداد یک هزار و ۸۹۸ مورد مقاله مرتبط با کرونا، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریباً ۲.۸ درصد از مقالات کشور به حوزه کرونا اختصاص داشته است.

میزان مقالات کل ایران ثبت شده در اسکوپوس از تعداد یک هزار و ۸۶۹ در سال ۲۰۰۰ به میزان ۶۷ هزار و ۳۲۵ مورد رسیده است که این میزان رشد جالب توجه ۳۶ برابری را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه برخی از نشریات علمی مقالات را با زمان یکسال بعد در نوبت انتشار می‌گذارند برای سال ۲۰۲۱ نیز تعداد یک هزار و ۶۵۸ مورد برای ایران ثبت شده است.

مقایسه آمار سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ نیز نشان می‌دهد که تحقیقات ایران روند رو به رشد خود را حفظ کرده است و از میزان ۶۴ هزار و ۸۴۱ مورد مقاله علمی و کنفرانسی در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۷ هزار و ۳۲۵ مورد مقاله علمی و کنفرانسی در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

بررسی تحقیقات به طور کلی و حوزه کرونا نشان می‌دهد که کشورهای مختلف در این زمینه فعالیت کرده اند اما هنوز پاسخ بسیاری از مسائل مرتبط با این ویروس ناشناخته باقی مانده است و نیازمند توسعه تحقیقات در این حوزه است.

کد خبر 5093790 زهره بال

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید علم تحقیقات علمی ویروس کرونا اسکوپوس ایران فناوری فضایی ویروس کرونا واکسن کرونا شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری لایحه بودجه ۱۴۰۰ هفته پژوهش گوگل تحقیقات علمی آمازون فناوری اطلاعات صندوق نوآوری و شکوفایی گوشی هوشمند کنفرانس های علمی مرتبط با کرونا همه گیری کرونا نشان می دهد حوزه کرونا سال ۲۰۲۰ سال ۲۰۱۹ کنفرانس ها مورد مقاله مقاله علمی کل مقالات یک هزار کووید ۱۹ ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسات هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیأت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی دکتر مژگان امتیازجو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دکتر مهدی شمسایی مهرجان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهرام صداقت حور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر صدیقه میرابوطالبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سعید کامیابی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دکتر مریم قراچورلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی خادمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دکتر زهره مشکاتی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیاز جو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج ها و ستون های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه ( فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است.

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی،۱۲۷ مقاله ISI ، علمی پژوهشی است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک دکتری تخصصی شیلات، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک دکتری باغبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک دکتری فیزیک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک دکتری جغرافیای طبیعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک دکتری مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک دکتری برق عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک دکتری تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

کد خبر 6091928

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند