Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی از طراحی دوره فوق تخصصی اجتهاد برای تربیت مجتهد در این دانشگاه خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، در سال‌های اخیر بارها درباره بی‌نتیجه‌بودن کارهای پژوهشی و کاربردی‌نبودن موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی از تریبون‌های مختلف سخن به میان آمده اما واقعا کمتر برای حل این مشکل زیربنایی در مجامع علمی و آکادمیک چاره‌ای راه‌گشا اندیشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌زمان با روز پژوهش، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید‌حسن وحدتی‌شبیری ابتدا با ارائه تعریفی از رویکرد علمی در این دانشگاه به تشریح مطالعات مسئله‌محور از نگاه محققان این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: دانشگاه علوم اسلامی رضوی جمع تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در کنار همدیگر است و تلاش بر این است که علوم اسلامی انسانی تولید کند.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکل مسئله‌محور و کاربردی‌نبودن پژوهش‎های دانشگاهی ما برای رفع مشکلات موجود کشور از کجا سرچشمه می‌گیرد، توضیح می‌دهد: در انجام پژوهش‌های کاربردی، برای رفع مشکلات موجود، باید مسئله نظام یا نهاد متبوع‌مان به‌درستی و روشنی و از زوایای مختلف تعریف و بررسی شود. سپس نظر متخصصان هر دو عرصه حوزه و دانشگاه را جویا شد و مورد مداقه قرار داد تا راه‌حل‌های به‌دست‌آمده به کار حل معضلات بیاید.

به گفته وی، مشکل استفاده نکردن از نتایج تحقیقات دانشگاهی و حوزوی ما این است که دانشجو و طلبه در متن و جریان مشکلات قرار نگرفته‌اند و با این بی‌اطلاعی از شرایط و مسائل موجود، دست به انتخاب موضوع رساله و تحقیق می‌زنند. مسلماً حاصل کار آن‌ها نیز غیرواقعی و غیرکابردی خواهد بود.

در همین راستا، وحدتی شبیری رویکرد پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را مسئله‌محوری و منطبق بر مسائل آستان قدس رضوی بیان می‌کند و در این ‌باره می‌گوید: این دانشگاه در امور پژوهشی به دنبال پاسخی برای پرسش‌های آستان قدس رضوی و بعد جامعه می‌گردد. به عنوان مثال، بعد از انجام تحقیقات پیرامونی، کمبود مبلغ و خطیب یکی از مسائل تشخیص داده شد.

توسعه صنعت فولاد در سایه محصولات پژوهش محور محقق می شودفرمانده سپاه قدس گیلان: چشم امید انقلاب اسلامی به نسل جوان پژوهشگر استپیشنهاد مرکز پژوهشها برای اصلاح نظام آماری کشور به دلیل اختلاف شدید آمارها

وحدتی خاطرنشان کرد: برای رفع آن، با چند تن از خطبای برجسته کشور چندین جلسه به بحث و بررسی تخصصی پرداختیم تا ضرورت‌های تربیت خطیب مؤثر و منبر و خطابه مناسب شرایط امروز جامعه اطلاعاتی را بشناسیم. برای دستیابی به نتایج عملی در این زمینه، ضمن تأسیس مرکزی با محوریت تربیت مبلغ و مهارت‌آموزی، حاصل این مصاحبه‌ها و جلسات به صورت کاملا علمی پیاده‌سازی و نتایج کابردی استخراج می‌شود.

وی کمبود مداح مطلع از مسائل روز دینی و مذهبی و نیز متون و معارف مورد نیاز مخاطبان را یکی دیگر از نتایج پژوهش مسئله‌محور در حوزه فعالیت‌های آستان قدس رضوی معرفی می‌کند که علاوه بر صوت خوش و اثرگذاری روی مخاطبان، بر محتوای اشعار و مراثی تسلط علمی داشته باشد. در این زمینه هم برای تربیت مداحان طراز آستان قدس رضوی، ضمن بهره‌برداری از تجربیات عملی چند مداح درجه‌یک کشور، معیارهای علمی را در کنار ویژگی‌های شخصیتی و ظاهری مداحان سنجش و استخراج کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی معتقد است تربیت نیروهای مؤمن و مؤثر برای دستگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) زودبازده نیست بلکه فرایندی درازمدت است که صبر و کار دقیق علمی می‌طلبد.

 وحدتی شبیری هم‌چنین بیان می‌کند: برای انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکز مطالعات پیشرفته در حال راه‌اندازی است تا از مسیر دفاتر و هسته‌های مطالعاتی تعریف‌شده، در حوزه‎های اسلامی مورد نیاز که تاکنون سابقه تحقیقاتی مدون نداشته‌اند، کار علمی با نتایج قابل استفاده صورت بگیرد.

این کارشناس علوم دینی با بیان مصادیقی اضافه می‌کند: به عنوان نمونه، برای حوزه‌های وقف و نذر و زیارت، رشته‌هایی نظیر حقوق وقف، اقتصاد وقف، مدیریت اجرایی وقف، و اقتصاد زیارت تعریف می‌شود تا با پژوهش‌های صورت‌گرفته در قالب پایان‌نامه‎ها و رساله‌های علمی، سؤالات و ابهامات عمومی مطرح‌شده در این حوزه‌ها با پاسخ‌هایی درخور، مرتفع شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی راه‌اندازی کلینیک مشاوره مجازی با محوریت وقف، طراحی دوره فوق تخصصی اجتهاد برای تربیت مجتهد، تعریف نظام موضوعات در حوزه‌هایی نظیر وقف، نذر و زیارت، تشکیل کارگروه‌های علمی تخصصی مثل کارگروه زیارت، و انجام مطالعات فقهی را شماری از فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در این دانشگاه معرفی می‌کند.

وی می‌افزاید: فعالیت‌های مذکور نشان از تحولات اساسی در حوزه تمرکز بر مسائل کنونی آستان قدس رضوی از مسیر کار پژوهشی دارد. این کارهای تحقیقی در جشنواره‌ها و رقابت‎های علمی و حوزوی مطرح کشور از جمله فارابی نیز حائز رتبه‌های برتر کشوری شده است.

انتهای پیام/282/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم اسلامی رضوی آستان قدس رضوی مسئله محور حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مُلک و مِلک مولود مانای معلم است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه قم عنوان کرد: امروز تمام جماعت شرافت دربرابر جماعت شرارت قرارگرفته است و در سراسر جهان دانشجویان به دلیل نفس بیدار و پاک خود در برابر نسل کشی‌ها اعلام موضع می‌کنند.

وی ادامه داد: در دنیای دوگانه کشور‌های غربی که دم از حقوق بشر می‌زنند نمی‌توانند اعتراض دانشگاه‌ها را برتابند درحالی‌که در ایران قانونی وجود دارد که اجازه ورود نظامیان را به داخل دانشگاه ممنوع کرده‌است، بنابراین در جمهوری اسلامی ایران جامعه دانشگاهی همواره از حرمت ویژه‌ای برخوردار است.

مسئولیت یک نعمت است

زلفی‌گل افزود: اگر به مسئولیت با نگاه آبادانی بنگرید مسئولیت یک نعمت است و فرد می‌تواند با استفاده از پول یک مرکز خیر شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاد کردن انسان‌ها نیز می‌تواند کار خیر باشد به‌گونه‌ای که وقتی مسئولیتی دست شخصی باشد و بتواند توسط آن دانشکده، خوابگاه، ورزشگاه و سایر موارد را تأسیس نماید باعث خرسندی تعدادی از افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: اساتید و معلمان نیز با سخاوت در علم و دانش خود از بزرگ‌ترین خیر‌ها محسوب شوند، چرا که صادقانه علم و دانایی خود را به فرزندان این کشور انتقال می‌دهند.

علم و دانش می‌تواند مزیت‌های جدید ایجاد کند

زلفی‌گل ادامه داد: بین مُلک و مِلک ازنظر نوشتار تفاوت وجود دارد اگر مُلک را قدرت و مسئولیت بدانیم و مِلک را دارایی و امکانات، مُلک و مِلک مولود مانای معلم است، یعنی این معلمان و استادان هستند که به یک انسان قدرت رسیدن به مُلک و مِلک را می‌دهند هرچه دانشجو مستعدتر، کوشاتر و فعال‌تر باشد، می‌تواند میزان مُلک و مِلک خود را افزایش دهد و از دانایی خود استفاده کند هرچقدر میزان دانایی بیشتر باشد مُلک و مِلک مانایی بیشتری دارد بنابراین جوامعی که استادان را قدر می‌دانند مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حاکمیتی که عاقل باشد قدر متفکران را می‌داند و این‌گونه است که اجازه ورود نظامیان را در دانشگاه‌ها نمی‌دهد یعنی عالمان و اساتید قدرت نقد و آزاداندیشی را دارند و نباید به حریم آنها بی‌احترامی کرد این در حالی است که ما در دنیا خلاف این ادعا را از سوی کشور‌های مدعی حقوق بشر شاهد هستیم.

وی افزود: شخصیت علمی هر دانشگاه در کشور باید متوازن باشد یعنی در پازل علمی هر دانشگاه باید بحث‌های فرهنگی، سیاسی، پژوهشی، فناوری، هنری و ورزشی همگی به‌طور یکسان دیده شود و نباید شخصیت علمی یک شخصیت کاریکاتوری باشد، این امر تنها از طریق وضع قوانین و مقررات انجام می‌شود.

زلفی‌گل گفت: در دانشگاه برون‌داد‌های علمی مختلف و متنوعی است که همگی ارزشمند هستند برخی از این برون‌داد شامل تولید محصول، اختراع، طراحی یک معماری خاص، تألیف کتب، نگارش مقاله و مواردی از این دست است که همگی در یک سطح ارزشمند می‌باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: باید در دانشگاه‌ها درس‌نامه‌های مرجع جمعی تألیف شود که در آیین‌نامه ارتقا نیز برای این امر جایگاه ویژه‌ای دیده شده‌است پس باید بحث برون داد‌ها جامع‌تر دیده شود.

وی در پایان تصریح کرد: هفتاد و پنج اقدام در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این دوره انجام‌شده که اکثر اقدامات برای اولین‌بار رخ داده است از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری، تأسیس سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) و تأسیس سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور وزیر علوم از ۵۷ استاد دانشگاه قم که ۱۰ نفر از آنان، جزو اساتید سرآمد علمی و آموزشی دانشگاه بودند تجلیل شد.




انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • بهترین اتوماسیون اداری برای دانشگاه های علوم پزشکی چیست؟
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان