Web Analytics Made Easy - Statcounter

نه تنها برای تامین آ‌ب آشامیدنی باید هر روز، مسیر خانه تا بالای کوه را طی کنند، بلکه این روزها با شیوع بیماری کرونا و بی ‌آبی، میّت های خود را برای غسل به شهر می برند! مردم گلون ‌آ‌باد این روزها در جدال ‌«کرونا و بی آ‌بی» روزهای سختی را سپری می کنند!

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: از سوز سرما دست هایش را به هم می سایید؛ همانطور که دبه پلاستیکی را آب می کرد با خستگی می گوید: «روزی 10 بار باید این دبه ها را تا بالای کوه حمل کنم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سرش را تکان می دهد و زیر لب از ترسش از کرونا می‌گوید.

 

 

پنج نفر برای برداشتن آب از تانکر روستای گلون آباد در صف بودند، «انگوری» پسر بچه ای که هفت سال بیشتر ندارد، به خبرنگار شبستان می گوید: خانه ما بالای کوه است و باید هر روز با برادرم شیفتی برای حمل آب به مادرم کمک کنیم.

 

«سکینه خاکی» دختری که از نعمت سخن گفتن و شنیدن محروم است با تلاش فراوان به من فهماند که روزی چهار بار برای برداشتن آب، مسیر خانه تا تانکر را طی می کند. پسر بچه همراهش، بقیه سخنان سکینه را برایم باز می گوید «دست هایم از شدت سرما یخ می زند، کمرم درد می گیرد اما مجبورم در هوای سرد و در این روزهای شیوع بیماری کرونا از تانکر آب برداریم.»

 

«قیصر کارگر» تا مرا می بیند با صدایی بلند می‌گوید «به بدبختی، به سیاه بختی آب بر می داریم، دهان خود را می بندیم (به دلیل کرونا ماسک میزنیم‌)، ولی دست های خود را چه کنیم؟ نه نظافتی داریم! نه می توانیم طهارتی داشته باشیم! چه گناهی کرده ایم؟ ما هم در این کشور زندگی می کنیم. در همین کشور رای می‌دهیم اما امکانات ... ! ما زن و مرد پیری هستیم که نمی توانیم آب حمل کنیم تا به طهارت و پاکیزگی خود برسیم، حتی دست و صورت خود را برای رعایت بهداشت در دوران کرونا نمی توانیم نظافت کنیم».

 

وی ادامه می دهد: «من نمی توانم آب حمل کنم، شوهرم مریض است و هیچ کس نیست برایمان آب بیاورد، مسئولان باید به فکر مردم باشند و آب مورد نیاز روستا را از هر طریقی شده تأمین کنند تا ما حداقل نظافت خود را رعایت کنیم».

 

کارگر بیان می کند: آب چاه روستای گلون آباد دو سال است که خشک شده، ما رعیت دولتیم! هر چه داریم هم خرج کشاورزی می کنیم، اما درآمدی عاید ما نمی شود چراکه زرشک ما را به 10 تا 15 تومان می خرند که ظلم است.

 

وی با بیان اینکه شما رسانه ها به گوش مسئولان برسانید و بگویید وضعیت رفاهی روستای گلون آباد با وجود این همه خانوار، خراب است و ما هیچ امکاناتی همانند جاده، اینترنت و حتی مغازه خوار بار فروشی نداریم، خطاب به من تصریح کرد: دخترم؛ «اوضاع ما مردم بیچاره را به نمایندگان مجلس برسان؛ تو را به امیر المومنین برسان، بگو آب و امکانات نداریم.»

 

«گلشن محمد پور» یکی دیگر از اهالی روستای گلون آباد که از وضعیت روستا گلایه مند است به خبرنگار شبستان  می گوید: 40 سال از انقلاب می گذرد؛ با اینکه خدمات زیادی را دولت انجام داده، اما هنوز که هنوز است مردم روستای پر جمعیتی همانند گلون آباد آب ندارند، روز گذشته فردی از بالای کوه به دلیل حمل آب، سقوط کرد و پایش آسیب دید و نمی تواند آب ببرد؛ مردم روستای کوهستانی گلون آباد، زمستان با بدبختی آب می برند، این مشکلات در تابستان و اوج گرما دو چندان می شود.

 

وی با تأسف بیان می کند: هفت مرده داشته ایم که برای غسل میّت عازم شهر شده ایم؛ خدا را خوش نمی آید.

 

سبزه کار هم پیرمردی است که با دست لرزان می گوید: حمل آب با دست لرزان سخت هست ولی چاره ای نیست؛ ما از مسئولان آب می خواهیم؛ دو سال است که  با خشک شدن آب قنات، زمین های کشاورزی، درختان و چاه آب روستا خشک شده اند و مردم با مشقّت از تانکر آب برمی دارند، این در صورتی است که این روستا 100 خانوار دارد که 65 خانوار آن ساکن ثابت هستند.

 

وی بیان می کند: همه مردم به شیر آب تانکر دست می زنند و ما نگران مبتلا شدن به کرونا هستیم؛ گرچه تعداد زیادی هم به این بیماری مبتلا شده اند، اما ما پیر زن ها و پیرمردها نمی توانیم برای خود آب حمل کنیم.

 

چهار سال دوندگی برای حال مشکل آب به سرانجام نرسید!

«جواد محمدپور»، دهیار روستای گلون آباد به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: برای حل مشکل آب روستا چهار سال است که درگیرم تا شبکه آب روستا به شبکه سراسری استان وصل شود اما تاکنون موفق نشده ام.

 

 

مدرسه گلون آباد همان بیابان بی آب و علف!

دهیار روستای گلون آباد با بیان اینکه اگر آب در روستا نباشد، بهداشت، طهارت، آسایش و امنیت نیست، ادامه می دهد: اما در این روستا در کنار مشکل نبود آب، مشکلات دیگری هم داریم؛ از جمله اینکه مدرسه ای در خارج از روستا ساخته شده که این مدرسه گاز، برق و آب ندارد، این مدرسه با بیابان بی آب و علف هیچ فرقی ندارد.

 

محمدپور می افزاید: 12 دانش آموز روستای گلون آباد از برنامه شاد و اینترنت هم بی بهره اند؛ دکل به تازگی نصب شده است و امیدواریم این مشکل حل شود اما چون مدرسه خارج از محدوده روستا است، دانش آموزان باز هم مشکل خواهند داشت.

 

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در کنار ارتفاعات و کوه، زمین برای ساخت و ساز واگذار کرده است، عنوان می کند: اما متاسفانه معبری که مصالح را به این زمین ها ببریم، نداریم؛ همچنین سنگ فرش روستا نیمه کاره رها شده است.

 

دهیار روستای گلون آباد عنوان می کند: روستای گلون آباد از دهستان القورات و توابع بخش مرکزی بیرجند، بیش از 100 خانوار دارد که 65 خانوار آن ساکن ثابت اند اما برای خدمات دهی یا بیل هست، کلنگ نیست، یا کلنگ هست، بیل نیست!

 

خبرنگار شبستان مشکل آب روستای گلون آباد را با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی مطرح و وی اظهار می کند: چندین روستای دهستان القورات از توابع بخش مرکزی همانند دل آباد، گلون آباد، ماهوک و ماهوسک از روستاهای پر جمعیتی هستند که با تانکر آبرسانی می شوند.

 

اهالی گلون آباد صبوری کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار میلیارد تومان برای پایداری و ارتقای شبکه آب روستایی در استان هزینه شده است، می گوید: برای حل مشکل آب چندین روستا، شرکت آب و فاضلاب احداث مخزن هزار متر مکعبی در روستای دستگرد، اصلاح خط پمپاژ در کلاته بجدی تا حاجی آباد را در دستور کار دارد اما این پروژه ها زمان بر است.

 

«حسین امامی» با تأیید مشکل آب در روستای گلون آباد، تصریح کرد: برنامه ما این است که این شبکه به مجتمع آبرسانی پسوچ در ادامه وصل شود، همچنین آمادگی داریم تا برای رفع مشکل آب روستا، پمپ آب و چاه دستی روستا را تجهیز کنیم.

 

وی با بیان اینکه گلون آباد، روستای پر جمعیتی است و با آب تانکر نمی توانیم آب روستا را پایدار کنیم، می افزاید: امسال روستای همجوار گلون آباد یعنی دل آباد را روزانه با دو تا سه تانکر آب شارژ می کردیم و برای گلون آباد هم با تانکر آب حمل می شد؛ ولی شورای روستای گلون آباد باید کمک کند تا چاه را تجهیز و مجتمع آبدار شود.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با اشاره به بیماری کرونا، تصریح می کند: امسال سهمیه آب روستاها را بیشتر کرده ایم تا از تجمع مردم جلوگیری شود، اما اهالی برخی روستاها همانند گلون آباد افراد مسنی هستند و نمی توانند آب حمل کنند، لذا آمادگی داریم با دو گام مشکل آب روستای گلون آباد را رفع کنیم.

 

امامی ادامه می دهد: در گام اول با همراهی شورای گلون آباد به صورت موقت از قنات یا چاه این پروژه را آبدار کنیم، که هزینه ها را آب و فاضلاب پرداخت می کند و در گام دوم در ادامه این شبکه به مجتمع پسوچ وصل می شود که با اجرای این پروژه برای روستاهای پایین دست مشکلی نخواهیم داشت اما برای آبرسانی به روستاهای بالادست باید پروژه حاجی آباد را تکمیل کنیم که باید تمام لوله ها تعویض شود، لذا نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

 

وی خطاب به مردم گلون آباد بیان می کند: اهالی روستا مقداری صبوری و کمک کنند چراکه پیش بینی ما این است که مشکل چهار روستای دل آباد، گلون آباد، ماهوک و ماهوسک را رفع کنیم؛ قسمت اول این پروژه نیاز به 6 میلیارد تومان هزینه دارد که سعی می شود تا پایان سال محقق شود.

 

امامی از هدر رفت ۴۲ درصد آب در شبکه‌های آب روستایی خراسان جنوبی خبر داد و می گوید: پیش بینی می شود تا قبل از پیک تابستان سال آینده ۳۰ روستای پرجمعیت خراسان‌ جنوبی از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شوند.

 

«منوچهر سالاری»، معاون بهره برداری و توسعه آبِ اداره کل آب فاضلاب استان هم از تهیه اسناد مناقصه پروژه آبرسانی به گلون آباد خبر داد و خاطرنشان می کند: مطالعات طرح انجام شده اما مشکل تأمین اعتبار داریم؛ تلاش می کنیم تا پایان سال عملیات اجرایی پروژه ماهوک، گلون آباد و ماهوسک را شروع کنیم، اگر امسال محقق نشد، برای 1400 عملیات اجرایی این پروژه حتما شروع خواهد شد.

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی آبرسانی سیار امامی بیرجند خراسان جنوبی شرکت آب و فاضلاب مشکل آب روستا خراسان جنوبی بالای کوه آب روستای تانکر آب آب حمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: طرح جهاد آبرسانی ذیل طرح ملی دنبال می‌شود که فاز نخست طرح جهاد آبرسانی به ۶۷ روستا و فاز دوم در ۱۳۱ روستا است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی شهید سلیمانی شهرستان شازند، اظهار داشت: بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی استان مرکزی مربوط به حوزه آبرسانی است و در سطح کشور بزرگ‌ترین پروژه عمرانی طرح جهاد آبرسانی است، در استان حدود سه یا چهار طرح آبرسانی مهم وجود دارد که طرح جهاد آبرسانی ذیل طرح ملی دنبال می‌شود، که فاز نخست طرح جهاد آبرسانی به 67 روستا و فاز دوم در 131 روستا است که فاز نخست از پیشرفت بیش از 80 درصد برخوردار است که بخش قابل توجهی در شهرستان شازند است و فاز دوم با کمک قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده است.

وی افزود: طرح جهاد آبرسانی از خط کوچری ساوه با مدیریت آب منطقه‌ای ای استان در حال اجراست که یکی از طرح‌های پر هزینه و مهمی به شمار می‌رود و طرح دیگر انتقال آب به شهرستان تفرش است که اکنون به صورت آزمایشی از آن بهره‌برداری می‌شود، اما به طور رسمی با حضور مسئولان کشور بهره‌برداری خواهد شد. بودجه‌ای که صرف این پروژه‌ها شده است حداقل با بودجه عمرانی 10 سال استان برابری دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در سنوات گذشته عمدتاً سالی 500 میلیارد تومان برای پروژه‌ها صرف می‌شد، اما امروز تنها سه هزار میلیارد تومان برای بازچرخانی پساب در شهرستان شازند، 130 میلیارد تومان برای طرح شهید سلیمانی، حداقل 2 هزار میلیارد تومان برای پروژه آب ساوه و حداقل 600 میلیارد تومان در این دولت برای پروژه آب تفرش اختصاص پیدا کرده است که نشان دهنده اهتمام و توجه دولت برای تأمین مهم‌ترین رفاهیات مردم و آب شرب و سالم است.

مخلص‌الائمه با تأکید بر رعایت بهینه آب توسط مردم استان و کشور بیان کرد: هماهنگی و‌ همکاری با نمایندگان استان امری ضروری است و این همکاری به موفقیت نمایندگان و مدیران کمک خواهد کرد. هر موفقیت و عدم موفقیتی در سبد دولت قرار می‌گیرد. بنابراین برای پیشرفت کشور نیاز به همدلی و هماهنگی در تمام سطوح نیاز است. 

حشمت‌الله عباسی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به موضوع منابع  آب پایدار و شرب بهداشتی و همچنین جهاد آبرسانی به روستاها اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، گفت : این طرح شامل ساخت تصفیه خانه آب با ظرفیت 120 لیتر بر ثانیه، احداث دو باب مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت دو هزار متر مکعب، اجرای 37 و نیم کیلومتر خط انتقال آب است.

وی افزود‌: در این طرح همچنین احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 35 لیتر ثانیه، احداث یک باب سوله، احداث پست برق 160 کیلو ولت آمپر با صرف هزینه‌ای بالغ بر هزار و 300 میلیارد ریال انجام گرفته است. در راستای اجرای خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، و همچنین واگذاری پساب به صنایع نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه انجام می‌شود. 

به گزارش تسنیم، آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی شامل آبرسانی به دو شهر شازند و آستانه و 10 روستا با اعتباری بالغ بر 1300 میلیارد ریال و کلنگ‌زنی نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه با حضور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار مرکزی و نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک