Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  ۴۵ نفر از محکومان حوادث آبان‌ماه ۹۸ در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به مشکلات عدیده شخصی و خانوادگی، اعطای عفو و تخفیف مجازات، مرخصی کرونایی و برخورد توام با رافت اسلامی شده اند. حالا دقیقا ۳۹۵ روز از آغاز آن اعتراضات می‌گذرد؛ ساعت صفر پنجشنبه، بیست‌وچهارم آبان‌ماه ۹۸ خبر آمد که بنزین با افزایش قیمت چشمگیر به ۳ برابر قیمت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مردمی که همان زمان هم باتوجه به گرانی نرخ ارز، تحریم‌ها و افزایش تورم، با وخامت وضعیت معیشتی روبه‌رو بودند و حالا با افزایش نرخ بنزین یا باید به انتظار گرانی‌های بیشتر می‌نشستند یا اعتراض‌شان را به گوش مسوولان می‌رساندند. اعتراضات اگرچه در تعداد محدودی از شهر‌ها از غروب روز جمعه آغاز شد، اما اصل اعتراض به گرانی بنزین ۲۵ آبان‌ماه ۹۸ رقم خورد؛ وقتی با فرا رسیدن اولین روز هفته، گروهی از شهروندان در شهر‌های سراسر کشور، در اعتراض به افزایش ناگهانی نرخ بنزین به خیابان آمدند تا نگرانی‌شان را نسبت به افزایش قیمتی مطرح کنند که به‌تبع آن، افزایش نرخ دیگر کالا‌ها نیز درپی می‌آمد.

اعتراضاتی که تا حدود یک هفته در برخی شهر‌ها ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن، هزاران نفر بازداشت و بنا بر آمار اعلامی از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم ۲۳۰ نفر کشته شدند. ماجرا، اما به همان چند روز اعتراض ختم نشد و با گذشت بیش از یک‌سال از اعتراضات آبان ۹۸، دامنه حوادث و اتفاقات مربوط به آن همچنان ادامه داشت و دارد؛ هرازگاه خبری از بازداشت شهروندی به واسطه حضور در اعتراضات بنزینی، صدور حکمی یا زندانی شدن معترضی، «آبان ۹۸» را دوباره به صدر اخبار می‌آورد و توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کند. با وجود همه اینها، چهاردهم آبان‌ماه ۹۹ و در آستانه سالگرد اعتراضات بنزینی، مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت محمد (ص) و ولادت امام صادق (ع)، با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳هزار و ۷۸۰ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند و نکته اینجا بود که طول ریاست سیدابراهیم رییسی بر دستگاه قضایی، ۱۴ دوره عفو صورت گرفته بود که در ۲ دوره از این ۱۴ نوبت عفو، برخلاف رویه سابق، «محکومان امنیتی» نیز در فهرست عفو قرار می‌گرفت.

همان زمان منابعی در دستگاه قضایی در واکنش به پیگیری‌ها در ارتباط با هویت برخی عفوشدگان نیمه آبان ۹۹ خبر دادند که «اکثریت محکومان امنیتی عفو شده» را «محکومان آبانی» تشکیل می‌دهند. خبری که نشان می‌داد پانزدهمین دور عفو در مدت ریاست یک‌سال و نیمه رییسی هم مشمول حال محکومان امنیتی شده و اگرچه سیاست دستگاه قضایی همواره بر این بوده که اسامی کسانی را که مورد عفو قرار می‌گیرند، اعلام نکند، اما بررسی‌ها و پیگیری‌ها، نشان از آن داشت که این عفو شامل معلمان، محکومان اعتراضات آبان ماه ۹۸، تعدادی از محکومان کارگری، اهل تسنن و چند روزنامه‌نگار، کنشگر سیاسی و چند نفر از شهروندانی است که در جریان انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی به منظور همدردی با خانواده جان‌باختگان دست به تجمع زده بودند.

حالا، اما در شرایطی که ۴۱ روز از اعلام خبر موافقت رهبری با عفو این محکومان گذشته، ۴۵ نفر از محکومان حوادث آبان‌ماه ۹۸، در نامه‌ای خطاب به سیدابراهیم رییسی -که «انصاف‌نیوز» آن را منتشر کرده- خواستار توجه قاضی‌القضات به مشکلات‌شان طول این یک‌سال حبس و همچنین اعطای عفو یا تخفیف مجازات آن‌ها با بیان اینکه «این محکومیت سرپرستان خانوار‌ها لرزه بر بنیان خانواده‌های آن‌ها که اکثرا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند، انداخته و با اینکه حدود یک‌سال در این شرایط وخیم و بحرانی اقتصادی و سلامتی و وضعیت کرونایی در حبس هستیم، بدون بهره‌مندی از امتیازاتی همچون مرخصی کرونایی، عفو، تخفیف مجازات، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و... در وضعیت روحی و روانی بد و بغرنجی به سر می‌بریم»، خواستار توجه ریاست قوه قضاییه به مشکلات عدیده شخصی و خانوادگی‌شان و همچنین اعطای عفو و تخفیف مجازات یا مرخصی کرونایی و برخورد توام با رافت اسلامی هستند تا هر چه سریع‌تر به آغوش گرم و کانون پر مهر خانواده‌های‌شان بازگردند. منبع: اعتماد آنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 حوادث آبان اعتراضات عراق انتخابات 1400 تخفیف مجازات آبان ماه ۹۸ یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.

این معترض فرانسوی گفت: امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.

رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.

دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا را افزایش داد
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشارها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا