Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مرد که عمری با دوربینش لحظه‌ها را شکار کرده و واقعیت‌ها را به ثبت رسانده است، شاید هرگز به این فکر نکرده بود که روزی خودش سوژه دوربین هنرمند دیگری شود.

حسن قائدی، عکاس خوزستانی بیشتر عمر خود را در بحران سپری کرده؛ کودکی او با جنگ ایران و عراق گذشته و فکر جنگ، سال‌های بعد هم او را رها نکرده و این چنین است که جنگ سوریه و عراق، سوژه بعدی او شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همین عکاس که عمری به ثبت واقعیت‌های تلخ و شیرین پرداخته، سوژه یک هنرمند مستندساز شده و نتیجه آن ساخت مستندی به نام «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر است.

فلاح‌فر، این مستند را که درواقع نوعی مستند پرتره به شمار می‌آید، به تصویر درآورده و فیلم او قرار است روز جمعه 28 آذر ماه بصورت آنلاین در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش دربیاید.

این مستندساز در گفتگو با ایسنا روایت خود را از این عکاس جنگ تشریح می‌کند.

 او می‌گوید: حسن قائدی یک عکاس خبری باتجربه در حوزه جنگ است که عکس‌های بسیار خاصی گرفته است، او اهل اهواز است و تمام کودکی‌اش در دوران جنگ سپری شده است.

اما گویی روزهای پر الهتاب جنگ تا سال‌ها بعد هم دست از سر او برنداشته و این چنین است که این عکاس خبری بعد از در گرفتن آتش جنگ میان سوریه و عراق به صورت خودتعریف، راهی این دو کشور می‌شود.

فلاح‌فر در این زمینه توضیح می‌دهد: قائدی در این سال‌ها عکس‌های بسیاری درباره جنگ و زندگی مردم در کنار این رویداد گرفته است. او از سال 92 سفرهای خودر ا به سوریه و عراق آغاز می‌کند که همچنان ادامه داشته و در این مدت 6 بار به سوریه و 4 بار به عراق سفر کرده است.

انگیزه این عکاس برای ثبت تصاویر جنگ فراتر از دوربین عکاسی است و آن گونه که فلاح فر می‌گوید او بر لنز دوربین خود یک دوربین کوچک فیلمبرداری هم نصب کرده و به گرفتن فیلم هم پرداخته است.

فلاح‌فر که این تجربه را نوعی روایت خویش‌نگار توصیف می‌کند، ادامه می‌دهد: هدف او از فیلمبرداری این صحنه‌ها، ساخت فیلم نبوده بلکه ثبت خاطره بوده است نه تجربه فیلم‌سازی.

او اضافه می‌کند: من می‌خواستم فیلمی درباره حسن قائد بسازم و با دیدن فیلم‌هایی که او گرفته بود، مستند من به پرتره‌ای از حسن قائد در دل بحران تبدیل شد. در واقع ما با این مستند که ساخت آن از سال 92 آغاز شده و تا امسال ادامه داشته است، هم به این شخصیت پرداخته‌ایم و هم به بحران‌هایی که او ثبت کرده است.

این مستندساز یادآوری می‌کند: البته حسن قائد در بسیاری بحران‌های دیگر هم حضور داشته مانند سیل، زلزله بم و ... ولی من فقط حضور او را در جنگ انتخاب کردم.  

فلاح‌فر که فیلمش در بخش فیلم‌های بلند جشنواره حقیقت نمایش داده می‌شود، در ادامه این گفتگو درباره برگزاری چهاردهمین دوره این جشنواره به صورت آنلاین می‌گوید: فیلم من از هر نظر برای نمایش پرده سینما ساخته شده؛ از نظر رنگ، نور، صدا و ... و تمام لذت دیدن این فیلم این است که روی پرده سینما به نمایش دربیاید و صدای آن به صورت دالبی پخش شود، ولی ناچاریم به این شیوه تن بدهیم.

این مستندساز البته از مزایای جشنواره آنلاین هم صحبت می‌کند: مزیتش این است که مخاطبان بیشتری به فیلم‌ها دسترسی دارند. ضمن اینکه اقشار متنوع‌تری از تماشاگران در سطح کشور  امکان تماشای فیلم‌ها را دارند که خود یک امتیاز است ولی در عین حال یک نگرانی هم بابت لو رفتن فیلم‌ها و انتشار نسخه‌های غیرمجاز وجود دارد که البته این مساله بیشتر در مورد فیلم‌های داستانی اتفاق می‌افتد و امیدواریم  در فیلم‌های مستند کمتر با این معضل رو به رو شویم.

فلاح‌فر ادامه می‌دهد: شاید بشود در دوره‌های بعدی جشنواره، هر دو شکل را داشته باشیم یعنی همانطور که فیلم‌ها در سینما نمایش داده می‌شوند، فضایی هم برای اکران آنلاین تعریف شود.

او بابیان اینکه فیلمش فقط یک روز در جشنواره اکران دارد، درباره این موضوع توضیح می‌دهد: به دلیل صیانت از فیلم چنین کردیم ،زیرا به دلایل گوناگون امکان انتشار نسخه‌های غیرقانونی آن وجود داشت و نمی‌خواستیم این مساله مانع حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی بشود.

به گفته او، فیلم «چشم ایرانی» روز جمعه 28 آذر ماه از ساعت 7 صبح تا 12 شب در سایت هاشور نمایش دارد.  

   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مستند چشم ایرانی جشنواره حقیقت حسن قائدی فلاح فر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۴۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزیدگان مردمی دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه، با ثبت نزدیک به بیست میلیون رأی در شبکه شاد مشخص شدند و نمایش «هاجر عروسی داره» با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار رأی، به عنوان برگزیده اصلی جشنواره اعلام شد.

آئین اختتامیه دومین جشنواره عروسک‌خونه شب گذشته به صورت اختصاصی از شبکه شاد به صورت زنده پخش شد که بیش از ۴۵۲ هزار کاربر شاهد این برنامه بودند.

۲۲ گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در این دوره از جشنواره به رقابت پرداختند. بر اساس آرا مردمی، نمایش «هاجر عروسی داره» با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار رأی، به عنوان برگزیده اصلی اعلام شد.

همچنین، نمایش‌های «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم» و «کفشدوزک بداخلاق» به ترتیب با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۱ میلیون و ۸۷ هزار رأی به عنوان آثار دوم و سوم انتخاب شدند.

بیش از یک میلیون کاربر عضو کانال ویژه عروسک‌خونه در شبکه شاد هستند و در زمان رأی‌گیری بیش از ۱۹ میلیون و ۸۲۳ هزار رأی برای انتخاب آثار برگزیده ثبت شده است.

در کنار مراسم اختتامیه، مسابقه ویژه‌ای برای بینندگان پخش زنده طراحی شدکه کاربران می‌توانستند با پاسخ به سوال در قرعه‌کشی پنج دستگاه تبلت شرکت کنند.

شبکه شاد بخش ویژه عروسک‌خونه را همانند سال گذشته در اختیار کاربران قرار داد تا علاوه بر تماشای نمایش‌های مختلف بتوانند، بهترین آثار مردمی را انتخاب کنند.

کد خبر 6091347 علی قدمی

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد