Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@09:46:00 GMT

نقطه ضعف بازار بوم‌گردی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۵۶۰۶

نقطه ضعف بازار بوم‌گردی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با شیوع ویروس کرونا سبک سفر در بازار گردشگری دستخوش تغییر شد به‌طوری که توریست‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کووید-۱۹ سفر چندروزه به مناطق دور و حضور در فضاهای سرپوشیده را متوقف و به سفرهای یک روزه و کوتاه‌مدت به مناطق بکر و روستاهای اطراف محل (شهر) سکونت خود رو آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع گردشگران درحال‌حاضر با توجه به انتشار این ویروس سفر نزدیک را ترجیح می‌دهند. در همین راستا سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ را به عنوان «توسعه گردشگری روستایی» نام‌گذاری کرد و ایران و همه کشورهای فعال در بازار گردشگری نیز در راستای همین شعار حرکت کرده و به تشویق گردشگران برای سفر به روستاها پرداخته‌اند تا گردشگری روستایی رونق بگیرد. اما درحال‌حاضر با وجود تعداد قابل‌توجهی اقامتگاه ‌بوم‌گردی زیرساخت‌های مناسب برای ارائه خدمات به گردشگران در روستاهای کشور مهیا نیست. یکی از اشکالات و نواقص در بازار گردشگری روستایی ضعف کیفیت خدماتی است که به گردشگران ارائه می‌شود. 

عباس‌علی شعبانی یکی از فعالان بازار تورگردان گفت: یکی از راهکارها استفاده از رسانه‌های جمعی است تا بتوانیم جاذبه‌های روستایی را به گردشگران و علاقه‌مندان به سفر معرفی کنیم و از مزایای سفر به این اماکن و تاثیری که از نظر روحی می‌گذارند صحبت کرده و افراد را از آنها مطلع کنیم. در واقع باید برای گردشگری روستایی ایجاد ارزش کنیم و جاذبه‌های منحصربه‌فرد آنها را که شامل مباحث تاریخی، فرهنگی، طبیعت بکر و... می‌شود به اطلاع توریست‌ها و علاقه‌مندان به سفر برسانیم تا با این روش موجب افزایش روستاگردی در بازار گردشگری شویم. علاوه بر آن همزمان با معرفی این اماکن باید زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به توریست‌ها را نیز آماده کنیم تا مشکلاتی که تاکنون در این حوزه وجود دارد به مرور زمان از بین برود. درحال‌حاضر در بازار گردشگری روستایی تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی فعال کم نیست اما از نظر کیفیت ارائه خدمات در رتبه مطلوبی قرار ندارند. بنابراین با ایجاد زیرساخت‌های مناسب کیفیت ارائه خدمات نیز در این مناطق افزایش خواهد یافت. 

وی افزود: استانداردهایی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین کرده مناسب اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیست زیرا این استانداردها قدیمی بوده و در تمامی اقامتگاه‌ها نیز اجرایی نمی‌شود در نتیجه، این امر نشات گرفته از عدم سیاست‌گذاری و هدایت مناسب در این حوزه است. به‌طور مثال کیفیت خدمات بهداشتی، تجهیزات، امکانات و سرویس‌های داخل اقامتگاه در این نوع اقامتگاه‌ها بسیار پایین است. علاوه بر آن آشپزخانه برخی از این اقامتگاه‌ها هم از نظر کیفیت و هم از نظر بهداشت استانداردهای لازم را ندارد و همین امر می‌تواند موجب گردشگرزدگی شود. مهم‌ترین علت رعایت نکردن چنین استانداردهایی نبود نظارت مناسب به‌صورت دائم است که موجب کاهش کیفیت خدمات محلی شده است. 

شعبانی عنوان کرد: از سوی دیگر تاکنون آموزش‌ درخصوص اهمیت بازار گردشگری در روستاها و جوامع محلی به شدت ضعیف بوده به‌طوری‌که اغلب روستانشینان از مزایای تردد توریست به محل سکونت خود و از منابع مالی که گردشگران می‌توانند در این مناطق ایجاد کنند اطلاع چندانی ندارند و در جریان رفاهی که با ورود گردشگران و افزایش درآمد می‌تواند شامل حال آنها شود نیز نیستند. همچنین علاوه بر آن حضور گردشگران در مناطق روستایی می‌تواند موجب ایجاد اشتغال نیز شود. زیرا برطرف کردن نیاز توریست‌ها مستلزم ایجاد مشاغل خدماتی متنوع است و به علت همین عدم اطلاع‌رسانی و آموزش، برخی از بومی‌ها در برخی مناطق با گردشگرانی که به منطقه‌شان وارد می‌شوند برخورد مناسبی ندارند. از طرفی یکی از مسائلی که در زمان تشویق توریست‌ها برای افزایش روستاگردی باید در نظر گرفت و به آن توجه کرد در نظر گرفتن ظرفیت گردشگری مقاصد روستایی است زیرا حضور بیش از اندازه گردشگران در این مناطق می‌تواند موجب تخریب این اماکن بکر شود که تجدیدپذیر هم نیست.

پربیننده ترین کویت؛ سرزمین بی‌نظم‌های پولدار تجار ایرانی سفیران بازار گردشگری می‌شوند ضرورت بازگشایی تدریجی مرزها برای ورود گردشگران خارجی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردشگری سفر توریست بوم گردی توریست ایرانی روستاگردی بازار گردشگری گردشگری روستایی اقامتگاه ها ارائه خدمات توریست ها بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال جدید به منظور گسترش دامنه خدمت رسانی به بیماران بین‌الملل، ۱۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی صادر شده تا بتوانند خدمات رسانی به گردشگران سلامت را در دستور کار قرار دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، داوود خوش شکن، با اشاره به اینکه 4 بیمارستان و 6 درمانگاه تخصصی در ابتدای سال مجوز فعالیت در حوزه IPD را دریافت کردند، اظهار داشت: از 4 بیمارستان ، یک بیمارستان خصوصی و سه بیمارستان دولتی به تازگی  دارای مجوز جذب گردشگران سلامت را دریافت کردند. 

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال جدید 2 هزار و 587 گردشگر سلامت از خدمات مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند، تصریح کرد: در مجموع 46 مرکز درمانی تاکنون مجوز جذب گردشگران خارجی را دریافت کرده اند که از این تعداد 19 بیمارستان خصوصی و 3 مرکز جراحی محدود و مابقی درمانگاه های تخصصی هستند. 

خوش شکن با بیان اینکه تعیین تکلیف بیماران خارجی در زمینه تهیه ارز در مراکز دولتی و خصوصی یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری است، بیان کرد: هر بیمارستان یک شرکت رسمی گردشگری می تواند داشته باشد تا گردشگران خارجی با پول معتبر و در دسترس خود بتوانند هزینه های درمانی را بپردازند. 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ارز برای گردشگران خارجی را می توان یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری دانست و افزود: افرادی که واسطه معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی می شوند باید کارت شناسایی معتبر را به امضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میراث فرهنگی داشته باشند و در دوره آموزشی 20 ساعته شرکت کنند در غیر این صورت امکان معرفی بیماران خارجی را به مراکز درمانی ندارند. 

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه جامع گردشگری سلامت به منظور دسترسی آسان گردشگران سلامت در حوزه ارتباط گیری با مراکز درمانی برای اولین بار به صورت پایلوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش خصوصی در مشهد راه اندازی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه ابتدا در یک شیفت و بعد به صورت شبانه روزی پاسخگوی گردشگران خارجی است و آنها می‌توانند به راحتی پاسخ سئوالات خود را دریافت کنند. 

وی گفت: سال گذشته بیش از  80 هزار بیمارخارجی از خدمات مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • اقامتگاه‌های ارزان و اقتصادی در آبادان
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟