Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@11:35:57 GMT

بیوک ملکی : ما اصلا شعر کودک و نوجوان نداریم

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۶۷۲۰

بیوک ملکی : ما اصلا شعر کودک و نوجوان نداریم

بیوک ملکی یکی از مشکلات اصلی شعر کودک و نوجوان را نبود نقد می‌داند و می‌گوید: وقتی نقد نباشد شعر به حال خود رها می‌شود و هر نوع اثری اجازه چاپ می‌گیرد و انبوهی از شعرهایی چاپ می‌شود که مخاطب را از خواندن گریزان می‌کند.

این شاعر ادبیات کودک و نوجوان، درباره اعتقادی مبنی بر نبود و یا کمبود خلاقیت و نوآوری در نوشتن کتاب‌های کودک و نوجوان با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی در زمینه شعر کودک و نوجوان  نبود نقد است، اظهار کرد: البته نقد هست اما تاثیرگذار نیست و ما منتقد جدی‌ای‌ نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتقد هم باید با اصول نقد آشنا باشد و هم شعر را خوب بشناسد تا بتواند یک شعر را نقد کند. معمولا یکی از این موارد در منتقدهای ما نیست؛ یا سواد شعری لازم را ندارند، یا شعر را می‌شناسند ولی اصول نقد را نمی‌دانند. شما اگر نقدها را خوانده باشید نتیجه‌ای که از ۹۰ درصد آن‌ها می‌گیرید، این است که ما اصلا شعر کودک و نوجوان نداریم. خب این حرف علمی، دقیق و منصفانه نیست.

او سپس گفت: از طرفی هم وقتی نقد نباشد شعر به حال خود رها می‌شود و هر نوع اثری اجازه چاپ می‌گیرد و انبوهی از شعرهایی چاپ می‌شود که مخاطب را از خواندن گریزان می‌کند؛ مثل امروز که تا حدی در چنین وضعیتی هستیم. اگر نقد خوب و علمی باشد، در هر زمینه‌ای، نه فقط شعر، در اقتصاد، در سیاست و در هر مورد دیگر، آن جامعه رشد می‌کند. آن‌ها که کارشان خطاست، یا کار خود را اصلاح می‌کنند یا خود به خود کنار گذاشته می‌شوند و آن‌ها که کارشان درست است هم خودشان به ادامه راه‌شان تشویق می‌شوند، هم مخاطبان‌شان آن‌ها را بیشتر و بهتر می‌شناسند و بیشتر سمت‌شان می‌روند.

ملکی افزود: البته از آن طرف نقدشونده هم باید نقدپذیر  باشد. اگر شاعر است، اگر وزیر است، اگر رئیس‌جمهور است و... آن طرف هم باید اگر ضعفی دارد بپذیرد و آن را برطرف کند؛ این مسئله نباید یک‌طرفه باشد که متاسفانه در جامعه ما چنین نیست.

او در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل فقر در حوزه نقد ادبی، معرفی نشدن کارهای خوب به مخاطب، کارهای متوسط و بیشتر ضعیف، پیشخان کتابفروشی‌ها را پر کرده‌اند و این تف سربالاست برای جامعه‌ای که مدعی فرهنگ است.

بیوک ملکی سپس درباره این‌که آیا خلاقیت حد و مرزی هم باید داشته باشد، گفت: باید دید منظور از  حد و مرز چیست. ما اگر کاری که ارائه می‌دهیم کاری باشد که فقط خودمان آن را بفهمیم، یا حتی خودمان هم نفهمیم و  اسمش را بگذاریم خلاقیت که نمی‌شود، اما برای هر نوع خلاقیتی که تازگی داشته و برای مخاطبش جذاب باشد، طبیعی است که حد و مرزی نیست؛ حتی در ادبیات کودک و نوجوان که البته در این زمینه تا حدودی دست خالق آثار بسته‌تر است چون باید با توجه به توانایی و درک مخاطب خود از اثر، کارش را ارائه دهد.

این شاعر در پایان اظهار کرد: حدود دو سال است کتابی آماده چاپ دارم به نام  «ای گل روییده بر تنهایی دیوار» که هنوز آن را به ناشری نداده‌ام./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شعر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر

آفتاب‌‌نیوز :

جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اظهار کرد: در ساعت ۱۹ و ۳۴ دقیقه آتش‌سوزی در یک ساختمان اقامتی به آدرس خیابان، ولی عصر (عج) به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد.

وی گفت: نیرو‌های آتش‌نشانی در مدت ۳ دقیقه به محل حادثه رسیدند.

 ملکی تصریح کرد: آتش‌سوزی در طبقه منفی (انبار) در یک ساختمان ۵ طبقه بود که خوشبختانه نیرو‌های آتش‌نشانی اقدام به کنترل آتش در محدوده کردند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: آنچه اعلام شده که این آتش‌سوزی در هتل پارسیان بوده تکذیب می‌شود.

وی افزود: در ادامه محل ایمن‌سازی شد و هیچ اتفاقی برای مسافران در این ساختمان به وجود نیامده و همچنان در این ساختمان اقامتی خدمات در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد