Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:34:38 GMT

آثار کنترل بر ترازنامه بانک‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۶۹۲۳

آثار کنترل بر ترازنامه بانک‌ها

ایران اکونومیست- یک استاد دانشگاه گفت: کنترل‌های بانک مرکزی موجب می‌شود که بانک‌ها بر منابع و مصارف خود تظارت داشته باشند، بنابراین رشد پایه پولی هم به کنترل در می‌آید.

حسن حیدری، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران  درباره کنترل ترازنامه بانک‌ها توسط بانک مرکزی و آثار آن بر کنترل نقدینگی، اظهار کرد:‌ به طور معمول بانک‌ها با استفاده از سپرده سپرده‌گذاران و برداشت از بانک مرکزی، فعالیت‌هایی از قبیل تسهیلات‌دهی و سرمایه‌گذاری در امور اقتصادی را انجام می‌دهند و کنترل‌های بانک مرکزی قادر خواهد بود بخشی از رشد نقدینگی را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدری با بیان اینکه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ناکافی است، عنوان کرد:‌ بحران موسسات مالی و اعتباری یکی از نمونه‌های نظارت کم بانک مرکزی بر فعالیت‌های بانکی است. در نهایت در سال‌های گذشته برای ساماندهی بحران این موسسات با رشد پایه پولی این بدهی‌ها پرداخت شد که البته تورم ناشی از آن به کل جامعه تحمیل شده است.

وی افزود: اقدامات اخیر بانک مرکزی به معنای آن است که نظارت بیشتری بر شبکه بانکی اعمال می‌شود و طبیعی است که نه تنها بانک‌ها که هر موسسه‌ای که بخواهد فعالیت بانکی و پولی داشته باشد، باید تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی اقدام کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران درباره تعیین سقف برای میزان دارایی‌ بانک‌ها در ترازنامه بانکی اظهار کرد: تعیین سقف برای میزان دارایی بانک‌ها قانون و آئین‌نامه هم دارد و مشابه آن در شرکت‌های بیمه نیز وجود دارد. معنای تعیین سقف برای دارایی بانک‌ها این است که مدیریت ریسک آن را کاهش می‌دهد و بانک‌ها مجاز خواهند بود درصدی معین از سرمایه خود را در املاک و مستغلات یا بازار سهام هزینه کنند.

وی با بیان اینکه افزایش نظارت و کنترل‌های بانک مرکزی اقدامی مفید برای اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد:‌ در این راستا باید به سمت نهادسازی نیز حرکت شود و بانک‌ها مجبور باشند با توجه به آئین‌نامه‌هایی که مصوب می‌شود برای مدیریت نقدینگی در داخل خود نهادسازی کنند و واحد مدیریت ریسک بانک‌ها، نقش بالایی در ساختار اداری بانک‌ها داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران بیان کرد:‌ وقتی بانک در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند به این معنا است که بخش عمده سرمایه بانک بلوکه می‌شود؛ اگر به دلیل تحریم یا دلایل دیگر این پروژه با تاخیر زمانی مواجه شود در عمل سرمایه بانک بلوکه شده است. بنابراین تعیین درصد و سقف برای دارایی بانک‌ها می‌تواند در تصمیمات هیات مدیره بانک‌ها نقش موثر داشته باشد.

حیدری گفت‌:‌ نظارت بر ترازنامه بانک‌ها و تعیین سقف برای دارایی آنها باید مدت‌ها پیش تر توسط بانک مرکزی اعمال می‌شد، اما بانک مرکزی اکنون این اقدامات را در دستور کار قرار داده و در این مسیر حرکت می‌کند.

 

 ایبِنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تعیین سقف ترازنامه بانک بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۶۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد

این روز‌ها در پر بیننده‌ترین ساعت و در پرمخاطب‌ترین شبکه صداسیما سریال «هفت سر اژدها» پخش می‌شود که در کمال ناباوری سکانسی از سرو مشروبات الکلی توسط نوجوانی را دارد که هم نام برند آن را می‌گوید و هم درباره محصول اظهار نظر می‌کند!

شراره داوودی (روزنامه‌نگار) در این باره نوشت:

 درست است که پخش هر سریالی قواعد و چارچوب و رده‌بندی سنی دارد، اما سریالی که از پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی پخش می‌شود، شرایط متفاوتی دارد و نکته مهم‌تر اینکه در سکانس مذکور یک نوجوان هم حضور دارد که خودش عامل همین رفتار نیز هست. شاید گاهی برای تقبیح یک عمل، لازم باشد آن را در موقعیتی به تصویر بکشیم، اما نمایش یک سکانس بیشتر از یک دقیقه‌ای در شبکه سوم سیما، برای کودکان و نوجوانان سوال‌برانگیز هم هست. نظارت محتوایی در تمام بخش‌های فرهنگی کشور وجود دارد وماجراوقتی عجیب‌تر می‌شود که می‌دانیم در آئین‌نامه نظارت بر نمایش آثار ویدیویی اشاعه اعمال رذیله و فساد و فحشا از مواردی است که مستقیم به آن اشاره شده که نه فقط در صدا و سیما که در آثار سینمایی و نمایش خانگی هم باید رعایت شود.

منبع: چندثانیه

tags # تلویزیون ، صدا و سیما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
  • سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند