Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین- مهدی بیک؛ بعد از مشخص شدن ترکیب کلی نمایندگان کمیسیون تلفیق، آرام آرام پازل نهایی بودجه شکل و شمایل کامل تری به خود می گیرد. بررسی های میدانی اقتصادآنلاین از اظهارنظرهای تعداد زیادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق و سایر نمایندگان، حاکی از آن است که 2رویکرد کلی در خصوص بودجه در مجلس دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از نمایندگان با اشاره به ایرادات اساسی بودجه از «رد کلیات»و عودت بودجه به پاستور خبر می دهند تا دولت بعد از بررسی دوباره، بودجه ای استاندارد را راهی بهارستان کند. اما گروه دیگری از نمایندگان نیز هستند که معتقدند مجلس به جای رد کلیات بودجه، باید تلاش کند تا بودجه را «اصلاح»کرده و در مسیر اجرایی شدن قرار دهند. باید دید در نهایت کدام یک از این رویکردها خواهند توانست نظر نمایندگان را برای اصلاح یا رد کلیات بودجه جلب کنند.

 نماینده مردم زنجان در خصوص انتقاداتی که به بودجه مطرح می شود، گفت: من بودجه را خط به خط و ردیف به ردیف خوانده ام، واقع آن است که اکثر انتقادات مطرح شده، صحیح است. زمانی که سندی ذیل عنوان بودجه سنواتی کشوری در سطح ایران ارائه می شود باید از حداقل رویکردهای کارشناسی و علمی برخوردار باشد که متاسفانه در بودجه 1400 به این ضرورت ها توجه نشده است. جالب اینجاست که وقتی از مدیران ارشد دولتی درباره این اشتباهات و مشکلات بودجه سوال می پرسیم، خودشان هم اذعان دارند که بودجه با مشکلات عدیده ای روبه روست و ابهامات زیادی دارد.

طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که فکر می کنید کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد و به دولت باز می گرداند یا نمایندگان تصمیم به اصلاح محتوای بودجه خواهند گرفت؟ گفت: من شخصا با رد کلیات بودجه موافق نیستم، اما فکر می کنم باید اصلاحات کلی روی آن صورت بگیرد. بالاخره کشور نیازمند بودجه است، زمانی که دولت با این همه زمان برای تدوین بودجه، نتوانسته بودجه ای با حداقل رویکردهای علمی و کارشناسی، ارائه کند، در طول 2هفته چه کار می تواند انجام دهد؟ اشتباهات و تناقضاتی در بودجه وجود دارد که واقعا تعجب آور است و باید در مسیر اصلاح قرار بگیرد. بنابراین گمان می کنم اراده کلی کمیسیون تلفیق مبتنی بر اصلاح بودجه باشد.

ارز ترجیحی نیازمند تعیین تکلیف فوری است

 نماینده مردم زنجان با اشاره به اینکه تعیین تکلیف ارز ترجیحی یکی از دستور کارهای مهم کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه است، گفت: شخصا معتقدم موضوع دلار 4200تومانی و مشکلات ساختار چند نرخی ارز که شامل ارزهای ترجیحی، نیمایی و آزاد می شود به شکل مستمری تولید رانت و فساد کرده است. از آنجایی که زیرساخت رصد هوشمند تحرکات اقتصادی در جامعه وجود ندارد، سوداگران و ویژه خواران از این فقدان ساختارهای نظارتی سوءاستفاده می کنند. هدف اصلی برای تخصیص ارز 4200تومانی، ظاهرا حمایت معیشتی از اقشار کمتر برخوردار جامعه است تا کالاهای اساسی با قیمت پایین تر در اختیار مردم قرار بگیرد. اما در عمل چنین اهدافی محقق نشده است و در برخی موارد یارانه های پرداختی حتی باعث بیشتر شدن تکانه های تورمی در قیمت اقلام مصرفی شده است.

او در ادامه افزود: به عنوان مثال 10میلیارد دلار ارز4200 تومانی در سال99 برای تامین و توزیع اقلام اساسی دارو و...در نظر گرفته شده است. اگر این اقلام  با قیمت ارزان به دست مصرف کننده می رسید، کسی با توزیع ارز ترجیحی مخالفت نمی کرد. چرا که دردسرهای توزیع پول و اجرای طرح های حمایتی و ... نیز از میان می رفت. اما چنین خروجی از پرداخت یارانه های کلان ارزی در سفره های عمومی مردم مشاهده نمی شود. اتفاقا اقلامی که ارز ترجیحی به آنها تخصیص یافته، بیشترین نوسانات و گرانی ها را از سر گذرانده اند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: با احتساب یارانه های پرداختی برای تامین و توزیع نهاده دامی، قیمت مرغ باید حدود 8 الی 10هزار تومان به فروش می رسید. اما در عمل می بینیم که مرغ به بالای 30هزار تومان رسیده است. این نوسانات پی در پی، بیانگر این واقعیت است که سیاست ارز4200 تومانی ، سیاستی شکست خورده و غیر منطقی است. این فرایند در خصوص گرانی و کمبود روغن نباتی، گوشت قرمز، لبنیات و... هم به همین شکل است. یعنی هر کالایی که مورد حمایت قرار می گیرد، با نوسان مواجه می شود، چرا که توجه سوداگران را به خود جلب می کند.

نظام یارانه ای نیازمند اصلاح است

طاهری گفت:وقتی زیرساخت  های لازم یا مدیران متخصص برای نظارت بر یک چنین مکانیسمی وجود ندارد، بهترین راهکار آن است که ارز تک نرخی شود و  حمایت ها به سمت نوع دیگری از حمایت های یارانه ای سوق پیدا کند. به عنوان مثال با شناسایی دهک های مختلف جامعه، مجموعه یارانه های معیشتی را تجمیع و در قالب کارت های الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهیم. مکانیسم پرداخت ها نیز به جای اینکه نقدی باشد به صورت اعتباری و تنها برای خرید اقلام اساسی استفاده خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پایان خاطر نشان کرد: اثرات مثبت این نظام یارانه ای، تحرک مناسبی در نظام عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد و باعث رونق تولید خواهد شد. از سوی دیگر در رشد جریان نقدینگی جامعه نیز اثر منفی نخواهد داشت. این موضوع را به صورت جدی در کمیسیون تلفیق بررسی خواهیم کرد تا ضمن شناسایی نمایندگان همفکر در کمیسیون تلفیق برای یکسان سازی نرخ ارز، راهکار مناسبی برای  موضوع ارز4200 تومانی تدارک دیده شود. باید دید تا چه اندازه نمایندگان کمیسیون تلفیق با این رویکرد همراهی خواهند کرد.

پربیننده ترین ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۹/۲۴ عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند/ بودجه۱۴۰۰ براساس واقعیت است جهش دوباره دلار محتمل نیست/ تب سرمایه‌گذاری در بازار ارز فروکش کرد ابلاغ بررسی مجدد لوایح "FATF" به مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین وضعیت بررسی مجدد FATF

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک ارز بودجه فساد اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ ارز ارز تک نرخی پرداخت یارانه کمیسیون تلفیق مجلس ارز ترجیحی مهدی بیک بودجه 1400 مصطفی طاهری کمیسیون تلفیق کلیات بودجه ارز ترجیحی رد کلیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است