اثر مشهود ویروس کرونا در دادههای مرکز آمار/ تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران چقدر است؟
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۷۵۵۹
رویداد۲۴بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران یعنی از زمستان سال گذشته تاکنون، ستاد ملی کرونا روزانه آمار مربوط به فوتشدگان و مبتلایان به این ویروس را منتشر میکند، اما بسیاری از کارشناسان و همچنین افکار عمومی باتوجه به مشاهدات و تجربه خود و اطرافیانشان این آمار را واقعی نمیدانند و در آن تشکیک میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرکز آمار به تازگی و برای اولین بار گزارشی تحت عنوان «وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» منتشر کرده که در آن اطلاعاتی مربوط به بخشهای جمعیت، سلامت، اشتغال، تفریح و آموزش موجود است. طبق دادههای بخش جمعیت این گزارش در بهار امسال ۱۱۰هزار و ۳۵۰ نفر از جمعیت ساکن در ایران فوت شدهاند.
اثر شیوع ویروس کرونا بهطور مشخص در دادههای مرکز آمار مشهود است و نکتهای که بیش از همه به چشم میخورد این است که گرچه دولت شیوع ویروس کرونا را نیمه دوم زمستان سال گذشته اعلام کرد، اما نرخ مرگ در پاییز همان سال نیز اوج گرفته بود، بهطوری که تعداد فوتشدگان پاییز سال گذشته در مقایسه با پاییز سال ۹۷ حدود ۱۰درصد افزایش پیدا کرده بود. در زمستان همان سال تعداد فوتشدگان ثبتشده رشد ۴.۵درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از خود داشته و در بهار امسال نرخ رشد ثبت فوتشدگان به ۲۰درصد میرسد، در حالی که رشد آمار فوتشدگان بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ حدود یکدرصد بوده است. افزایش ۲۰ درصدی فوت شدگان بهار امسال در مقایسه با سال گذشته نرخ ۲۰ درصدی افزایش فوتشدگان در بهار امسال همچنین در حالی اتفاق افتاده که میزان افزایش فوتشدگان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۵ (بازه زمانی مورد بررسی در گزارش مرکز آمار) ۶.۸ درصد بوده است.
بزرگی این عدد گویای شدت فاجعه ویروس کروناست؛ اگرچه آمارهای اعلامی ستاد ملی کرونا چیز دیگری را نشان میدهد، اما استنتاج از دادههای تفکیکنشده مرکز آمار (در این دادهها نامی از کرونا بهعنوان علت مرگ موجود نیست) گویای این است که ویروس کرونا بیشتر از آنچه تاکنون اعلام شده، جان گرفته است.
همین دادهها نشان میدهند، شیوع ویروس کرونا در زمانی که دولت هم خود را ناتوان از اعمال سیاستهای حمایتی و جبرانی اعلام کرده، بر زندگی و جان آدمها به شکلهای دیگری نیز تاثیر گذاشته است. بیشتر بخوانید:خطر کرونا در کمین دورهمیهای یلدایی/ کرمانپور: ویروس کرونا به سمت مسری بودن و بیماریزاتر بودن پیش میرود اثر اجتماعی ویروس کرونا در دادههای مرکز آمار دادههای مرکز آمار ایران همچنین نشان میدهد که در بهار امسال ۱۸ هزار و ۶۲۲ زن به پزشک قانونی مراجعه کردهاند تا خشونت فیزیکی همسران خود را گزارش کنند. خودکشی نیز یکی دیگر از اتفاقهایی است که حالا به واسطه شیوع کرونا آمارها حاکی از روند افزایشی آن است. در دادههای مرکز آمار عنوان مشخص مرگ بر اثر خودکشی نیامده و این علت مرگ را با عنوان «سایر» ذکر کرده و در پانویس نوشته است منظور از سایر خودکشی است.
در بهار امسال ۲۸۵۸ گواهی فوت در سازمان ثبت احوال ثبت شده که متعلق به کسانی بوده که با خودکشی و حلق آویز شدن به زندگی خود پایان دادند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۹درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۱۵درصد افزایش داشته است. طی سالهای اخیر، بهار امسال شاهد بیشترین تعداد آدمهایی بوده که دیگر نمیتوانند و نمیخواهند به زندگی ادامه دهند. شیوع ویروس کرونا، تبعات سلامت و اقتصادی آن و بیاعتنایی دولت به تخصیص پوششهای جبرانی معیشتی از مهمترین عواملی است که در توضیح افزایش آمار خودکشی مطرح میشود. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا در ایران ویروس کرونا داده های مرکز آمار شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا بهار امسال سال گذشته فوت شدگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۷۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.