Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب، این منطقه می‌تواند هاب تجارت استان کرمانشاه باشد.

 کیوان کاشفی با اشاره‌ به اهمیت مناطق آزاد و ویژه در ایران که به عنوان یک پیشران اقتصادی برای صنعت، تجارت و ... عمل می‌کنند، گفت: در حال حاضر عمده مناطقی که در کشور در حوزه صنعت و سرمایه‌گذاری پیشرفت داشته‌اند در دل مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد قرار دارند و حول آنها سرمایه‌گذاری‌های عظیم و قابل توجهی شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از مناطق ویژه اقتصادی به عنوان مراکزی برای مبادلات کالاهای تولیدی و تجاری یاد کرد و افزود: مهمترین مزیت این مناطق معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، معافیت از قوانین کار و تامین اجتماعی و... است که شرایط تولید و تجارت را خارج از چارچوب‌هایی که در سایر نقاط معمولی کشور داریم، فراهم می‌کنند.

کاشفی از منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب نیز به عنوان یکی از همین مناطق پرپتانسیل یاد کرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که اسلام آبادغرب را نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی متمایز می‌کند، مدیریت 100 درصدی آن توسط بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیشرفت این منطقه بسیار برای ما حائز اهمیت بود و یکی از ملزومات واردات و صادرات در منطقه ویژه اقتصادی نیز استقرار گمرک و اختصاص کد گمرکی مستقل به آن است، استارت فعالیت گمرک و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن را از سه سال قبل زدیم.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اسلام آبادغرب از چند ایرادی که گمرک برای استقرار در منطقه گرفته بود یاد کرد و گفت: برای فراهم کردن زیرساخت‌های مد نظر گمرک نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال هزینه کردیم.

کاشفی هزینه کرد دو میلیارد ریالی برای محصور و فنس کشی کردن محدوده گمرکی، هزینه چهار میلیارد ریالی برای تامین و تجهیز زیرساخت‌های اینترنتی و کشیدن فیبر نوری برای اتصال به گمرک سراسری ایران، هزینه کرد بیش از سه میلیارد ریالی برای تجهیز بخش اداری و خرید کامپیوتر برای استقرار کارمندان گمرک را از مهمترین این موارد برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ایراد دیگر گمرک را لزوم برقراری فعالیت‌های تجاری دانست و عنوان کرد: در این زمینه نیز رایزنی‌های گسترده‌ای با صنایع غرب استان مانند نازگل، سیمان سامان، کاشی کاژه، مانیزان و... داشتیم تا کارهای صادرات خود را از این منطقه انجام دهند. همچنین تلاش کردیم از آنجایی که گمرک کرمانشاه در مرکز شهر واقع شده و محدودیت‌های ترافیکی دارد، از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب برای کاستن بار گمرک کرمانشاه و حتی پرویزخان استفاده کنیم.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس همچنین از هدف‌گذاری برای تبدیل این منطقه به هاب تجارت استان و یا بندر خشک یاد کرد و افزود: بنا داشتیم برای شروع کار روزانه کارهای گمرکی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کامیون را در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب انجام دهیم.

کاشفی تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تبدیل کردن منطقه به هاب واردات از عراق خصوصا واردات خودرو بود(در ایامی که واردات خودرو هنوز ممنوع نبود)، زیرا کرمانشاه رویه گمرکی مصوب واردات خودرو را داشت و می‌توانستیم بخشی از واردات خودرو که اکنون از عمان، دوبی و ... انجام می‌شود را از عراق صورت دهیم.

وی تنها عاملی که تاکنون و به رغم همه پیگیری‌ها مانع تحقق این برنامه‌ریزی‌ها شده را عدم تخصیص کد گمرکی مستقل به منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب دانست و افزود: با وجود آنکه همه زیرساخت‌ها را فراهم کردیم، گمرک استان نتوانست کد مستقلی برای منطقه بگیرد. برای این منظور لازم بود گمرک کرمانشاه توجیهات خود را به گمرک ایران ارائه دهد و مسئولین استان نیز حمایت‌های بعدی را انجام دهند.

کاشفی با بیان اینکه همچنان پیگیری برای اختصاص کد گمرکی مستقل به منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب و رونق این منطقه در حال انجام و مورد تأکید شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات استان است، اظهار کرد: اگر نیاز باشد از ظرفیت نمایندگان مجلس برای رایزنی با گمرک ایران استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اختصاص کد گمرکی مستقل برای تمام مناطق ویژه اقتصادی از جمله اسلام آباد غرب و حتی قصرشیرین ضروری است.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از آینده خوبی که پیش روی منطقه هست نیز یاد کرد و با بیان اینکه به زودی چهارمین پتروشیمی استان در این منطقه استارت می‌خورد، افزود: هم اکنون حداقل ۴۰ متقاضی جدید سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب داریم که عمده آنها در زمینه صنایع پایین دست و وابسته پتروشیمی هستند.

وی گفت: پیگیری رونق این منطقه برای ما حیاتی است و همچنان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه منطقه ویژه اقتصادی رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد مناطق ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب واردات خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

سعید کیا کجوری مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران در مراسم گرامی داشت روز کار و کارگر و تجلیل از کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، گفت: عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در فروردین ماه امسال ۱۵۰ درصد افزایش داشت.

او با اشاره به افزایش چشم گیر عملیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، افزود: با تلاش همه همکاران اداره کل و شرکت‌های تابعه بخش خصوصی، برای نخستین بار طی ۱۳ سال گذشته حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۴۰۲ از مرز یک میلیون تن گذشت و در مجموع بیش از یک میلیون و صد و پنجاه هزار تن کالا در سال گذشته در این بندر تخلیه و بارگیری انجام شد که این امر مرهون زحمات همه‌ی همکاران عزیز در بخش‌های مختلف بوده است.

بندر نوشهر بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب استان است که حدود ۶۰۰ نفر در شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه‌های دریایی و بندری مشغول به کار هستند که حدود دو برابر نیرو‌های شاغل در اداره کل به شمار می‌روند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر