Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خرداد ، ایسنا به نقل از شبکه سی. بی. سی کانادا، فرانسوا فیلیپ شامپاین در بخشی از گفت و گو با این شبکه مدعی شد که فکر نمی کند دلیل هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی خطای انسانی باشد.
او در پاسخ به این سوال که آیا توضیح ایران را برای علل سقوط این هواپیما می پذیرد، گفت که نه نمی پذیرد اما اشاره ای نکرد که دلیل چه می تواند باشد و چه کسی مقصر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شامپاین با بیان این که خب ما می گذاریم که روند پیش برود، ادعا کرد: حرف من این است که شاهد موشک هایی بودیم که به هواپیما شلیک شدند و این هر سوالی را برایم ایجاد کرد.
وزیر خارجه کانادا ادامه داد: در مورد هر چیزی که بگویند تحقیق خواهم کرد به این دلیل که هیچ چیزی را بی چون و چرا نمی‌پذیریم.
در حالی که طبق اعلام مقامات ایرانی، ایران تمام همکاری‌های لازم را با کانادا و دیگر کشورها انجام داده است، او همچنین گفت از آنجا که کانادا به شواهد، مدارک و مظنون ها دسترسی ندارد، به نتیجه رسیدن درباره اتفاقی که افتاده سخت است و به اعمال فشار بر ایران برای پاسخگویی ادامه می دهد.
اظهارات شامپاین در پی این مطرح می شود که رالف گودال، مشاور ویژه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران به دلیل این که اقدام نیروهای نظامی آن موجب سقوط هواپیما شده است، نباید مسئول تحقیق در این باره باشد.او در این باره مدعی شد که طرف مسئول این وضع در حال تحقیق خودش است که بخش عمده آن به طور مخفیانه انجام می شود. این هیچ اعتماد و اطمینان را بر نمی انگیزد.
به گزارش ایسنا، ادعاهای مقامات کانادایی در حالی مطرح می شود که محسن بهاروند، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در امور حقوقی پیش از این در گفت و گویی با روزنامه تهران تایمز با توجه به ادعای وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر این که ایران در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی همکاری نمی‌کند، در پاسخ به این سوال که کانادا دقیقا با مطرح کردن این ادعاها به دنبال چیست، توضیح داد: ما رفتار کانادا را درباره سقوط هواپیمای اوکراینی درک نمی‌کنیم. در دیدار میان وزرای امور خارجه دو کشور ما توضیح دادیم که ایران چه همکاری‌هایی کرده است و نمایندگان آن‌ها از محل سقوط هواپیما دیدن کردند.بهاروند ادامه داد: آن‌ها در خواندن جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس و هر همکاری دیگری مشارکت کردند. ایران تمام همکاری‌های لازم را با کانادا و دیگر کشورها انجام داده است. یکی از مشکلات ما با اوتاوا این است که دولت کانادا به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و سعی می‌کند اقداماتی یک‌جانبه انجام دهد که لازم نیستند واقعا. من فکر می‌کنم کانادا بر اساس تعصبات سیاسی این مسئله را مطرح می‌کند. طبق بند ۱۳ معاهده شیکاگو، کشوری که در آن حادثه رخ داده، مسئول روند تحقیق است.او در این راستا افزود: ایران همچنین در حال تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و دسترسی لازم را برای طرف‌های بین‌المللی ایجاد کرده است و هنوز دو ماه به موعد گزارش مانده است. اگرچه، ضرب‌الاجل یک ساله گزارش می‌تواند تمدید شود، گروه تحقیقات ایران تمام تلاشش را می‌کند تا گزارش را در موعد مقرر کامل کند.معاون وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این اظهار کرد: آقای ظریف با همتای کانادایی‌اش دیدار کرد و من نیز با معاون وزیر امور خارجه کانادا در ارتباط بودم و ما تمام چیزهایی را که برای طرف کانادایی لازم بود ارائه کردیم و تا جایی که می‌شد خواسته‌هایشان را در چارچوب قوانین ایران انجام دادیم تا به درک بهتری از جریاناتی برسیم که به این حادثه منجر شد. عجیب است که دولت کانادا شروع کرده است به انجام دادن اقداماتی یک‌جانبه و ما هیچ دلیل خوبی در آن نمی‌بینیم به جز این که کانادا سعی دارد موضوع را سیاسی کند. من باور دارم که همه چیز باید طبق پروتکل‌ها و قوانین باشد و همه از آن‌ها پیروی کنند.بهاروند تاکید کرد: ایران چندبار آمادگی‌اش را برای همکاری اعلام کرده است و هیچ مانعی در تحقیق درباره این حادثه طبق معاهده‌های بین‌المللی نمی‌بیند و ما در حال حاضر در حال همکاری با طرف اوکراینی هستیم.این دیپلمات ارشد کشور در پاسخ به این سوال که ایران در چه سطحی با کشورهای درگیر در این حادثه همکاری می‌کند، پاسخ داد: درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی، چندین بار آمادگی‌مان را برای همکاری با هر کشوری که بر اساس حسن نیت و به رسمیت شناختن حقوق [حمل‌ونقل] هوایی مانند معاهده شیکاگو آماده مذاکره باشد، نشان داده است. ما پذیرفتیم که به خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی که در ۸ ژانویه در نزدیکی تهران سرنگون شد، غرامت بپردازیم. ما حتما در چارچوب قوانین ایران هکاری خواهیم کردو به وضوح تایید کردیم که این اشتباه از سوی نیروی هوایی ایران اتفاق افتاد و این که تهران هیچ چیزی را پنهان نکرده است.
معاون وزیر امور خارجه کشور در ادامه اظهاراتش گفت: کانادا اگر به جای ایجاد ممانعت درتلاش‌های ایران برای توضیح دادن واقعیت، بر اساس حسن نیت و طبق معاهده‌های بین‌المللی وارد مذاکره با ایران شود، تحقیقات به خوبی مذاکرات ایران با اوکراین پیش خواهد رفت. اما دولت کانادا فکر می‌کند که می‌تواند با تبلیغات و اظهارات غیرواقعی اعمال فشار کند، این کارآمد نخواهد بود.
هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال گذشته در آسمان ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت که منجر به جان باختن تمام ۱۷۶ تن سرنشینان آن از جمله هم وطنان و شهروندان دیگر کشورها شد.ایران که مسئول تحقیق درباره رخ دادهایی است که منجر به این سقوط شد، تا کنون دو دوره مذاکرات را با طرف اوکراینی و با حضور کارشناسان کشورهای ذی نفع و سازمان بین المللی هواپیمایی برگزار کرده است. برچسب ها: وزیر خارجه کانادا ، سقوط هواپیمای اوکراینی

منبع: خرداد

کلیدواژه: وزیر خارجه کانادا سقوط هواپیمای اوکراینی سقوط هواپیمای اوکراینی معاون وزیر امور خارجه سقوط هواپیما خارجه کانادا بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۹۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا نامه سرگشاده افسانه نادی پور به مته فردریکسن نخست وزیر پادشاهی دانمارک منتشر شد که به شرح زیر است:

فرصت را غنیمت شمرده به اظهارات منتسب به سرکار عالی مبنی بر «ایستادن ایران در سمت اشتباه تاریخ» پس از پاسخ تلافی‌جویانه مشروع ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ( ۱۳ آوریل ۲۰۲۴) نیروهای مسلح ایران به حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه پاسخ می‌دهم. 

احتراما، یادآور می‌شوم که روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ (اول آوریل ۲۰۲۴) در حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق تعداد زیادی، از جمله هفت مستشار ارشد نظامی ایرانی که برای مشاوره به دولت سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش در این کشور حضور داشتند، کشته شدند.

با توجه به مصونیت اماکن دیپلماتیک بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های دیپلماتیک، ایران انتظار داشت که حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک از سوی همه کشورها، بویژه آنهائی که در ارتباط با احترام به حقوق بین‌الملل خود را پیشتاز می‌پندارند، و مهمتر از همه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، محکوم شود. 

مایه تاسف است که برخی از کشورها، اگرچه به طور مستمر خواستار خویشتنداری و کاهش تنش «برای جلوگیری از گسترش درگیری» بوده اند، اما حمله اسرائیل که دقیقاً مغایر با فراخوانها برای خویشتنداری، و تعمدا به قصد فراگیر کردن جنگ در منطقه با کشاندن ایران به جنگ با متحدان اسرائیل، بخصوص ایالات متحده آمریکا، به منظور منحرف کردن توجه از جنایات جاری اسرائیل در غزه بود، را محکوم نکردند. 

ایران با قصد پرهیز از افتادن در این تله اسرائیل، در حالی که با سازمان ملل و سایرین در حال گفتگو و تعامل بود، بمدت ده روز حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داد. در نهایت، و در پی عدم واکنش از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل مخالفت برخی از اعضای دائم این شورا، برای کشور من هیچ گزینه ای جز اعمال حق ذاتی دفاع از خود، براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، در مقابل نقض حاکمیت آن توسط اسرائیل باقی نمانده بود. 

همچنین باید در نظر داشت که پاسخ ایران سنجیده، محدود، با اجتناب عمدی از اهداف غیرنظامی یا اقتصادی بود و تنها دو پایگاه هوایی را که در حمله به بخش کنسولی سفارت در دمشق شرکت داشتند را هدف قرار داد. 

با توجه به موضعگیری‌های مثبت مقامات دانمارکی، از جمله سرکار عالی، در مورد نیاز مبرم برای رعایت حقوق بشر، انتظار می رفت که واکنشی نسبت به جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی در غزه و سایر نقاط فلسطین اشغالی صورت گیرد. تصاویر زنده از غزه که نشان دهنده فجیع‌ترین ظلم - مرگ، ویرانی، گرسنگی و انسانیت زدائی – بویژه علیه زنان و کودکان، که وجدان جهان را به لرزه درآورده است، نه تنها شایسته محکومیت، بلکه سزاوار فریاد و نهیب اعتراضی است. متأسفانه، از هیچ یک از کسانی که خود را در سمت درست تاریخ می‌پندارند، چنین موضعگیری دیده نشده است. 

بر اساس آمار روزآمد، در حملات اسرائیل به غزه از ۷ اکتبر، حداقل ۳۵۰۰۰ فلسطینی، دو سوم آنها زن و کودک، کشته و ۷۸۰۰۰ نفر زخمی‌شده اند. هزاران نفر مفقود هستند که گمان می رود زیر آوار مدفون شده اند، نزدیک به ۳۰۰۰۰ کودک، تعداد زیادی از آنها با جراحات ماندگار و ابدی، یتیم شده اند و بسیاری از آنها بستگانی هم برای مراقبت از خود را ندارند. ۳۸۰۰۰۰ واحد مسکونی، ۴۱۲ مدرسه و دانشگاه، ۵۵۶ مسجد، سه کلیسا و ۲۰۶ اماکن باستانی و میراث فرهنگی، و همچنین ۳۲ بیمارستان و ۵۳ مرکز بهداشتی تخریب شده اند، اما، دریغ از یک کلمه محکومیت از جانب کسانی که "در سمت درست تاریخ ایستاده اند"!

این یک واقعیت زندگی است که کشتار و ویرانی برای هیچ یک یا هیچ ملتی صلح و امنیت به ارمغان نخواهد آورد. بر اساس گزارش سازمان ملل، تنها در غزه، ۱۹۰۰۰ کودک یتیم شده اند که بستگانی هم برای مراقبت از خود ندارند. آنها چه نقشی در درگیری‌های چند دهه گذشته داشته اند؟ اگر این بچه‌ها از ادامه کشتار در غزه جان سالم بدر برند، چه انتظاری باید از آنها داشت؟ از دیگرمردم آنجا، پیر و جوان، که در تمام طول عمرشان جز اشغال، سرکوب و تسخیر و مقهورسازی چیزی ندیده اند، چه انتظاری باید داشت؟

خانم نخست وزیر!

اغلب گفته می‌شود که "حقیقت اولین قربانی جنگ است". اولاً، این یک جنگ نیست، یک حمله وحشیانه یک طرفه به جامعه‌ای محصور شده و بی دفاع، عمدتا زنان و کودکان، به قصد ریشه‌ کن کردن آنهاست. ثانیاً، اینجا نه که حقیقت، بلکه انسانیت است که قربانی شده است. حقیقت آشکار، و همان چیزی است که جهان با وحشت شاهد آن است و آن چیزی نیست جز جنایات علیه بشریت، بی سابقه در عصر حاضر و گذشته، که به طرز بی‌رحمانه‌ای علیه غیرنظامیان بی‌گناه در حال وقوع است.

درخواست آتش ‌بس، اما عمل نکردن به آن، دادن کمک‌های غذایی، اما مخالفت نکردن با تحویل سلاح به اسرائیل برای بمباران کامیون‌های مواد غذایی، نهایت تناقض اخلاقی است. عدم محکومیت این جنایات، از جمله، به اسرائیلی‌ها کارت سفید و اختیار تام می‌دهد تا به کارزار نسل ‌کشی و پاکسازی قومی غزه ادامه دهند.

بیم آن می رود که ادامه بی رویه این نسل کشی عواقب گسترده ای را نه تنها برای مردم باقی مانده غزه، بلکه برای منطقه و به تبع آن برای کل جهان در پی داشته باشد. بنابراین، بر همه دولت‌ها، سیاستمداران، افراد صاحب نفوذ و مردم واجب است که برای توقف این قتل عام به شدت، معنادار و مؤثر تلاش کنند. چه تعداد بیشتر باید کشته شوند و چه میزان ویرانی بیشتر باید به بار آید تا متحدان اسرائیل در سمت درست تاریخ بایستند و پایان دادن به مرگ و ویرانی در غزه را خواستار شوند؟

نخست وزیر در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که ایران درباره پاسخ به رژیم صهیونیستی، طرف اشتباه تاریخ ایستاده است و نقش مخرب در خاورمیانه دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901536

دیگر خبرها

  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • ببینید | ادعای عجیب وزیر صمت درباره تولید خودرو در ایران
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد