Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- فعال حوزه کارگری گفت: با هدف تصمیم‌گیری منصفانه‌تر در مورد کارگران، تعداد نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید افزایش یابد. - اخبار استانها -

احسان سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به عقب افتادگی سالانه دستمزد کارگری اظهار داشت: این عقب افتادگی از مسئله‌ای دیرینه و حاصل نگرش‌ها و سیاست‌های دولت‌های سرمایه داری بوده و یکی از مصادیق عمده آن، عدم رعایت تبصره 2 ماده 41 قانون کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعال کارگری گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته صرفاً شاخص تورم جهت تعیین دستمزد کارگری، ملاک عمل قرار گرفته است ولی با تلاش و پیگیری نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در سه سال اخیر، به این موضوع اهمیت بیشتری داده شده و موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است.

سهرابی در مورد اینکه حذف برخی از شاخص‌های تورمی مثل اجاره‌بها از سبد هزینه‌های مورد نظر تعیین دستمزد به چه منظور انجام می‌شود گفت: این کار با هدف کاهش شاخص تورم صورت می‌گیرد؛ آمارهای صحیح و واقعی سبب می‌شود نسبت به پیش‌بینی وضعیت مطلوب آتی تصمیم‌های صحیح گرفته شود چرا که ما مدعی هستیم مقاوله نامه‌های بین‌المللی و استانداردهای جهانی را رعایت می‌کنیم و حذف و بازی کردن با این شاخص‌ها منجر به افزایش بی‌انضباطی اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی صحیح و افزایش هرج و مرج اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بررسی شاخص تورم دو مرجع قانونی شامل بانک مرکزی و مرکز آمار ایران را مبنا قرار می‌دهیم عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه ملاک تصمیم‌گیری در شورای عالی کار، مرکز آمار ایران پیش بینی شده اما نیاز است که با توجه به تفاوت‌های موجود، شاخص‌های دو مرجع همگن شده و سیستم یکپارچه اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری ایجاد شود و یکی از واجبات در اجرای سیاست گذاری اصل 44 ، تلفیق این دو دستگاه با یکدیگر است.

سهرابی در پاسخ به اینکه چرا دولت همواره در کمیته تعیین دستمزد یکجانبه عمل می‌کند و اصولا نمایندگان کارگری را نادیده می‌گیرد اظهار داشت: این موضوع طبیعی بوده و دلیل آن این است که دولت خود یک کارفرمای بزرگ است و قطع یقین با نمایندگان کارفرما وجوه مشترکی دارد و بایستی جهت تصمیم گیری‌های منصفانه تعداد نمایندگان کارگری در شورای عالی کار افزایش یابد و پیشنهاد می‌شود یک نماینده از قوه قضائیه جهت رعایت قوانین آمره در شورای عالی کار حضور داشته باشد.

روایت کارگردان "کمیته" از دشواری‌های ساخت این مستند تاریخ معاصر/ ناجا و وزیر کشور وقت همکاری نکردند! افزایش رسمی 53 درصدی قیمت روغن موتور با تصمیم کارگروه تنظیم بازار «بازنگری مزد 99 کارگران»|جزئیات اظهارات وزیر کار درباره دستمزد کارگران/ امیدی به دولت برای ترمیم مزد 99 نیست

وی در مورد اینکه محاسبه امسال برای نرخ حداقل دستمزد به عقیده تشکلات کارگری چقدر است اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، تحریم‌های مختلف و وضعیت ویروس منحوس کرونا و نداشتن داده‌های کافی، امکان اظهار نظر در حال حاضر میسر نیست و همچنین این موضوع در صلاحیت اعضای شورای عالی کار است که با هماهنگی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از بهمن ماه کمیته‌های دستمزد استانی فعالیت خود را شروع می‌کنند.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه برخی از کارشناسان افزایش مناسب حقوق و دستمزد کارگران را عامل تورم می‌دانند گفت: به شخصه با این موضوع موافق نیستم زیرا سهم دستمزد در بهای تمام شده کالا غالباً حدود 7 درصد است و سربارهای اعلامی کارفرمایان در عوامل دیگر تولید دخیل است چرا که هر چه قدرت خرید کارگران افزایش یابد در رونق اقتصادی و گردش سرمایه برای تولیدکنندگان تأثیرگذار است.

انتهای پیام/282/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تعیین دستمزد افزایش یابد تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت