Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان خراسان جنوبی بارها درباره حل مشکل تأمین آب شرب روستاها، وعده‌هایی دادند اما در برخی روستاها، هنوز مردم با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در بری مناطق، به علت ترکیدگی لوله‌ها، آب هدر می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر با تنش آبی مواجه بوده و امسال نیز با این موضوع مواجه است به طوری که با شروع فصل گرما، مشکل تامین آب شرب تعدادی از روستاهای استان آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال علی‌رغم شعار و وعده‌های برخی مسولان در فصل سرما نیز شاهد مشکلات آب شرب روستاها هستیم.

کاهش نزولات آسمانی، بی‌برنامگی در مصرف آب، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته و نه‌تنها خساراتی بر پیکره کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست وارد شده است بلکه مردم برخی مناطق روستایی استان را نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه کرده است.

مشکل برخی مناطق در خراسان جنوبی در تأمین آب شرب به دو طریق است. یکی قطع مکرر آب در روستاهای استان به ویژه در مناطق سربیشه، بیرجند و درمیان که در طول شبانه‌روز رخ داده و ساعاتی مردم از نعمت آب محروم هستند و علی‌رغم پیگیری‌های شرکت آب و فاضلاب استان، این مشکل ادامه دارد. دوم روستاهایی فاقد زیرساخت‌های شبکه آبرسانی هستند. این روستاها معمولا یا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند یا سراغ آب چشمه‌ها می‌روند یا به طریق دیگر آب مصرفی خود را تأمین می‌کنند که بیشتر این موارد غیربهداشتی است.

پیرو تماس‌های مردم منطقه بیژائم و بشگز مبنی بر ادامه مشکل نبود آب شرب در این روستاها، این موضوع را پیگیر شدیم.

تانکر آب؛ حتی جوابگوی یک‌سوم جمعیت روستا نیست

مرادی دهیار روستای بیژائم در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به مشکلات نبود آب شرب در روستاهای بیژائم و بشگز گفت: مردم این روستاها 15 سال با مشکل نبود آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان این‌که روستای بیژائم با 72 خانوار جمعیت ساکن دائم، دسترسی به آب شرب ندارد افزود: مشکلات آب را به مسئولان انعکاس داده‌ایم اما تاکنون فقط وعده شنیده‌ایم.

مرادی عنوان کرد: در سال 98 فرماندار شهرستان سربیشه قول داد تا پایان سال 1398 مشکل تامین آب شرب این روستا برطرف شود اما سال 1399 به اتمام می‌رسد و خبری از شروع به کار پروژه نیست.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون برای 72 خانوار، تنها در هفته‌ای یک تانکر آب می‌آید که حتی جواب 20 خانواده نیست.

وعده استاندار سابق فقط در حد حرف بود

محمد خسروی از اهالی روستای بیژائم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، مشکلات تامین آب شرب روستاها را بی‌سابقه دانست و افزود: دسترسی به آب شرب بهداشتی برای اهالی روستا به سختی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که آب قنات نیز از نظر بهداشتی مشکلات دارد افزود: مشکلات آب شرب روستا به استاندار سابق و فرماندار گفته شد و قول دادند هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین آب شرب اقدام کنند که تاکنون فقط در حد صحبت بوده است.

به هدر رفت آب در لوله ترکیده توجهی نمی‌شود

وی با بیان این‌که قسمتی از خط انتقال آب دچار ترکیدگی است و هرچه آب می‌آید به هدر می‌رود، گفت: این موضوع را چندین بار به شرکت آب و فاضلاب گزارش دادیم اما اقدام صورت نمی‌گیرد.

لوله‌های انتقال آب از یخ‌زدگی محافظت نشده

بخشی دهیار روستای بشگز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، افزود: یکی از مشکلات روستای بشگز این است که لوله‌های شبکه ورودی روی زمین است و با اندک سرما و برف دچار یخ‌زدگی می‌شود و با توجه به این‌که دمای هوای منطقه سرد است، تا چند هفته یا چند ماه مردم از آب شرب محروم می‌شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز این مشکل وجود داشت که با کمک یک گروه جهادی مقداری از مسیر لوله‌ها پوشانده شد اما بخش زیادی هنوز روی زمین است که دچار مشکل می‌شود.

20 میلیارد تومان نیاز است

سمیعی مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: پروژه انتقال آب درویش‌آباد، القار یک پروژه ملی است که در سه مرحله تأمین اعتبار شده است و تاکنون دو مرحله آن به اتمام رسیده است.

وی افزود: روستاهای بیژائم و بشگز در این طرح قرار دارد که در صورت تامین اعتبار مرحله سوم، مشکل آب شرب این روستاها برطرف خواهد شد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان سربیشه اظهار کرد: برای اتمام این پروژه 20 میلیارد تومان نیاز است.

وی در خصوص کمبود آب در روستای بیژائم گفت: فعلا هفته‌ای یک تانکر 12 هزار لیتری برای اهالی روستا حمل می‌شود و در صورت نیاز اهالی امکان دارد تانکر آب بیشتری حمل شود.

سمیعی در خصوص مشکل روستای بشگز گفت: این انتقال آب قبلا از قنات روستا صورت گرفته و نیاز است که لوله‌ها به زیر زمین منتقل شود.

وی افزود: سال گذشته حدود دو کیلومتر خط انتقال به زیر زمین منتقل شده و برنامه داریم که با کمک اهالی هرچه سریع‌تر مابقی خط انتقال به زیر زمین منتقل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آب شرب روستاها خراسان جنوبی تامین آب شرب آب شرب روستا آب و فاضلاب مشکلات آب انتقال آب تانکر آب لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب

محمد فرهاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی جلسه‌ای که با زندیان نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس برگزار شد، قرار است اجرای چهار کیلومتر لوله کشی انتقال آب آشامیدنی از مجتمع قشلاق به توپ آغاج انجام شود.

وی افزود: با این اقدام علاوه بر تأمین آب شهر توپ آغاج به طور کامل، آب شرب روستاهای چغور قشلاق، سید حسین، کهیل، حسین آباد، بیانلو، شیرین بلاغ و قراجلو نیز تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای تصفیه خانه بخش چنگ الماس از محل سد تالوار نیز در دستور کار است که پس از اجرای آن آب آشامیدنی روستاهای بخش چنگ الماس به طور کامل و پایدار تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: تأمین موقت آب آشامیدنی روستاهای بخش چنگ الماس (حسن تیمور، زینل، چپغلو، جعفرآباد، چنگ الماس، فتح آباد، همایون) از طریق چاه عمیق در روستای چولجه که مطالعات آن به زودی آغاز شده انجام خواهد شد؛ ضمن اینکه با احداث چاه عمیق روستای گل تپه طغامین، آب مورد نیاز این روستا و روستای آغبلاغ به مرحله اجرا می‌رسد.

فرهاد اضافه کرد: از طریق مجتمع اوباتو آب شرب روستاهای کچه گنبد، کوتان، قزلبلاغ، خوشمقام، جعفر آباد تأمین و عملیات اجرایی آن در نیمه نخست سال جاری آغاز می‌شود.

کد خبر 6094467

دیگر خبرها

  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد
  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود