Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@19:44:36 GMT

بسیاری از چالش‌های قوه قضاییه غیرحقوقی است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۱۹۴۰

بسیاری از چالش‌های قوه قضاییه غیرحقوقی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حجت الله علم‌الهدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشگاه قوه قضائیه و دانشگاه تهران، ابراز امیدواری کرد، امضای این تفاهم‌نامه و تعاملات فی‌مابین، باب همکاری بین ظرفیت عظیم دانشگاه تهران با مجموعه گسترده قوه قضائیه را فراهم کند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: مجموعه قوه قضائیه در سال‌های گذشته ارتباط خوب و مناسبی با بدنه علمی کشور نداشته و این قطع ارتباط موجب ورود ضرر به دستگاه قضا و نهادهای علمی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم‌الهدی تأکید کرد: نبود ارتباط بین قوه قضائیه و نهادهای علمی مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی موجب شده بسیاری از پایان نامه‌ها و موضوعات تحقیقاتی به سمت کارهای انتزاعی و غیرکاربردی سوق یابد. به عبارتی این مشکل سبب شده، از یک سو مجموعه قوه قضائیه نتواند از ظرفیت علمی و نخبگانی موجود در کشور بهره ببرد و از سوی دیگر نهادهای علمی نتوانستند از ظرفیت‌های موجود در دستگاه قضا، بهره‌مند شوند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه ادامه داد: در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه، تاکید آیت‌الله رئیسی بر این است که پژوهشگاه قوه قضائیه از حداکثر ظرفیت‌های علمی موجود در کشور استفاده کند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین چالش‌های نهادهای علمی وابسته به دستگاه‌های اجرایی این است که گاهی اوقات خودشان مانع ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی با دستگاه اجرایی می‌شوند. در صورتیکه رویکرد پژوهشگاه این نیست و قصد داریم پل ارتباطی بین قوه قضائیه و مجموعه نهادهای علمی موجود در کشور باشیم.

علم‌الهدی گفت: هنر نهادهای علمی وابسته به دستگاه اجرایی این است که نیازهای دستگاه را از طریق علم و پژوهش پاسخ دهد و از ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها را جذب و به نیازهای دستگاه اجرایی وصل کند. در همین راستا، در پژوهشگاه قوه قضائیه، مجموع نیازمندی‌های دستگاه قضا گردآوری شده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه ادامه داد: بسیاری از چالش‌هایی که امروز در دستگاه قضائی وجود دارد، حقوقی و قضائی نیست بلکه از جنس چالش‌های غیرحقوقی مانند مدیریتی، جامعه شناسی، آمار و فناوری اطلاعات است.

وی تأکید کرد: بر این اساس رویکرد پژوهشگاه قوه قضائیه فقط تمرکز بر روی نیازمندهای حقوقی نیست و بر اساس نیازمندی‌ها، در پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی، ساختارهایی متناسب با جامعه شناسی، مدیریت، روان‌شناسی و آمار و فناوری اطلاعات و اقتصاد طراحی کردیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور سازوکارهایی در پژوهشگاه قوه قضائیه طراحی شده است، گفت: استفاده از قالب‌هایی مانند حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، فراهم کردن بستر مطالعاتی برای اساتید هیأت علمی، جذب سرباز نخبگان، واگذاری طرح‌های پژوهشی به مؤسسات مطالعاتی و دانشکده‌ها و ایجاد بستر پسادکتری، از جمله اقدامات پژوهشگاه برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور است.

وی افزود: در همین راستا ساختاری را در پژوهشگاه قوه قضائیه ترتیب دادیم تا نیازمندی‌های علمی و پژوهشی قوه قضائیه دریافت و تجمیع و در قالب بسترهای مختلف علمی به دانشگاه‌ها و مؤسسات مطالعاتی منعکس و از ظرفیت آن‌ها برای حل معضلات قوه قضائیه استفاده شود.

رئیس دانشگاه تهران: پایان‌نامه‌های دانشگاهی باید در راستای حل چالش‌ها باشد

در ادامه این مراسم، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: همیشه از تفاهم‌نامه‌های این‌چنینی استقبال می‌کنیم و شعار دانشگاه تهران این است که کار فردی نتیجه نمی‌دهد و و خیرات و برکات در کارگروهی است.

وی افزود: به دلیل گستردگی چالش‌هایی که بشر در ایران و دنیا با آن مواجه است و این چالش‌ها به شکل فردی قابل حل نیست، و اگر هم حل شود، تبعات دیگری به دنبال دارد و چالش جدیدی بوجود می‌آورد مانند توسعه صنعتی که مسائل زیست محیطی و اجتماعی در آن دیده نمی‌شود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: قوه قضائیه از جمله نهادهایی است که امروز با حجم بالای پرونده‌های ورودی مواجه است و مهمترین کاری که باید دانشگاه انجام دهد، ارائه راهکار برای کاهش ورودی‌هاست. البته منشأ بسیاری از ورودی‌ها، اقدامات و اتخاذ تصمیمات نادرست در خارج از قوه قضائیه مانند مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی است که موجب افزایش ورودی‌ها می‌شود. به طوری که هر چه تعداد قضات و دادگاه را افزایش دهیم در نهایت ورودی غلبه می‌کند و به دور تسلسل می‌افتیم که به نفع کشور نیست.

نیلی احمد آبادی گفت: در بسیاری از مسائلی که امروز تبعات حقوقی دارد، راهکار اجتماعی باید ارائه شود و نمی‌توان با مجازات صرف به هدف رسید. قاعدتاً قوه قضائیه برای اینکه مسائل حقوقی خود را حل کند باید از ظرفیت‌های بخش‌های دیگر مانند دولت و مجلس از باب پیشگیری استفاده کند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: امروز در دانشگاه تهران در تمام زمینه‌های که به عنوان چالش و مساله مطرح است، اعضای هیأت علمی متخصص و نهادهایی وجود دارد که به شکل کاربردی می‌توانند این مسائل را دنبال کنند. یعنی یکی از سیاست‌های دانشگاه تهران ایجاد موسساتی است که خبره باشند و در پاسخ به نیازهای جامعه حرفه‌ای عمل کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تهران سعی دارد به سمت علوم انسانی و اجتماعی در حوزه نوآوری حرکت کند و باید این باور ایجاد شود که در حوزه علوم اجتماعی و انسانی نیز فناوری و نوآوری مهم است.

نیلی احمدآبادی به مدیریت پژوهش و نهاد پژوهش اشاره کرد و گفت: سازمان‌های متولی پژوهش اعم از سیاست گذار و مجری باید متناسب با توسعه علم و فناوری توسعه یابند و در همین راستا در دانشگاه تهران تعداد زیادی نهاد مانند پارک علم و فناوری، شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه و مراکز نوآوری ایجاد کردیم که تا ۲۰ سال گذشته در کشور وجود نداشتند و علت آن هم پاسخ به نیازهای جامعه است.


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی باید در راستای حل مسائل جامعه باشد، گفت: البته این به معنای فراموش کردن مرزهای دانش نیست و تضادی بین حرکت در مرزهای دانش و حل چالش‌ها نمی‌بینم. چالش‌ها در طول تاریخ وجود داشتند، اما بشر متناسب با توسعه تکنولوژی راهکارهای جدید برای حل آن‌ها ارائه می‌کند؛ بنابراین تضادی بین حرکت بر روی مرزهای دانش و حل چالش‌ها و مسائل نیست.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد آن است که فرایندهای لازم برای حل مسائل از طریق پایان‌نامه‌ها طراحی نشده است.

نیلی تصریح کرد: اگر این تفاهم‌نامه اجرایی شود و روان و روشن پیش برود، قطعاً سود و منفعت دو جانبه دارد و سود اصلی نیز به کشور می‌رسد، اما مهم این است که شیوه‌های اجرایی روشنی را طراحی کنیم.

در پایان این مراسم، دکتر حجت‌الله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک را امضا کردند.

در این مراسم، رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران، شاکری معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، محمد بهادری‌جهرمی قائم مقام پژوهشگاه قوه قضائیه، شاطری‌پور رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی، احسانی‌فر رئیس پژوهشکده حقوق خصوصی، روحانی رئیس پژوهشکده آمار و فناوری اطلاعات، کریمی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضائیه و تواضع مدیر همکاری‌های علمی پژوهشگاه حضور داشتند.

کد خبر 5097622 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تهران پژوهشگاه قوه قضائیه حجت الله علم الهدی شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش هفته پژوهش شورای شهر سازمان تامین اجتماعی محسن حاجی میرزایی روح الله زم قوه قضاییه آسیبهای اجتماعی شهر تهران کمیته امداد امام خمینی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه علمی موجود در کشور رئیس دانشگاه تهران پایان نامه ها نهادهای علمی قوه قضائیه تفاهم نامه دانشگاه ها علم الهدی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام علی عبداللهی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان قزوین که در محل سالن اجتماعات مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام(ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: توقع از همه مسئولین خاصه مسئولین قضایی، انضباط کاری، وقت‌شناسی و معطل نکردن مراجعین به دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: بازداشت کردن افراد آخرین کار است و ما در دستگاه عدلیه باید تلاش کنیم افرادی را که مرتکب خطا و جرمی شده‌اند، اگر ضرورت اقتضاء نکرد به زندان نفرستیم.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه یادآورشد: اولین ملاک قضات در دستگاه عدلیه اقتدار است، یاحکمی صادر نمی‌شود یا اگر صادر شد بدون هیچ گونه رودربایستی اجرایی شود.

عبداللهی افزود: اگر احکام قضایی قطعیت یافته و در مقابل قاضی قرار گرفت نسبت به اجرای آن هیچ تعللی نکنند، چنانچه تعللی در اجرای حکم انجام شود ممکن است ثبات و اقتدار نظام آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: تاکیدات ریاست قوه قضائیه در درون و بیرون از مجموعه دستگاه قضائی بر صیانت است، اگر چه فردی حریم ها و حرمت‌ها را شکست و در انجام به وظایف محوله خودش کوتاهی کرد برخورد با وی به عنوان یک راه مقتدر مبارزه با فساد ضروری است.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: مبارزه با فساد و قائل نبودن تبعیض در مکتب دستگاه عدلیه حرام است و یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که همواره رئیس قوه قضائیه به آن تاکید کرده و در سند متعالی قوه نیز نسبت به آن تاکید شده است این موضوع است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از خواسته های مقام معظم رهبری تامین امنیت روانی در سطح جامعه است چرا که (جهش تولید، با مشارکت مردم) جز با امنیت روانی و آرامش روانی میسر نیست.

عبداللهی تصریح کرد: هر کسی، در هر لباس و جایگاهی بخواهد امنیت روانی جامعه را به هم بریزد، دستگاه قضائی در کنار دستگاه های امنیتی و انتظامی در مقابل او خواهند ایستاد.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر وحدت در جامعه این چنین اذعان داشت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. 

وی تاکید کرد: در طول سنوات پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره ثابت کرده‌ایم که نسبت به وفاداری به خون شهدا و تاسی در ولایت‌مداری پایبند هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • رئیس کل دادگستری قزوین منصوب شد
  • اژه‌ای:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • ببینید | هشدار رئیس قوه‌قضائیه به متجاوزان به بیت‌المال
  • رئیس قوه قضاییه:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه