Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@19:38:09 GMT

دومین علت مرگ و میر در ایران تصادفات رانندگی است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۳۹۱۲

دومین علت مرگ و میر در ایران تصادفات رانندگی است

رئیس سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: رتبه مرگ و میر حوادث در سطح جهان رتبه یازدهم است اما در ایران، متأسفانه دومین علت مرگ و میر را تصادفات ذکر کردند این یک پیام هشداری است که باید در این حوزه بحث آموزش عمومی و مدیریت ترافیک را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسعود طهماسبی امروز (سه شنبه) در مراسمی که به مناسب پنجمین یادمان قربانیان سوانح ترافیکی در شیراز برگزار شده بود، با تبریک روز حمل ونقل به کارکنان این عرصه، اظهار کرد: این مراسم به یاد افرادی است که در سوانح رانندگی دچار آسیب شدند و با مرور بر آمار حوادث رانندگی در سطح جهان متوجه بالا بودن این آمار می‌شویم، به طوری که روزانه سه هزار و ۲۵۰ نفر در اثر تصادف رانندگی جان خود را در سراسر جهان از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر نیز در اثر حوادث رانندگی دچار نقص عضو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بالا بودن میزان مرگ و میر در تصادفات رانندگی در ایران، افزود: رتبه مرگ و میر حوادث در سطح جهان رتبه یازدهم است اما در ایران، متأسفانه دومین علت مرگ و میر را تصادفات ذکر کردند این یک پیام هشداری است که باید در این حوزه بحث آموزش عمومی و مدیریت ترافیک را داشته باشیم.

رئیس سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در مدیریت ترافیک تنها متولی شهرداری یا پلیس راهور نیست، اظهار کرد: بقیه دستگاه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی نیز در این مبحث مسئولیت دارند و انتظار می‌رود همان طور که تا امروز در این زمینه دستگاه‌های مختلف همکاری داشتند بعد از این هم همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و بتوانیم با آگاه سازی از تأثیرات تلخ سوانح رانندگی و فرهنگ سازی، فرهنگ رانندگی را در سطح جامعه توسعه دهیم.

طهماسبی با اشاره به اینکه این مراسم با هدف دلجویی از خانواده آسیب دیدگان سوانح رانندگی برگزار شده است، اظهار کرد: بر اساس آمارها بیشتر افرادی که در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند سرپرست خانوار هستند یعنی اگر امروز سرپرست خانواده‌ای جان خودش را در اثر حوادث رانندگی از دست بدهد یا دچار حادثه‌ای شود که نتواند نقش خود را به درستی در خانوار ایجاد کند، آسیب‌هایی برای خانوار ایجاد می‌شود، آسیب اقتصادی که یکی از آسیب‌هایی است به طور مستقیم و آسیب‌های اجتماعی و سایر آسیب‌ها در خانوار به مرور ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در این ایام از خانواده‌های آسیب دیده در سوانح رانندگی دیداری کردیم که اندوه، آلام و مشکلات این خانواده‌ها بسیار زیاد است و نیاز است که همه دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود کنند تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات این عزیزان را مرتفع کنیم.

کد خبر 462114

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداري شيراز علت مرگ و میر تصادفات رانندگی روز حمل و نقل ترافيک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سوانح رانندگی دستگاه ها مرگ و میر آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد

به گزارش همشهری آنلاین، پشت چراغ قرمز و یا ترافیک‌های طولانی دیگر نگاه‌ها به سمت خودروی کناری نیست و بیشتر سرنشینان سرشان توی گوشی همراه است، اما همیشه اوضاع به همین آرامی پیش نمی‌رود و گاهی زمانی که نگاهت به جای جاده به صفحه گوشی همراهت است، یک عابر شتابان جلوی ماشین سبز می‌شود و آن وقت است که کنترل خودرو مشکل می‌شود.

آنطور که پلیس راهور گفته، بیشتر تصادفات به‌خاطر بی‌توجهی به جلوست و استفاده از هر چیزی که باعث حواس‌پرتی راننده شود ممنوع است. حالا آن چیز می‌خواهد خوردن و آشامیدن باشد یا استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه. اما در این بین تلفن‌های همراه سهم بیشتری در حواس‌پرتی راننده‌ها دارند.

طبق آمار پلیس، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده از تلفن همراه و مکالمه با آن حین رانندگی است؛ چیزی در حدود ۴۶درصد و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد. همچنین ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷درصد در بروز تصادفات نقش دارد. مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روانگردان‌ها ۱۳ درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات مؤثرند.

تحقیقات نشان داده که خطر تصادف موقع استفاده از تلفن همراه، ۴ برابر خطر تصادف در حالت عادی است. این خطر با افزایش سن راننده بیشتر هم می‌شود و متأسفانه به میزان تجربه راننده در کنترل وسیله نقلیه هم ارتباطی ندارد. خطر تصادف در فاصله کوتاهی پس از برقراری تماس (مثلا ۵ دقیقه اول) به‌مراتب بیشتر است، این در حالی است که پس از گذشت ۱۵ دقیقه از پایان مکالمه به یک چهارم می‌رسد. علاوه بر این، خطر تصادف در هنگام مکالمه در بزرگراه‌ها به‌مراتب بیشتر از جاده‌های شهری و سرعت کم است.

بیشتر بخوانید: مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید خودروها ایمن می‌شوند؟ تهرانی‌ها در این ساعات رانندگی نکنند چون...

جالب است بدانید که در سایر کشورهای دنیا محدودیت‌های مختلفی در مورد استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعمال می‌شود. در این کشورها رانندگان حتی موقع ایستادن پشت چراغ قرمز هم حق استفاده از تلفن همراه را ندارند. با وجود اینکه در ایران هم صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی به‌کلی ممنوع است ولی به‌دلیل مشکلات موجود در نحوه اعمال قانون و نیز مزایای استفاده از تلفن همراه، کنترل دقیقی بر آن وجود ندارد.

آمارها نشان می‌دهد نیمی از رانندگان حداقل یک‌بار در وضعی قرار گرفته‌اند که کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده‌اند و مرتکب اشتباهاتی مثل عبور از چراغ قرمز، تغییر مسیر بدون توجه به دیگران، انحراف به سمت حاشیه جاده و سرعت بیشتر یا کمتر از حد مجاز شده‌اند که تلفن همراه به‌عنوان یکی از پدیده‌هایی که به‌ویژه در یک دهه اخیر به نحو گسترده‌ای وارد زندگی مردم شده است، سهم زیادی در این تخلفات داشته است. در ترافیک یا در فاصله چندثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی می‌شوند که حتی کشیدن ترمز دستی را موقع توقف فراموش و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

در نهایت اینکه باید با آموزش‌های لازم و فرهنگسازی‌ در زمینه خطرات استفاده از این وسیله و همچنین تدابیر سختگیرانه‌تر توسط دستگاه‌های متولی، جلوی این حرکت خطرساز را گرفت، چرا که گاهی نخستین اشتباه در رانندگی آخرین اشتباه خواهد بود.

کد خبر 848110 برچسب‌ها خبر مهم خودرو موبایل تصادف

دیگر خبرها

  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جای گذاشت
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جا گذاشت
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • تصادف رانندگی وزرای اسرائیلی سریالی شد | فیلم دومین تصادف
  • (ویدئو) تصادف رانندگی دومین وزیر اسرائیل در دو روز پیاپی
  • دومین حادثه رانندگی وزرای صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته + ویدئو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • سوانح رانندگی در مشهد ۵۰ نفر را مصدوم کرد