Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:19:21 GMT

نگاه آینده‌پژوهی ما را از بحران نجات می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۴۱۱۵

نگاه آینده‌پژوهی ما را از بحران نجات می‌دهد

شهردار تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نواوری در مدیریت شهری گفت‌:نگاه آینده پژوهی ما را از بحران نجات می‌دهد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: در سرزمینی زندگی می‌کنیم که پیش از اسلام و بعد از اسلام  علم و دانش در آن عزیز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیات مکرر در قرآن داریم که خداوند درجات ویژه‌ای برای کسانی که در زمینه طلب علم دارند در نظر گرفته است و یا سوال می‌کند آیا آنها که می‌دانند و آنها نمی‌دانند یکی هستند؟ و در ادبیات بعد از اسلام و سده‌های میانه هم شعر مندرج در کتاب‌های درسی که "توانا بود هر که دانا بود" نقشه راه ماست.

وی تصریح کرد: در دوره‌هایی این نقشه راه را فراموش کردیم، طبیعتاً وضعیت حاضر و توسعه علوم و فنون تاثیر شگرفی در نحوه اداره زندگی مردم گذاشته و اخیراً هم با پدیده کرونا که چالشی در مفاهیم زندگی ایجاد کرده است و جهان را به قبل و بعد از کرونا دسته‌بندی می‌کنند.

حناچی گفت: یکی از سرمایه‌های ایران نیروهای جوان و تحصیل کرده است که  با سازماندهی نیروهای جوان در بخش‌های غیردولتی در حوزه‌های نوآوری و دانش بنیان می‌شود تحولاتی را در کشور به وجود آورد.

شهردار تهران به تأثیر کرونا در زندگی بشری اشاره کرد و افزود: بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی به خاطر شرایط جدید در حال تغییر هستند. موسسات مختلف تحت تأثیر این شرایط است و شرایط کرونایی مشکلات  آنها را تشدید کرده است. در هفته پژوهش هستیم و با محوریت تاب آوری همکاران تلاش کرده‌اند تمام داوطلبان را  در این جشنواره ارزیابی و از آنها تقدیر کنند. دیروز هم به همین مناسبت در رصدخانه تهران از سامانه‌هایی رونمایی کردیم که مقدمه این اتفاق هستند و به تاب آوری شهر تهران می‌پردازند،  برای مثال جزایر گرمایی را در حوزه‌های مختلف و روزهای مختلف سال و آلودگی اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را به صورت دائمی روی نقشه‌های تولیدی و داشبوردهای مدیریتی آماده می‌کنند.

وی افزود: تهران هوشمند و شهرداری هوشمند مورد حمایت ماست و ما هم به دنبال هوشمند کردن داخل شهرداری هستیم و برنامه تهران هوشمند را که با آن در رقابت‌های بین المللی رتبه گرفتیم و درجاتی را کسب کردیم باعث شد رنگ تهران در حال تغییر باشد.

حناچی اضافه کرد: مرکز مطالعات مامور است روی مولفه‌های تاثیرگذار در رنکینگ تهران اثر بگذارد و ما باید تلاش کنیم در آن مولفه‌ها تاثیرگذار باشیم. مدیران در دوره جدید شرایطی را در حال فراهم کردن هستند که بیشترین ارتباط را با دانشگاه‌ها داشته باشیم و در حوزه‌های مختلف، با ارائه راحت اطلاعات به دانشگاهیان به تولید مطالب جدید کمک شود.  این رویه نقشه راه ماست و کارورزی دوره‌های کارشناسی و دوره تحصیلات تکمیلی مورد نظر است با این همکاری دانشگاه روی موضوعات خیالی کار نمی‌کند و شهرداری هم از تحقیقات استفاده می‌کند.

شهردار تهران به تغییر سبک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: در بنگاه‌های اقتصادی فشارها را احساس می‌کنیم .در فروشگاه شهروند و موسسه همشهری این رقابت سنگین را بین حوزه‌های اقتصادی حس می‌کنیم شرکت زنجیره ای که حتی یک فروشگاه زنجیره‌ای ندارد اما با نرم افزارها با سرمایه‌های مردم زنجیره‌ای از فروشگاه‌ها را به حرکت در بیاورد و همشهری که بخش عمده‌ای از درآمدش از سازمان آگهی‌ها بود باید تغییر جدی در روش‌های خود ایجاد کند و داشتن نگاه آینده پژوهی و تشخیص آینده ما را از این بحران ها عبور می‌دهد.

وی گفت: در آستانه بازنگری در نگاه جامع شهر تهران هستیم و تلاش می‌کنیم با این نگاه برنامه‌ها را هدف بگذاریم. مدیران نباید درگیر مسائل روزمره شوند و نگاه و افق آینده را فراموش کنند. زمانی می‌گفتیم تهران، الان باید بگوییم پهنه جنوبی البرز تحت تأثیر تهران است و فشار اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری‌های اقتصادی این پهنه را تحت فشار قرار داده است.

حناچی به فعالیت‌های احمد مسجد جامعی در زمینه تهرانشناسی اشاره کرد و افزود: از آقای مسجد جامعی انصافاً جای تقدیر دارد وقتی در وزارت راه و شهرسازی بودم ایشان به من زنگ زد و گفت آقای تختی کارمند راه آهن بود و پرونده اش را پیدا کرده است. راه آهن پرونده این قهرمان را پیدا کرد که به دنبال آن یک دنیا مدارک در خصوص تختی پیدا شد بسیاری از ارزش‌های نهفته تهران با پیگیری‌های ایشان ثبت و ضبط شده است و انشاءالله موفق باشند.

وی ادامه داد: استفاده از نیروهای متخصص تأثیر زیادی در خدمات ما دارد و این را ما تجربه می‌کنیم برای نمونه یکی از بانوان متخصص را در رصد خانه تهران گذاشتیم و تأثیر مستقیم این مساله را در اقدامات او درک کردیم،  مطمئنم با این روش به نتیجه می رسیم.

به گزارش تسنیم؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: سربلندی نظام اسلامی در بخش مهمی در گرو تلاش‌های پژوهشگرانه و علمی است. برگزاری جشنواره‌های این چنینی مانند جشنواره‌ای که به همت شهرداری تهران و مرکز مطالعات و برنامه ریزی تهران برگزار می‌شود یکی از تلاش‌هایی است که در هماهنگی و همگرا کردن نتایج تحقیقات با روش‌ها و تلاش‌های مدیریتی انجام می‌گیرد. زمینه‌های کاری در این جشنواره نشان می‌دهد که نگاه گسترده و وسیعی در مسائل مختلف شهری وجود داشته است که جا دارد این تلاش‌ها به سمت نهادینه شدن ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی با مراکز اجرایی از جمله شهرداری‌ها به خصوص شهرداری تهران در مدلی که کلانشهر تهران به عنوان یکی کلانشهرهای بزرگ دنیا محسوب می‌شود، قرار گیرد.

وی گفت: ادامه داد: امیدوارم در آینده بتوانیم در کنار همین تلاش‌ها شاهد مدیریت‌های منطبق بر مسائل علمی و چاره اندیشی‌های حاصل از توجه مراکز علمی به مسائل شهری باشیم. مدل‌ها و نمونه‌های مختلف در گذشته اتفاق افتاده که تجربیات گذشته می‌تواند به آینده هماهنگ تر و قوی تر کمک کند.

غلامی ادامه داد: کارشایسته‌ای انجام گرفته و حتما همکاران ما در حوزه علمی و فناوری علاقمند هستند بیش از پیش حضور پیدا کنند. دانشجویان با ورود به مسائل اجرایی و انجام تحقیقات کاربردی می‌توانند برای آینده خود زمینه‌های تلاش و تحقیق جدید را تعریف کنند که در اثرگذاری آنها در جامعه حتما موثر خواهد بود.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که  این مدل از برگزاری جشنواره که دوره کرونا انجام می‌شود در بهره برداری از همه زمینه‌ها در آینده در داخل و خارج قابل بهره برداری باشد.

به گزارش تسنیم؛ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این مراسم اظهار کرد: اجازه دهید به دو قرن قبل برگردم که تهران روستایی در مجاورت ری بود و از آن تاریخ تا به حال این روستا تحولات بسیار کم نظیری دیده و در عرض کمتر از 200 سال وضعیت این چنینی پیدا کرده است. به یک ابرشهر گسترده و با جمعیت بسیار زیاد تبدیل شده است و علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از 43 شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر می‌گذارند و اگر تهران را بدون این 43 شهر اقماری در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کرده‌ایم چرا که هم اکنون مدیریت این شهرها هم در اختیار شهر تهران نیست و بویژه حریم آنها می‌تواند مشکلات تهران را فراوان تر کند. لذا باید یک مدیریت یکپارچه در نظر گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: می بینیم که جمعیت شهر تهران نزدیک به 9 میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا چهار میلیون نفر جمعیت دارند که جمعیت تهران را باید 13 میلیون در نظر گرفت  و در روز بیش از ده میلیون جمعیت است. یکی از مسائل مهم در کنار شعار آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد. تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل می‌شود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد. در نتیجه توصیه می‌کنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد درست است در بلایای طبیعی به یک باره چند هزار نفر می‌میرند اما آسیب‌های اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل می‌کند و در تاب آوری باید این را هم در نظر بگیریم و پژوهش های عمیقی می طلبد و به هم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران در کلانشهرهای دیگر اثر زیادی می‌گذارد و هر چه ما بهتر عمل کنیم باعث می‌شود که شهرهای دیگر ما هم از این موضوع اثر بگیرند.

هاشمی به بحث کرونا اشاره کرد و گفت: کم کم به سالگرد کرونا می‌رسیم چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری که الان تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده است اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم. یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آنهاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد و در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها ایجاد شده است و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است خواهش می‌کنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه را انجام بدهند.

به گزارش تسنیم؛ احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: یادی می‌کنم از آقای هاشمی رفسنجانی که نخستین جشنواره به همت ایشان انجام شد در آن سال‌ها پژوهش خیلی جدی نبود و این پیشنهاد از وزارت ارشاد هم مطرح شد. از آقای حناچی تشکر می‌کنم که پژوهش را جدی تلقی می‌کند و خودش هم در این زمینه تلاش و پشتیبانی می‌کند. 

وی بر نگاه زیباشناسی به تهران تأکید کرد و گفت: شهر از این نگاه یک اثر هنری است که رویا و خاطره و آرمان دارد.  شهری موفق است که رویا داشته باشد قصه و قصه گو  و خاطره داشته باشد و من از این نگاه اقتصاد خاطره را مطرح می کنم.

مسجدجامعی ادامه داد: ما که باید دنبال درآمدهای پایدار شهری باشیم باید توجه کنیم که که یکی  از راه‌های کسب درآمد برای شهر روایت و خاطره است.

عضو شورای شهر تهران به آرمان شهری اشاره کرد و گفت: پایداری شهر تهران به پایداری فرهنگ ایران است.در زمانی که در ایران بی دولتی حاکم بوده است ما ایران پایداری را داشتیم  و منشاء این پایداری را باید بررسی کرد.

وی با بیان این که هیچ پدیده شهری برای آینده نیست که گذشته نداشته باشد و الا پایدار نمی‌ماند، افزود: آینده در گرو برقراری ارتباط با گذشته است که باید آن را بسط داد. نکته دیگر این است که راهی برای موفقیت نیست جز آن که به جزئیات توجه کنیم. تهران را از بالای کوه پوشیده در گرد و غبار می‌بینیم اما وقتی به کوچه ها وارد می شویم  روددره‌های تهران را می بینیم که با آن بد رفتاری شده است.

مسجدجامعی تأکید کرد: خاطره شهر نیاز به بازخوانی و روایت دارد و این نیاز به شناخت شهر دارد ما تهران را نمی‌شناسیم . وقتی به گذشته تهران مراجعه کنیم می‌بینیم که تهران مشکل آب دارد و این مشکل جدی است تهران آب اطراف خود را می‌بلعد و مدیریت مصرف آب هم خیلی مهم است. در این زمینه در جلسات شورای شهر تذکر دادم که آب زلالی که از برف‌های کوه‌های بلند می آید در مسیر آلوده می‌شود و می‌توان آلودگی آن را کنترل کرد. اگر این مشکل را بپذیریم طراحی فضای سبز و بازچرخانی آب به نوعی دیگر است.

عضو شورای شهر تهران گفت:باید به پژوهش های آینده نگر بیشتر بپردازیم و بدانیم که این در گرو شناخت گذشته است و برای رسیدن به راهکارها چاره ای نداریم جز این که به جزئیات توجه کنیم.

به گزارش تسنیم، در اختتامیه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری آثار برتر پژوهشی در 10 محور معرفی شدند.

حناچی شهرداران جدید دو منطقه تهران را منصوب کردحناچی: بدهی دولت به شهرداری را هنوز محاسبه نکرده‌ایم!/ دولت یک ریال هم بابت کرونا به شهرداری تهران پرداخت نکرد + فیلمتلاش برای تأمین 2 درصد از انرژی مصرفی سالانه شهرداری تهران از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران شهرداری تهران دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری دوازدهمین جشنواره پژوهش مدیریت شهری شورای شهر تهران گزارش تسنیم شهرداری تهران شهردار تهران تاب آوری تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۴۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خلجی چهارشنبه در جلسه علنی شورای شهر زنجان، با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ در شهرها اجرا شد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آنها سه هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: استفاده از ۴۵۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری شهرهای استان زنجان، نشان از عزم جدی در این حوزه است و قطعاً کام مردم را شیرین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته با وجود نیاز مبرم ناوگان حمل‌ونقل شهری هیچ‌گونه اقدامی مؤثر در این حوزه انجام نشده بود، افزود: با تلاش‌های انجام شده و اعتبارات در نظر گرفته شده شاهد این هستیم که تعداد قابل توجهی اتوبوس، مینی‌بوس و ون در سطح شهرها وارد ناوگان شده و در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است.

خلجی ادامه داد: در بخش خرید ماشین‌آلات سنگین نیز در سطح استان ۳۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین خریداری و در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل امور شهری و امور شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه افزایش بودجه شهرداری‌ها در راستای تداوم نگاه توسعه‌ای به شهرها است، گفت: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم بودجه شهرداری زنجان ۳.۵ برابر شده است که رقم بسیار قابل توجهی است و با تزریق آن به طرح‌ها افزایش خدمات عمومی به مردم را شاهد هستیم.

خلجی افزود: با بررسی بودجه شهرداری استان، مشاهده می‌شود که بیش از ۶۰ درصد بودجه به بخش عمرانی اختصاص یافته است در حالی‌که در قانون این عدد ۴۰ درصد است که مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که در شهرداری نگاه به عمران شهری بسیار جدی بوده و سعی شده است با کاهش سایر هزینه‌ها پروژه‌های مورد نیاز در شهرها به مرحله اجرا درآید.

وی ادامه داد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، تلاش شد نگاه‌ها در این حوزه به مسائل شهری منطبق بر واقعیت و کمک برای رفع نواقص باشد و همه تلاش‌ها در این راستا انجام شده است.

مدیرکل امور شهری و امور شوراهای استانداری زنجان در ادامه با اشاره به احداث ۹۴ هزار مترمربع فضای سبز در سطح شهرهای استان، گفت: در این راستا اقدام به جداسازی آب خام و آب شهری برای آبیاری فضای سبز نیز انجام شده که بخش عمده‌ای از کار در این حوزه انجام شده است.

خلجی با اشاره عملکرد شورای شهر زنجان، افزود: فعالیت شوراهای اسلامی در شهرها به‌عنوان پارلمان شهری نشان از بلوغ سیاسی و توجه به نظرات مردم در همه حوزه‌ها به‌ویژه مدیریت شهری است.

کد خبر 6094383

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • تسهیل در روند اجرای آزادراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • نگاه مجلس آینده باید به منافع و مصالح ملی باشد
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی مدیریت بحران ویژه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم
  • تسهیل در روند اجرای بزرگراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است