Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائتلاف سعودی روز چهارشنبه با اشاره به اینکه اجرای بخش نظامی توافق ریاض در حال اتمام است، تأکید کرد که عملیات جداسازی نیروها در أبین و انتقال آن‌ها از عدن به صورت برنامه‌ریزی شده، انجام شد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است که اجرای موفق بخش نظامی توافقنامه ریاض راه را برای اعلام تشکیل کابینه جدید هموار می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، یک منبع مسئول در ائتلاف سعودی نیز چند روز پیش گفته بود که ترتیبات لازم برای تسریع در اجرای توافقنامه ریاض تکمیل شده است.

ترتیبات سیاسی شامل توافق درباره تشکیل کابینه‌ای متشکل از ۲۴ وزیر از جمله وزرای شورای انتقالی جنوبی و جریان مختلف سیاسی یمن است.

این منبع نظامی گفته بود که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف سعودی از طریق ناظران نظامی بر جداسازی نیروهای نظامی در أبین و انتقال آن‌ها به محورهای جنگی و خارج کردن نیروها از عدن نظارت خواهد کرد.

چند روز پیش خبرگزاری عربستان سعودی (واس) از توافق بر سر تشکیل کابینه جدید وابسته به دولت منصور هادی متشکل از ۲۴ وزیر خبر داده بود.

نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/متحدان امارات) از شنبه عقب‌نشینی از عدن (جنوب یمن) به عنوان پایتخت خودخوانده دولت مستعفی یمن را آغاز کردند.

روز جمعه نیز این نیروها و نیروهای وابسته به دولت مستعفی در راستای اجرای بخش نظامی توافق ریاض (امضا شده میان طرفین در نوامبر ۲۰۱۹) از خطوط تماس در أبین (جنوب یمن) عقب نشستند.

عربستان سعودی از اواخر ژوئن میزبان نمایندگان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوبی با هدف اجرای توافق ریاض بود و در پایان ماه ژوئیه از سازوکاری جدید برای تسریع در اجرای توافق ریاض میان شورای انتقالی و دولت مستعفی خبر داد که شامل لغو خودمختاری شورای انتقالی، تشکیل دولت با مشارکت هر دو طرف، عقب‌نشینی نظامی از شهرها، تثبیت آتش‌بس و مأمور کردن نخست‌وزیر به تشکیل دولت ظرف سی روز بود.

بر همین اساس هادی در بیست و نهم ژوئیه عبدالملک را مأمور به تشکیل دولت کرد و در دو حکم دیگر استاندار و رئیس کل پلیس استان عدن را منصوب کرد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ائتلاف سعودی توافق ریاض یمن ائتلاف سعودی دولت منصور هادی توافق ریاض بخش نظامی توافق شورای انتقالی دولت مستعفی توافق ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است

طبق سندی که توسط اسپوتنیک مشاهده شده است، توافقنامه آتش‌بس غزه که توسط جنبش فلسطینی حماس تأیید شده است، توقف کامل جنگ را در دومین ماه از لحظه اجرایی شدن آن فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این سند «اعلام برقراری مجدد آتش بس پایدار (توقف دائم عملیات نظامی و خصمانه) و لازم الاجرا شدن آن تا زمان مبادله گروگان‌ها و اسیران بین دو طرف از بین تمامی مردان اسرائیلی (غیر نظامی و نظامی) زنده مانده و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه." از مفاد توافق آتش‌بس اعلامی است.

روز دوشنبه جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش بس در غزه خبر داد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تماس تلفنی با شیخ محمد عبدالرحمان، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر، موافقت خود را با آتش بس در غزه اعلام کرد.

هنیه، آل ثانی و کامل را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد.

پیش از این هم یک عضو ارشد حماس به الجزیره گفته بود که «به واسطه‌های قطری و مصری اعلام کردیم با طرحشان برای آتش بس در غزه موافق هستیم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است
  • جزییاتی از توافق آتش‌بس غزه؛ حماس برای پایـان جنگ چه چیزی را پذیرفت؟
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • شورای امنیت درباره غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است