Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@16:44:36 GMT

انتخابات و ٢ گزینه پیش رو حاکمیت

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۴۴۲۵

انتخابات و ٢ گزینه پیش رو حاکمیت

وضعیت خاص اجتماعی کشور و پوست اندازی جمعیتی و برآمدن نسلی نو که گفتمان و تفکر و رویکردی متفاوت دارد، شرایط کاملا بی سابقه ای برای این دوره از انتخابات رقم زده و فضایی مبهم و رازآلود ایجاد کرده است.   
از سویی حساسیت و اهمیت جایگاه انتخابات ریاست جمهوری در حفظ عنوان مردم سالاری و استمرار اعتبار دموکراتیک چنان است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و از سوی دیگر بی اعتنایی عمومی به اصل رأی دادن و عدم رغبت برای مشارکت در این دوره از انتخابات بسیار جدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی از نیروهای سیاسی بدون خجالت و پنهان کاری از مشارکت حداقلی و برد حداکثری به دنبال پایین آمدن مشارکت هستند و ترجیح می دهند که نامزد مورد نظرشان حتی با رأی بسیار پایین به صندلی ریاست برسد و برخی دیگر به دلیل ناامیدی و سرخوردگی از اعلام نامزد منصرف شده اند.  
از همین روی به نظر می رسد که اکنون نظام بر سر یک دوراهی بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز قرار گرفته است.  
اگر قرار باشد که مهمترین رکن هویت و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی مردمسالاری حفظ شود و برپا بماند، لازم است که نظام برای دستیابی به اولویت خود از برخی امور مطلوبش تنازل کند و اقداماتی برای تشویق مخاطب به مشارکت انجام دهد.
به طور طبیعی بازسازی اعتماد عمومی و برطرف کردن عوارض رویگردانی فعلی مردم با کارهای کلیشه ای و تعارف آمیز ظاهری و گذرا ممکن نیست و تکرار برنامه های سطحی پیشین هرگز چاره ساز نخواهد بود.   
به روشنی پیداست که اگر تغییر و تحول جدی و ریشه ای برای جلب نظر و ایجاد رغبت عمومی برای مشارکت در انتخابات صورت نگیرد و چاره ای در جهت بازشدن گره کور یأس و بی رغبتی مخاطب اندیشیده نشود، تلقی خطرناک و منفی بی اثر بودن رای مردم تشدید خواهد شد.
نظام جمهوری اسلامی بر سر دوراهی تعیین کننده و حساسی قرار گرفته است؛ آیا با ادامه روند جاری و محدود کردن انتخاب مردم از نامزدهای تکراری موجود ضربه ای کاری به افتخار بزرگ مردمسالاری را بپذیرد، یا با قبول درد و خونریزی یک جراحی جدی و اعمال تغییرات و تحولات قاطع و بازکردن راه برای نامزدهای کاملا تازه ظرفیت ارزشمند مشارکت گسترده عمومی را فراهم سازد.

* منتشر شده در روزنامه شهرآرا

کد خبر 1466843

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا زائری رقابت انتخاباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۴۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره‌گیری از مشارکت مردم، خصوصا فرهنگیان به انجام می‌رساند.

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره گیری از مشارکت اقشار مختلف مردم، خصوصا فرهنگیان عزیز به انجام می رساند.

ضمن تبریک روز معلم به تمام معلمان عزیز از معلمانی که در فرایند نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان را یاری می‌کنند، قدردانی می‌کنم.»

روز گذشته نیز معلمان و فرهنگیان در دیدار با سخنگوی شورای نگهبان به بیان مهمترین مسائل و مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • به برنامه تحولی در شهر و روستاها نیاز داریم
  • شوراها رابط بین نظام، مردم و حاکمیت هستند
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم