Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صمت گفت: ما برای بهبود روابط تجاری با ترکیه تلاش می‌کنیم و امیدواریم به زودی به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دقایقی قبل رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مکالمه تلفنی با رخسار پنکجان وزیر تجارت ترکیه درباره راهکارهای افزایش تعاملات تجاری ایران با ترکیه صحبت کرد و از وزیر تجارت ترکیه خواست تا راهی برای استفاده کشورمان از منابع بانکی خود در بانک‌های ترکیه باز کند  تا از این نقدینگی برای خرید کالای مورد نیاز کشور از طریق ترکیه یا با واسطه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با یادآوری و تاکید بر روابط دیرینه دو کشور ایران و ترکیه بیان کرد: ایران و ترکیه  همواره تبادلات گسترده‌ای را در حوزه تجارت داشته اند به طوری که حجم مبادلات تجاری دو کشور در پنج سال گذشته سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال حجم مبادلات در ۸ ماه به ۴.۳ میلیارد دلار رسید.

او با تاکید بر اهمیت ارتقاء تبادلات تجاری دو کشور گفت: رئیس جمهور کشورمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی تماس تلفنی درباره افزایش مبادلات و استفاده از منابع بانکی ایران در بانک‌های ترکیه صحبت کردند بنابر این وزارت صمت ایران با توجه به مسئولیتی که در امورات مرتبط با حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت دارد آن را پیگیری می‌کند. امیدواریم که این مذاکره تلفنی فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور شود.

رزم حسینی بان کرد: آمادگی گسترش روابط تجاری دو کشور در این حوزه وجود دارد. امیدواریم سطح مبادلات به مرور زمان ارتقا پیدا کند. مذاکرات و توافقات در خصوص تجارت ترجیحی که در کمیسیون مشترک دو کشور ماه آگوست مورد اشاره قرار گرفت  را دنبال می‌کنیم تا دو کشور به صورت برد برد سطح مبادلات خود را افزایش دهند.

رزم حسینی درباره منابع بانکی کشورمان در بانک‌های ترکیه، بیان کرد: می‌خواهیم از منابع کشور ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیاز کشور به خصوص اقلام اساسی استفاده کنیم. اکنون به کالا‌های اساسی از جمله گندم، ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام نیاز داریم که در صورتی که این کالا‌ها را کشور ترکیه داشته باشد، علاقمند به خرید از این کشور هستیم و در غیر این صورت علاقمند خرید این کالا‌ها با واسطه از طریق شرکت‌های ترکیه ای هستیم.

حجم تجارت میان دو کشور در دوران کرونا و پساکرونا باید افزایش یابد

وزیر تجارت ترکیه هم در پاسخ گفت: در روز‌های سخت کنار ایران خواهیم بود، مواد غذایی و دارویی را در اولویت قرار می‌دهیم و زمینه را فراهم می‌کنیم که ایران از منابع بانکی خود برای واردات مواد غذایی و دارویی استفاده کند. آمادگی همکاری کامل با ایران را داریم و حجم تجارت میان دو کشور در دوران کرونا و پساکرونا باید افزایش یابد.

وزیر تجارت ترکیه با اشاره به مذاکره تلفنی با محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان، گفت: آمادگی داریم که راه را برای کارآفرینان و تاجران دو کشور برای افزایش حجم تجارت و مبادلات تجاری اقتصادی، باز کنیم. در کمیسیون دسامبر ۲۰۱۹ در ۴ مجموعه مرتبط با تجارت و سرمایه گذاری مالی، بهداشت، اجتماعی فرهنگی و حمل و نقل، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و تفاهمات و دستورالعمل های لازم منعقد شد، اما متاسفانه سه ماه بعد از امضای دستورالعمل ها، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و امکان اجرای کامل مفاد تفاهمنامه‌ها فراهم نشد.

رزم حسینی در پایان این مکالمه تلفنی و در جمع خبرنگاران گفت: وزیر تجارت ترکیه بر اجرای مفاد موافقتنامه تجارت ترجیحی که در ژانویه ۲۰۱۵ به امضا رسید، تاکید دارد. ما برای بهبود تجارتمان با ترکیه تلاش می‌کنیم و امیدوار هستیم به زودی به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

وضعیت مطلوب بازار اقلام اساسی در آستانه شب یلدا

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت اقلام اساسی و اقلام مورد نیاز شب یلدا گفت: مشکلاتی در تامین نهاده‌ها وجود داشت که به طور کامل مرتفع شده است. با توجه به ذخیره خوبی که از اقلام اساسی در کشور وجود دارد و تدابیری که برای اقلام مورد نیاز مردم اندیشیده شده، جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

پایان پیام/50