دور مصاحبه را خط قرمز کشیدیم/ نگاهی به اتفاقات امنیتی سال ۶۰ + فیلم
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۶۹۷۲
«گزارش آشوب»، یک مستند آرشیوی با تصاویر دیدهنشده از ترورهای سال ۱۳۶۰ است. تهیهکننده این مستند میگوید به دلیل متفاوتبودن روایت افراد از آن اتفاقات امنیتی، دور مصاحبه را خط قرمز کشیدیم.
به گزارش مشرق، رضا کریمی تهیهکننده مستند «گزارش آشوب» که در بخش جایزه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره سوژه و ایده این اثر به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: «گزارش آشوب» روایتکننده اتفاقات امنیتی سال ۱۳۶۰ در تاریخ کشورمان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به ترورها و حوادث سال ۶۰ ـ از ترور شهید بهشتی و آیتالله خامنهای تا ترور شهید رجایی ـ پیش از این در آثار مستندی پرداخته شده است اما نگاه تاریخخوانان به حوادث این سال نگاه جامعتری است که همه اتفاقات را با یک دیدی کلی میبینند. این ماجراها در واقع یک جریان بوده است و ما خلأ چنین نگاهی را در سایر آثار مربوط به این سال احساس کردیم.
کریمی درباره شکل گیری ایده «گزارش آشوب» گفت: ایده این فیلم از سال ۹۶ که فضای ملتهب مجلس شورای اسلامی و حمله مسلحانه به آن را تجربه کردیم، در ذهن شکل گرفت. آن اتفاق سال ۶۰ را برایمان تداعی کرد که شرایطش تا حدودی شبیه به آن سال به نظر رسید. البته نمیخواستیم باب مقایسه باز شود و بنابراین صرفا به حوادث سال ۶۰ در «گزارش آشوب» پرداختیم. از جمله ترورهای مختلف سران نظام و مردم و غیره در این فیلم روایت شده است تا بهمن ۶۰ که این ترورها به تدریج کمرنگتر میشود.
وی با اشاره به استفاده از منابع آرشیوی به جای مصاحبه در مستند «گزارش آشوب» عنوان کرد: اصلا به دنبال مصاحبه در این اثر نبودیم. زیرا مصاحبه از افرادی که نمایندگان رویدادهای سال ۶۰ هستند، میتوانست برداشتهای متفاوتی از تاریخ ارائه دهد و گزارشهای امنیتی آنها از سال ۶۰، متفاوت از روایتشان در دهه ۹۰ است. بنابراین دور مصاحبه را خط قرمز کشیدیم و پژوهش گستردهای توسط محمدرضا گیوهچیان کارگردان فیلم درباره سال ۶۰ انجام و منابع مرور شد.
* تأمین آرشیو «گزارش آشوب» یکسال زمان برد
این مستندساز با اشاره به دشواری تأمین و دسترسی به بخش آرشیوی سازمان ها و نهادها ادامه داد: تأمین آرشیو برای این مستند «گزارش آشوب» بیش از یکسال زمان برد و این یکی از دشواریهایمان در مسیر ساخت اثر بود. با وجود همکاریهای خوب بعضی سازمانها و ارگانها دسترسی به آرشیوها از مهمترین چالشها در مستندسازی است. میدانستیم آرشیوهای ناب و خوبی در سازمانهای مرتبط موجود است اما یا در اختیارمان قرار نمیگرفت یا هزینههای گزافی برای داشتنشان مطالبه میشد.
کریمی درباره نوع نگاه به مستندهای آرشیوی در فضای حرفهای و جشنوارهها عنوان کرد: متاسفانه نگاه سادهانگارانهای نسبت به مستندهای آرشیوی وجود دارد و گفته میشود این مستندها تدوین دوبارهای هستند از آنچه که موجود است! این نگاه حتی در جشنوارهها هم وجود دارد اما برداشت من به عنوان مخاطب سینمای مستند از آثار آرشیوی، آثاری قصهگو است. اگر سازندگان آنها بتوانند روایت را به خوبی در کارشان جا بیاندازند، بسیار موفق خواهند بود. این بستگی به تسلط سازندگان دارد که بتوانند سوژه اثر را مثل یک قصه پیش ببرند. معتقدم مصاحبه میتواند در مستند در معرض اتهام باشد و صحت و سقمش زیر سوال برود اما آرشیو سند تاریخی محسوب میشود و نمیتوان دربارهاش شک و شبههای مطرح کرد.
وی با اشاره به حمایت پساتولید خانه مستند سازمان اوج از فیلم «گزارش آشوب» بیان کرد: بعد از پایان کار به واسطه سابقه همکاری و شناختی که از خانه مستند داشتم، این مستند را برای حمایت ارائه کردم و خوشبختانه مورد توافق قرار گرفت. به نظرم خانه مستند عرصههای جدیدی را به روی مستندسازان باز کرده و شاید در سایر نهادهای حمایتکننده کمتر این اتفاق بیافتد. ضمن این که در عین حال آوانگارد است و این پیشرو بودن در تولیدات دیگر نیز دیده میشود.
کریمی درباره تجربه برگزاری جشنواره سینماحقیقت به طور آنلاین هم گفت: شاید هیچ فیلمسازی دلش نخواهد که فیلمش در جایی غیر از روی پرده سینما اکران شود. زیرا نفس به نفس بودن با مخاطب برای هر فیلمسازی ارزش ویژهای دارد اما در این شرایط کرونا که نمیدانیم تا کی ادامه دارد، نمیتوان سینما را تعطیل کرد. بنابراین برپایی آنلاین سینماحقیقت، فرصت خوبی است. اگرچه نگرانی از صیانت آثار همچنان وجود دارد و امیدواریم تمهیدات جشنواره خیال مستندسازان را راحت کند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4 تیزر گزارش آشوب
چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۵ آذر تا ۲ دی در سامانه های هاشور(خانه جشنواره)، فیلیمو، نماوا و تیوا در جریان برگزاری است. مستند «گزارش آشوب» امروز (پنجشنبه 27 آذر) در این جشنواره به نمایش در میآید.
منبع: فارسمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده رضا کریمی مشرق شهید بهشتی مجلس شورای اسلامی شهید رجایی مستند گزارش آشوب گزارش آشوب سال ۶۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
محمد زکیزاده، مستند «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است؛ موقعیت جغرافیایی، تاریخ تمدن و فرهنگهای گوناگون منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به تصویر میکشد.
در «دریای پارس» موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک خلیج فارس و دریای عمان بر اساس تاریخ تمدن عیلام، اکد، سومر، کلده، آشور، بابل، ایران و فرهنگهای گوناگون منطقه، مراکز تمدنهای کهن ایرانی در کرانه خلیج فارس بررسی میشود.
این مستند با نام «خلیج فارس» آغاز میشود و با نمایش پی در پی نقشههای کهنی که از دیرباز از جغرافیدانان غربی و مسلمان ماندهاند بر اصالت این نام صحه میگذارد. سپس سفر خود را از جلگه خوزستان آغاز میکند و به گشت و گذاری گسترده در جزیرههای ایران میپردازد.
مراسم عاشورای بوشهر، لنج سازی، معابد پالمیری خارک، فجایعی که اروپاییان، دزدان دریایی انگلیس و ... در این مناطق به بار آوردهاند، چگونگی باز پس گیری هرمز از پرتغالیها از جمله مواردی است که در این فیلم نمایش داده میشود.
سابقه تاریخی جزیره خارک، داستان سفر واسکودوگاما پرتغالی و آمدن آلبر کرک به خلیج فارس و آغاز دوران استعمار تا دوران جنگ جهانی اول، مبارزات مردم جنوب علیه استعمار، موقعیت جزایر قشم، کیش، تنب بزرگ، تنب کوچک دیگر سرفصلهای این فیلم را تشکیل داده است.
منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد که یکی از چهرههای تاثیرگذار دنیای مستند به شمار میرود، در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. او دانشآموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیلکرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین بود.
او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلمی درباره سفالهای قدیمی ایران به مستندسازی روی آورد و نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است. طیاب استاد رشته سینما در دانشکده هنرهای دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه لهستان بود و از جمله آثار مستند او میتوان به «البرز»، «زاگرس گهواره تمدنی کهن»، «نقاشی ایران»، «دروازه ملکوت»، «وانگه روان جهان گله کرد» و ... اشاره کرد.
همچنین همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر شد. طیاب غیر از مستندسازی و عکاسی به عنوان شاخههای اصلی فعالیت خود، در حوزه ایرانشناسی نیز نامی آشناست و در زندگی خود به طور پیوسته برای معرفی ایران با ابزار فیلم و مستند تلاش کرد.
بسیاری از مستندسازان طیاب را به عنوان یک ایرانشناس عاشق میشناسند که مسیر صادقانهای را در زندگی پیش گرفته و او به همراه ایرج افشار، خسرو سینایی و منوچهر ستوده را از کسانی عنوان میکنند که گویی جهان هستی آنها را به عنوان پیامبران فرهنگ برگزیده است.
از جمله آثار منوچهر طیاب که در جشنوارههای مختلف مورد تقدیر واقع شدهاند، میتوان به فیلمهای «سفال/ سرامیک» (۱۳۴۲) - برنده دلفان نقره، «ریتم» (۱۳۴۳) - فیلم منتخب یونسکو برای تدریس در مدارس سینمایی- دیپلم افتخار از جشنواره وین، «خوزستان» (۱۳۴۳)، «دزفول/ شوشتر» (۱۳۴۴)، «کران تا کران» (۱۳۴۴)، «قالی» (۱۳۴۵)، «جزیره قشم» (۱۳۴۶)، «سپاهی دانش» (۱۳۴۷)، «مسجد جامع اصفهان» (۱۳۴۸) - دیپلم افتخار جشنواره فیلم برلین، «دریای پارس» (۱۳۴۸)، «ایران سرزمین ادیان» (۱۳۴۹) - دیپلم افتخار جشنواره وین، «سیر خط در ایران» (۱۳۴۹)، «سوی شهر خاموش- دزفول» (۱۳۴۹)، «آبادان» (۱۳۵۰)، «سوزنبان» (۱۳۵۰)، «کاریکاتوریست» (۱۳۵۰)، «جنگ خروس» (۱۳۵۰)، «شبهای تهران- ۷ قسمت» (۱۳۵۰)، «زنها و حرفهها» (۱۳۵۰)، «خیمه شببازی» (۱۳۵۱)، «تیاتر رو حوضی» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاش امپرسیونیستها» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه جواهرات» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه شیشه و سفال» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاشی کودکان» (۱۳۵۲)، «کاخ چهلستون» (۱۳۵۲)، «کاخ هشتبهشت» (۱۳۵۲)، «کاخ عالیقاپو» (۱۳۵۲)، «مسجد شیخ لطفالله» (۱۳۵۳)، «معماری دوران صفوی» (۱۳۵۴) - برنده دلفان طلایی، «معماری دوران سلجوقی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران ایلخانی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران تیموری» (۱۳۵۴)، «معماری آستان قدس رضوی» (۱۳۵۵)، «اصفهان هندسهای بر مقیاس انسانی» (۱۳۵۵) - دیپلم افتخار جشنواره سینمایی مسکو، «ساخت کاشی معرق» (۱۳۵۵) و «تعمیر نقاشیهای دیواری» (۱۳۵۵) اشاره کرد.
منوچهر طیاب کارگردان نامآشنای سینمای مستند ایران بامداد روز سهشنبه ۴ شهریور سال ۱۳۹۹ در سن هشتاد و سه سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر