Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با بیان اینکه بحث جدایی دین از سیاست عاملی برای فاصله‌گرفتن حوزه و دانشگاه است، گفت: این تفکر، دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه را نسبت به هم بدبین کرده است، پاک کردن این تفکر غلط از ذهن نیز برنامه‌ای زمان‌بر و طولانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا قاسمی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به‌صورت کلی ارتباط واقعی میان حوزه و دانشگاه برقرار نشده است، اظهار کرد: این مسئله باید عینیت پیدا کرده و از حالت تئوری به عملی ارتقا پیدا کند در حالی که تنها در قالب یکسری برنامه‌های کلیشه‌ای و تکراری مانند دیدار با علما و دیدار با حوزه‌های علمیه هویدا شده است.

وی با ابراز گلایه از نبود برنامه راهبردی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه افزود: ابتکار نامگذاری روزی به‌نام وحدت حوزه و دانشگاه توسط حضرت امام خمینی (ره) مطرح شد، این نامگذاری باید منجر به حرکت ما در عرصه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی شود.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد بحث جدایی دین از سیاست را عاملی برای فاصله‌گرفتن حوزه از دانشگاه مطرح کرد و افزود: این تفکر سالیان سال است که بر کشور سایه افکنده و اثر این تفکر نیز بر حوزه و دانشگاه باقی مانده است، نگاه دانشگاه به حوزه این است که باید تنها به مباحث حوزوی بپردازد.

قاسمی اضافه کرد: از طرفی دیگر نگاه حوزه به دانشگاه نیز نگاهی اسلامی نیست و همان توطئه‌ فاصله دین از سیاست این دو مرکز علمی را نسبت به هم بدبین کرده است، پاک کردن این تفکر غلط از ذهن نیز برنامه‌ای زمان‌بر و طولانی است.

وی در خصوص راهکارهای تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تا زمانی که پایه‌های اصلی تقویت روابط حوزه و دانشگاه به‌خوبی بنیان گذارده نشود، تلاش دانشجویان به جایی مشخص نخواهد رسید.

 نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد خاطرنشان کرد: البته این مطلب به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، دو گروه دانشجویان حوزوی و دانشگاهی نیز به نوبه خود باید جامعه را به سمت خودسازی سوق دهند، به‌علاوه برنامه‌هایی را طراحی کنند که مفید بوده زیرا دانشجو نیز قشر جوان است و البته با ایده و ابتکارات می‌توانند برنامه‌هایی را ارائه داده و مطالبه‌گر باشند.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد استفاده از بیانات اساتید صاحب‌نظر حوزه و دانشگاه را فقدان بزرگی عنوان و بیان کرد: اخیرا در سطح دانشگاه آزاد شهرکرد و توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  برنامه‌ای آغاز شده که طرحی تمدن‌ساز است، بدین نحو که گروه‌های اساتید سه تا پنج نفره با گرایش‌های مختلف تشکیل شده و با حضور یک طلبه فاضل این برنامه مدیریت می‌شود و بالغ بر ۸۰ نفر از اساتید به‌صورت خودجوش این امر را مدیریت می‌کنند.

قاسمی نژاد محور این طرح را استفاده از کتاب رهبر معظم انقلاب تحت عنوان « طرح کلی اندیشه‌های اسلام» دانست و اضافه کرد: مباحث این کتاب غنی بوده و محتویات کتاب پایه‌های تمدن اسلامی را نقل می‌کند، انجام این امر در سطح کشور اقدام جدیدی بوده که با الگوگیری از دانشگاه آزاد شهرکرد این طرح در سطح کشور و در ۲۰ استان دیگر نیز در حال انجام است.

وی هدف این طرح را نزدیک‌ کردن حوزه و دانشگاه مطرح کرد و خاطرنشان کرد: این امر حداقلی بوده و هرچند چشم‌انداز مورد نظر برای وحدت حوزه و دانشگاه را به‌طور کامل برآورده نمی‌کند، مدت دو ماه از این طرح می‌گذرد و نتایج خوبی بدست آمده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی منطقه چهارمحال و بختیاری وحدت حوزه و دانشگاه حوزه و دانشگاه دین از سیاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه دیدارهای سال جدید با معاونت‌ها و مراکز سازمان مرکزی، صبح امروز با حضور در معاونت علوم پزشکی، با معاون، مدیران و کارکنان این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در این نشست با قدردانی از زحمات و خدمات دکتر نفر در معاونت علوم پزشکی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تنها مؤسسه غیردولتی کشور است که در آموزش پزشکی فعالیت دارد و ان‌شاءالله در سال جاری شاهد یک جهش در این حوزه باشیم. افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی در تهران، یکی از بخش‌های جدی برنامه پنج ساله این معاونت است که نشان از اهمیت حوزه بهداشت و درمان در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

 

دکتر طهرانچی با اشاره به قرار گرفتن رشته روانشناسی بالینی و دامپزشکی ذیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حوزه سلامت دانشگاه آزاد اسلامی یک مدیریت جامع دارد و می‌تواند کارهایی انجام دهد که نظام گسسته قادر به آن نیست. ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که از هر دو وزارت علوم و بهداشت، رشته و دانشجو دارد. این موضوع باعث شده از حوزه علوم پزشکی برای دیگر حوزه‌ها الگو بگیریم. به عنوان نمونه؛ امروز مفهوم عرصه و پایه در حوزه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و این مدارس عرصه تعلیم و تربیت هستند. بدین ترتیب معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت همزمان امور مربوط به حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم را پیگیری می‌کند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این اتفاق باید با شتاب بیشتری در حوزه روانشناسی بالینی، دامپزشکی و مهندسی پزشکی رخ دهد و اساتید این رشته‌ها به دو گروه عرصه و پایه تقسیم شوند. در مرحله بعدی نیز با تقویت رشته زیست‌شناسی باید بخشی از این رشته که مربوط به حوزه علوم پزشکی است، در این قالب قرار گیرد. نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که برای رشته‌های تحصیلی پیشران‌های موضوعی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های رشته روانشناسی گفت: بخشی از اعضای هیأت علمی روانشناسی مأمور به حوزه علوم پزشکی هستند. بخشی از روانشناسی که مربوط به حوزه دانش آموزان و مدارس می‌شود نیز ذیل دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و بخش دیگر نیز ذیل معاونت علوم انسانی و هنر قرار دارد اما نباید خط و مرزی بین آنها باشد.

 

وی افزود: امسال باید تحرکات جدی در حوزه علوم پزشکی داشته باشیم چرا که هزینه‌های این حوزه افزایش یافته و برای جبران آن، باید تدبیر کرد. به همین دلیل، موضوع «عرصه و پایه» یک برنامه جدی در دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاهی که جامع رفتار می‌کند، می‌تواند برای کشور فرصتی به وجود آورد که بتوانیم از این الگو در جاهای دیگر استفاده کنیم.

 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: تجربه دانشگاه آزاد اسلامی نشان داد که دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از وزارت علوم رشته بگیرند تا ضعف‌های جدی نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی رفع شود. واقعیت این است که سبد حوزه علوم پزشکی باید اقتصادی شود چرا که برخی رشته‌های این حوزه بسیار پرهزینه است و می‌توان از طریق رشته‌های دیگر، درآمدزایی کرد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه مسائل اقتصادی را حل می‌کند، برنامه داشتن و حرکت رو به جلوست، گفت: یکی از موضوعات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به حوزه معیشتی است. معیشت کارکنان تصویری از ارزش‌آفرینی آنان است و به همین دلیل هرچه ارزش‌آفرینی بیشتر باشد، پاسخ آن نیز در معیشت دیده می‌شود. به عنوان مثال؛ باغ کشاورزی که قنات خود را لایروبی نکند، بعد از چند سال خشک خواهد شد. باید به ارزش‌آفرینی سیستم ازجمله برخورد با دانشجو، کیفیت امور، بیمارستان‌ها و... توجه داشت. اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی یک اقتصاد دولتی و یارانه‌ای نیست؛ بلکه اقتصاد تلاش و تدبیر است.

 

وی ادامه داد: همه اجزای سیستم باید ارزش‌آفرینی کنند. در این صورت، می‌توان بازخورد آن را در بهبود معیشت دید. ارتقای معیشت در دانشگاه «به فرموده» نیست بلکه بازتاب عمل فردی مجموعه مدیران و کارکنان است. به عنوان نمونه؛ اجرای طرح پویش اشتغال بعد از چهار سال تصویر جدیدی از دانشگاه آزاد اسلامی را در جامعه شکل داده و جوانان فضای این دانشگاه را فضای اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و... می‌دانند. در ایجاد فضای جدید تلاش‌های شبانه روزی و زحمات زیادی کشیده شده و این اقدام باعث شد هرساله بر تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شود.

 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته، 5 سالی را تجربه کردیم که سالانه 150 هزار دانشجو کاهش می‌یافت اما در 5 سال بعدی که در آن قرار داریم، به همان اندازه به جمعیت دانشجویی اضافه می‌شود. این امر نتیجه همت مجموعه کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است. تغییر سخت است اما باید محکم پای آن بایستیم. این تغییر رویه‌ها باعث افزایش اعتماد مردم به دانشگاه آزاد اسلامی شده است. افزایش اعتماد نیز منجر به رونق دانشگاه و رونق دانشگاه نیز منجر به بهبود و ارتقای معیشت می‌شود. بنابراین موضوع معیشت، کنش خودمان است.

 

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت این حوزه ارائه کرد و گفت: برنامه جدی معاونت علوم پزشکی دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش و خدمات‌رسانی بهداشتی و سلامتی است.

 

همچنین دکتر فرهاد ادهمی مدیرکل توسعه آموزش و امور دانشجویان، خانم دکتر وحدت مدیر خدمات سلامت و بیمارستان‌ها، خانم دکتر شریعتمدار رئیس اداره تجهیزات پزشکی، دکتر مرجانی مشاور حوزه دامپزشکی و خانم دکتر‌هاشمی مشاور حوزه روانشناسی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارش‌هایی درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات حوزه‌های متبوع خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • «برنامه بی‌واسطه» دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویر کشید
  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهمان «بی واسطه» شد +فیلم
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد