Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
توضیحات معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره اعتراض دانشجویان خوابگاه متاهلی   سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص اعتراضات دانشجویان ساکن خوابگاه‌های کوی دانشگاه گفت: دانشجویان خوابگاه متاهلین اعتراض کردند با توجه به اینکه مدت سکونت آن‌ها به اتمام رسیده است، دانشگاه تهران در مجموع ۴۲۰ واحد متاهلی دارد، ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجو دارد، اگر یک درصد این دانشجویان متاهل باشند بیش از ۴ هزار دانشجو می‌شوند که اکثر این دانشجویان درخواست خوابگاه متاهلی می‌دهند.

وی افزود: قانون هم مشخص کرده که دانشجوی کارشناسی ارشد ۵ ترم، دکترا ۶ ترم و کارشناسی ۳ ترم می‌تواند در این خوابگاه‌ها ساکن شود و اگر هم تحصیل آن‌ها بیشتر طول بکشد دانشگاه با آن‌ها راه می‌آید، ابتدا دانشجویان با اصرار فراوان وارد خوابگاه می‌شوند و وقتی که زمان قانونی آن‌ها به پایان می‌رسد با بهانه‌های مختلف تخلیه خوابگاه را به تاخیر می‌اندازند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران افزود: این دانشجویان دلایل مختلف می‌آورند؛ از جمله که امسال کرونا بوده و ما نتوانستیم از رساله خود دفاع کنیم در صورتی که در همین ایام کرونا دانشگاه تهران ۱۴ هزار دانشجوی جدید جذب کرده که این دانشجویان نیز درخواست خوابگاه دارند.  
راه اندازی پیشخوان دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سیاوش خرسندی در مراسم تقدیر از فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پیشخوان دانشجویی این دانشگاه راه اندازی شد که این پشخوان برای تمامی ادارات معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه راه اندازی شده است.

وی افزود: البته این پیشخوان می‌تواند از سوی دیگر معاونت‌های این دانشگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دانشجویان از طریق این پیشخوان می‌توانند تمامی درخواست‌های خود را به صورت الکترونیکی ارسال و حداکثر طی دو روز کاری پاسخ درخواست‌ها داده می‌شود.  
ثبت‌نام در سامانه انتقالی و میهمانی دانشجویان علوم پزشکی تا پایان آذر تمدید شد
دانشگاه علوم پزشکی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت نام در سامانه انتقالی و میهمانی دانشجویان علوم پزشکی تا پایان روز اداری یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ تمدید شد.

در این اطلاعیه آمده است، با توجه به درخواست‌های متعدد دانشجویان، مبنی بر عدم ثبت اطلاعات و مستندات در سامانه انتقال و میهمانی، سامانه مذکور از پنجشنبه ۲۰ آذر تا پایان روز اداری یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ فعال خواهد بود.  
دریافت وام ودیعه مسکن متاهلی تسهیل شد صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:برای حمایت بیشتر از دانشجویان مشمول دریافت وام ودیعه مسکن و بهره مندی حداکثری آنان از این وام و کاهش مشکلات ناشی از مراجعه به بانک و معرفی ضامن، در نیمسال جاری وام ودیعه مسکن متاهلی از طریق صندوق رفاه پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بنابراین دانشجویان متقاضی وام ودیعه مسکن متاهلی نیازی به مراجعه به بانک ندارند و دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به پورتال دانشجویی صندوق رفاه تا ۱۵ دی ماه نسبت به دریافت این وام اقدام نمایند.  
اولویت پرداخت وام دانشجویی دانشگاه تهران اعلام شد  معاونت دانشجویی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دانشجویان تا ۱۲ دی ماه می‌توانند برای دریافت وام دانشجویی ثبت نام کنند.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است، به دلیل محدود بودن اعتبارات وامی، تاریخ تکمیل تقاضا از سوی دانشجویان اولویت پرداخت وام است و در صورت اتمام اعتبارات هیچ گونه مسئولیتی متوجه دانشگاه نیست.

لازم به ذکر است، دانشجویان باید علاوه برثبت درخواست در سامانه گلستان، درخواست خود را در سامانه صندوق رفاه نیز ثبت کنند.   تأکید وزیر علوم بر ضرورت عدم ورود به حریم خصوصی دانشجویان    جلسه ۳۴۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این جلسه غلامی، با گرامیداشت مقام دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده ابراز امیدواری کرد: خون این شهدا باعث دوام، همدلی و مقاومت بیشتر ملت بزرگ ایران در راستای اهداف انقلابی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، با اشاره به سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم‌چنین مناسبت‌های روز دانشجو و وحدت حوزه و دانشگاه در ماه جاری، وظایف شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها را در ارتباط با مناسبت‌های مذکور مهم دانست.  
اصغریان: فعالیت جهادی دانشجویان در روز‌های کرونایی

امیر حسین اصغریان، مسئول گروه جهادی روح الله دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به اقدامات گروه‌های جهادی در مقابله با کرونا گفت: کشور یک باره با یک بحرانی روبرو شد که در ابتدای کار قابل کنترل نبود و در کنار آن یک سری ناکارآمدی‌هایی این بحران را تشدید کرد، رهبر انقلاب از ابتدای شروع کرونا تا الان سه بار صریحا اعلام کردند که گروه‌های جهادی وارد میدان شوند و حتی نام بردند که چه فعالیت‌هایی انجام دهند، این ناشی از یک نیاز واقعی کشور به فضای کار‌های جهادی و یک خلاء جدی که امروز کشور نیاز دارد به بحرانی که با آن روبرو است.

وی افزود: غیر از الزام، مسئله دیگر اینکه کشور ما بنای آن بر این است که با حرکت‌های مردمی و جهادی اداره شود، کما اینکه در دفاع مقدس هم این گونه مدیریت شد، پس از تاکید رهبر انقلاب قرارگاه جهادی در حوزه دانشجویی تشکیل شد و تمامی گروه‌ها حضور پیدا کردند، تقسیم مسئولیت‌هایی شد در حوزه‌های مهم شروع به فعالیت کردند.  
طرح «همدلی با دانشجویان» دانشگاه شریف تا پایان دی ماه اجرا می‌شود   فاطمی زاده، معاون دانشجویی دانشگاه شریف گفت: طرح همدلی با دانشجویان با هدف برقراری تعامل با دانشجویان، احوالپرسی و پرس و جو از وضعیت زندگی دانشجویان در دوره کرونا توسط کارشناسان مرکز مشاوره دانشگاه آغاز و تا پایان دی ماه امسال ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس این طرح مقرر است کارشناسان مرکز مشاوره و تعدادی از کارشناسان آموزش دانشکده با شماره تلفن همراه دانشجویان تماس بگیرند و ضمن احوالپرسی و صحبت با دانشجویان تلاش کنند تا نسبت به گردآوری مسایل و مشکلات این روز‌های دانشجویان در دوره‌ی کرونا و انعکاس آن به مدیریت دانشگاه اقدام کنند.
جشنواره دانشجوی نمونه در سال جاری برگزار نمی‌شود دانشگاه تربیت مدرس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل تداوم شرایط کرونایی در سراسر کشور، عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و نداشتن فعالیت‌های بایسته مطابق با ضوابط تعریف شده در آئین‌نامه و شیوه‌نامه مربوطه، جشنواره دانشجوی نمونه در سال ۱۳۹۹ برگزار نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، لذا کلیه متقاضیانی که مطابق آئین‌نامه و شیوه‌نامه مصوب در سال ۱۳۹۸ شرایط لازم را دارا باشند، می‌توانند در سال آتی، در صورت برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه، شرکت نمایند.  
مهلت اسکان دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها دانشگاه شریف تمدید شد   معاونت دانشجویی دانشگاه شریف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:مهلت اسکان دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها تمدید شد.

بر اساس این گزارش، مهلت اسکان دانشجویانی که دوره اسکان آن‌ها در طول آذرماه ۹۹ به اتمام می‌رسد، به مدت یک ماه و تا پایان دی ماه ۹۹ تمدید شد.

لازم به ذکر است، با توجه به تعطیلی دانشگاه و پیرو تصمیم اتخاذ شده از سوی شورای اسکان، مهلت اسکان دانشجویان تا پایان دی ماه است.
فاطمی زاده گفت: این طرح از آبان ماه شروع شده و انتظار می‌رود تا پایان دی ماه با تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل (به استثنای ورودی جدید) تماس گرفته شود.  
منابع مالی دانشگاه‌های برتر جهان / نقش بودجه دولتی در دانشگاه‌های دنیا چقدر مهم است؟   هر کشوری ممکن است در مسائل اقتصادی چالش‌هایی داشته باشد؛ مسائلی که بر بخش‌های مختلف آن کشور تاثیرگذار است؛ حال اینکه راهکار کلی هر کشور برای این موضوع چه خواهد بود، بحث دیگری است. اینجا، اما می‌خواهیم درآمدزایی یکی از همان بخش‌ها در دنیا را بررسی کنیم؛ بخشی که در صورت وابستگی کامل به دولت، قطعا در بروز چالش‌های اقتصادی آسیب جدی خواهد دید.

دانشگاه‌ها، این موسسات آموزش عالی که محل و مبدا بسیاری از پیشرفت‌های مهم یک کشور هستند برای فعالیت‌های مختلف خود، مثل همه موسسات دیگر نیاز به سرمایه دارند؛ حال ممکن است این سرمایه از طریق بودجه دولتی مرتفع شود و یا درآمد خود آن دانشگاه. امروزه مشاهده می‌شود دانشگاه‌هایی که درآمدی در کنار بودجه دولتی خود دارند، در حل و فصل نیاز‌ها و مشکلات خود پیشتاز هستند.

درآمدزایی دانشگاه‌ها در دنیا اتفاق خیلی جدیدی نیست و تقریبا هر دانشگاه برای اینکه هشتش گرو نه نباشد و مدام منتظر تزریق قطره‌چکانی بودجه‌اش از سمت دولت ننشیند و علل دیگر، به سمت این راهکار پیش رفته است.  
مبلغ انواع وام‌های دانشجویی اعلام شد / تسهیل در شرایط دریافت وام شهریه   صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پی تمدید مهلت ثبت نام وام‌های دانشجویی مبالغ انواع وام‌های دانشجویی نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را اعلام کرد.

همچنین صندوق رفاه دانشجویان با در نظر گرفتن وضعیت حضور حداقلی کارکنان دانشگاه‌ها در شرایط ناشی از تشدید شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آموزش حضوری بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و در راستای حمایت بیشتر از دانشجویان و رفع مشکلات دانشجویان به دلیل عدم حضور در دانشگاه‌ها، مهلت ثبت وام‌های دانشجویی را به مدت یک ماه و تا تاریخ ۱۵ دی ۹۹ تمدید کرد.

برای حمایت بیشتر از دانشجویان مشمول دریافت وام ودیعه مسکن و بهره‌مندی حداکثری آنان از این وام و کاهش مشکلات ناشی از مراجعه به بانک و معرفی ضامن، در نیمسال جاری وام ودیعه مسکن متاهلی از طریق صندوق رفاه پرداخت خواهد شد.       حجت الاسلام رستمی:برای جذب اعضای هیئت علمی در سال آخر دولت حساس باشید   حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در جلسه هیئت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با دفاتر نهاد در دانشگاه‌های استان خراسان رضوی ضمن تشکر از سخنان مسئولان این نهاد گفت: رویکرد نهاد در دوره پیش روی ما این است که فضای فعالیت‌ها با حضور نهاد محدود به فضای فعالیت‌های فرهنگی آن هم فقط در بخش دینی نباشد و طبق مطالباتی که مقام معظم رهبری از ما دارند این است که جریان دانشگاه جریان رو به جلو و دانشگاه اسلامی باشد و این محقق نمی‌شود مگر آنکه جریان مدیریت آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها به صورت جدی به موضوع رسالت‌ها و شاخص‌ها و معیار‌های دانشگاه اسلامی توجه کنند و برای رسیدن به آن‌ها برنامه داشته باشند.

توجه جدی به جریان مدیریت آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها

وی با اشاره به توجه جدی به جریان مدیریت آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها افزود: لازمه اولیه این است که دوستان یک همزبانی، هم افقی و ارتباط با این بخش‌های جدید و دور از فعالیت‌های متداول نهاد یعنی بخش‌های آموزش و پژوهش داشته باشند و این اتفاق صورت بگیرد و ما از عزیزانمان یک تحلیل راهبردی و آینده دیگر از وضعیت آموزش عالی در حوزه دانشگاه‌ها و استان داشته باشیم که این اتفاق به تصمیم‌گیری‌های ما در نهاد کمک خواهد کرد و بهره خواهیم برد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وام دانشجویی اسکان دانشجویان خوابگاه دانشجویی معاون دانشجویی دانشگاه دانشجویی دانشگاه تهران اطلاعیه ای اعلام وام ودیعه مسکن متاهلی مهلت اسکان دانشجویان فرهنگی و دانشجویی بر اساس این گزارش وام های دانشجویی دانشگاه تهران تا پایان دی ماه آموزش و پژوهش دانشگاه ها دانشگاه شریف دانشگاه ها دریافت وام صندوق رفاه خوابگاه ها فعالیت ها تمدید شد ثبت نام بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در استرالیا

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ دامنه تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین به دیگر دانشگاه‌های استرالیا نیز کشیده شد.
دامنه تحصن دانشجویی حمایت از فلسطین که از هفته پیش در دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی استرالیا آغاز شد؛ با ایجاد اردوگاه‌های مشابه در دانشگاه‌های پرت، کوئینزلند، آدلاید و کانبرا، گسترش یافت.
دانشجویان معترض از موسسات آموزشی و دانشگاهی خواستند روابط خود را با سازندگان سلاح که برای ادامه جنایات در غزه تسلیحات در اختیار رژیم صهیونیستی می‌گذارند؛ قطع کنند.
اعترضات ضد صهیونیستی دانشجویان در دانشگاه ویکتوریا نیز با واکنش برخی دانشجویان یهودی داغ‌تر شد.
البته شورای یهودیان استرالیا بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای رسمی ادعای تهدید علیه دانشجویان یهودی را در این اعتراضات به شدت رد کرد.
بیانیه‌ای که راه سوءاستفاده تبلیغاتی حامیان صهیونیسم را از این تحصن مشروع، مسدود کرد.
دانشجویان استرالیایی تاکید کرده اند: تا زمانی که پاسخی برای خواسته هایشان نگیرند در اردوگاه‌های همبستگی با فلسطین می‌مانند و به تحصن خود ادامه می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

۱) دانشجوی استرالیایی
۲) دانشجوی استرالیایی
۳) نوآه لوون - نماینده اتحادیه دانشجویان یهودی استرالیا
۴) دانشجوی استرالیایی

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی به سوئیس و ایرلند رسید
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین
  • گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در استرالیا
  • پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد
  • ۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد