Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:35:15 GMT

بازار نارنجی یلدا در مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۷۶۱۲

بازار نارنجی یلدا در مشهد

ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت شهر مشهد را از نظر شیوع این ویروس نارنجی اعلام کرده است و توصیه مکرر به ماندن مردم در خانه و پرهیز از دورهمی‌های شب یلدا دارد لذا اگر وضعیت بازار مشهد را نیز بخواهیم با رنگ بندی شهرها توسط این ستاد تقسیم بندی کنیم این بازار در آستانه شب چله، نارنجی است.

این روزها هرچند نارضایتی فروشندگان تنقلاب شب چله در مشهد مانند گذشته نیست اما آن قدر هم از وضعیت رضایت ندارند و پس از این که وضعیت مشهد نارنجی شد و مشاغل گروه ۲ که قنادان و آجیل فروشان هم در زمره این گروه محسوب می‌شوند، مجوز بازگشایی مغازه‌های خود را گرفتند استقبال مردم از خرید این گونه تنقلات بیشتر شده و بازار هم رنگی تازه به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال صاحبان صنوف به شهروندان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ازدحام خرید در شب یلدا و احتمال تشدید محدودیتها در این شب از هم اکنون نسبت به تامین اقلام مورد نیاز خود اقدام کنند.

میوه یلدا فراوان اما استقبال کم

انار و هندوانه دو قلم اصلی سفره شب یلداست که این روزها در میوه‌فروشیهای شهر مشهد به فراوانی یافت می‌شود و این فراوانی نمی‌تواند بهانه‌ای برای گران فروشی باشد.

رییس اتحادیه بارفروشان مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: میوه در بازار فراوان است بویژه انار و هندوانه شب یلدا به قیمت مناسب عرضه می‌شود و هیچ کمبودی در این اقلام نیست.

حیدر ساکن برجی افزود: هم اینک قیمت هر کیلو گرم هندوانه ۳۰ تا ۳۲ هزار ریال و قیمت هر کیلو گرم انار ۱۴۰ هزار ریال است، این اقلام نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دارند اما گران نیستند زیرا قیمت تمام شده تولید افزایش داشته و ارتباطی به شب یلدا ندارد.

وی ادامه داد: مردم هنوز استقبال چندانی از میوه شب یلدا نکرده‌اند، اغلب میوه‌های این شب مانده و به فروش نرسیده است، به نظر می‌رسد در صورت کسادی بازار تا شب یلدا قیمت این اقلام روند کاهشی پیدا کند.

شیرینی یلدا گران نمی‌شود

رییس اتحادیه صنف قنادان مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شیرینی و شکلات گران نیستند و هیچ افزایش قیمت به خاطر نزدیک شدن به شب یلدا در این اقلام رخ نداده است.

محمد فرزانی افزود: قیمت تمام شده تولید شیرینی و شکلات افزایش یافته و ارتباطی به گران فروشی قنادان ندارد. 

وی ادامه داد: قیمت شکر، تخم مرغ و روغن نباتی به عنوان مواد اولیه تولید شیرینی نسبت به دو تا سه ماه قبل افزایش داشته و قناد نیز چاره‌ای جز عرضه شیرینی به قیمت تمام شده به اضافه سود قانونی خود ندارد.

رییس اتحادیه صنف قنادان مشهد گفت: دستمزد کارگران و هزینه جانبی تولید نیز افزایش یافته است و این مهم بر قیمت تمام شده شیرینی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: این صنف نرخ مصوب برای فروش شیرینی دارد اما با توجه به افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تولید، این نرخ براساس جدول آنالیز اتحادیه در خصوص محاسبه قیمت تمام شده شیرینی براساس نرخ روز مواد اولیه، تغییر می‌کند.

فرزانی ادامه داد: شرایط بازار فروش شیرینی شب یلدا چندان پررونق نیست و سال گذشته در چنین روزهایی قنادان مشهدی روزی ۱۰۰ کیک برای شب یلدا تولید می‌کردند اما امسال استقبال از اینگونه کیکها وجود ندارد و سفارشات مردم نیز زیاد نیست.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به شیوع کرونا از خرید شیرینی از طریق فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی خودداری کنند زیرا نمی‌توان از سلامت اینگونه شیرینی‌ها اطمینان داشت.

نگرانی از ماندن آجیل شب یلدا روی دست آجیل فروشان

تجربه تلخ عید نوروز و ماندن حجم بسیاری از آجیل و خشکبار روی دست فروشندگان، آجیل فروشان مشهد را نگران کرده است که مبادا شب یلدای امسال نیز قصه پرغصه کسادی بازار تکرار شود و آنان نتوانند فروش خوبی داشته باشند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت خرید و فروش خشکبار و آجیل شب یلدا در این شهر به نسبت خوب است و به وخامت ایام پایانی سال گذشته نیست.

علیرضا ارزانی ممقانی افزود: هیچ کمبودی در آجیل و خشکبار برای شب یلدا نیست و قیمتهای این اقلام نیز نسبت به سال گذشته بهتر است و این روزها استقبال مردم از خرید آجیل و خشکبار رو به بهبودی است.

وی ادامه داد: اسفندماه سال گذشته که روزهای ابتدایی شیوع کرونا بود، مردم به شدت از آن ترسیدند و از خرید اقلامی مانند آجیل و خشکبار خودداری نمودند، به همین دلیل بسیاری از محصولات فروشندگان این اقلام روی دستشان ماند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد گفت: از آنجا که آجیل تف داده شده ویژه عید نوروز فروش کافی نداشت و بعد از مدتی کهنه شد، آجیل فروشان ناگزیر به فروش بخش کمی از آجیل‌های کهنه خود به دامداران شدند تا خوراک دام شود.

وی افزود: شیوع کرونا در بدترین زمان اتفاق افتاد و آجیل فروشانی که در انتظار سود خوب در شب عید نوروز بودند، نتوانستند فروش خوبی داشته باشند و ضرر کردند.

توصیه به خودداری از دورهمی‌های شب یلدا

به گفته مسوولان، تعطیلی بازار شاید تاثیر مستقیم در شیوع کرونا نداشته باشد اما باعث ایجاد جو روانی به منظور آگاهی مردم از یک خطر جدی به نام کروناست لذا توصیه به خودداری از برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها و همچنین فعالیت محدود صنوف در شب یلدا دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بازار تنها محل شیوع ویروس کرونا نیست زیرا افزون بر ۵۰ درصد موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به برپایی دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است.

مهدی قلیان افزود: بازاریان در ایام شیوع کرونا جهاد بزرگی کردند، اینکه صاحب واحد تجاری برای حفظ سلامت مردم حاضر به پذیرش ضرر مالی و زیان ناشی از عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های خود باشد، مصداق عینی جهاد است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که خطر ویروس کرونا بیخ گوش ماست و ناگزیر به زندگی با آن هستیم، تعطیلی‌های مشاغل و ماندن مردم در خانه در روزهای پایانی سال گذشته و عید نوروز باعث شد میزان ابتلا به شیوع کرونا به حداقل برسد و حتی میزان فوت افراد ناشی از این بیماری دو رقمی و حتی یک رقمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شب یلدا نباید از وضعیت بحرانی کرونا غافل شد و دورهمی‌ها را تبدیل به محیطی برای گسترش بیماری نمود.

برچسب‌ها ویروس کرونا مشهد ستاد ملی شیرینی و شکلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد شب یلدا اتحادیه زعفران و خشکبار یلدای متفاوت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد ستاد ملی شیرینی و شکلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد شب یلدا یلدای متفاوت ویروس کرونا مشهد ستاد ملی شیرینی و شکلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد شب یلدا یلدای متفاوت اخبار کنکور خبرنگار ایرنا گفت رییس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار قیمت تمام شده آجیل فروشان شیوع کرونا عید نوروز دورهمی ها سال گذشته شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

امام جمعه کرمان گفت: توقع مردم از دولت انقلابی رقم خوردن اتفاقات مهم در بخش اقتصادی و عملیاتی کردن اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه کرمان در مصلی بزرگ امام علی(ع) با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: خداوند در آیات متعدد قرآن انسان را راهنمایی کرده و به این نکته تاکید دارد که زندگی در این دنیا اصل نیست.

وی با بیان اینکه خداوند زندگی این دنیا را محل آزمایش و ابتلا می‌داند، افزود: خداوند مرگ و حیات ما را محل آزمایش قرار داده است تا مشخص شود عمل چه کسی والاتر است.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه انسان باید بداند که برای چه آفریده شده و هدف از خلقت انسان چه بوده است، بیان کرد: شناخت درست انسان از هدف خلقت کار معلم است و این معلم است که باید ابتدا بفهمد و پس از آن بفهماند که هدف والا از زندگی و خلقت انسان چیست.

وی با اشاره به اینکه مربی باید تمام ظرفیت‌های وجودی و استعداد‌ها فرد تحت تعلیم خود را به خوبی بشناسد تا به نتیجه دلخواه در امر تربیت برسد، بیان کرد: هدف بالاتر درخشش فرد در انسانیت است و محیط تعلیم و تربیت در کنار محیط خانواده نقش مهمی در اعتلای فرد برعهده دارد.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه زندگی بستری برای رسیدن به هدف بالا و والای انسان است، گفت: هر انسانی در زندگی باید تلاش کند تا علم خود را به کمال برساند و و هرکس در یکی از مراحل متوقف شود نمی‌تواند به هدف والا برسد و معلم و استاد باید به فرد را به نحوی تحت تربیت کند تا همه ابعاد زندگی‌اش برای خدا و رضایت خدا باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به اهمیت توجه دولت و دولتمردان به عملیات هوشمند و گسترده در بخش سامان دادن به اقتصاد کشور، اظهار داشت: دولت انقلابی و مردمی باید عزم خود را جزم کرده و برای آسیب‌پذیری کشور در بخش اقتصاد چاره‌اندیشی کند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه دولت باید تلخ کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند، افزود: این مهم با حرکت هماهنگ و همگام اتفاق خواهد افتاد و همه باید در داخل کشور اقدامات روشن و نقطه‌زن علیه سوداگران اقتصادی و در خارج علیه دشمنان را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران قوی باید همانطور که در بخش نظامی پیشرفت کرده در بخش اقتصادی هم پیشرفت کند و هم درهمین تراز و جایگاه قرار گیرد، گفت: دولت باید با فعال کردن مراکز اقتصادی کشور و تقسیم کار دقیق و با تشکیل مرکز عملیات هوشمند و اقتصادی در کشور بتوانند رنگ چند ساله تورم و کاهش ارزش پول ملی را به پایان برساند.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه توقع ما از دولت انقلابی و مردمی این است که این اتفاق در بخش اقتصادی رقم بخورد، ادامه داد: دولت، بانک مرکزی، وزارت امورخارجه و اقتصاد و بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند اقدامات روشن و نقطه زن علیه سوداگران اقتصادی و دشمنان خارجی عملیاتی کنند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد پیروزی حماس خواهیم بود و دنیای پسا اسرائیل جعلی را مشاهده خواهیم کرد، گفت: امروز دنیا، دانشجویان و دانشگاه‌ها بیدار شده‌اند و این بیداری بستر را برای حکومت عدل جهانی فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نتیجه نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا به نتیجه نشسته است و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به دفاع از مردم مظلوم فلسطین قیام کردند، بیان کرد: امروز جنبش دانشجویی پرچم دفاع از مظلوم را به دست گرفته و خیابان‌های آمریکا و اروپا پر از نسلی است که آماده قیام همه جانبه برای دفاع از مظلوم هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟