Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیروز فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه از اقشار تأثیرگذار در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بودند، اظهار کرد: به واسطه همین تأثیرگذاری و نقش مؤثر آنها در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی، موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه مطرح شد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه امام خمینی (ره)، وحدت یکی از مهم‌ترین ابزار در رسیدن به اهداف و آرمان‌های جامعه است، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایشان دانشگاه را از اقشار مؤثر در پیروزی انقلاب، حفظ و تداوم مسیر آن می‌دانستند، موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه دانشگاهیان به عنوان کارشناسان، متخصصان و مدیران نظام اسلامی و روحانیون به عنوان کارشناسان امر تهذیب، تربیت و هدایت جامعه، پیکره اصلی یک جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: امام خمینی (ره) با هوشمندی و درایت خود، دانشگاهیان و حوزویان را زمینه ساز ایجاد وحدت معرفی کردند و با تلاش‌های ایشان، زمینه‌های ایجاد وحدت بین این دو قشر تأثیرگذار فراهم شد.

ساختارها و کارکردهای حوزه و دانشگاه باید به سمت نیاز سنجی حرکت کند

فاضلی با بیان اینکه وحدت میان دانشگاهیان و حوزویان منجر به اتحاد بیشتر و از بین بردن نفاق و تفرقه در جامعه می‌شود، تصریح کرد: نکات مهمی که باید در زمینه وحدت میان حوزه و دانشگاه به آن توجه شود این است که چه برداشتی از وحدت بین این دو دستگاه مد نظر است.

وی با طرح این پرسش که آیا باید نهاد جدیدی تأسیس کنیم تا میان محتوای حوزوی و دانشگاهی تلفیقی ایجاد شود، بیان کرد: وحدت باید در مسائل و موضوعات مختلف مورد مطالعه قرار گیرد و رویکرد و نگرش و چارچوب‌های نظری و سنت‌های عملی آن بررسی شود زیرا وحدت به معنای معرفت و دوری از جهل و نادانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه پیوند میان حوزه و دانشگاه باید در راستای کارآمدی کشور و استان باشد، خاطرنشان کرد: به هر اندازه که همکاری حوزه و دانشگاه در بخش‌ها و کارکردهای مختلف و در راستای رفع نیازها و بالندگی جامعه حرکت کند، زمینه افزایش و تقویت وحدت میان این دو نهاد فرهنگی و علمی فراهم خواهد شد.

مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه ساختارها و کارکردهای دانشگاه و حوزه باید به سمت نیازسنجی جامعه پیش رود، افزود: ضروری است که راهکارهایی برای رفع این نیازها ارائه شود و علاوه بر این، چیزی که با بررسی ساختارهای دانشگاهی می‌توانیم به آن برسیم این است که در ابتدا ساختار دانشگاه آموزش محور شود.

وی با اشاره به اینکه در نسل دوم دانشگاه‌ها، به حوزه پژوهش و تحقیق بیش از گذشته توجه شده است، تصریح کرد: امروز نیز دانشگاه‌های نسل سوم باید به سمت نیازسنجی جامعه حرکت کند و در مسیر رفع نیازهای جامعه پیش رود.

پیوند میان علم و جامعه زمینه کسب موفقیت را فراهم می‌کند

فاضلی با بیان اینکه در حوزه نیز شرایط همانند دانشگاه بوده و به موضوع پژوهش و نیازسنجی در ابتدا کمتر توجه شده است، گفت: قطعاً پیوند میان علم و نیاز جامعه می‌تواند زمینه موفقیت در بخش‌های مختلف را فراهم کند و دانشگاه و حوزه به عنوان مراکز علمی مختلف جامعه اسلامی، باید به این رسالت خود عمل کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانش حوزوی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: قطعاً وجود این ارتباط به رفع مشکلات و معضلات جامعه در همه بخش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کمک جدی می‌کند و دستاوردهای آن در همه عرصه‌ها برای کشور به ویژه استان گیلان مؤثر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان «شهید مفتح» را یکی از نمونه‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی دانست که در راستای تحقق و ایجاد این وحدت تلاش‌های بسیاری انجام داد و گفت: یکی از مسائلی که هم حوزویان و هم دانشگاهیان باید به آن توجه کنند، بومی سازی علوم بر اساس نیاز سنجی جامعه است.

فاضلی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، نزدیکی مبانی علمی و نگرشی در دانشگاه و حوزه است، اضافه کرد: البته هنوز در این زمینه نواقصی وجود دارد و در زمینه شکوفایی و ایجاد فضاهای گفتمانی بین دو نهاد علمی و فرهنگی باید بیشتر تلاش شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وحدت بین این دو مرکز علمی باید از حالت شعاری خارج و کاربردی و عملی باشد، اظهار کرد: امروز دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین این دو حوزه مهم علمی است لذا باید داشته‌ها و علم کسب شده در حوزه و دانشگاه با یکدیگر ادغام و در راستای توسعه و ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

ضرورت درک متقابل حوزه و دانشگاه از داشته‌ها و آرمان‌های یکدیگر

وی عنوان کرد: یکی از اهدافی که در وحدت میان حوزه و دانشگاه بر آن تاکید شده، این است که میان اهداف سیاسی و انقلابی حوزه با اهدافی که در دانشگاه وجود دارد می‌توان پیوندی ایجاد کرد و آرمان‌های انقلاب را با عنوان آرمان‌هایی که در هر دو عرصه علمی می‌تواند تأثیرگذار باشد مد نظر قرار دهیم.

فاضلی با بیان اینکه اگر در وحدت میان حوزه و دانشگاه، انحصارطلبی در داشته‌ها ایجاد شود، منجر به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نخواهد شد، گفت: متخصصان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید نسبت به آرمان‌ها و ایده‌های مربوط به این دو مرکز، آگاهی و دانش لازم را داشته باشند و درک خوبی از آن کسب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه به معنای حرکت کلان در جهت تقویت بنیان‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدن سازی است، افزود: اگر وحدت کاربردی نشود و در حد تئوری سازی باقی بماند همه چیز در حد همان شعار باقی می‌ماند لذا وحدت را باید در زیرساخت‌های فکری حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که باید در وحدت میان حوزه و دانشگاه به آن توجه شود این است که هیچکدام از این دو مرکز علمی نباید به فکر سهم‌خواهی باشند و تمدن سازی زمانی رخ می‌دهد که دانشگاه و حوزه نیازهای جامعه را شناخته و در راستای رفع مشکلات و معضلات آن گام بردارند.

فاضلی با اشاره به اینکه با توجه به سابقه علمی و فرهنگی موجود در استان گیلان، باید وحدت بین چهره‌های فرهیخته علمی و دینی بیشتر شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های هر دو مرکز علمی چه حوزه در زمینه علوم دینی و اعتقادی و چه دانشگاه در زمینه علوم مختلف مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ استفاده کرده و با شناسایی معضلات، نیازهای مردم را رفع کنیم.

کد خبر 5097742

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه گیلان وحدت حوزه و دانشگاه ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا شب یلدا شهرکرد گرگان کرمانشاه شهرستان کرج آلودگی هوا قاسم سلیمانی هفته پژوهش عکس استانها وحدت میان حوزه و دانشگاه حوزه و دانشگاه حوزه و دانشگاه دانشگاه و حوزه دانشگاه گیلان باید به سمت آن توجه بین این دو آرمان ها وحدت بین دو مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در مراسم سی و یکمین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در سازمان پزوهش های علمی صنعتی ایران برگزار شد با تبریک روز معلم یاد و گرامی داشت یاد شهدا و شهید مطهری و با تبریک به اساتید نمونه کشوری افزود: امکان ندارد کسی به توفیقاتی دست یابد بدون همراهی خانواده خود.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ آن جامعه است افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می کند با پیشرفت علوم در عرصه های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می کند. شما اساتید فرهنگساز و امید آفرین هستید. از این باب باید برگزای این‌مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه های نمادین کشور هستند که هرجا باشند آنجا قیمت می یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می کند.

زلفی گل با بیان اینکه اساتید نمونه به عنوان سرمایه های نمادین‌کشور باید قدر ببینند افزود: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سال های آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته های خود سرآمد هستند.

وی ادامه داد: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند. خوشبختانه تعداد اساتید یک و دو درصد کشور درحال افزایش است.

وی ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در راس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین المللی نشان‌ مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگرد پروری هم‌ نمونه هستید به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم خوب استفاده کرده ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیات وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت : در برنامه هفتم توسعه برنامه های خوبی دیده شده است که می توان به دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای این ها اعتبارت پیش بینی شده. در برنامه هفتم آمده که ۱۵ درصد اعتبارات برای پژوهش و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امروز دنیا با این‌نتیجه رسیده و دنبال جنگ ارزان است کشورگشایی مشروع از طریق علم مقدور است. بهترین سربازان کشور گشای ایران دانشگاهیان هستند. جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گزاری برای آینده است.

وی با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمند تر به جامعه تحویل دهید.

کد خبر 6093019 زهرا سیفی

دیگر خبرها

  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • اصل شایسته سالاری باید در مراکز علمی حاکم باشد
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است