Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلشاد جهانبخشی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مجتمع‌ها در حوزه‌های مختلف شیلات، گلخانه‌های سبزی و صیفی، دامداری و گیاهان دارویی با مساحتی بیش از پنج‌ هزار هکتار در سطح استان شناسایی و مکان‌یابی شده است.

وی گفت: از این تعداد ۳۳ مجتمع با۹۰۰ هکتار در حال دریافت مجوز است که ۱۱ مجتمع به مساحت ۱۵۰ هکتار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان، با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی و ایجاد این۱۱ مجتمع و شهرک‌های کشاورزی معرفی شده به بانک‌ها، بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است، افزود: اجرایی نشدن مصوبات هیات مقررات‌زدایی در راستای بهبود فضای کسب و کار مهمترین مشکل این طرح‌هاست که در این راستا بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

جهانبخشی اظهار داشت: نبود درک و توجه به هزینه‌های مبادله‌ای و اتلاف فرصت‌ها، اجرا نشدن ماده ۵۱ و ۴۷ قانون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پنج سال که اجرایی نشده، از دیگر موانع کسب و کار تولید در استان است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل موانع کم‌کاری خود را به سمت و سوی دستگاههای نظارتی استان‌ها جهت می‌دهند، افزود: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز تصویب شد که بانک‌ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

جهانبخشی به راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی دانش بنیان ۳۷۰ هکتاری در شهرستان خانمیرزا اشاره کرد و گفت: این شهرک در قالب چهار مجتمع است که برای احداث گلخانه ۱۵۰ هکتار، احداث مجتمع دام و طیور ۵۰ هکتار، گلخانه دانش‌بنیان ۵۰ هکتار و مابقی در حوزه گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر معاون وزیر کشور به استان نیز صدور مجوزهای این شهرک کشاورزی در دستورکار قرار گرفت و با موافقت رییس شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، این طرح برای حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و سرعت عمل در اجرایی کردن ،این پروژه به عنوان پروژه مهم اقتصاد کشاورزی معرفی شده است.

به گفته وی، با راه‌اندازی این طرح، زمینه اشتغال چهار هزار نفر از کارشناسان و دانش آموختگان بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

جهانبخشی به تغییر نگاه مدیریت کشاورزی سنتی به مدیریت کشاورزی برنامه‌محور و مدیریت بهره‌وری کشاورزی اشاره کرد و گفت: تغییر و اصلاح روند و تاثیر بر رویکرد و عملکردهای ناشی از بهروری خِرد جمعی و استفاده به روز از دانش و فناوری با تلاش خبرگان کشاورزی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۸۵درصد تولیدات، ۲۰درصد اشتغال و ۲۵درصد درآمد ناخالص کشور بر دوش بخش کشاورزی است، افزود: تلاش برای بهینه کردن راندمان آبیاری و اصلاح و بهسازی کانال‌های کشاورزی و رویکرد نوین به سمت آبیاری اراضی کشاورزی است که باید برای محقق شدن این امر تغییر به سمت و سوی احداث مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی باشد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: راه‌اندازی شهرک‌ها و مجتمع کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی از لحاظ زودبازده بودن، صرفه اقتصادی، مدیریت واحد تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح تاثیرگذار است.

وی، با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های توسعه باغات بعد از چهار تا پنج سال به صرفه اقتصادی می‌رسد و توسعه بخش زراعت نیز با  توجه به اینکه باید مدیریت منابع آب صورت گیرد، صرفه اقتصادی پایینی دارد ،گفت: توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی در ۶ماه تا یک سال به باردهی اقتصادی می‌رسد و بیش از۱۰ برابری درآمد و بیش از ۱۵ تا ۲۰ برابر اشتغال را در برخواهد داشت.

جهانبخشی اظهار داشت: مجتمع ۱۰۴هکتاری فرادنبه، ۶۵هکتاری گندمان ، ۸۰هکتاری سامان، ۴۷هکتاری جغدان، ۵۰هکتاری گهرو شلمزار از جمله ظرفیت‌های است که فضا را به نفع تولیدات استان فراهم کردند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری و مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان گفت: مراحل شناسایی و جانمایی یک مجتمع ۳۸۰ هکتاری در شهرستان بن و یک شهرک کشاورزی چند منظوره به مساحت ۴۰۰ هکتار در حوزه کارون۴ نیز انجام شده است.

مدیرشرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حوزه باغ‌داری به ازای هر ۲ هکتار باغ یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود و سالانه بیش از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان درآمد دارد، گفت: در بخش گلخانه و شهرک کشاورزی در هر یک هکتار گلخانه ۱۲ شغل مستقیم و ۶ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود و درآمد هم بالای ۲۰۰ میلیون تومان است.

جهانبخشی هزینه بالا احداث یک واحد گلخانه را از مهمترین مشکلات این حوزه عنوان کرد وگفت: برای احداث یک گلخانه پنج هکتاری نزدیک به ۳۲۰ میلیارد و یک مجتمع ۳۰هکتاری نزدیک به یک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز است که مشکلات اسناد تضامنی  و نبود راهکارهای مناسب توسط بانک‌ها، جذب این تسهیلات باعث تاخیر در احداث گلخانه می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مزایای اجرای مجتمع و شهرک کشاورزی در توسعه این بخش ، گفت: کاهش میزان مصرف آب، تجمیع سرمایه‌ها، مدیریت بهره‌وری آب و اقتصادی کردن کشاورزی، بالارفتن ضریب اطمینان و قدرت ریسک از مهمترین ویژگی فعالیت‌های کشاورزی در شهرک‌های کشاورزی است. 

به گفته وی، در شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی بحث مدیریت بهره‌وری "به‌گزینی" محصولات کشاورزی، کشاورزی قراردادی و کشاورزی فرابخشی، جلوگیری از خُرد شدن اراضی و واگذاری اراضی، کمک به تولید، آموزش ، بهسازی و نوآوری در بازار نیز دیده شده است.

به گفته وی، جلوگیری از کوچک شدن و پایین آمدن ضریب بهره‌وری اراضی پیرامون طرح‌های کشاورزی، از دیگر مزایای اجرای مجتمع کشاورزی است.

وی گفت: برای اجرای یک طرح کشاورزی انفرادی بین چهار تا ۳۶ هکتار اراضی پیرامونی را طرح، از بین می‌رود که می‌توان راه‌اندازی یک مجتمع و یا شهرک کشاورزی از بین رفتن این میزان برای طرحهای مختلف خُرد جلوگیری کرد.

جهانبخشی به افزایش دانش کشاورزان و بهره‌برداران و ارائه آموزش به بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: کمتر از ۱۰ درصد کشاورزان و بهره‌برداران تحصیلات عالی دارند و سن کشاورزان در استان کهنسال شده است.

وی اظهار داشت: جلوگیری از خُرد شدن اراضی در قالب قانون ارث نیاز به فرهنگسازی دارد که بتوان یکپارچه‌سازی اراضی را تقویت و مدیریت بهره‌وری منابع آب و اشتغال پایدار را بوجود آورد .

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی به بحث مدیریت بهره‌وری آب اشاره کرد و گفت: به ازای هر یک مترمکعب آب مصرفی۱.۳۳ کیلوگرم محصول کشاورزی برداشت می‌شود که این میزان در شهرک کشاورزی به ازای هر یک مترمکعب برابر ۲۴ کیلوگرم است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری بر ایجاد زیرساخت‌ها از جمله بازاریابی، صادرات محصولات گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و فناوری در کنار مجتمع و شهرک‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این روند باعث استانداردسازی تولید و گرایش دانش‌آموختگان جویای کار در بخش شهرک‌های کشاورزی شده است.

وی اظهار داشت: تنها راه تحول منطقی و قابل دفاع برای مدیریت و بهره‌وری منابع محدود آب، ایجاد اشتغال و جهش تولید، جلوگیری از خُردشدن اراضی، ضرورت تغییر نگاه مدیران به سمت و سوی احداث مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی و تشویق و ترویج کشاورزان به اهمیت و ضرورت احداث تشکل‌های و شهرک‌های کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در  استان برداشت می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران چهارمحال وبختیاری اختصاصی ایرنا توسعه روستایی اراضی کشاورزی کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران چهارمحال وبختیاری اختصاصی ایرنا توسعه روستایی اراضی کشاورزی کارآمدی دولت وزارت جهاد کشاورزی توسعه ایران چهارمحال وبختیاری اختصاصی ایرنا توسعه روستایی اراضی کشاورزی کارآمدی دولت اخبار کنکور شهرک های کشاورزی شهرک های کشاورزی مدیریت بهره وری اشاره کرد و گفت شهرک کشاورزی بخش کشاورزی احداث مجتمع راه اندازی مجتمع ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

روح‌الله سعیدی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای حمایت از کشاورزان مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌ها ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی (کارنده) در بانک ملی استان تشکیل شده که از این تعداد ۲۵ دستگاه کارنده به کشاورزان تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید

بخشودگی ۴۱۰ میلیارد ریال سود تسهیلات بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری

وی افزود: پارسال در راستای اجرای این طرح ۶۷ دستگاه کارنده با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان اهدا شد.

سعیدی اظهار کرد: ادوات کشاورزی با تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله و بیش از ۷۰ میلیارد ریال تحویل کشاورزان داده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری
  • کلنگ‌زنی و افتتاح ۴ طرح بزرگ کشاورزی و دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز عملیات گازرسانی به مجتمع دامپروری شهر کیان
  • راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در شهرکرد
  • کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • تشکیل ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
  • میدان عرضه دام زنده احداث می‌شود