Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:48:32 GMT

شهید فخری زاده، نماد وحدت حوزه و دانشگاه

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۸۳۶۶

شهید فخری زاده، نماد وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش ایرنا، حوزه و دانشگاه از جمله نهادهایی هستد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی را در آغاز این نهضت و پیروزی انقلاب داشته و امروز هم وحدت بین آنها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور باشند.
اهمیت وحدت این ۲ نهاد را می‌توان در وصیت نامه امام راحل پیدا کرد، جایی که ایشان می‌فرمایند "توصیه این جانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی، پیوند دوستی و تفاهم را محکم‌تر و استوارتر سازند و از نقشه و توطئه‌های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود، درصددند بذر نفاق بین آنان افکند، او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تاثیر نکرد، از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می‌توان گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"
البته در طول ۴۲ سال گذشته انقلاب اسلامی اشخاص و مجموعه‌های مختلفی برای افزایش وحدت بین حوزه و دانشگاه تلاش‌های تحسین برانگیزی داشته‌اند اما به نظر می‌رسد با نگاه جدی‌تر به این مساله، مسایل مربوط به آن را با نگاهی عملیاتی‌تر پیش برد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین درباره اهمیت این موضوع با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، حجت الاسلام حسین حیدری مسوول نهاد رهبری دانشگاه‌های استان و عبدالرزاق حسامی‌فر، معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت و گویی را ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل است.

تعامل حوزه و دانشگاه وحدت جامعه را تضمین می‌کند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این رابطه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید مفتح، اظهار داشت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی شخصیت‌هایی مانند شهیدان مفتح، مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی و سایر چهره‌ها در زمینه وحدت بین حوزه و دانشگاه تلاش های قابل توجه و نقش بسزایی داشته‌اند.
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ چند سال گذشته کشور، اشخاص زیادی دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه را داشته‌اند، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به فرمان امام راحل از سراسر کشور دانشجویان و حوزویان با یکدیگر ارتباط گرفتند و همایش‌های مختلفی را برگزار کردند که این مساله آثار خیر بسیار زیادی برای کشور به همراه داشت و وحدت حوزه و دانشگاه را به یک حرکت عمومی و مردمی تبدیل کرد.
امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه هر وحدتی شخص و جامعه را به سعادت نمی‌رساند، افزود: در قرآن کریم سفارش‌های زیادی به موضوع توحید شده که اگر این مساله در شخص و جامعه به وجود بیاید در نتیجه آن، وحدت هم در جامعه محقق می‌شود.
آیت‌الله عابدینی با اشاره به توصیه قرآن کریم به وحدت اجتماعی، تاکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم سه سرمایه عظیم را برای کسانی‌که می‌خواهند ارکان وحدت در جامعه باشند را بیان می‌کند که این سرمایه‌ها شامل ایمان، تقوا و اهل تسلیم در برابر حق، می‌شود.
امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه اگر کسی این سه سرمایه عظیم را داشته باشد به یک عنصر خوب برای وحدت‌آفرینی تبدیل خواهد شد، افزود: اگر یک جامعه به وحدت رسیده باشد باید برای حفظ آن هم تلاش شود و اگر کسی در زمینه حفظ وحدت کوتاهی کند در قیامت از روسیاهان محسوب می‌شود.
وی، نتیجه تقوا را کسب دانایی و توانایی برای انسان‌ها دانست و گفت: کسب دانایی و توانایی باعث پیشرفت انسان و کسب بصیرت وی می‌شود و اگر این مساله در بین اشخاص و جامعه به وجود بیاید سبب موفقیت و پیشرفت آنها خواهد شد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت موضوع تسلیم بودن در برابر حق، اضافه کرد: ملاک قرآن کریم در این آیه تسلیم در برابر استکبار و هواهای نفسانی و شیطانی نیست و این مساله باید در راستای عبادت، بندگی و ارزش‌های دینی صورت پذیرد.
به گفته وی، هر وحدتی که غیر از محوریت توحید شکل بگیرد، نابودشدنی خواهد بود و این وحدتِ توحیدی است که برای همیشه ماندگار خواهد ماند.
وی، حوزه و دانشگاه را همانند بال‌های یک پرنده دانست که با هماهنگی آنها وحدت جامعه نیز تضمین خواهد شد، افزود: اگر هر یک از این بال‌ها شکسته شود پرنده قدرت پرواز را بدون شک از دست می‌دهد و نمی‌تواند به کمال و تعالی دست پیدا کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پرواز و تعالی، نشاط علمی و حضور حماسی همه اقشار ملت در تمام صحنه‌ها به سلامت بال‌های حوزه و دانشگاه بستگی دارد و اگر این ۲ بال سالم باشد، جامعه نیز سالم خواهد ماند و به پیشرفت دست پیدا خواهد کرد.
امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه امنیت ملی را تضمین می‌کند و اجانب و دشمنان همین که ببینند این دو با یکدیگر متحد هستند به این نتیجه خواهند رسید که این ملت و کشور نفوذ ناپذیرند و نمی‌توانند ملت آن را فریب داده و در بین آنها اختلاف افکنی کنند.
وی با تاکید بر اینکه دشمنان برای ایجاد اختلاف و نفوذ بین این ۲ مجموعه، به خصوص دانشگاه تلاش‌های زیادی می‌کند، اظهار داشت: آنان تلاش دارند تا برای ایجاد فتنه‌گری در جامعه به مراکزی مانند دانشگاه نفوذ کنند اما دانشگاهیان فرهیخته ما اعم از دانشجو و استاد با رفتار عالمانه و حکیمانه، نقشه‌های آنان را خنثی کرده و از این پس نیز اجازه نفوذ و فتنه‌گری را به آنها نخواهند داد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: حوزویان و دانشگاهیان در کنار هم مردانه و تا پای جان ایستادند و مبارزه کردند تا این‌ انقلاب به پیروزی برسد  و پس از آن نیز در جنگ تحمیلی و در کنار هم لباس رزم پوشیدند و در جبهه‌های حق علیه باطل به مبارزه با دشمن پرداختند.
 

شهید فخری زاده نماد وحدت حوزه و دانشگاه است
مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه‌های استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ایجاد و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی هر ۲ مجموعه حوزه علمیه و دانشگاه نقش تاثیرگذاری را داشتند و به نوعی در ۱۶ آذر که متعلق به دانشجویان است جرقه‌های اولیه انقلاب اسلامی زده شد و در سال ۴۲ نیز توسط امام خمینی (ره) و حوزه علمیه مبارزه با رژیم استکباری به صورت عملیاتی مطرح و پیگیری شد.
حجت الاسلام حسین حیدری، پیروزی انقلاب اسلامی را محصول مجاهدت‌های حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: هر یک از این مجموعه‌ها در طول دهه‌های گذشته شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند که می‌توان در راس آنها به شهید مفتح اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی با نگاهی شکل گرفته که دین و دنیا در یک راستا با هم عمل می‌کنند و برای رسیدن به سعادت نیازمند ورود جدی حوزه و دانشگاه هستیم، یادآور شد: بصیرت و درک دینی در سایه آورده‌ها و تولیدات حوزه علمیه و در کنار آنها بهره‌گیری از تکنولوژی و علوم به روز دانشگاهیان می‌تواند کمک زیادی را در راستای رشد و توسعه کشور انجام دهد.
این مسوول با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: ضامن پیشرفت، توسعه و سعادت انسان در جامعه امروزی وحدت بین حوزه علمیه و دانشگاه است که اگر این مساله رقم بخورد اتفاق مثبتی در زمینه بهره‌گیری از تولیدات مادی و معنوی به وجود می‌آید.
حیدری با اشاره به روند اجرایی شدن این موضوع در طول ۴۰ سال گذشته، اظهار داشت: طی این مدت حرکت‌های خوبی در زمینه تعامل این ۲ مجموعه به وجود آمده اما تا رسیدن به مرحله آرمانی مسیر زیادی وجود دارد و در این موضوع هر یک از این بخش‌ها باید همت بیشتری از خود به خرج دهد.
وی، شهید محسن فخری زاده را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم در بین این ۲ مجموعه شخصیت‌هایی مانند فخری‌زاده‌ها را تربیت کنیم به طور قطع کشور را به موفقیت‌های بی بدیل و سعادتمندی خواهیم رساند.
به گفته وی، در روزگاری که شاهد به وقوع پیوستن برخی اتفاق‌ها و رویدادهای جهانی هستیم که انسان به ماهیت انسانی بودن آنها شک می‌کند، افرادی مانند شهید فخری‌زاده در راه تولید علم و خدمت گذاری هر چه بیشتر به مردم شبانه روزی تلاش کرده و در نهایت نیز در این مسیر به شهادت می‌رسند.
حجت الاسلام حیدری اضافه کرد: برای رسیدن به وحدت باید از تمامی ظرفیت‌ جوانان این مرز و بوم استفاده کرد و نباید درگیر ظواهر و موضعات مختلفی شد که مسیر وحدت را دور می‌کند.


علوم انسانی، مرز مشترک وحدت حوزه و دانشگاه است
معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در این باره اظهار داشت: شخصیت شهدایی چون مفتح و مطهری به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند نماد عینی برای این مساله باشد چرا که هر یک از این شهدا استاد در حوزه و دانشگاه بودند و تاثیرات زیادی نیز در این فضاها از خود برجای گذاشتند.
عبدالرزاق حسامی‌فر افزود: اهمیت حفظ وحدت از آن جهت قابل اهمیت است که با توجه به دینی بودن جامعه ما و مسلمان بودن جمعیت اکثریت آن، این ۲ نهاد علمی کشور از طریق تعاملی که با هم می‌توانند داشته باشند دارای اهمیت بوده تا جایی که باید یک نهاد علمی مشترک در تامین نیازهای مادی و معنوی افراد جامعه خود باشند.
وی، پیوند حوزه و دانشگاه را مساله بسیار ضروری برشمرد و گفت: هر یک از این ۲ نهاد در حوزه‌های مستقل خود فعالیت داشته و براساس روش‌های مطالعاتی خود نیز پژوهش‌های مختلفی را انجام می‌دهند و در برخی از رشته‌های علمی که هم پوشانی دارد، می‌توانند از یافته های یکدیگر استفاده کرده و به اصطلاح تضارب آرا و گفت و گوهای علمی را رقم بزنند.
این مسوول با اشاره به اینکه هر یک از این مجموعه‌ها از امتیازاتی نیز برخوردارند که مجموعه دیگر می‌تواند از آن امتیاز بهره‌مند شود، افزود: در مورد حفظ وحدت حوزه و دانشگاه باید تاکید کرد که هر ۲ نهاد باید بپذیرند که هر کدام از آنها یک نهاد علمی بوده و اگرچه در برخی روش‌ها تفاوت‌هایی بین آنها مشاهده می‌شود اما در نهایت هر یک از آنها می‌تواند کمک حال دیگری باشد.
حسامی‌فر یادآور شد: دانشگاه باید بپذیرد که در زمینه علوم اسلامی، حوزه علمیه تحقیقات زیادی را انجام داده، موضوعی که هم اکنون هم در جریان دارد و از سوی دیگر حوزه نیز باید بپذیرد که در دانشگاه از یک روش پژوهشی خاص استفاده می‌شود و این مرکز به ویژه در حوزه علوم تجربی موفق عمل کرده و حوزه علمیه می تواند از این تجارب به نحو احسن استفاده کند.
این مسوول دانشگاهی، علوم انسانی را مرز مشترک وحدت بین حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: به نظر می رسد وحدت بین این مجموعه‌ها می‌تواند در جامعه امروز ما اثرگذار باشد و از این رو باید شاهد تلاش های بیشتری در این بخش ها بود.
به گفته وی، وحدت حوزه و دانشگاه در حال حاضر بیشتر در دروس معارف انعکاس پیدا کرده و حضور روحانیون بیشتر در این امور بوده و توانسته فضای گفت و گویی مناسبی را در دانشگاه ها ایجاد کند.
وی با بیان اینکه روند اجرایی دروس معارف هم باید در دانشگاه آسیب شناسی شود، اضافه کرد: دروس معارف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای پاسخگویی هر چه بهتر به دانشجویان، روحانیون فاضل، مسلط و دارای تحلیل باید به دانشگاه‌ها آمده تا به این وسیله موضوعات معارفی به بهترین شکل ممکن در این مراکز ساری و جاری شود.
معاون فرهنگی دانشگاه بین‌امللی امام خمینی (ره) افزود: خوشبختانه در حال حاضر تعامل مناسبی بین دانشگاه و حوزه وجود دارد البته بهتر است که تعاملات با برگزاری نشست‌های مشترک با موضوع مسایل روز بیشتر شود و از طریق تضارب آرا و گفت و گو از یافته‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

نیم نگاه
وحدت حوزه و دانشگاه باید روز به روز افزایش یابد، چرا که این وحدت به اندازه‌ای مهم است که در صورت اجرایی و عملیاتی شدن آن می‌توان شاهد وحدت کل جامعه شد.
البته در این مسیر مشکلات کوچکی هم وجود دارد که باید با یک سازوکار مناسب و تدابیر لازم آنها را برطرف کرد.

برچسب‌ها حوزه علميه پژوهش ایرنا استان قزوین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه پژوهش ایرنا استان قزوین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حوزه علميه پژوهش ایرنا استان قزوین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اخبار کنکور نماینده ولی فقیه در استان وحدت بین حوزه و دانشگاه پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه حوزه و دانشگاه امام جمعه قزوین استان قزوین حوزه علمیه امام خمینی دانشگاه ها مجموعه ها قرآن کریم فخری زاده ۲ مجموعه آیت الله ۲ نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از تخصیص کرسی آینده‌پژوهشی یونسکو به این دانشگاه برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده امروز -دوشنبه دهم اردیبهشت- در نشست با محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار کرد: در حوزه‌های پژوهشی و علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ٰره) رشد خوبی داشته و در آخرین رتبه‌بندی تایمز این دانشگاه رتبه سوم دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه نهم دانشگاه‌های کل کشور را کسب کرده است.

وی افزود: در حوزه دانشگاه‌های قاره آسیا نیز دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ٰره) در رتبه‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ قرار دارد که رتبه‌بندی دقیق آن نیز به زودی اعلام خواهد شد و این رتبه در طول دوران فعالیت این دانشگاه کم‌نظیر بوده است.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی رشد خوبی در جذب دانشجویان خارجی و تنوع رشته‌ها داشتیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی در اتحادیه مختلف علمی به ویژه شبکه آموزشی اروپایی اراسموس، کشورهای جاده ابریشم، اتحادیه خزر و اتحادیه کشورهای اسلامی فعال شدیم. برای نمونه بخش دانشجویی اتحادیه کشورهای خزر را به عهده گرفتیم.

قاسم‌زاده از تخصیص کرسی آینده‌پژوهشی یونسکو به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر دانشمند یک‌درصدی (جزو یک‌درصد دانشمندان برتر جهان) در این دانشگاه داریم که چند نفر از مدیران نیز جزو همین دانشمندان یک‌درصدی هستند، همچنین در جایزه ملی ثریا در چهار رشته و حوزه جوایز به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) رسید.

وی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه تحول پژوهشی و علمی در این دانشگاه ادامه داد: در حوزه‌های توسعه کشاورزی کم‌آب‌بر، فلزات غیرکانی و شیشه، چشمه نور (شتابگرها)، ایران‌شناسی، هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های نو مأموریت‌های ملی ویژه به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی واگذار شده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از کسب رتبه دوم کشوری توسط تیم رباتیک این دانشگاه خبر داد و گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰ رشته آموزشی و علمی جدید در این دانشگاه راه‌اندازی شده که عمده آنها در سطح ارشد و دکتری قرار دارند. رشته‌های شتابگر ذرات و علم داده‌ها هم از رشته‌های انحصاری دانشگاه به حساب می‌آیند.

قاسم‌زاده با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) اضافه کرد: دانشگاه امام‌حسین (ع) در رتبه‌بندی جایگاه دوم دانشگاه‌های کشور را به دست آورده که افتخار ارزشمندی برای دانشگاه امام‌حسین (ع) محسوب می‌شود که دانشگاه نمونه و تراز انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه امام‌حسین (ع) الگوی دانشگاه‌های حکمت‌بنیان به شمار می‌رود، گفت: بازدید از دانشگاه امام‌حسین (ع) و تماشای دستاوردهای این دانشگاه در دستور کار ما قرار دارد که یکی از اردوهای دیدنی راهیان پیشرفت ما خواهد بود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اجرای طرح بانوی اسوه را از طرح‌های فرهنگی مهم این دانشگاه دانست و تاکید کرد: این طرح برای نخستین بار در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و استادی نخستین‌بار در دانشگاه ما طراحی و به وزارت علوم ابلاغ و در نهایت اجرا شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: امسال هم برای نخستین‌بار از استادان بین‌المللی برتر تقدیر می‌کنیم که در این برنامه استاد برتر حوزه بین‌الملل را معرفی می‌کنیم تا انگیزه‌ای شود که اساتید با توجه به رسالت دانشگاه فعالیت داشته باشند.

وی از فعالیت ۴۰ استاد تمام در این دانشگاه خبر داد و گفت: در واقع ۱۸۰ نفر دانشیار داریم و بقیه اساتید ما استاد تمام به حساب می‌آیند. پیش از دولت سیزدهم ۱۳ مربی داشتیم که تعداد آنها به چهار نفر کاهش یافته است.

کد خبر 749049

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی اساتید نمونه کشوری/ چهار معاون وزیر علوم در بین برگزیدگان
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد
  • شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت