Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه معتقد است، یکی از راه های تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه راه اندازی دفتر ارتباط با دانشگاه در حوزه و دفتر ارتباط با حوزه در دانشگاه‌ها است.

دکتر نامدار یوسفوند به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه(27 آذر) در گفت و گو با ایسنا، حوزه و دانشگاه را دو متولی مسائل علمی در جامعه دانست و اظهار کرد: از زمان های بسیار دور حوزه های علمیه مراکزی علمی بودند که در آنها بسیاری از علوم از جمله الهیات و طبیعیات در آنجا مورد پژوهش و تدریس قرار می گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: روش هایی که در حوزه های علمیه تدریس می شد در نهایت تربیت مجتهدینی را بدنبال داشت که هرکدام از آنها صاحب نظر در حوزه های مختلف بودند.

رئیس بسیح اساتید استان کرمانشاه اعلام کرد: براین اساس، حوزه های علمیه از قبل از دوره رنسانس و شکل گیری دانشگاه های کنونی مراکز علمی قدرتمندی بودند و نقشی مهم در شکل گیری و تقویت تمدن اسلامی داشته اند.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر دانشگاه های ما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر دانشگاه هایی مترجم پرور بودند، یعنی موضوعات علمی مختلفی را از کشورهای غربی می گرفتند، ترجمه می کردند و به خورد دانش پژوهان می دادند، اما بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه ها در مسیری قرار گرفته‌اند که در مسائل علمی دانش پژوهانی صاحب نظر پرورش می‌دهند که در دنیا حرف هایی برای گفتن دارند.

یوسفوند تاکید کرد: بنابراین هم حوزه های علمیه و هم دانشگاه هایمان تجربیات بسیار خوبی در بخش های علمی مختلف دارند که می توانند آنها را به همدیگر منتقل کنند، در این راستا مسئله وحدت بین حوزه و دانشگاه از نظر معنایی و محتوایی قابل توجه خواهد بود.

وی با تاکید براینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه باید به شکل عملی خود را در جامعه نشان دهد، گفت: این دو نهاد می توانند در مسائل مختلف جامعه با وحدت متعهدانه عمل کرده و نقش آفرینی کنند و با پیگیری، همیاری، همفکری و هم افزایی آنها پاسخگو و حل کننده بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی در ادامه با اینکه در حال حاضر نواقصی در جهت تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه وجود دارد، اعلام کرد: متاسفانه علیرغم اینکه طی سالهای گذشته بین حوزه و دانشگاه ارتباطاتی شکل گرفته، اما هنوز در بسیاری از مسائل از توانایی های همدیگر بی خبر هستند.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم یکی از راهکارهایی که می تواند رابطه بین این دو نهاد علمی را تقویت کند، راه اندازی دفتر ارتباط با حوزه در معاونت های فرهنگی دانشگاه ها و راه اندازی دفتر ارتباط با دانشگاه در حوزه های علمیه است، بویژه در شرایط فعلی که جامعه با معضل شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند برای بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از شیوع این بیماری همکاری و هم افزایی این دو نهاد یک ضرورت است.

رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه با تاکید براینکه تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه نیازمند اراده‌ای قوی از جانب هر دو طرف است، عنوان کرد: درصورتی که این مسئله محقق شود می توانند از ظرفیت های نخبگان علمی، دانشمندان و دانش پژوهان طرف مقابل استفاده کنند.

وی متذکر شد: البته ما منکر این نیستیم که تاکنون هم تبادل تجربیات و اندیشه ها بین این دو نهاد صورت گرفته و حتی دفاتر نمایندگی نهادهای رهبری در دانشگاه ها و گروه های معارف گام هایی برای تحقق هدف ارتباط بین حوزه و دانشگاه برداشته‌اند ، اما معتقدیم این ارتباطات و تبادل تجربیات باید فزاینده تر و به شکل سیستماتیک تری تقویت شود تا شاهد یک وحدت علمی قوی در کشور باشیم.

یوسفوند در ادامه اشاره ای به نامگذاری روز وحدت بین حوزه و دانشگاه به مناسبت شهادت آیت الله مفتح هم داشت و گفت:  آیت الله مفتح عالم دینی بود که در حوزه پرورش یافت، اما برای هدایت جوانان و تاثیرگذاری در دانشگاه نقش مهمی بازی کرد.

وی اضافه کرد: افراد دیگری همچون شهید آیت الله مطهری نیز بر همین مبنا در این مسیر حرکت کردند تا با زبان دین به مسائل روز برای دانشجویان پاسخ دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید براینکه راه این شهدا باید ادامه پیدا کند، اعلام کرد: آنهایی که پرورش یافته حوزه های علمیه هستند و به دانشگاه آمده اند باید نقشی همچون آیت الله مفتح و آیت الله مطهری ایفا کنند تا تاثیرگذار و هدایتگر باشند و نتیجه و برکات این تبادل اندیشه ها خود را در جامعه نشان دهد.

انتهای پیام 

 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وحدت حوزه و دانشگاه كرمانشاه استانی علمی و آموزشی وحدت بین حوزه و دانشگاه دفتر ارتباط حوزه های علمیه دو نهاد دانشگاه ها آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت

به گزارش خبرآنلاین، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان دانشگاه، چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند و موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد.

مهر در خبری نوشت:محمدعلی زلفی‌گل ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند.

تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند

وی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای وی ایجاد نمی‌شود، گفت: همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

زلفی گل اظهار داشت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیئت علمی باید نظم کلاس، و اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، گفت: چنانچه یک عضو هیئت علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود و به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیئت‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

زلفی گل اظهار داشت: تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900236

دیگر خبرها

  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن