Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بهره وری از دستاورد‌های علمی به منظور توسعه همه جانبه جامعه و کارآمدی نظام‌های آن، روز به روز جدی‌تر شده و در این مسیر است که محققان و پژوهشگران با نگاه نقادانه و جستجوگر به دنیای اطراف خود نگریسته و به منظور رفع مشکلات و پاسخ به نیاز‌های متنوع جامعه، مسئولانه در پی خلق پاسخ‌های نوآورانه پیشتازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه ۴۷۲۷ عنوان مقاله بین المللی با نمایه Wos در دانشگاه تهران به چاپ رسیده است، تاکید کرد: این موضوع نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است و در همین دوره زمانی مقالات Q۱ به میزان ۱۶ درصد، Q۲ به میزان ۱۱درصد، Q۳ به میزان ۶ درصد ومقالات Q۴ نیز ۴ درصد رشد کرده  است.

رحیمیان اظهار کرد: براساس بانک اطلاعات پژوهش و فناوری دانشگاه، تعداد مقالات فارسی با نمایه ISC در سال ۹۸ برابر با ۱۲۲۰ و تعداد مقالات چاپ شده در همایش‌های بین‌المللی و ملی به ترتیب ۱۱۶۷ و ۱۲۶۳ مقاله است همچنین تعداد آثارتالیفی منتشره و ترجمه شده نیز به ترتیب ۴۰۶ و ۱۸۶ عنوان اعلام شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر از میان ۱۰۵ نشریه منتشره در دانشگاه تهران، تعداد ۹ نشریه دارای نمایه scopus و ۵ نشریه دارای ایندکس Wos که از این میان ۴ نشریه در سطح emerging و یک نشریه دارای ضریب کیفیت Q۳ و الباقی دارای نمایه ISC است.

رحیمیان با بیان اینکه با توجه به راه اندازی مجدد سامانه پذیرش پژوهشگران پسادکتری، در سال گذشته حدود ۸۰ پژوهشگر داخلی مورد پذیرش استاد میزبان قرار گرفتند، تاکید کرد: با توجه به مشخص شدن منابع تأمین مالی برای ۳۰ نفر از آن‌ها حکم صادر شده است. همچنین در سال گذشته ۱۴ پژوهشگر پسا دکتری ایرانیان غیرمقیم نیز پذیرش شده اند و در حال حاضر ۲۷ پژوهشگر ایرانی غیر مقیم در حال گذراندن دوره پسا دکتری در دانشگاه تهران هستند همچنین در سال ۹۸ ,۲۱۷ مورد، ادعای اختراع برای ارزیابی دریافت شده که ۵۹ مورد از آن‌ها پس از داوری تایید شده است.

او گفت: در خصوص اخلاق پژوهشی، در سال ۱۳۹۸، ۱۰ کارگاه ترویج اخلاق برگزار شده و حدود ۷۰ پرونده در کمیته‌های سازمانی با تاکید بررعایت موازین حقوقی و حفظ ارزش‌های اخلاقی در انجام پژوهش بررسی و کد اخلاق برای آن‌ها صادر شده است. همچنین تعداد پرونده‌های ارسال شده برای بررسی در کارگروه اخلاق پژوهشی از ۲۵ پرونده در سال ۹۷ به ۱۸ پرونده در سال ۹۸ کاهش یافته است که این موضوع حاکی از توجه بیشتر دانشجویان و اعضای هیآت علمی به مسائل مرتبط با اخلاق پژوهشی است.

ارزیابی ۳۰۰۶ مقاله منتشر شده دانشگاه تهران در نشریه‌های بین المللی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: با توجه به نگاه ویژه دانشگاه به بررسی اعتبار مجله‌های بین‌المللی، در طی سال گذشته، تعداد ۳۰۰۶ مقاله منتشر شده در نشریه‌های بین‌المللی، در کمیته اعتبارسنجی نشریات بین‌المللی دانشگاه ارزیابی شده است که نتایج بررسی‌ها در سامانه نشریات RTIS ثبت و لیست نشریات بدون امتیاز و نا‌معتبر نیز روی سایت معاونت پژوهشی قرار داده می‌شود. در حال حاضر لیست ۳۶۰ نشریه بدون امتیاز و ۴۶۸ نشریه نا‌معتبر منتشر شده، و هر ماه این اطلاعات به روز می‌شوند.

او ادامه داد: دانشگاه در تلاش است تا با فعال‌سازی ظرفیت‌های علمی و توسعه اقدامات جامعه‌محور، زمینه مشارکت نظام دانایی محور در حل معضلات و مشکلات موجود را فراهم کند و در سال گذشته، همراهی با اقدامات ملی و بین‌المللی در زمینه مهار و ارتقای شرایط مقابله با ویروس کووید ۱۹ در صدر اقدامات و اولویت‌های دانشگاه جای داشته است.

رحیمیان تصریح کرد: برای نیل به این هدف، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی منعقد و کارگروه‌های «تشخیص و مقابله با ویروس کووید-۱۹ با رویکرد‌های بیوفیزیکی»، «ارائه روش‌های درمان و تولید واکسن برای ویروس کرونا»، حسگر‌ها و کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و سیستم‌های هوشمند و آنالیز داده تشکیل و سمینار مجازی بین‌المللی در مرداد ماه سال جاری در ارتباط با تجربیات ایران و اروپا در مقابله با کووید ۱۹ و در قالب همکاری سه جانبه دانشگاه‌ها برگزار شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه از اهداف و سیاست‌های کلان دانشگاه تهران نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده پرداز و کارآفرین، به منظور حل چالش‌های کشور است، تاکید کرد: در این زمینه اداره کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تلاش می‌کند زمینه‌های همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه را، از طریق فعال سازی ظرفیت‌های علمی دانشگاه و توسعه قرارداد‌های تقاضا محور فراهم کند.

بیشتر بخوانید

دعوت از ایده‌سازان برای رفع چالش‌های صنایع معدنی

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه تهران مقالات علمی دانشگاه کارآفرین بین المللی دانشگاه تهران سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس اعلام سامانه نشریات دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، چهار نشریه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با عناوین «نوین دارو، دانش‌پژوه، دنیای نوین سلول و ردپای زیست‌فناوری» میان ۱۱نشریه دانشجویی برتر دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند.

حمیدرضا فاطمی پور، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: چهار نشریه دانشجویی این واحد دانشگاهی میان نشریات برتر این دوره قرار گرفتند که سهم واحد رودهن حدود ۴۰ درصد نشریات برتر دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است.

وی افزود: بحث رتبه‌بندی نشریات از موضوعات مهم دانشگاه بوده که بر اساس شاخص‌هایی ارزیابی می‌شوند. اکنون نظارت بهتر و بیشتر بر فرآیند ارزیابی کیفیت نشریات در دستور کار قرار دارد. کمک به نشریات دانشجویی برای تولید و بارگذاری مطالب در سایت نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و ارتقای سطح کیفی و کمی نشریات دانشجویی هدف اصلی این دوره است.

به گزارش آنا،‌ چهار نشریه دو ماهنامه نوین دارو به صاحب امتیازی کیمیا سادات سجادی، مدیر مسئولی رضا قاسمی و سردبیری رکسانا شاهمرادی شامکان، فصلنامه دانش‌پژوه به صاحب امتیازی علی صفایی، مدیر مسئولی محمدعلی شیرزاده و سردبیری هادی حسن‌پور، فصلنامه دنیای نوین سلول به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مائده جعفری ماسوله و سردبیری سارا جواهری و فصلنامه رد پای زیست‌فناوری به صاحب امتیازی امیر حشمتیان، مدیر مسئولی ریحانه السادات میرافضل و سردبیری ریحانه نهالی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • ثبت نام در جشنواره‌های بین المللی و فناوری خوارزمی آغاز شد
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • نمایه شدن نشریه معروف مطالعات مدیریت دانشگاه تهران در پایگاه SSCI
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی؟
  • باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!