Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار خودرو در هفته آخر آذر همانند هفته پیش از آن روزهای بی‌رونقی داشت و شیب قیمتی محصولات موجود در بازار نیز همچنان نزولی بود.

قدس آنلاین: روند کاهشی نمودار قیمت خودروها از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا استارت خورد و به رغم رشدهای اندک قیمتی طی این بازه ۴۰ روزه، در قریب به اتفاق روزها شاهد افت قیمت خودروهای موجود در بازار، چه داخلی و چه وارداتی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی بازار خودرو در هفته آخر از فصل پاییز بدین ترتیب نزولی بود که نرخ ارز در بازار، هر چند کُند، روند صعودی در پیش گرفت.

آنچه مشخص است بازار ارز بعد از نوسانی شدن وضعیت اقتصادی کشور تبدیل به قطب نمای سایر بازارها از جمله خودرو شد. به‌طوری‌که فعالان دیگر بازارها و خودرو پیش از آغاز داد و ستد، ابتدا نگاهی به تابلوی صرافی‌ها می‌انداختند تا قیمت‌های خود را بر اساس نوسانات نرخ ارز تنظیم کنند.

اما همان‌طور که اشاره شد در شرایطی که نرخ ارز در بازار پیشروی اندکی داشته، مشاهده می‌شود که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار خودرو مسیر خود را از بازار ارز جدا کرده و دیگر نرخ ارز تاثیری بر قیمت خودرو ندارد یا عامل دیگری این اتفاق را رقم زده است؟

یک فعال بازار می‌گوید اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا و موج خوش‌بینی که بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو را در بر گرفت باعث شد طرف تقاضا به امید کاهش قیمت‌ها از حضور در بازار امتناع کند و همین اتفاق منجر به خالی شدن بازار از خریدار و به دنبال آن قفل شدن معاملات و کسادی بازار شد.

این دست‌اندرکار بازار خودرو ادامه می‌دهد البته طرف دیگر یعنی فروشندگان یا به تعبیری عرضه‌کنندگان، مسیر متفاوتی نسبت به طرف تقاضا در پیش گرفتند و شاهد حضور گسترده آنها در بازار بودیم. به طوری که عرضه‌کنندگان نیز همراه با خوش‌بینی ایجاد شده در ارتباط با کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی خودروهای در اختیار را به بازار آورده و تلاش ‌می‌کنند تا هر چه سریع‌تر آنها را به‌فروش برسانند.

در شرایطی این فعال بازار از افت تقاضا و افزایش عرضه خودرو سخن می‌گوید که در مهر ماه امسال معاملات خودرویی وجه دیگری از خود نشان داد.

به‌طوری‌که دارندگان سرمایه‌های سرگردان و همچنین آن بخش از متقاضیان غیرواقعی به بازار آمده بودند و می‌خواستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ریال خود را به خودرو تبدیل کنند اما در آن مقطع زمانی فروشندگان خودروها را به بازار عرضه نمی‌کردند، زیرا روند قیمتی بی‌ثبات و نمودار آن صعودی بود.

البته این فعال خودرو تاکید می‌کند که عرضه‌کنندگان خودرو، همچنان نوسانات نرخ ارز را تعقیب می‌کنند اما از آنجا که به نوعی شاهد ثبات در بازار ارز هستیم و نرخ‌ها در این بازار نوسان اندکی را تجربه می‌کند، دو عامل خوش‌بینی به گشایش‌های سیاسی و به دنبال آن کنار رفتن ابرهای تیره تحریم در افق اقتصادی کشور، منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار شده است.

 این دست‌اندرکار بازار ادامه می‌دهد در کنار خوش‌بینی طرف تقاضا به افت بیشتر قیمت‌ها مشاهده می‌کنیم که افزایش عرضه از سوی خودروساز نیز اتفاق افتاده است. آنچه مشخص است وزارت صمت با آماده‌سازی بسته‌ای برای جهش تولید خودرو، وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید تا پایان سال جاری را داده است. هر چند این بسته قرار است از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورد بررسی قرار گیرد اما اعلام این خبر، خود تاثیر مثبتی بر روند قیمتی بازار داشته است. در همین حین کارشناس دیگری معتقد است که با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو خوش بینی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۹۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، معطوف به خبر منتشره به نقل از معاون صنایع عمومی وزارت صمت مبنی بر مهندسی سود تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا، به رغم کاهش عرضه، توضیحات ذیل در راستای شفاف سازی اذهان عمومی در خصوص مشکلات کنونی صنایع پایین دستی، قابل ذکر است؛

در حال حاضر عمده مواد اولیه برخی از صنایع پایین دستی از بورس کالا و از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی تامین می گردد و مطابق دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی مصوب ستاد تنظیم بازار، نحوه تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی جهت عرضه در بورس کالا که بصورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی محاسبه و اعلام می گردد، می بایست مبتنی بر ۹۵ درصد قیمت فوب با تسعیر نرخ ارز تالار دوم یا نیمایی انجام پذیرد و حتی در مواردی نیز قیمت پایه محاسبه شده بر اساس قیمت محصولات صادراتی شرکت های پتروشیمی قابل اصلاح و بازنگری خواهد بود، به عبارتی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید کالای نهایی، جهت عرضه در بازار داخل، به قیمت جهانی و یا صادراتی تهیه می نمایند و به تبع آن تغییرات قیمت های جهانی و یا حتی ارز نیمایی نیز بصورت مستقیم بر قیمت محصولات پتروشیمی محور که همگی تولید داخل هستند، تاثیر گذار بوده و نهایتاً اثرات این سیاست صرفاً متوجه مردم است.

مضافاً اینکه به دلیل عدم تناسب میزان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، بعضاً با ایجاد رقابت، قیمت ها در بورس حتی بالاتر از قیمت های جهانی در برخی محصولات عرضه می گردد که نتیجه ان، افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی صنایع پایین دستی، رشد قیمت ها در بازار و زیان مصرف کنندگان داخلی می باشد. علت عدم تناسب میزان عرضه و تقاضا در بورس، صرفاً، عملکرد وزارت صمت و بویژه معاونت صنایع عمومی است.

صدور پروانه های بهره برداری جدید بدون انجام بررسی های کارشناسی شاخص هایی از جمله نیاز کشور، وضعیت انحصار یا رقابت در بازار هر کالا و عدم توجه به پتانسیل های تولید مواد اولیه مورد نیاز آنها از سوی واحدهای پتروشیمی در بورس کالا به موازات وجود سهمیه مواد غیر واقعی برخی صنایع پایین دستی و عدم تناسب آن با میزان تولید واقعی انها به دلیل عدم انجام ظرفیت سنجی میزان تولیداظهاری از سوی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی، از جمله دلایل افزایش تقاضا در بورس کالا محسوب می شوند. ضمن آنکه به دلیل تعیین نرخ ارز نیمایی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و تفاوت قابل توجه آن با ارز بازار ازاد، صرفه اقتصادی صادرات برخی محصولات بویژه محصولات نیمه خام افزایش یافته که این تقاضای صادراتی نیز موجب افزایش میزان تقاضا در بورس کالا شده که با وجود تذکر کارشناسان به ضرورت تفکیک تقاضای صادراتی و نیاز داخلی به محصولات پتروشیمی در بورس، به دلایل نامعلومی این امر تاکنون محقق نگردیده است.

پر واضح است نتیجه این موارد، صرفنظر از افزایش قیمت کالاهای نهایی در بازار داخل و تورم، منتج به سود قابل توجه برخی واحدهای پتروشیمی حتی پس از کسر درآمدهای صادراتی آنها، در قیاس با سود صنایع پایین دستی که بعضاً مشمول سیاست های تثبیتی قیمت و یا قیمت گذاری دستوری هستند، شده که بررسی اطلاعات سامانه کودال نیز گواه این ادعا است.

حال سوال اساسی و قابل تامل این است که هدف معاون صنایع عمومی از بیان اینگونه موضوعات بدیهی که سال هاست، صنایع پایین دستی با ان مواجه هستند چیست و چرا در شرایطی که انجمن ها و تشکل های متعددی نسبت به بیان مشکل و راهکارهای پیشنهادی اصلاحی اقدام نمودند و به راحتی امکان پیگیری و حل مشکل با اتخاذ سیاست های مدبرانه و با اخذ نظرات کارشناسان با تجربه جهت تغییر دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و همچنین شیوه نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها و بورس کالا و مدیریت عرضه و تقاضا به نفع ثبات قیمت ها در بازار داخل وجود دارد، هیچگونه پیگیری از سوی معاونت صنایع عمومی صورت نپذیرفته است! قطعاً این قبیل مصاحبه ها و صرفاً بیان مشکلات بدیهی از سوی یک مسئول و متولی صنایع پایین دستی که وظیفه سیاست گذاری و پیگیری حل مشکلات را دارد، نشان از آن دارد که هدف صرفاً سیاست های نمایشی و شعار گونه و بدون ارائه هیچگونه راهکاری است و انتظار می رفت معاون صنایع عمومی به موازات بیان مشکل، طرح خود را نیز برای حل معضلات فوق الاشاره با هدف کمک به صنایع پایین دستی و مدیریت قیمت ها در بازار ارائه می نمود.

نمونه دیگری از مصاحبه های صورت گرفته از سوی برادران، می توان به اعلام خودکفایی در صنعت شوینده در زمان مسئولیت ایشان اشاره نمود و این در حالیست که بررسی آمار واردات محصولات شوینده در سال های گذشته نشان می دهد که بیش از ۱۰ سال است که صنعت شوینده خودکفا و واردات محصولات شوینده به صفر رسیده است. این موارد همگی نشان از نااگاهی ایشان از وضعیت حاکم بر صنایع مختلف دارد و ارائه اطلاعات غیر واقعی و صرفاً پوپولیستی، بدون انجام اقدامات اثر بخش و واقعی جهت حل مشکلات تولیدکنندگان، صرفاً دلسردی تولیدکنندگان بویژه صنایع پایین دستی را به دنبال داشته و نهایتاً اثرات مخرب آن متوجه مردم، دولت محترم و کشور خواهد بود و لذا بکارگیری مدیران با تجربه، صاحب فکر و اندیشه و عمل گرا در وزارت صمت برای کمک به وزیر صمت و دولت محترم در شرایط کنونی با پرهیز از رویکردهای سیاسی و سفارشی بیش از بیش ضروری است.

کد خبر 6093186

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو