Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود نهاده، کارکرد نامناسب سامانه بازارگاه و بی‌توجهی دولت به حل مشکلات دامداران به خصوص تأمین نهاده، وضعیت آن‌ها را روز به روز بدتر می‌کند به طوری‌که شاهد شل‌شدن پایه‌های دامداری و حتی نابودی این صنعت در آینده خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شیر و لبنیات از کالاهای اساسی برای تمام اقشار جامعه فارغ از هر طبقه اقتصادی، تلقی می‌شود زیرا مصرف منظم و نظامند لبنیات ارتباط مستقیم با افزایش سرانه سلامت جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این‌که افزایش سرانه مصرف لبنیات با کاهش هزینه‌های درمان در حوزه بهداشت ارتباط تنگاتنگی دارد، گرانی لبنیات و عدم‌نظارت جامع در نرخ‌گذاری موجب شده که اقشار کم‌درآمد جامعه با مشکل اساسی برای تأمین و تهیه لبنیات روبرو شوند.

در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی مشاهده می‌شود قیمت لبنیات در استان خراسان جنوبی و کشور افزایش قابل توجهی داشته و موجب گلایه مردم شده است.

عابدی‌پور یکی از فروشندگان بیرجندی، قیمت یک لیتر شیر را 5 هزار و 500 تومان بیان کرد و افزود: مردم از قیمت بالای شیر گلایه دارند اما واقعا نمی دانند نهاده های دامی گران است و حتی این قیمت برای دامدار به صرفه نیست.

این فروشنده که خود دامدار است گران بودن نهاده های دامی را علت اصلی گرانی شیر دانست و گفت: قبلا دولت برای هر دام هشت کیلوگرم کنسانتره می داده اما اکنون این ظرفیت به 6 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

کنسانتره توسط دولت منظم توزیع نمی‌شود

وی بیان کرد: متاسفانه کنسانتره به طور منظم توزیع نمی‌شود؛ گاوی که یک هفته کنسانتره تغذیه نکند افت شیر پیدا می کند.

عابدی‌پور، نهاده اصلی دام را کنسانتره دانست و گفت: کاه در گذشته کیلیویی 100 تومان بوده اما اکنون کیلویی دو هزار و 500 تومان و یونجه کیلویی سه هزار و 800 تومان است.

وی گفت: شیر کالای اساسی مردم است و باید با قیمت مناسب تامین شود اما گرانی نهاده اجازه نمی دهد شیر با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

این تولید کننده بیرجندی با بیان این‌که گران بودن شیر، تقاضا برای خرید شیر را کم می کند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت شیر در افزایش قیمت دیگر لبنیات تاثیر گذاشته است.

عابدی‌پور قیمت ماست یک و نیم لیتری را 10 هزار و 500 تومان بیان کرد و گفت: پنیر طی چند روز گذشته از 26 هزار تومان به 38 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: قیمت ظروف پلاستیکی نیز بالا رفته است که در قیمت تمام شده لبنیات تاثیر گذار است.

گاوهای خود را از سرگرسنگی با قیمت ارزان فروخته ایم

وی گفت: گاوهای ما به دلیل کمبود نهاده و کنسانتره افت شیر پیدا کرده اند و ما گاوهای خود را به قیمت ارزان و از سر گرسنگی فروخته ایم اما به قیمت و ارزش واقعی گاو از ما خریداری نمی‌کنند.

به گزارش خاورستان، اولین بار نیست که موضوع کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و عدم‌تناسب قیمت نهاده با قیمت گوشت و شیر، زمینه اعتراض و گلایه مردم و دامداران را به وجود آورده است.

این رسانه طی چند ماه گذشته گزارش های مختلفی را از کمبود و قیمت بالای نهاده که عامل اصلی گرانی شیر است را منتشر کرده است. علی رغم سفر وزیر جهادکشاورزی به خراسان جنوبی و امید دامداران به حل شدن مشکل نهاده با وعده تخصیص 10 هزار تن جو به دامداران، اما هنوز مشکل نهاده در استان و در بین دامداری ها یک مشکل اساسی است.

دولت تنها 50 درصد نهاده را تامین می‌کند

جواد غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این‌که صنعت دامداری ما حال و روز خوبی ندارد، گفت: دولت تنها 50 درصد از نهاده های مورد نیاز ما را تامین می‌کند.

وی افزود: دامداران 50 درصد نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند که در این بازار قیمت بسیار بالا است به طوری که جو کیلویی 5 هزار تومان و سویا 16 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رشد 300 درصدی قیمت نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که نهاده‌هایی مانند کنجاله تخم پنبه، کلزا و دانه تخم پنبه نسبت به سال گذشته 300 درصد رشد قیمتی داشته است، خاطرنشان کرد: کاه که تقریبا کمترین ارزش غذایی را در جیره دام دارد نیز تا کیلویی دو هزار و 500 تومان رسیده است.

غریبی بیان کرد: داروهای دامپزشکی، خدمات دارو و درمان افزایش چند برابری داشته است به طوری که واکسن 200 درصد رشد قیمتی داشته است.

وی تصریح‌کرد: کمبود نهاده و بالارفتن قیمت داروهای دامپزشکی سبب شده تا قیمت تمام شده گوشت و شیر برای دامدار بالا باشد و این عوامل دغدغه دامداران است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که دامداران متقاضی فروش و کشتار دام هستند، یادآور شد: دام مولد کشتار نمی‌شود؛ متاسفانه به شکلی دام روی دست دامدار مانده است که نه می‌تواند کشتار کند و نه توان تامین خوراک دام خود را دارد.

کمبود نهاده سبب افت تولید شیر شده است

غریبی اظهار کرد: بابت کمبود نهاده‌های اصلی مخصوصا کنجاله سویا افت تولید را در گاوداری‌های شیری شاهد هستیم.

وی با اشاره به این‌که کمبود نهاده در گاوهای پرواری نیز سبب افت تولید می‌شود، گفت: افت تولید در واحدهای شیری یک روز بعد خود را نشان می دهد اما در پرواربندی پایان دوره پروار یعنی یک سال بعد خود را نشان می دهد و افزایش وزنی که دامدار انتظار دارد حاصل نمی‌شود.

باید برای تامین زیرساخت ها برنامه ریزی کرد

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: سال‌های گذشته به دستگاه‌های حمایتی اعلام کردیم اگر می‌خواهند کمکی به صنعت دامپروری کنند برای زیرساخت‌ها در قالب دام موجود برنامه ریزی کنند اما مسئولان به ته خط نگاه می‌کنند و تعداد دام های بیشتری را به روستاها تزریق می‌کنند؛ این خوب است اما به شرطی که زیرساخت‌ها آماده باشد.

غریبی گفت: روزانه 120 تن شیر از دامداری های استان جمع آوری می شود که 70 درصد آن برای فرآوری به خارج استان ارسال می‌شود چراکه صنایع لبنی ما توان فرآوری آن را ندارند.

وی یادآور شد: قبلا پیشنهاد دادیم مسئولان اگر می‌خواهند کمک کنند بهتراست زیرساخت‌ها فراهم شود که متاسفانه انجام نشده است.

قیمت تمام شده برای دامداران خراسان جنوبی بالاتر است

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: قیمت تمام شده شیر برای دامداران خراسان‌جنوبی با توجه به دوری از مبادی تولیدکننده علوفه و نبود صنایع بزرگ و توسعه یافته‌ای برای فرآوری محصولات لبنی با ماندگاری بالا نظیر شیرخشک، بالاتر است.

غریبی ضمن تاکید بر این‌که نبود کارخانه فرآوری توسعه یافته، سبب شده تولیدات خود را به شکل خام به استان‌های دیگر ارسال کنیم، یادآور شد: هزینه‌های حمل در زمان خرید نهاده و فروش تولیدات باعث می‌شود دامدار این استان به نسبت دامدار استان‌های برخوردار کشور از فروش تولیدات خود بیشتر متضرر شوند.

مسئولان مسیر را اشتباه طی می‌کنند

وی گفت: مجموعه این عوامل نه‌تنها سبب رشد و توسعه صنعت دامپروری استان نشده است بلکه در یک دهه گذشته جمعیت آماری دامداری‌های خراسان جنوبی علی‌رغم حمایت نهادهایی چون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام کاهش یافته است و این نشان می‌دهد مسئولان مسیر را اشتباه طی می‌کنند و زیرساخت‌ها را برای این صنعت فراهم نکرده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ضمن اشاره به این ضرب المثل که "باید به جای دادن ماهی، ماهیگیری یاد داد"، گفت: باید زیرساخت‌ها آماده شود؛ زمانی که قیمت شیر مطلوب باشد دامدار یک دام خود را به تعداد بیشتری دام تبدیل می کند.

غریبی بیان کرد: قاطبه اقتصاد کشاورزی استان، اقتصاد کشاورزی خرده مالکی است که مردم در کنار کشاورزی، کار دامپروری را انجام و علوفه زمین کشاورزی را به عنوان غذا در اختیار دام خود قرار می‌دهند و ‌با فروش دام هزینه‌های یک ساله خود را جبران کنند اما بازار فروش خوبی نداریم.

وی تولید شیر را وابسته به سلامت جامعه و یک اقتصاد پویا دانست و گفت: صنعت شیر و لبنیات در دامداری یک بحث روزمره است که اگر وضعیت مناسب و ایده آل باشد با فروش روزانه شیر و برگشت پول، می‌توان نهاده برای دام تامین کرد که متاسفانه کار هدفمندی در این استان انجام نشده است.

فعالیت کارخانه‌های لبنیات زیرظرفیت واقعی

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان کرد: 10 کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی در استان داریم که ظرفیت اسمی این کارخانه‌ها در روز 250 تن شیر است؛ با توجه به شیری که از استان جمع آوری می شود ما باید برای فرآوری در کارخانه‌های استان شیرخام وارد کنیم اما الان 70 درصد شیرهای دامداری‌ها ما برای فرآوری به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود.

کارخانه های لبنیات خراسان‌جنوبی نیمه تعطیل‌اند

غریبی گفت: تمام کارخانه‌های خراسان‌جنوبی برپایه تولید شیر بالشتکی و محصولات یارانه‌دار بودند که یا تعطیل شده‌اند و یا نیمه تعطیل‌اند.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی درستی برای تجمیع سرمایه های استان برای احداث یک کارخانه فرآوری توسعه یافته لبنیات صورت نگرفته تا شاهد ایجاد کارخانه های زیاد نباشیم.

لزوم برنامه ریزی برای راه اندازی کارخانه ای بزرگ و توسعه یافته

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی اضافه‌کرد: در حال حاضر کارخانه‌های استان شیر بالشتکی و ماست کوچک 600 و 900 گرمی تولید می کنند اما باید برنامه ریزی شود که کارخانه ای باشد که فرآوری این محصولات، همه فرآورده های لبنی دیگری نظیر شیرخشک، شیر استریل و انواع پنیر به بازار عرضه کند که متاسفانه روی آن کار نشده است.

پایه صنایع لبنی در خراسان جنوبی ضعیف است

غریبی ضمن تاکید بر اینکه پایه صنایع لبنی در خراسان جنوبی ضعیف است، گفت: این چند کارخانه لبنیات استان تحت فشار کار می کنند و توان رقابت با برندهای بزرگ را ندارند.

وی یادآور شد: اگر کسی می‌خواهد کمک کند به جای این‌که شعاری کار کرده و خبرسازی کنیم؛ روی زیرساخت‌های استان کار کنیم تا کمکی به وضعیت اقتصادی همه دامداران شود.

وعده وزیر جهادکشاورزی محقق شود

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: وزیر جهادکشاورزی در مهرماه سال جاری به خراسان‌جنوبی سفر کرد؛ همه خواسته های خود را مطرح کردیم و از وزیر به عنوان رفع التهابات بازار نهاده 10 هزار تن جو درخواست کردیم که بتوانیم قیمت را تنظیم و نهاده ها را تعدیل کنیم که وزیر این وعده را داد اما متأسفانه محقق نشد.

غریبی افزود: در بحث نهاده‌ها، جو نهاده کلیدی است و قیمت جو مبنای سایر علوفه‌ها از جمله یونجه است؛ ما در خواست کردیم جو به میزان نیاز دامداران عرضه و قیمت آن کنترل شود تا قیمت سایر نهاده ها نیز تعدیل شود.

وی گفت: به دلیل کمبود نهاده دامداران 12 کیلوگرم کنسانتره مورد نیاز گاو را به 6 کیلوگرم کاهش می‌دهند که این یک شوک تغذیه به گاو است و این برای زمانی است که گاو شیری را به مرحله خشکی می بریم.

افت 20 درصدی تولید شیر

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی تصریح کرد: با این شرایط علوفه ای، در گاوداری های شیری صنعتی و سنتی به دلیل کمبود نهاده دام شیری و پرتولید، افت تولید تا 20 درصد رسیده است.

غریبی گفت: با توجه به وضعیت کنونی نهاده ها یک نرم افزاری داریم که قیمت نهاده و همه هزینه های تولید را برای واحد 100 رأسی محاسبه می‌کند؛ قیمت تمام شده شیر برای دامدار به ازای هر کیلوگرم پنج هزار و 500 تومان است در حالی که دامدار شیر را چهار هزار و 500 تومان به فروش می‌رساند و به ازای هر کیلوگرم یک هزار تومان ضرر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که زمانی که قیمت دام مولد پایین است یعنی وضعیت دامپروری خراب است، افزود: سال گذشته قیمت گاو شیری 30 میلیون تومان بود اما اکنون گاوشیری 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی تأکی کرد: علی رغم این‌که در بسیاری از کالاها رشد چند برابری  داشته ایم اما در قیمت دام مولد کاهش قیمت دام داشتیم.

غریبی ادامه داد: در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برّه زنده تا 55 هزار تومان رسید اما اکنون برّه زنده کیلویی 46 هزار تومان است که این نشان می‌دهد همه آماده فروش هستند.

هزینه‌های بالای دارو و درمان دام

وی ضمن تاکید بر اینکه هزینه دارو و درمان دامداری بسیار بالا است، افزود: دام من اکنون ورم پستان گرفته است؛ در گذشته با داروهای خارجی هم شده بود درمان می کردیم اما اکنون هزینه درمان یک دام 20 درصد ارزش واقعی دام را با خود می برد که مجوز کشتار دام را از دامپزشک می گیریم و ذبح می‌کنیم.

افت تولید در دام های پرواری یک سال بعد خود را نشان می‌دهد

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: افت تولید در دام های پرواری یک سال بعد خود را نشان می‌دهد؛ گاوی که اکنون باید زایمان کند؛ سال آینده جایگزین گاو شیری شود را امروز حذف کرده ایم.

غریبی با بیان این‌که نهاده های آزاد در دسترس نیست و تحت شرایط خاص باید تامین شود، گفت: متاسفانه در این زمینه نیز بازار سیاه وجود دارد و باید پنهان خریداری کنیم و کسی نمی‌تواند به موقع نهاده ها را خریداری کند.

جهادکشاورزی وظیفه ای برای تامین نهاده ندارد

محمود اشرفی‌گل، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این‌که از نظر قانون جهادکشاورزی وظیفه ای برای تامین نهاده ندارد، گفت: خبرنگاران فکر می‌کنند دولت مکلف است تامین نهاده کند.

وی افزود: یک گاودار صنعتی زمانی که پروانه دریافت می‌کند باید تعهد بدهد زمین به اندازه کافی دارد و اگر زمین نداشته باشد باید با کشاورز قرارداد بلندمدت 10 ساله ببندد تا علوفه آن تامین شود و سپس اقدام به احداث مجتمع دامپروری کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خبرنگاران و همکاران شما طوری برای مردم تداعی می کنند که انگار دولت باید کاه و یونجه بخرد و به دامدار بدهد و این چیز خوبی نیست که انجام می شود.

امکان خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه فراهم نیست

اشرفی با بیان این‌که هنوز امکان خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه برای دامداران فراهم نیست، گفت: دامداران باید در این سامانه ثبت نام کنند. به ما دستور داده شده است که تعداد دام های سنگین، با اولویت دام شیری، هویت گذاری و بیمه شده باشند وارد سامانه بازارگاه شده و از طریق این سامانه خرید و فروش انجام بدهند.

وی یادآور شد: کاه، یونجه، ذرت علوفه ای را باید خود دامدار تامین کند و ارتباطی به دولت ندارد و هیچ گاه دولت برای تامین این نهاده‌ها وارد عمل نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: کشاورزان انتظار دارند دولت یک مغازه‌ی کاه داشته باشد و آن‌ها خریداری کنند؛ دامدار باید بداند از زمین زمانی که کاه، علوفه و یونجه را برداشت می‌شود باید بخرد و برای زمستان ذخیره سازی کند.

اشرفی در پاسخ به این سوال که اگر نهاده را دامدار در بازار آزاد و با هرقیمتی خریداری کند چطور می توان قیمت گوشت و لبنیات را کنترل کرد؟ این سوال را مطرح کرد: در سایر مواردی که وجود دارد همه نهاده های آن را دولت تامین می کند؟

وی افزود: قیمت گذاری یک روند خاصی دارد؛ منشا اینکه از چه مواردی تشکیل شده است را دولت بررسی کرده و با در نظرگرفتن همه موارد، ستاد تنظیم بازار قیمت را تعیین می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی راجع به نظارت بر قیمت نهاده  در بازار آزاد، گفت: نهاده یک کلمه عام است و یک خبرنگار باید راجع به علوفه خشبی یا کنسانتره اطلاعات داشته باشد.

اشرفی گفت: نهاده‌های جو، سبوس و کنجاله سویا برای گاوشیری از طریق سامانه بازارگاه در آینده توزیع می شود و علوفه های خشبی هرگز توزیع نشده و دامدار باید از بخش کشاورزی تهیه کند.

زمان راه اندازی سامانه بازارگاه نامشخص است

وی زمان راه اندازی سامانه بازارگاه را نامشخص دانست و ادامه داد: هر زمانی که در کل کشور سامانه بازارگاه برای دامداران راه اندازی شد، در این استان نیز انجام می شود.

توزیع هفت هزار و 500 تن کنسانتره

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه باید اطلاعات کشاورزی در فهم عامه مردم باشد، گفت: در حال حاضر هفت هزار و 500 تن کنسانتره در ماه در استان تولید و بین دامداران هر شهرستان به تناسب توزیع می شود.

اشرفی افزود: نهاده از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تهیه و در کارخانجات دام استان تبدیل به کنسانتره و توزیع می شود.

توزیع چهار هزار تن جو از 10 هزار تن وعده وزیر

وی در پاسخ به اینکه آیا وعده 10 هزار تن جو در استان محقق شده است؟ گفت: از 10 هزار تن جو که وزیر جهادکشاورزی به دامداران وعده داد؛ چهار هزار تن تخصیص پیدا کرده و توزیع کردیم و بقیه تا پایان سال تخصیص و توزیع پیدا خواهد کرد.

کمبود نهاده وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به این‌که کمبود نهاده در وضعیت کنونی سال آینده بدتری را برای دامداری رقم خواهد زد، گفت: کمبود نهاده وجود ندارد و دلیل کمبود را باید بیان کرد.

اشرفی افزود: هر مقدار نهاده که مورد نیاز دامداران است در بازار داخلی موجود است.

بازار سیاه وجود ندارد

وی تصریح کرد: جو و ذرت داخلی قیمت ندارد و بازار آزاد معنا ندارد. جو داخلی خرید و فروش و کشت آزاد است و بازار سیاه وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: قرار نیست ما جوی خارجی وارد کنیم و با قیمت کم به دست دامدار برسانیم و کشاورز به عنوان تولیدکننده هیچ رغبتی به تولید جو نداشته باشد؛ قرار است میزان کمبود جوی مورد نیاز کشور در بازار تامین شود.

توزیع 6 کیلوگرم کنسانتره برای هر گاو اصیل

اشرفی اظهار کرد: هر دامی که هویت گذاری، واکسینه، بیمه اجباری شده و گاو اصیل یعنی گاوی که در سامانه ثبت شده باشد، برای هر گاو و گوساله یک روزه به طور جداگانه شش کیلوگرم خوراک می دهیم و بیشتر نیاز ندارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه دامداران فراموش کردند اصل دامپروری بهره وری است؛ دامپروری برای دام نیست برای این است که اقتصادمان را درست کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که لازمه تولید این است از موادی استفاده کنیم که در رقابت با انسان نباشد، گفت: برخی این‌گونه فکر می‌کنند قرار است گندم و ذرت درجه یک را به دام بدهیم تا تولید کند و آن را رقیب انسان در جیره غذایی بدانیم.

اشرفی تاکید کرد: ما دام را پرورش می دهیم تا آنچه از مراتع و غلات مورد نیاز ما نیست به عنوان غذای دام باشد؛ بهره‌وری هم باید افزایش پیدا کند و از این طریق مواد و تولیدات درجه یک به مردم بدهیم.

وی گفت: اگر بخواهیم بهره وری افزایش پیدا کند و بهترین مواد را به دام بدهیم تا بهترین تولید را بگیریم، شاید این اقتصادی نباشد.

نباید غذای دام در رقابت با غذای انسان باشد

وی افزود: باید از کمترین، بهترین درآمد را ایجاد کنیم اما متاسفانه از این سود دامپروری غافل شدیم و دام را رقیب انسان کردیم.

پاسخ دامداران به سخنان معاون مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی

بر خلاف گلایه های دامداران از توزیع تنها 50 درصد از نیاز کنسانتره دامداری‌ها توسط دولت، معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی می‌گوید کمبود نهاده وجود ندارد در حالی دامداران کنسانتره را نیاز اصلی تغذیه دامداران می دانند.

دامداران خراسان جنوبی در پاسخ به معاون بهبود تولیدات دامی خراسان‌جنوبی گفتند: دولت نهاده‌هایی که برعهده دارد را به موقع تحویل دهد؛ اینکه از طریق سامانه بازارگاه در آینده تامین می شود؛ به دام که نمی‌توان وعده آینده داد.

در بحث علوفه قبلا خودمان تهیه می کردیم؛ بحث بر نهاده هایی است که دولت باید تامین کند.

سامانه بازارگاه پاسخگوی 50 تا 60 درصد دامداران بیشتر نیست. وقتی عرضه نهاده های دولتی کم می‌شود بر سایر نهاده ها تاثیر می گذارد؛ جو یک نهاده پایه است و تغییر قیمت و کمبود جو بر سایر نهاده ها تاثیر می گذارد.

مهندس اشرفی گفته‌اند "هفت هزار و 500 تن کنسانتره در ماه توزیع می‌شود" که اگر بر 50 هزار راس دام سنگین و 30 هزار نفر شتر و یک میلیون و 500 هزار دام سبک تقسیم به هر دام می توان نهاده کمی داد و بقیه نهاده را دامدار تامین می‌کند؛ این میزان نهاده ای که دولت تامین می کند جوابگوی بیشتر از 50 درصد نیاز دامداران نیست.

کمبود نهاده وجود دارد؛ سال‌های گذشته نرخ ارز نوسان نداشته و نهاده آزاد با نهاده دولتی زیاد تفاوت قیمت نداشته است از این رو صنعت دامداری به این میزان برای دامداران پر هزینه نبوده است اما اکنون دو ماه است که از سامانه بازارگاه جو خرید کرده‌ایم و پول دو ماه در حساب شرکت واردکننده است اما وضعیت تامین نهاده در سامانه بازارگاه نیز مناسب نیست.

اگر دولت واقعا نمی تواند نهاده تامین کند حرفی نداریم؛ ما به این موضوع راضی نیستیم اگر دولت در نهاده ها دخالتی نداشته باشد نهاده ها با نرخ آزاد تامین شود قیمت شیر و گوشت نیز با نرخ آزاد تعیین می‌شود اما اکنون نرخ شیر و گوشت به قیمت نهاده های دولتی است اما ما باید قالب نهاده را از بازار آزاد تامین کنیم در حالی که دولت موظف است نهاده را با نرخ دولتی تامین کند.

وقتی که دولت قیمت گذاری بر مبنای نهاده دولتی می کند باید نهاده نیز با نرخ دولتی به دست دامدار بدهد.

کنسانتره و سویای مورد نیاز گاو شیری که 980 گرم در روز است تامین نشده است و سویای تامینی منفی است و مسئولان نتوانستند همان میزانی که معاون وزیر گفته است را تامین کنند.

دامداران اکنون دام خود به پروسه کاهش تولید برده‌اند و به دام جیره نگه‌داری می دهند و به امید اینکه روز به روز اوضاع بهتر می شود صبر می کنند و با این شرایط ارزش افزوده برای دامدار ندارد.

مسئولان باید قبول کنند که نهاده مورد نیاز را تامین نکرده اند؛ ما حاضر هستیم با مسئولان جهاد کشاورزی، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، مسئولان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی و سازمان بازرسی جلسه ای برگزار کنیم تا مشخص شود ما به تعهدات خودمان عمل کردیم و تولیدات را به قیمت بالاتر نفروخته ایم.

دامداران به وعده خود عمل کرده اند انتظار داریم دولت به تعهدات خود عمل کند. ما دامداران خود را توانستیم توجیه کنیم شرایط طوری است که باید مدارا و از این شرایط گذر عبور کنیم.

به گزارش خاورستان، رضایی معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دامی دوم آذرماه سال جاری، اعلام کرد: کنجاله سویا حدود 35 تا 36 درصد، جو حدود 60 درصد و ذرت حدود 50 درصد مورد نیاز دامداران تامین شده است.

وی اضافه کرد: دامداران مجبورند بقیه نیاز غذایی دام هایشان را از نهاده های جایگزین در بازار و با قیمت های بالاتر تامین کنند و بر این اساس، قیمت شیرخام در درب دامداری، 4500 تومان تعیین شده است.

طبق سخنان معاون وزیر جهادکشاورزی 50 درصد کنسانتره مورد نیاز دامداران تامین شده است اما معاون جهادکشاورزی خراسان جنوبی برخلاف سخنان معاون وزیر سخن می‌گوید.

طبق گفته دامداران خراسان‌جنوبی علی رغم توزیع کنسانتره توسط جهادکشاورزی که تنها 50 درصد تغذیه مورد نیاز دام را شامل می‌شود هنوز کمبود در بحث جیره دام وجود دارد و این در کاهش تولید شیر و گوشت تاثیر گذار است.

شیر و گوشت به عنوان دو کالای اساسی در سفره مردم تلقی می شود و کمبود هر کدام با سلامت مردم در ارتباط است.

بنابراین گزارش؛ معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی در حالی از اینکه کمبودی برای نهاده و کنسانتره وجود ندارد سخن می گوید که دامداران خراسان جنوبی از این کمبود نهاده چه کنسانتره توزیعی دولت و چه نهاده های بازار آزاد گلایه دارند و پایگاه خبری خاورستان، طی چند ماه اخیر گزارش های مختلفی را از مشکلات دامداران از کمبود نهاده و رکود صنعت دامداری منتشر کرده است.

نظارت کافی بر توزیع و قیمت نهاده ها در بازار یکی از وظایف مهمی است که مسئولان جهادکشاورزی باید به آن توجه کنند. گفتن اینکه بازار آزاد است و قیمت آن ارتباطی با مسئولان نداشته باشد نباید سبب شود تا این بازار بی‌حساب و کتاب باشد و باید حتی اگر سازمانی در عرضه نهادهای دامی دخالت ندارد بر قیمت آن نظارت داشته باشد.

کمااینکه کوچکترین گرانی در صنعت کشاورزی از قبیل گران شدن کود، هزینه های کارگر، بذر و... تاثیر تنگاتنگی بر قیمت نهاده ها از قبیل کاه و یونجه می گذارد و این افزایش قیمت به طور مستقیم وارد صنعت دامداری شده و در قیمت تمام شده لبنیات و گوشت تاثیر گذار است.

امیدواریم با برنامه ریزی اساسی برای صنعت دامپروری استان و راه اندازی سامانه بازارگاه بدون عیب و نقص هایی که در صنعت مرغداری از این سامانه دیده شد، هر چه زودتر شاهد مرتفع شدن مشکلات دامداران در این فصل های سرد سال از حیث تامین نهاده شویم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دامداران خراسان جنوبی طریق سامانه بازارگاه بعد خود را نشان می دهد وزیر جهادکشاورزی خراسان جنوبی نهاده های دامی هزار و 500 تومان نیاز دامداران برای دامداران قیمت تمام شده مورد نیاز دام کمبود نهاده قیمت نهاده ها صنعت دامداری توزیع می شود افزایش قیمت توسعه یافته برای دامدار برنامه ریزی تامین نهاده تنها 50 درصد راه اندازی وجود ندارد برای تامین معاون وزیر هزار تومان صنایع لبنی زیرساخت ها دلیل کمبود بازار آزاد کارخانه ها دامداری ها هزار تن جو شیر و گوشت یادآور شد افت تولید تولید شیر تامین شود پیدا کرده اما اکنون برای دام قیمت شیر گاو شیری دام خود علی رغم یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۹۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین 1403 و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسنرده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاههای مختلف در مراسم اربعین پرداخت و درعین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی درجهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف آمام حسین(ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت ، عدالت و مبارزه با فساد ، استقلال و آزادی ، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بعنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما بعنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش نمایید ، امام حسین(ع) هم افرادی را که دراین مسیر گام بر می دارند در دنیا دستشان را می گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دراین جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین 1403 ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه ، آخرین اقدامات ، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • منچستریونایتد و یک دهه اشتباه در سیاست های نقل و انتقالاتی! (زیرنویس فارسی)
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام